De Liefde

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

@tlantis
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor @tlantis » 30 sep 2004 13:20

reageer nu eens op het feit dat de bijbel wel doet wat jij afkeurd!
MACDONALDUS SENEX FUNDUM HABET

PeterD

Berichtdoor PeterD » 30 sep 2004 13:33

Laten we het in ieder geval samen eens zijn dat ik niet iets afkeur wat God goedkeurt.

Verder verwijs ik je naar mn vorige postings, en wil daarbij opmerken dat het best kan zijn dat er op sommige plaatsen alleen over Gods Liefde wordt gesproken en op andere plaatsen over Gods straf voor onbekeerden.

Maar toch denk ik dat het één niet los van het ander gezien kan worden. Immers, doordat God in Zijn liefde zondaren trekt, komen zij in hun ellende er pas echt achter wie God is in Zijn toorn.
Dus liefde en toorn hangen toch echt aan elkaar vast!

@tlantis
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor @tlantis » 30 sep 2004 13:37

*zucht* dus als ik het goed begrijp geef je toe dat het los vermelden van de "eigenschappen" van God bijbels is, maar toch niet goed, hoewel je nooit van iets wat bijbels is zou zeggen dat het niet goed is?

...

jajah

PeterD

Berichtdoor PeterD » 30 sep 2004 14:21

Ik ben begonnen te zeggen dat God naast liefde ook een verterend vuur kan zijn.
Daarna werd er gemeld dat men zich er aan ergert dat liefde en verterend vuur in één adem genoemd werden.

Er werd gezegd dat deze 2 zaken met elkaar verweven zijn.

Nu wordt mij verweten niet bijbels bezig te zijn.

Toen God in Zijn Liefde Paulus aan zijn zonden ontdekte, zag Paulus een vertoornd God voor zich.
Als Paulus preekt heeft Hij het over de liefde van God, en dat wij die Liefde moeten leren kennen. Hij gaat niet hameren op het vreselijke van de hel. Hij gaat geen "hel en verdoemenis" preken.
Dat is tenslotte ook de kern van de wedergeboorte, je gaat God oprecht lief krijgen.
Alleen wordt je wel op het moment dat je in je ellende ligt bepaald bij de torn van God over de zonden, en voel je die toorn, dat die voor jou bestemd is, en dat je die straf verdiend hebt. Als God dan Zijn werk verdergaat, zal Hij verlossen van die zonden en Zijn liefde tonen.

Wat ik zeggen wil, is dat die liefde en toorn echt aan elkaar verbonden zijn. Zo is het ook Zijn liefde dat die toorn is uitgegoten over Zijn Zoon. Weer toorn en liefde bij elkaar.

Zoals Alex al eerder aangaf zijn deze 2 elementen verweven in elkaar.

Eerder schreef ik:
Ok, dus alles maar éénzijdig noemen, en iedereen wijsmaken dat God Liefde is, zonder er op te wijzen dat Hij ook verteerd diegene die Hem niet liefheeft?

Misschien mezelf niet duidelijk uitgedrukt, maar als er verteld wordt dat God liefde is, en that's it, dan is dat niet voldoende. Er moet een afwassing van de zonden komen, en dat gaat niet voordat er een gevoel van schuld en het gevoel wat je verdiend heb aan vooraf is gegaan.

@tlantis
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor @tlantis » 30 sep 2004 14:34

PeterD schreef:Misschien mezelf niet duidelijk uitgedrukt, maar als er verteld wordt dat God liefde is, en that's it, dan is dat niet voldoende. Er moet een afwassing van de zonden komen, en dat gaat niet voordat er een gevoel van schuld en het gevoel wat je verdiend heb aan vooraf is gegaan.
Je hebt jezelf heel duidelijk uitgedrukt, daar gaat het niet om. Je reageerd alleen niet op mijn reactie, maar praat er om heen. Nu weer dus.

Simpele vraag: In de bijbel staan verschillende gedeelten waarin de liefde van God wordt beschreven zonder dat er in dat zelfde gedeelte wordt gewezen op de toorn van God. Hoe kan jij dan beweren dat dit niet mag?

PeterD

Berichtdoor PeterD » 30 sep 2004 14:47

Heb ik dat beweerd? Ik heb volgens mij nergens beweerd dat er in hetzelfde bijbelgedeelte de toorn van God genoemd moet worden.

Het moet genoemd worden, maar van mij mag dat best een hoofdstuk eerder of later hoor!

@tlantis
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor @tlantis » 30 sep 2004 14:51

PeterD schreef:Heb ik dat beweerd? Ik heb volgens mij nergens beweerd dat er in hetzelfde bijbelgedeelte de toorn van God genoemd moet worden.

Het moet genoemd worden, maar van mij mag dat best een hoofdstuk eerder of later hoor!
Waarom mag er dan niet in dit topic alleen over liefde gesproken worden?

Er staat immer een topic verderop vanalles over toorn... :mrgreen:

PeterD

Berichtdoor PeterD » 30 sep 2004 15:09

Er mag wat mij betreft best over de liefde geschreven worden.

Ik heb met mijn opmerking alleen een knuppel in het bekende hoenderhok willen gooien om een discussie uit te lokken. Gelukt geloof ik.

Wat ik er mee voor had? Wel, ik heb heel vaak het gevoel, let wel gevoel, dat het hele geloof aan de liefde wordt opgehangen. Ik hoor zoveel "Jesus is liefde", of ik zie een T-shirt met "Jezus houdt van mij" of soortgelijke dingen. Dan krijg ik een bekeringsverhaal te horen waar totaal geen ellende in terug te vinden is, en waar het alleen om de liefde gaat.
Bij de bekering hoort volgens mij toc echt ook een indruk van de toorn van God over de zonden.
Let wel, ik zet me niet af tegen de liefde, ik wil alleen onder de aandacht brengen dat het niet alleen liefde is, maar dat er ook toorn is.

@tlantis
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor @tlantis » 30 sep 2004 15:21

Okay... ja, heel goed gedaan hoor...

Over dat geen ellende in een bekeringsverhaal terughoren... dat lees ik ook niet in ieder bekeringsverhaal in de bijbel terug (denk eens aan de moorman -met fillipus-)... Ook lees ik nergens direct dat het een voorwaarde is...

Ik ben het wel met je eens dat er bij een bekering praktisch altijd zondebesef komt kijken, het lijkt me alleen wat kortzichtig om vervolgens te gaan roepen dat het altijd de boventoon heeft. Misschien heb jij gewoon wel meer gezondigd voor je bekeerd werd als iemand die minder ellende heeft ervaren...

Simpel voorbeeld: iemand die zijn hele leven mensen vermoord, bedrogen en misbruikt heeft en tot bekering komt zal duidelijk meer toorn van God zien als iemand die zich alleen de eerste in zijn jongeren jaren aan minder ergerlijke zonde heeft schuldig gemaakt. Lijkt me wat dat betreft ook wel logisch dat bijvoorbeeld Johannes minder schuld heeft ervaren als Paulus...

Ik ben altijd bang dat mensen bij bekering altijd een beetje van hun eigen bekering uit gaan... God bekeer iedereen persoonlijk en dat is voor iedereen anders.

Als we onze broeders en zusters willen herkennen kunnen we beter naar de vruchten als naar de bladeren kijken.

PeterD

Berichtdoor PeterD » 30 sep 2004 15:25

In het geval van de moorman denk ik dat God hem in zijn vaderland al aan zijn ellende heeft ontdekt, en hij toen naar God is gaan zoeken. Daarvoor is hij naar Jeruzalem gereisd, en is daar op de weg verlost van zijn zonden.

En ik denk dat er sowieso altijd sprake is van ellende-verlossing-dankbaarheid, maar daar is al een ander topic over bezig.

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 30 sep 2004 15:29

PeterD schreef:In het geval van de moorman denk ik dat God hem in zijn vaderland al aan zijn ellende heeft ontdekt, en hij toen naar God is gaan zoeken. Daarvoor is hij naar Jeruzalem gereisd, en is daar op de weg verlost van zijn zonden.

En ik denk dat er sowieso altijd sprake is van ellende-verlossing-dankbaarheid, maar daar is al een ander topic over bezig.

dit is je reinste inlegkunde dit staat helemaal nergens in de Bijbel wat je schrijft dat die moorman aan zn zonden was ontdekt enzovoort.

hij kwam om te aanbidden te jeruzalem. en kocht een boekrol, fillipus werd door God gezonden om hem op Jezus te wijzen en toen werd hij gedoopt omdat hij geloofde in JEzus en hij vervolgde zijn weg met blijdschap.

Cathy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Cathy » 30 sep 2004 16:40

PeterD schreef: Ik hoor zoveel "Jesus is liefde", of ik zie een T-shirt met "Jezus houdt van mij" of soortgelijke dingen. Dan krijg ik een bekeringsverhaal te horen waar totaal geen ellende in terug te vinden is, en waar het alleen om de liefde gaat.

Maar ik spreek helemaal niet graag over mijn ellende; wel over Zijn liefde.
Samen bidden, samen zoeken,
naar het plan van onze Heer.

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 30 sep 2004 16:47

vindt ik ook cathy, waarom wordt de ellende zo overgewaardeerd en de liefde ondergewaardeerd? terwijl de liefde 10x belangrijker is dat de ellende. want wie Jezus niet liefheeft is een vervloeking maranatha staat in de Bijbel.

meschianza
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor meschianza » 30 sep 2004 17:04

God zal in het leven na dit leven ook een verterend vuur zijn voor mensen die zich niet bekeerd hebben.

Maar het feit dat Hij:
Ons nog genadetijd schenkt....
maar vooral...
Dat Hij nog mensen bekeerd die Zijn verterend vuur verdient hebben, maar dat Jezus dat verterende vuur heeft gedragen!

Daar spreekt toch een onpijlbare liefde uit?
DAarom vind ik het niet juist dat de liefde van God altijd in 1 adem genoemd moet worden met God als verterend vuur.
Of dat bij liefde altijd ellende moet worden genoemd.
Gods liefde is juist het niet uitvoeren van zijn van verdiende toorn en straf.

De topicstarter wil het nu over de Liefde hebben, zo belangrijk in het geloof, de belangrijkste zelfs!
''Duisternis verdwijnt niet door duisternis. Dat kan alleen licht. Haat verdwijnt niet door haat. Dat kan alleen liefde.'' Martin Luther King

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 30 sep 2004 17:32

PeterD schreef:
Marnix schreef:God heeft ons niet alleen lief. Liefde zoals wij die voor anderen kunnen voelen kan wegebben en zelfs verdwijnen. Bij God is dat anders.... Hij heeft niet alleen liefde.... Hij IS liefde. Dat is zoveel meer!

Vergeet ook niet even te melden dat God ook een verterend vuur is...

Vergeet ook niet even te melden dat dat alleen geldt voor Zijn vijanden als ze in het hiernamaals beland zijn.

Terug naar “Archief”