De Liefde

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

@tlantis
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor @tlantis » 30 sep 2004 09:39

PeterD schreef:
Marnix schreef:God heeft ons niet alleen lief. Liefde zoals wij die voor anderen kunnen voelen kan wegebben en zelfs verdwijnen. Bij God is dat anders.... Hij heeft niet alleen liefde.... Hij IS liefde. Dat is zoveel meer!

Vergeet ook niet even te melden dat God ook een verterend vuur is...
Ik heb er zo een hekel aan dat je altijd als je zegt "God is liefde", je er meteen bij moet vertellen dat Hij ook een verterend vuur is... Dat deed Johannes toch ook niet in zijn brief? Natuurlijk is het waar, maar het een mag best ook zonder het andere genoemd worden...
MACDONALDUS SENEX FUNDUM HABET

alex leusink
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor alex leusink » 30 sep 2004 10:05

@tlantis schreef:
PeterD schreef:
Marnix schreef:God heeft ons niet alleen lief. Liefde zoals wij die voor anderen kunnen voelen kan wegebben en zelfs verdwijnen. Bij God is dat anders.... Hij heeft niet alleen liefde.... Hij IS liefde. Dat is zoveel meer!

Ik heb er zo een hekel aan dat je altijd als je zegt "God is liefde", je er meteen bij moet vertellen dat Hij ook een verterend vuur is... Dat deed Johannes toch ook niet in zijn brief? Natuurlijk is het waar, maar het een mag best ook zonder het andere genoemd worden...

Dat is hetzelfde als je zou zeggen dat iemand wel aardig is, terwijl je aan de andere kant heel goed weet dat die persoon niet altijd even eerlijk is. Verzwijgen is ook liegen!!!
Hardere aanpak wildplassers: Dweilen met de kraan open!

PeterD

Berichtdoor PeterD » 30 sep 2004 10:07

@tlantis schreef:Ik heb er zo een hekel aan dat je altijd als je zegt "God is liefde", je er meteen bij moet vertellen dat Hij ook een verterend vuur is... Dat deed Johannes toch ook niet in zijn brief? Natuurlijk is het waar, maar het een mag best ook zonder het andere genoemd worden...

klopt, maar ik vind dat het vaak te eenzijdig gemeld wordt. Er wordt zo vaak gehamerd op dat God is Liefde (prettig om te horen) en zo weinig gemeld dat Hij ook een verterend vuur is. Waarom mag dat niet verteld worden? Omdat het niet prettig klinkt? Omdat we liever horen dat er iemand van ons houdt?

alex leusink
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor alex leusink » 30 sep 2004 10:10

Bovendien zijn die twee eigenschappen van God zo in elkaar geweven dat we als we het een noemenm we het andere eigenlijk ook noemen.

God is liefde omdat Hij rechtvaardig is en God is rechtvaardig omdat Hij liefde is.
Hardere aanpak wildplassers: Dweilen met de kraan open!

@tlantis
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor @tlantis » 30 sep 2004 10:36

alex leusink schreef:Bovendien zijn die twee eigenschappen van God zo in elkaar geweven dat we als we het een noemenm we het andere eigenlijk ook noemen.

God is liefde omdat Hij rechtvaardig is en God is rechtvaardig omdat Hij liefde is.
Wat een onzin! In de bijbel worden deze zaken toch ook gewoon los van elkaar genoemd?

PeterD

Berichtdoor PeterD » 30 sep 2004 10:45

@tlantis schreef:
alex leusink schreef:Bovendien zijn die twee eigenschappen van God zo in elkaar geweven dat we als we het een noemenm we het andere eigenlijk ook noemen.

Wat een onzin! In de bijbel worden deze zaken toch ook gewoon los van elkaar genoemd?

Ok, dus alles maar éénzijdig noemen, en iedereen wijsmaken dat God Liefde is, zonder er op te wijzen dat Hij ook verteerd diegene die Hem niet liefheeft?
Als je het éénzijdig brengt, kan je lekker makkelijk mensen werven! Als je ook de andere kant belicht wordt je afgedaan als "zwaar christelijk". Dan ben ik toch maar liever "zwaar christelijk", maar zie het wel aan twee kanten!

Wij zijn in Adam gevallen. God heeft Adam verbannen uit het Paradijs. Alle mensen liggen dus verloren als ze geboren worden. Nu heeft God Zijn enige Zoon gegeven om voor de zonden van Zijn Kerk te sterven. Maar alleen van Zijn Kerk. En de rest moet er dus zelf voor sterven.

Hieruit blijkt dus wel dat er én liefde én een rechtvaardig rechter spreekt! En een rechter kan liefdevol zijn, maar kan ook een verterend oordeel vellen!

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 30 sep 2004 11:12

PeterD schreef:

Sorry ik wilde vertellen wat God voor mij is... in ieder geval geen verterend vuur, He's my Daddy :)
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 30 sep 2004 11:15

alex leusink schreef:
@tlantis schreef:
PeterD schreef:

Dat is hetzelfde als je zou zeggen dat iemand wel aardig is, terwijl je aan de andere kant heel goed weet dat die persoon niet altijd even eerlijk is. Verzwijgen is ook liegen!!!

Dan zijn Jezus, Johannes en Paulus ook leugenaars want ze vertellen ook dat God liefde is... en op dat moment zeiden ze er niet bij dat God ook een verterend vuur is... wil je dat beweren?

Overigens is dit een christelijk forum.... als je in Jezus gelooft IS God liefde.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

PeterD

Berichtdoor PeterD » 30 sep 2004 11:22

Marnix schreef:Overigens is dit een christelijk forum.... als je in Jezus gelooft IS God liefde.

Ok, we zijn ook al in een ander topic bezig, maar dit heeft dus weer alles met ellende verlossing en dankbaarheid te maken. Die Liefde kan je proeven op het moment dat je verlost wordt, en ervaar je als je in de dankbaarheid bent. Als je in de ellende ligt, proef je dat verterende vuur echt wel hoor!

En het is ook niet zo dat als je eenmaal verlost bent, je overal vanaf bent. Ook dan doe je nog zonden, en ook daarvoor moet je weer in de ellende komen, en voel je wat van Zijn toorn over de zonden.

@tlantis
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor @tlantis » 30 sep 2004 12:02

Je gaat zomaar voorbij aan onze beargumentatie... de bijbel spreekt ook in aparte gedeeltes over "God is liefde" en "God is een verterend vuur"... dus waarom zouden wij dat dan niet kunnen?

PeterD

Berichtdoor PeterD » 30 sep 2004 12:24

Als je iets volledig wilt vertellen moet je voor- en nadelen noemen. Als ik volledig over God wil praten, heb ik het enerzijds over liefde en anderzijds over de straf die Hij geeft op de zonde.

In mijn ogen is het eenzijdig om slechts één aspect te noemen.

Ik denk aan "Bekeerd u want waarom zoudt gij sterven?" In mijn ogen al tweeledig, bekeerd u geeft de liefde van God al weer, en sterven staat op het verterende vuur.

André

Berichtdoor André » 30 sep 2004 12:34

PeterD schreef:En het is ook niet zo dat als je eenmaal verlost bent, je overal vanaf bent. Ook dan doe je nog zonden, en ook daarvoor moet je weer in de ellende komen, en voel je wat van Zijn toorn over de zonden.

Mijn verlossing is hier op aarde al begonnen, ik schat in zo'n 10 jaar geleden, hoe staat het er bij jou/jullie voor??
(Dit is een serieuse opmerking en vraag)

rosekapje
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor rosekapje » 30 sep 2004 12:35

PeterD schreef:
@tlantis schreef:Ik heb er zo een hekel aan dat je altijd als je zegt "God is liefde", je er meteen bij moet vertellen dat Hij ook een verterend vuur is... Dat deed Johannes toch ook niet in zijn brief? Natuurlijk is het waar, maar het een mag best ook zonder het andere genoemd worden...

klopt, maar ik vind dat het vaak te eenzijdig gemeld wordt. Er wordt zo vaak gehamerd op dat God is Liefde (prettig om te horen) en zo weinig gemeld dat Hij ook een verterend vuur is. Waarom mag dat niet verteld worden? Omdat het niet prettig klinkt? Omdat we liever horen dat er iemand van ons houdt?

Dat mag zeker ook verteld worden, maar het is niet God voor de helft liefde en God voor de andere helft toornend. Nee, God is Liefde, zeker kan Hij ook toornend zijn, heeft God ook alle recht toe, maar ik hoorde laatst in een preek (van een emeritus predikant) dat het niet te meten is, maar zeker niet half half, maar dat God voor het grootste gedeelte liefde is. Mooi om dat te horen en te ervaren. Kijk eens naar je eigen leven. Heb je het echt zo slecht?? Nou? Ik niet hoor, ik sta volop in het leven, geniet van de dingen die ik heb. En die heb ik gekregen van God. Mogelijk door Zijn Liefde en Genade.
God houdt van mij, als mens. Gebrekkig en met zonden, zonden waarom Hij beslist soms toornend is. Maar Hij is zo liefdevol om mij terecht te wijzen. Telkens weer.
Wees sterk en moedig. Sidder niet en wordt niet verschrikt. want de Here, uw God, is met u, overal waar u gaat (Jozua 1:9)

PeterD

Berichtdoor PeterD » 30 sep 2004 12:49

rosekapje schreef:Dat mag zeker ook verteld worden, maar het is niet God voor de helft liefde en God voor de andere helft toornend. Nee, God is Liefde, zeker kan Hij ook toornend zijn, heeft God ook alle recht toe, maar ik hoorde laatst in een preek (van een emeritus predikant) dat het niet te meten is, maar zeker niet half half, maar dat God voor het grootste gedeelte liefde is. Mooi om dat te horen en te ervaren. Kijk eens naar je eigen leven. Heb je het echt zo slecht?? Nou? Ik niet hoor, ik sta volop in het leven, geniet van de dingen die ik heb. En die heb ik gekregen van God. Mogelijk door Zijn Liefde en Genade.
God houdt van mij, als mens. Gebrekkig en met zonden, zonden waarom Hij beslist soms toornend is. Maar Hij is zo liefdevol om mij terecht te wijzen. Telkens weer.

Ik ben met je eens dat god het allebei is, en er niet gezegd kan worden dat het fifty-fifty is.
Je hoor mij niet zeggen dat ik het slecht heb, absoluut niet, ik heb heel veel om dankbaar voor te zijn.

PeterD

Berichtdoor PeterD » 30 sep 2004 13:05

Nog een aanvulling op mn vorige post.

Gods bemoeienis met ons dagelijks leven is algemene genade. Voor alle mensen dus. Dat moet dus niet worden verward met bijzondere genade.

Terug naar “Archief”