1359 (bidden in de klas)

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

parkiet
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

1359 (bidden in de klas)

Berichtdoor parkiet » 29 sep 2004 19:59

ff voor t gemak de link naar deze vraag: http://www.refoweb.nl/vragen@refoweb/antwoorden/dswallet31.html
Het lijkt mij juist geen slim idee om in de klas te gaan bidden voor kinderen die moeite hebben met leren of problemen hebben thuis. Het lijkt me dat je dit niet zomaar in de groep moet gooien, tenzij daar uitrdrukkelijk om gevraagd wordt, of de hele klas dit al weet en er echt bij betrokken is.
Of zie ik dat nu fout?
You're my Prince of peace, and I will live my life for You

mw
Moderator

Berichtdoor mw » 30 sep 2004 10:22

ik denk juist wel dat het goed is om over de zieke kinderen te praten en er vooral voor bidden. Als een kind thuis problemen heeft, dan vind ik het iets anders. Wat is het probleem? en heeft het kind er zelf behoefte aan om er in de klas erover te spreken?
Maar bij ziekte vind ik het wel kunnen. Dan weet de klas wat het zieke kind heeft en kan er beter mee omgaan.
God nu is getrouw, Die niet zal toelaten dat u verzocht wordt boven wat u aankunt, maar Hij zal de uitkomst geven.... 1 Kor. 10:13 ged.

parkiet
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor parkiet » 30 sep 2004 18:57

Hmm dan zou ik het eerst gaan voortellen voor t gaan bidden :wink:
maar ok, het ging mij er dus om dat het op mij overkwam dat je dan zomaar, zonder te overleggen, allerlei persoonlijke dingen van zo'n leerling op straat (bij wijze van spreken dan) legt door er in de klas voor te bidden... moe tje daar niet heel voorzichtig mee zijn?
You're my Prince of peace, and I will live my life for You

mw
Moderator

Berichtdoor mw » 30 sep 2004 19:10

je moet inderdaad heel voorzichtig zijn.
Maar je hoeft toch geen persoonlijke dingen te vertellen?
Je kunt ook bijv. het volgende zeggen:
We gaan bidden voor Jan die het zo moeilijk heeft en voor Jantiene die ziek is.
Je hoeft zo geen persoonlijke dingen te vertellen.
God nu is getrouw, Die niet zal toelaten dat u verzocht wordt boven wat u aankunt, maar Hij zal de uitkomst geven.... 1 Kor. 10:13 ged.

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 03 okt 2004 19:17

Wat nog meer onpersoonlijker is en wat voor de kinderen wel persoonlijk kan zijn is het volgende: Bidden in het algemeen, dat er zorgen kunnen zijn thuis of op school of in de familie. Zo werd er vroeger en toen ik nog op school zat in het algemeen gebeden voor de zorgen, noden maar ook voor blijdschap. Ik denk ook dat het afhangt van de situatie.

paprikameisje2
Generaal
Generaal

Berichtdoor paprikameisje2 » 07 okt 2004 15:28

verschilt denk ik per situatie. Op een basisschool grop 6, 7, 8 weten kinderen echt wel welke kinderen moete hebben met leren, ziekte etc. Ik denk dat je moet uitkijken met vertrouwelijke dingen, zoals mishandeling etc. Voor de rest weten de kinderen echt wel wie je bedoelt als je bid voor ziekte in familie of zoeits dergelijks.

ekjiram
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Re: 1359 (bidden in de klas)

Berichtdoor ekjiram » 05 mar 2005 19:33

parkiet schreef:ff voor t gemak de link naar deze vraag: http://www.refoweb.nl/vragen@refoweb/antwoorden/dswallet31.html
Het lijkt mij juist geen slim idee om in de klas te gaan bidden voor kinderen die moeite hebben met leren of problemen hebben thuis. Het lijkt me dat je dit niet zomaar in de groep moet gooien, tenzij daar uitrdrukkelijk om gevraagd wordt, of de hele klas dit al weet en er echt bij betrokken is.
Of zie ik dat nu fout?

Dat is ook best moeilijk. Vooral voor kinderen die leerproblemen hebben. Toch mag je ze toch wijzen op de vertelling van de "talenten"?Dat probeer ik wel te doen.

moppie
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor moppie » 06 mar 2005 14:54

je hoeft ze niet bij namen te noemen als je in algemeen bid voor leerlingen die het moeilijk hebben dat voelt zo'n leerlingen wel dat je hem/haar bedoelt, en zeker als je later onopmerkelijk nog een knipoog oid geeft

Jos123

Berichtdoor Jos123 » 18 aug 2005 13:08

moppie schreef:je hoeft ze niet bij namen te noemen als je in algemeen bid voor leerlingen die het moeilijk hebben dat voelt zo'n leerlingen wel dat je hem/haar bedoelt, en zeker als je later onopmerkelijk nog een knipoog oid geeft

Ben het met bovenstaande eens. Denk dat 'speciale' problemen waar iedereen van af weet, zoals bv. ziekte van een leerling, of ziekte binnen zijn of haar familie, in de klas in het gebed naar voren mogen komen.

Naar mijn idee gebeurt het op veel scholen juist veel te weinig en kan er op school best meer gedaan worden met het gebed t.o.v. leerlingen. Dit omdat veel leerlingen juist in de middelbare schooltijd overal tegenaan schoppen en op die manier misschien toch weer meer bij het geloof worden betrokken.

moppie
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor moppie » 18 aug 2005 13:18

Juist leerlingen uit het MO hebben er zoveel behoefte aan dat er voor hen gebeden wordt.

Tot voor kort werkte ik op een algemeen chr. school waar juist afgelopen jaar veel leerlingen verongelukt zijn. De leerlingen vroegen mij persoonlijk of ik met hen wilde bidden.

Ik bid voor iedere leerlingen die het moeilijk heeft of waar juist fijne dingen gebeuren. Als het heel ernsig is vertel ik na het gebed waar het om gaat.

Anders geef ik de leerling een knipoog of schouderkloptje en dat begrijpen ze echtwel

Jos123

Berichtdoor Jos123 » 18 aug 2005 13:53

moppie schreef:Juist leerlingen uit het MO hebben er zoveel behoefte aan dat er voor hen gebeden wordt.

Tot voor kort werkte ik op een algemeen chr. school waar juist afgelopen jaar veel leerlingen verongelukt zijn. De leerlingen vroegen mij persoonlijk of ik met hen wilde bidden.

Ik bid voor iedere leerlingen die het moeilijk heeft of waar juist fijne dingen gebeuren. Als het heel ernsig is vertel ik na het gebed waar het om gaat.

Anders geef ik de leerling een knipoog of schouderkloptje en dat begrijpen ze echtwel

Helemaal ok Moppie. Denk dat dat idd het beste is. Tof dat die leerlingen het zelf ook vroegen. Dan heb je ook veel meer het idee dat je ze er (enigzins) mee helpt!

moppie
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor moppie » 18 aug 2005 17:20

ff offtopic je moet even in je profiel de bbcode code aanzetten Je qoute doen het namelijk niet

Jos123

Berichtdoor Jos123 » 19 aug 2005 07:44

moppie schreef:ff offtopic je moet even in je profiel de bbcode code aanzetten Je qoute doen het namelijk niet

Heb ik zojuist gedaan, moet nog veel leren :oops: Maar ja, daar ben je verkenner voor en kun je door de vele mensen met hogere rangen terecht gewezen worden :D

PeterD

Berichtdoor PeterD » 19 aug 2005 09:35

Ik sta niet voor de klas, maar als leidinggevende van een JV toch regelmatig voor een groep jongeren.
Als iets algemeen bekend is, kan je er in je gebed meer aandacht aan besteden, maar als iets in vertrouwen bij je bekend is, of als iemand er niet al te veel ruchtbaarheid aan wil geven, kan het in bedekte termen. De bewuste persoon voelt dan toch wel aan dat het over hem/haar gaat, en kan daardoor gesterkt worden.

Waar ik persoonlijk een grote afkeer aan heb is om het gebed als nieuwsdienst te gaan gebruiken door bijv in het gebed te noemen dat de vader van jantje in het ziekenhuis ligt met 4 gebroken benen en een gekneusde voortand. Zeg dat dan gewoon voor dat je aan je gebed begint...

Hendrik
Mineur
Mineur

Berichtdoor Hendrik » 21 aug 2005 20:22

Je moet de wensen van dat kind dan accepteren als hij niet wil dat daar in het openbaar voor wordt gebeden dan kun je dat ook samen met hem doen.

Terug naar “Archief”