De Liefde

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

alex leusink
Luitenant
Luitenant

De Liefde

Berichtdoor alex leusink » 29 sep 2004 14:18

Liefde is geen materie. Liefde is dat gevoel dat... je vult het zelf maar in in dit topic.

In tijden van verwarring is liefde heel belangrijk.

Vandaar ook dat ik dit topic open. Het is de bedoeling wat jij onder de liefde verstaat. Benader het geloof eens van de kant van de liefde, niet alleen jegens God, maar ook jegens de mensen/mensheid.

Geef bijvoorbeeld een omschrijving in je eigen woorden van de liefde, wie weet is het heel verrijkend!!!!

Het kan ook zijn dat je eens een typerende opmerking over de liefde hoorde/las, van die dominee , of die psychiater. Alles mag!!

1 Samuël 18: 3 'Jonathan nu en David maakten een verbond, dewijl hij hem liefhad als zijn (eigen) ziel'
Hardere aanpak wildplassers: Dweilen met de kraan open!

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 29 sep 2004 14:27

je bedoelt de 3 vormen van liefde
- liefde jegens je naaste
- liefde jegens je vriend/vriendin
- liefde jegens God.
of bedoel je wat anders?
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 29 sep 2004 14:27

Hier is toch al een topic over?

alex leusink
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor alex leusink » 29 sep 2004 14:31

De liefde in het algemeen, dus jegens alles en iedereen. Zoek wat uitspraken en meditaties o.i.d. die over de liefde gaan, en citeer enkele stukken, dat bedoel ik. Ook je eigen verwoordingen van de liefde zijn heel belangrijk.

'De meeste van deze is de liefde' , het belangrijkste in ons geloof.

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 29 sep 2004 14:33

de mooiste liefde: Want alzo lief heeft God de wereld gehad, dat Hij Zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft,
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

alex leusink
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor alex leusink » 29 sep 2004 14:34

Liefde is de vriendschap die ruimte geeft om samen te lachen en te huilen. Ook bemoedig je elkaar als het zicht op God en Zijn beloften weg is.

(Dhr. Verstoep, GZB)
Laatst gewijzigd door alex leusink op 29 sep 2004 14:45, 1 keer totaal gewijzigd.

@tlantis
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor @tlantis » 29 sep 2004 14:42

1Joh4:7-8 Geliefden! Laat ons elkander liefhebben, want de liefde is uit God; en een iegelijk, die liefheeft, is uit God geboren, en kent God; Die niet liefheeft, die heeft God niet gekend; want God is liefde.
MACDONALDUS SENEX FUNDUM HABET

columbus
Majoor
Majoor

Berichtdoor columbus » 29 sep 2004 19:06

O, er is een stem in de liefde. Zij spreekt een taal die alleen haar eigen is. Zij heeft een taaleigenschap en een tongval die niemand kan nabootsen. De wijsheid kan haar niet namaken, de redekunst kan haar niet nabijkomen. Het is de liefde alleen die het hart kan treffen. De liefde is de enige doek die de tranen van de treurige kan wegwissen.
Daarom is de Heilige Geest een voortreffelijke Trooster, een Trooster Die liefheeft.

Spurgeon
Alleen daar kan liefde leven, alleen daar is het leven goed, waar pa stil en ongedwongen, de aardappels schilt en de afwas doet.

alex leusink
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor alex leusink » 29 sep 2004 19:49

ik heb lief, want de Heere hoort mijn stem'

Ik heb lief. In woorden is niet uit te drukken wat liefde is. Dat moeten wij ondervinden. Het is overgave, het is veiligheid, het is bewaren van de geboden, het is... Wij leren dan ook dat Gods liefde er eerder is dan de onze. Want bij ons is van huis uit die liefde niet. Die liefde is er om Christus. De Vader verliet Hem om ons lief te kunnen hebben. Zijn gehele lijden is: Ik heb lief.
Maar als je niet leifhebt? Werd dat al schuld? Bent u ermee gevlucht tot de liefdevolle God? Toen leerden wij de dood verdiend te hebben. Maar de angsten van de dood kwamen neer op Christus. Zo is er bij ons de schreeuw van verrassing: ik heb lief. Ik heb deze Christus lief! En als je soms uit zwakheid weer in de zonde valt, zeg dan maar: 'Heere, U weet alle dingen, U weet dat ik U liefheb. Die liefde vergaat nooit!

Ds. A van de Beek (Herv.)

André

Berichtdoor André » 29 sep 2004 23:57

Een psychiater of eigenlijk meer een psycholoog zegt, je moet eerst van jezelf kunnen houden, en dan gaan we verder met het leven!

Wat vinden jullie hiervan btw?
Enne als je het offtopic vind zeg je het maar.

Brion
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Brion » 30 sep 2004 00:09

Andre schreef:Een psychiater of eigenlijk meer een psycholoog zegt, je moet eerst van jezelf kunnen houden, en dan gaan we verder met het leven!

Zou hier niet bedoeld worden: "je moet eerst van jezelf kunnen houden, anders kun je ook niet van de ander houden"?
Ik weet eigenlijk niet of ik er helemaal achter sta; maar er zit zeker een kern van waarheid in.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 30 sep 2004 01:26

God heeft ons niet alleen lief. Liefde zoals wij die voor anderen kunnen voelen kan wegebben en zelfs verdwijnen. Bij God is dat anders.... Hij heeft niet alleen liefde.... Hij IS liefde. Dat is zoveel meer!
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

alex leusink
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor alex leusink » 30 sep 2004 07:10

Brion schreef:
Andre schreef:Een psychiater of eigenlijk meer een psycholoog zegt, je moet eerst van jezelf kunnen houden, en dan gaan we verder met het leven!

Zou hier niet bedoeld worden: "je moet eerst van jezelf kunnen houden, anders kun je ook niet van de ander houden"?
Ik weet eigenlijk niet of ik er helemaal achter sta; maar er zit zeker een kern van waarheid in.

Ik denk dat er een soort algemene liefde moet zijn voor de hele mensheid. Volgens mij heeft iedereen zichzelf wel lief, en is dat ook niet het probleem. Vanuit die liefde van jezelf, is er de liefde voor een ander.

mystery
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor mystery » 30 sep 2004 08:29

alex leusink schreef:
Brion schreef:

Ik denk dat er een soort algemene liefde moet zijn voor de hele mensheid. Volgens mij heeft iedereen zichzelf wel lief, en is dat ook niet het probleem. Vanuit die liefde van jezelf, is er de liefde voor een ander.

Heeft iedereen zichzelf lief?? Dat lijkt misschien zo, maar dat is niet zo. Hoeveel mensen lopen er niet rond met een flinke deuk in eigenwaarde, met een minderwaardigheidscomplex...
Ik denk dat het heel belangrijk is om te weten wat het is om van jezelf te houden. Als je dat weet, kun je ook makkelijker en echter van een ander houden. Zonder dat je jezelf respecteert, kan je zo moeilijk in een ander waardering vinden.
Het is niet bedoeld om een soort egoistische eigenliefde te creeren, maar om een realistisch zelfbeeld en zelfrespect te hebben. Zo ben je niet meer te veel met jezelf bezig als je met een ander praat, etc.

Marnix: je hebt gelijk: God IS liefde!
Als mens alleen kun je niet bestaan, je hebt de ander nodig om te groeien.

Wees eerst een individu voordat je een duo wordt.

PeterD

Berichtdoor PeterD » 30 sep 2004 09:15

Marnix schreef:God heeft ons niet alleen lief. Liefde zoals wij die voor anderen kunnen voelen kan wegebben en zelfs verdwijnen. Bij God is dat anders.... Hij heeft niet alleen liefde.... Hij IS liefde. Dat is zoveel meer!

Vergeet ook niet even te melden dat God ook een verterend vuur is...

Terug naar “Archief”