Kinderen en gehandicapten aan het avondmaal

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 28 sep 2004 11:37

caprice schreef:Om aan de tafel te kunnen moet je wel belijdenis des geloofs afgelegd hebben. Ds. G.H. Kersten bijv. deed dat al op 16-jarige leeftijd.
Je moet immers wel onderwezen zijn hoe je jezelf beproeft (belijdeniscatechisatie)?

Gehandicapte mensen (ik neem aan dat je geestelijk bedoelt) mogen denk ik niet zomaar geweerd worden. Je ziet vaak dat de Heere juist onder hen veel van Zijn kinderen heeft.

is ds. Kersten de paus van refoland of zo? oww, wist niet dat die een paus hadden. Dus als ds. Kersten iets deed of zei, dan is dat goed?
jaja, was hij ook niet die dominee die vond dat de duitsers het door God over ons gestelde gezag waren???? Had ds. Kersten wel een recht om aan het avondmaal te gaan?
fijne man, ds. Kersten.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 28 sep 2004 11:54

caprice schreef:Belijdenis doen voor God van je zonden voor een deel, maar de belijdenis in de kerken die jij waarschijnlijk doet absoluut niet.

Caprice, lees Hebr. 6: 4-8

caprice

Berichtdoor caprice » 28 sep 2004 14:07

jas schreef:
caprice schreef:Om aan de tafel te kunnen moet je wel belijdenis des geloofs afgelegd hebben. Ds. G.H. Kersten bijv. deed dat al op 16-jarige leeftijd.
Je moet immers wel onderwezen zijn hoe je jezelf beproeft (belijdeniscatechisatie)?

Gehandicapte mensen (ik neem aan dat je geestelijk bedoelt) mogen denk ik niet zomaar geweerd worden. Je ziet vaak dat de Heere juist onder hen veel van Zijn kinderen heeft.

is ds. Kersten de paus van refoland of zo? oww, wist niet dat die een paus hadden. Dus als ds. Kersten iets deed of zei, dan is dat goed?
jaja, was hij ook niet die dominee die vond dat de duitsers het door God over ons gestelde gezag waren???? Had ds. Kersten wel een recht om aan het avondmaal te gaan?
fijne man, ds. Kersten.

Waarom moet een voorbeeldje wat ik zo gauw even uit mijn hoofd wist misbruikt worden om mij het ophemelen van een dominee in mijn schoenen te schuiven?
Persoonlijk heb ik meer op met Ds. L.G.C. Ledeboer.

En Sabra, wat wilde je zeggen met dit schriftgedeelte (in welk verband)?

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 28 sep 2004 14:21

Ter ondersteuning, Caprice.

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 28 sep 2004 15:38

Ik heb nooit begrepen dat kinderen in Refo-land wel gedoopt worden maar niet aan het avondmaal mogen.
Volgens mij maak je dan onderscheid waar de bijbel geen onderscheid maakt. Wat mij betreft zijn ze dan ook van harte welkom ;-)

Klaas
the words are what you trusted
but the eyes have final say
now you still got the devil left to pay

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 28 sep 2004 15:43

Ik begrijp dat wel. Zij koppelen het geloof en de doop los van elkaar en hebben als standpunt dat enkel ware gelovigen deelachtig mogen zijn aan het sacrement van het heilig avondmaal. De doop wordt pas bevestigd bij de belijdenis van het geloof, daarom laat men mensen pas toe aan het avondmaal na de belijdenis.

Of dit juist is, is een tweede.

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 28 sep 2004 15:50

Ik kan het ook wel uitleggen maar dat wil niet zeggen dat ik het snap ;-)

Zowel het water (en het ondergaan in het water) bij de doop als brood en wijn wijzen op de dood van Christus. Bij de doop staat het teken echter in het licht van de belofte terwijl het teken bij het avondmaal terug zou moeten wijzen op het feit dat je deel gekregen hebt aan Christus. Ik zie dat verschil in de bijbel echter niet terug.

Geloofsdoop in combinatie met 'geloofsavondmaal' snap ik. Ook kinderdoop in combinatie met 'kinderavondmaal' snap ik. De combinatie kinderdoop en 'geloofsavondmaal' begrijp ik echter niet. Te inconsequent naar mijn smaak ;-)

Klaas

parsifal
Majoor
Majoor

Berichtdoor parsifal » 28 sep 2004 16:15

Klaas schreef:Ik kan het ook wel uitleggen maar dat wil niet zeggen dat ik het snap ;-)

Zowel het water (en het ondergaan in het water) bij de doop als brood en wijn wijzen op de dood van Christus. Bij de doop staat het teken echter in het licht van de belofte terwijl het teken bij het avondmaal terug zou moeten wijzen op het feit dat je deel gekregen hebt aan Christus. Ik zie dat verschil in de bijbel echter niet terug.

Geloofsdoop in combinatie met 'geloofsavondmaal' snap ik. Ook kinderdoop in combinatie met 'kinderavondmaal' snap ik. De combinatie kinderdoop en 'geloofsavondmaal' begrijp ik echter niet. Te inconsequent naar mijn smaak ;-)

Klaas

Ik deel deze vragen. Al wil ik geen tegenstelling maken tussen geloofsdoop en de doop van kinderen van gelovigen. Zo zou ik dat ook bij het avondmaal willen zien. Er horen geen halve gezinnen aan de tafel van de Heere.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 28 sep 2004 16:16

Al wil ik geen tegenstelling maken tussen geloofsdoop en de doop van kinderen van gelovigen.

Ik gebruik de termen ook enkel om aan te geven wat ik bedoel.

Klaas

Invincible
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Invincible » 28 sep 2004 17:19

Klaas schreef:Wat mij betreft zijn ze dan ook van harte welkom ;-)

U is dus voor kinderdoop? :| :mrgreen:

Even terug naar de oorspronkelijke betekenis: de uittocht uit Egypte:
    Exodus 12 [NBG]:
    op de tiende van deze maand zal ieder voor zich een stuk kleinvee nemen, familiesgewijs, een stuk kleinvee per gezin. Maar indien een gezin te klein is voor een stuk kleinvee, dan zullen hij en de naaste buurman van zijn gezin er een nemen, naar het aantal personen; gij zult bij het stuk kleinvee rekenen met ieders behoefte.
Pa slachtte het beestje voor het hele gezin. Dat is de basis van ons (onterecht los van pascha gekoppelde + los van 'goede vrijdag' gekoppelde) avondmaal :) Er horen dus ook kindertjes bij. Toch?
..

parsifal
Majoor
Majoor

Berichtdoor parsifal » 28 sep 2004 17:56

Invincible schreef:
Klaas schreef:Wat mij betreft zijn ze dan ook van harte welkom ;-)

U is dus voor kinderdoop? :| :mrgreen:

Even terug naar de oorspronkelijke betekenis: de uittocht uit Egypte:
    Exodus 12 [NBG]:
    op de tiende van deze maand zal ieder voor zich een stuk kleinvee nemen, familiesgewijs, een stuk kleinvee per gezin. Maar indien een gezin te klein is voor een stuk kleinvee, dan zullen hij en de naaste buurman van zijn gezin er een nemen, naar het aantal personen; gij zult bij het stuk kleinvee rekenen met ieders behoefte.
Pa slachtte het beestje voor het hele gezin. Dat is de basis van ons (onterecht los van pascha gekoppelde + los van 'goede vrijdag' gekoppelde) avondmaal :) Er horen dus ook kindertjes bij. Toch?

[semi-offtopic]Is het wel losgekoppeld? Als de maaltijd van de Heere niet rijker is dan het Pascha komt dat doordat het Pascha op veel punten juist naar het avondmaal wijst. Naar mijn idee is er in ieder geval binnen de Reformatorische theologie voldoende aandacht voor het verband, als ik alleen al naar de Gereformeerde Dogmatiek van Bavinck kijk is er echt geen twijfel over dat hij een heel sterk verband ziet. Verder is de loskoppeling van goede vrijdag niet geheel terecht omdat van oorsprong de tafel van de Heere elke week werd aangericht. [/semi-offtopic]

Verder ben ik het er mee eens dat de kinderen er volledig bijhoren. Het gaat echter heel wat verder dan alleen de kinderen toelaten. Het gaat om het hele beeld van het Christelijke gezin. Als in de Bijbelse tijd de heer des huizes iets bepaalde viel het hele huis hieronder. Vanwege de gelovige heer van het huis werd het gehele huis als gelovig gezien. Hier kun je afstand van doen natuurlijk, maar onze individualistische kijk van nu laat dit gelovige huis in het geheel niet toe. Dat is ook de reden dat ik ook de doop van de kinderen als geloofsdoop zie. Zij horen bij het huis dat gelooft.

Vaya con Dios,

parsifal
"Then he isn't safe?" said Lucy.

[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

wh
Mineur
Mineur

Berichtdoor wh » 28 sep 2004 18:38

jas schreef:

fijne man, ds. Kersten.

Iets mee ontzag zou ook wel mogen!!!!!

Is dit jou manier van spreken over mensen die niet mee op deze aarde
rondlopen???

Denk voortaan a.u.b. even een tel langer na voordat je zo over iemand
schrijft, en dat ook hij gebreken heeft gehad ontkent niemand, maar kunnen
we niet beter eerst onze eigen gebreken na gaan.

columbus
Majoor
Majoor

Berichtdoor columbus » 28 sep 2004 22:14

vanaf HIER weer over het onderwerp
Alleen daar kan liefde leven, alleen daar is het leven goed, waar pa stil en ongedwongen, de aardappels schilt en de afwas doet.

André

Berichtdoor André » 28 sep 2004 22:39

Is het dan niet mogelijk om mede christenen met een verstandelijke beperking, op hun eigen "nivo" belijdenis te laten doen van hun geloof?
Om het ff kerkelijk te houden.

Ja natuurlijk kan dat wel, maar de vraag is willen wij iets van onze struktuur afwijken?

Jezus wel, die vroeg zelfs aan de godsdienstleraars in het NT, wat is makkelijker te zeggen tegen deze man, U zonden zijn u vergeven, of sta op en wandel?
En dat btw op sabbath ook nog d8 ik.

Ik vind dus dat je héél goed moet oppassen dat je Gods werk niet dwarsboomt.

Maargoed laat ik niet te vrijzinnig worden op Refoweb of te vaag.

Invincible
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Invincible » 29 sep 2004 11:54

parsifal schreef:[semi-offtopic]Is het wel losgekoppeld? Als de maaltijd van de Heere niet rijker is dan het Pascha komt dat doordat het Pascha op veel punten juist naar het avondmaal wijst. Naar mijn idee is er in ieder geval binnen de Reformatorische theologie voldoende aandacht voor het verband, als ik alleen al naar de Gereformeerde Dogmatiek van Bavinck kijk is er echt geen twijfel over dat hij een heel sterk verband ziet. Verder is de loskoppeling van goede vrijdag niet geheel terecht omdat van oorsprong de tafel van de Heere elke week werd aangericht. [/semi-offtopic]

[semi-vervolg]
Het geestelijk verband wordt wel besproken, maar daar blijft het bij. Yeshua hield het Pascha, het Pascha=avondmaal. Pascha = 1 keer in het jaar. (Pascha stond voor het lijden en sterven, betaling door bloed, dus Pascha=niet Pasen maar GoedeVrijdag=feestdag (Ex 12:14)) Oftewel: volgens de regels zou het Avondmaal 1x in het jaar, met Pascha moeten worden gehouden. Mi.
Verder vraag ik me af wat je met die laatste zin bedoelt; iedere week? Bedoel je de eerste gemeenten?
[/semi-vervolg]

:)
..

Terug naar “Archief”