Wie selecteerde de Bijbelboeken?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

@tlantis
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor @tlantis » 24 sep 2004 12:07

sparow schreef:Wat het geval is met de apocriefe boeken op naam van Petrus, Thomas enzo, is dat ze op naam van deze apostelen staan, maar die echt door hun zelf geschreven zijn.

In de vroegchristelijke kerk wisten ze dat een bepaalde apostel een brief aan een bepaalde gemeente geschreven had. Later verschenen er brieven waarvan helemaal niet bekend was dat ze geschreven waren. Die werden dus als onecht aangemerkt.
Precies, de meest van die evangelien zijn ook pas tussen de 3e en 6e eeuw opgedoken. Sommige zelfs pas in de afgelopen eeuw. Het enige evangelie wat door sommige mensen nog serieus genomen wordt is het Thomas evangelie, maar de boodschap van dat boek wijkt sterk af van de rest van de bijbel en ook dat boek is pas in de 4e voor het eerst opgedoken.

Boeken die wel weer interessant zijn (niet als bijbelboek, maar in het algemeen), zijn bijvoorbeeld de brieven van clemens en de brief barnabas... Als ik heb ik beide maar gedeeltelijk gelezen en kan ik er dus niet alles over zeggen.
MACDONALDUS SENEX FUNDUM HABET

sparow
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor sparow » 24 sep 2004 12:18

Dat zijn idd interessante boeken, maar dit zijn geen apocriefe boeken he. Deze horen bij de apostolische vaders. (en werden vroeger ook wel in de gemeente gelezen.)

Nog even een aanvulling: Boeken die bij de canon behoren die moesten ook historische en wetenschappelijke betrouwbaar zijn.

@tlantis
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor @tlantis » 24 sep 2004 12:31

sparow schreef:Dat zijn idd interessante boeken, maar dit zijn geen apocriefe boeken he. Deze horen bij de apostolische vaders. (en werden vroeger ook wel in de gemeente gelezen.)

Nog even een aanvulling: Boeken die bij de canon behoren die moesten ook historische en wetenschappelijke betrouwbaar zijn.
Ze zijn inederdaad niet apocrief, dat verschil had ik eerder al duidelijk gemaakt. Maar het zijn wel boeken waarvan men ooit gedacht heeft dat ze in de bijbel erbij zouden moeten. Nog sterker, de brieven van clemens staan in de Ethiopische vertaling zelf wel in de bijbel.

In de brief van Barnabas staan een aantal interessante profetieen... Bijvoorbeeld de gedachte dat de wereld een "milleniumweek" zou bestaan. In die milleniumweek zou dan het duizendjarig rijk het laatste millenium zijn en zo de sabbat (rustdag) van de wereld...

caprice

Berichtdoor caprice » 24 sep 2004 17:05

sparow schreef:Het is idd belangrijk om er op te letten dat de canon nooit op een moment is samengesteld. Op de genoemde concilie is de canon vastgesteld, dit was eigenlijk een bevestiging wat toen al in de christelijke gemeente als canon gelezen werd.

Nee, niet vastgesteld, maar aanvaard.

sparow
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor sparow » 25 sep 2004 11:20

Ik denk dat we hetzelfde bedoelen....

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 25 sep 2004 12:48

hijwel schreef:hey! wat je echt nooit moet gaan doen is twijvelen aan de waarheid van de bijbel, en de samenstelling daarvan! Ik heb het zelf gedaan, ik ben vast gelopen. Als je stuken gaat geloven andere niet, en als je de ene belofte wel gelooft en de andere niet sta je los, en kan je nergens op rusten.

-Gods woord is de waarheid
Heilig ze in Uw waarheid; Uw Woord is de waarheid” (Joh. 17 : 17)

-God bewaard zijn woord
“Het gras verdort, de bloem valt af, maar het Woord van onze God bestaat in eeuwigheid” (Jes. 40 : 8)

- Gods woord leeft
“Hebbende dan uw zielen gereinigd in de gehoorzaamheid der waarheid, door de Geest, tot ongeveinsde broederlijke liefde, zo hebt elkander vurig lief uit een rein hart; gij, die wedergeboren zijt, niet uit vergankelijk, maar uit onvergankelijk zaad, door het levende en eeuwig blijvende Woord van God” (1 Petr. 1 : 22 – 23).

- Wij hebben Gods profetische woord
19 En wij hebben het profetische woord,62) dat zeer vast is,63) en gij doet wel, dat gij daarop acht hebt,64) als op een licht, schijnende65) in een duistere plaats,66) totdat de dag aanlichte,67) en de morgenster68) opga in uw harten.69)

- God bewaard zijn woord
33 De hemel en de aarde zullen voorbijgaan,37) maar Mijn woorden zullen geenszins voorbijgaan.

-God heeft de woorden geschreven in de bijbel door mensen heen
16 Al de Schrift is57) van God ingegeven,58) en is nuttig tot lering, tot59) wederlegging, tot60) verbetering, tot61) onderwijzing, die62) in de rechtvaardigheid is;

Wij hebben het geinspireerde door God bewaarde Boek!

http://home.hetnet.nl/~arjan26/vertalingen/bijbelgelovigen-pagina.htm

Ten eerste twijfel ik daar sowieso al aan, en dat ligt niet aan welke boeken er wel in de bijbel staan en welke niet. Maar ik vraag me toch ten zeerste af waarom die andere boeken zo weinig belang zouden hebben (althans, je hoort er zeer weinig over). Ik geloof dat ik die ook maar eens ga lezen... Wie weet, misschien kom ik zo uit m'n twijfels omdat er meer duidelijkheid komt? Nee, maar serieus, waarom zou het geen fout kunnen zijn? Waarom zou het niet zo zijn dat er toen een verkeerde beslissing is genomen door die andere boeken uit de bijbel te schrappen? Want het geinspireerde door God bewaarde Boek is door mensen gemaakt en samengesteld, waarom zouden andere boeken (Apocriefen b.v.) niet door Hem geinspireerd zijn?

columbus
Majoor
Majoor

Berichtdoor columbus » 25 sep 2004 15:49

waarom er boeken niet zijn toegevoegd, bv die van Petrus of Thomas en waarschijnlijk nog meer boeken?
Al die boeken voegden niets toe aan de weg van de Zaligheid. de Bijbel zoals die nu is is af. en dat is het belangrijkste ook al staan er in de apocriefe boeken wijze lessen. die lessen worden ook af en toe gebruikt in preken, al heb ik maar een heel enkele keer meegemaakt dat er iets aangehaald werd uit de apocriefen
Alleen daar kan liefde leven, alleen daar is het leven goed, waar pa stil en ongedwongen, de aardappels schilt en de afwas doet.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 25 sep 2004 18:05

@tlantis schreef:Overigen gerelateerde boeken (niet apocrief):

Boek van Adam en Eva I
Boek van Adam en Eva II
Henoch
Tenhemelneming van Mozes
Psalmen van Salomo
Ode van Salomo
Hemeelvaart van Jesaja
Openbaring van Baruch
Brief van Aristeas
4 Makkabeeen
Ahikar
Testament van de twaalf patriarchen
Ruben
Levi
Juda
Issachar
Zebulon
Dan
Naftali
Gad
Asher
Jofef
Benjamin

Evangelie van de ebionieten
Evangelie der Hebreeen
Evangelie der egyptenaren
Evangelie van Nicodemus
Evangelie van de verlosser
Evangelie van Petrus
Evangelie van Thomas
Evangelie van mattias
Evangelie van Fillipus
Evangelie van Maria Magdalena
Sophia (Wijsheid) van de Christus
Tweede evangelie van Johannes
Evangelie van de waarheid
Evangelie van Jakobus
Evangelie van Mani
Kerygma van Petrus
Brief van Barnabas
Brieven van Clemens
Hermas
Brief van Ignatius

Brief van Paulus aan de gemeente van Laodicea
Brief van Paulus aan de gemeente van Seneca
Handelingen van Petrus
Handelingen van Johannes
Handelingen van Paulus
Handelingen van Andreus
Handelingen van Thomas
Openbaringen van Petrus
Openbaringen van Paulus
Openbaringen van Thomas
Ode van Thomas
Psalmen van Thomas

Waar kan ik die boeken in NL vertaling vinden?
Overigens, niet alleen de Willbordvertaling heeft de apocrieven... Ik heb een oude Statenbijbel in de hervormde kerk van Berkenwoude doorgelezen en daar staan ze ook in.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

caprice

Berichtdoor caprice » 25 sep 2004 19:26

Optimatus schreef:Overigens, niet alleen de Willbordvertaling heeft de apocrieven... Ik heb een oude Statenbijbel in de hervormde kerk van Berkenwoude doorgelezen en daar staan ze ook in

Dat klopt. Die waren toegevoegd als aanhangsel, maar voor de mensen die dat niet wilden waren er gaatjes in het papier van de apocriefe boeken geperforeerd, heb ik wel eens gehoord. Kunnen ze er makkelijk uitgescheurd worden. :D

PeterD

Berichtdoor PeterD » 25 sep 2004 19:28

caprice schreef:Dat klopt. Die waren toegevoegd als aanhangsel, maar voor de mensen die dat niet wilden waren er gaatjes in het papier van de apocriefe boeken geperforeerd, heb ik wel eens gehoord. Kunnen ze er makkelijk uitgescheurd worden. :D

Dat waren nog eens tijden... Alleen die gedeelten overhouden die je aanstaan... :wink: :lol:

JMvVliet
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor JMvVliet » 26 sep 2004 12:35

Dit lijkt me een handige link:

http://20plus.veguc.nl/page4.html
It's nice to be important,
but it's more important to be nice.

@tlantis
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor @tlantis » 27 sep 2004 08:05

Optimatus schreef:Waar kan ik die boeken in NL vertaling vinden?
Overigens, niet alleen de Willbordvertaling heeft de apocrieven... Ik heb een oude Statenbijbel in de hervormde kerk van Berkenwoude doorgelezen en daar staan ze ook in.
De meeste van deze boeken zijn niet in het Nederlands vertaald, de bekendste uit deze serie (Thomas evangelie, Henoch, brieven van Clemens, enz...) zijn gemakkelijk op het internet te vinden. De overige zijn bijna allemaal in het engels wel te vinden...

Het klopt inderdaad dat ook in de protestantse vertalingen de apocriefen meegenomen worden (tenminste in de statenvertaling en nu in de NBV). Zoals je zelf al aangeeft stonden deze boeken in de eerste statenbijbels ook gewoon tussen het oude en het nieuwe testament.

sparow
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor sparow » 27 sep 2004 09:27

Momenteel zijn boeken met de nieuwstestamentische apocriefen moeilijk te verkrijgen. Ik heb een tijd geleden Enige nieuwtestamentische apokriefe geschriften, vertaald door C.A. Tukker bij http://www.mullerbook.nl gekocht. Nu zie ik hem alleen nog bij http://www.depelgrim.nl/.

En A.F.J. Klijn heeft ook de apocriefen vertaald (volgens mij in dezelfde serie met de Apostolische Vaders): Apokriefen van het Nieuwe Testament, deel 1, vertaald ingeleid en toegelicht onder eindredactie van Dr A.F.J. Klijn, Kok Kampen 1984 ISBN 90-242-2864-6.

Ik denk dat je bij de antiquariaat de meeste kans maakt om deze boeken te verkrijgen en anders misschien op http://www.marktplaats.nl.

En verder:
:arrow: Hier kun je het thomas evangelie downloaden: http://www.thomasevangelie.nl/ (Klik in het linker menu op "De Tekst" en kies vervolgens een nederlandse vertaling)

:arrow: Hier een index met alle te lezen apocriefen in het Engels: http://www.comparative-religion.com/christianity/apocrypha/new-testament-apocrypha/

:arrow: Hier kun je de Oud-Testamentische apocriefen lezen (statenvertaling): http://home.filternet.nl/~fn001748/apo/ en op http://www.statenvertaling.net/

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 27 sep 2004 11:02

columbus schreef:waarom er boeken niet zijn toegevoegd, bv die van Petrus of Thomas en waarschijnlijk nog meer boeken?
Al die boeken voegden niets toe aan de weg van de Zaligheid. de Bijbel zoals die nu is is af. en dat is het belangrijkste ook al staan er in de apocriefe boeken wijze lessen. die lessen worden ook af en toe gebruikt in preken, al heb ik maar een heel enkele keer meegemaakt dat er iets aangehaald werd uit de apocriefen

Misschien wel onterecht, misschien zouden ze vaker aangehaald moeten worden. Wie bepaald dat de Bijbel af is? Jij kan dat wel vinden.... Maar dat is geen argument.

@tlantis
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor @tlantis » 27 sep 2004 11:24

kurtyo schreef:
columbus schreef:waarom er boeken niet zijn toegevoegd, bv die van Petrus of Thomas en waarschijnlijk nog meer boeken?

Misschien wel onterecht, misschien zouden ze vaker aangehaald moeten worden. Wie bepaald dat de Bijbel af is? Jij kan dat wel vinden.... Maar dat is geen argument.
Eindelijk eens iets waar al die miljoenen christenen op aarde het wel over eens zijn, en zelfs daar moet je tegen aan trappen... :mrgreen:

Ik geloof niet dat de wereldwijde kerk nog in staat is het eens te worden over zo'n beslissing en dat is ook al iets wat in de bijbel werd voorspeld (vele dwalingen in de kerk, scheuringen, enz...). Daarnaast heb ik nooit een boek gelezen wat, ook maar bij benadering, de wijsheid in zich heeft die ik in de bijbel terug vind... lijkt me dus geen goed plan.

Terug naar “Archief”