Rudolf Meuser schreef:Wie kan mij bewijzen waarom het christendom het ware geloof is? De islam of het hindoeisme kan dat net zo goed zijn!
Ik zal het maar toegeven ik weet weinig an hindoeisme, maar
wel iets van het christendom, het jodendom en de islam. Deze drie religies hebben dezelfde historische basis, maar verschillen in de rol van Jezus als Messias in hun religie.
De Messias volgens de Joden http://www.geocities.com/groenrondballetje/vktg8.html
Het Nieuwe Testament draait om Jezus, het vlees geworden Woord van God, de Christus, de verlosser (de Messias) voor de mensen. In de Aramese Targoems, de officiële O.T.-vertaling in de synagogen, doet God vrijwel alles door Gods Woord, inclusief de schepping van de mens {Gen. 1:27}, de verbondsbelofte met Noach {Gen.9:12}, het geloof van Abraham {Gen.15:6} etc.. Dit vinden we terug in het N.T. {Joh.1:1-3}. De Bijbel vertelt ook dat God in Jezus leeft {Joh.14:7-11}. In de O.T.-passages waar mensen God zien, is het heel goed mogelijk dat ze het stof geworden Woord van God (Jezus) zagen.[#3] De komst van de Messias volgt uit de Oudtestamentische profetie; echter de Joden zien Jezus niet als de vervullen van die profetie! In de Koran, geschreven ruim 500 jaar na Jezus, worden de Joden veroordeeld voor het niet geloven in de Boodschap van Jezus, de Messias {Soera 2:88-97; 2:254; 4:168-178}. Waarom geloven zoveel Joden niet in Jezus als de Messias? Wat is de Messias boodschap voor de Joden? Joden behoren berouw te hebben over hun zonden. Het bloed van de onschuldige heeft kracht voor vergeving, zowel in het O.T., N.T. als in het Joodse Rabbijnse commentaar op het O.T., de Talmoed. Joden kunnen altijd naar God bidden, maar hebben Priesterlijke bemiddeling en de verzoening nodig voor contact met God. De Messias past perfect op de plaats van de Priesterlijke bemiddeling.
De Joden kennen vele tradities over Messiassen, waaronder een Messias voor elke generatie. Vanuit die traditie werd de komende Messias, dan ook aangemerkt als 'ha Mashiah', de Messias. Er wordt gesproken van een al bestaande Messias {Mic.5:1; Talmoed Pesahim 54a, Nedarim 39b} die vanuit de wolken komt {Dan.7:13-14; Talmoed Sanhedrin 96b-97a}. Traditioneel Joodse geloofsleer spreekt niet eenduidig over een Goddelijke Messias. Wel wordt gezegd {Deu.34:10}:"En er stond geen profeet meer op in Israël, gelijk Mozes, dien de HEERE gekend had, van aangezicht tot aangezicht." Deze tekst sluit dus uit dat de Messias, een profeet is gelijk Mozes. De profeet Nathan spreekt tegen David over het nieuwe koninkrijk dat zal voortkomen uit zijn nakomeling. David zegt hierover {Ps.110:1}:"Aldus luidt het woord des Heren tot mijn Here: Zet u aan mijn rechterhand, totdat Ik uw vijanden gelegd heb als een voetbank voor uw voeten." Jezus haalde dit aan om te laten zien dat de Messias groter is dan David, want noemt Hem Heer {Mk.12:35-37}. Deze Messias zal op Zijn stoel zitten tot in eeuwigheid. God is Zijn vader, en Hij zal Gods zoon zijn {1Kron.17-11-14; Yalqut Shim'oni 2:571}, een uitleg die Jezus typeert.
Binnen de Joodse traditie, gebaseerd op het O.T. en de Talmoed, zijn er twee echter hoofdvarianten op het Messiasverhaal, die van Messiah ben (M.b.) David en M.b. Joseph. Messiah betekent Verlosser of Christus en ben betekent 'zoon van' in elk van de mogelijke betekenissen (nakomeling, geesteskind en/of gelijkend op). M.b. David zal een glorierijke komst kennen zoals Koning David en zal heersen, voor eeuwig over de hele wereld. Het moge duidelijk zijn dat de M.b. David, de eeuwige Koning van de wereld in glorie, nog niet gekomen is. Het andere verhaal gaat over M.b. Joseph, de lijdende Messias, wiens leven grote paralel vertoond met het leven van Jozef, de zoon van Jakob. In het O.T. staat telkens eerst het verhaal van M.b. Joseph en dan pas dat van M.b. David. Zo beginnen de Psalmen {Ps. 22:1-21 & Ps.69:1-29} over de lijdende Messias, om door te gaan over de glorierijke Messias {Ps.22:22-32 & Ps.69:30-37}. Het uitgebreidst zijn de verhandeling van Jesaja over de Messias, eerst over als de lijdende Messias {Jes.7:13:16; 11:1-18; 42:1-8; en vooral Jes.52:2-53-12} en later over de glorierijke Messias aan het eind der tijden {Jes.54:1-60-22}.
De profetie spreekt uitgebreid over een zeer hoogverheven Messias {Jes.52:13}, geboren uit een maagd uit het huis van David {Jes.7:13-14}, die het het volk verlossen {Jes.52:3}, maar ook de heidenen zal besprenkelen {Jes.52:15}. M.b. Joseph zal de zal wonderen doen alvorens te sterven in een grote 'oorlog' {Talmoed b. Sukkah 52a}. Deze Messias neemt onze ziekten, smarten en overtredingen op Zich, en wordt daarvoor veracht, als de onwaardigste onder de mensen. Doordat Hij de straf ontvangt ontvangen wij vrede, vergeving {Jes.53:3-5} M.b. Joseph verkreeg hiervoor van God een plaats onder de groten der aarde {Jes.53:12}. De Talmoed vervolgt met Gods verhoring van het gebed van M.b. David waardoor de M.b. Joseph uit de dood verrijst. De namen M.b. David en M.b. Joseph zijn duidelijk typeringen van de manier dat de Messias komt. De beschrijving van de status en macht van M.b. Joseph na Zijn ultieme Offer doen sterk denken aan de beschrijving van M.b. David!
De geschiedenis toont een mooie paralel tussen Jozef en de andere zonen van Jakob (Israël) en het verhaal van Jezus en de Joden. Jozef wordt verkocht als een slaaf volgens zijn broers {Ps.105-16-17}, maar gestuurd door God, volgens zichzelf {Gen.45:7-8}. Vreemde eerden Jozef, maar zijn eigen familie (Jakobs zonen) (her)kenden hem niet. Maar bij de wederkomst maakte Jozef zich bekend. Jozef is dan verworden tot een koning van aanzien en macht, vergelijkbaar met David {Gen.37,39-47} De broers van Jozef zijn bang voor wraak, echter dat is niet Gods bedoeling {Gen.50:20}. Datzelfde geldt voor de relatie Joden en Christenen. Jezus wordt door de Joden uitgeleverd om te worden vermoord {Joh.10:30; 18:1-40}; de Joden erkennen Jezus niet als de Messias, maar uiteindelijk zal de relatie tussen Joden en Jezus hersteld worden {Rom.11:1-36}.[#3;#5] Het verhaal van Jezus eerste en tweede komst wordt in een notedop samengevat door Paulus {Fil.2:5-11}.
De Christus volgens de Islam http://www.geocities.com/groenrondballetje/vktg7.html
In de Koran speelt Jezus een zeer belangrijke rol, die niet veel verschilt van de rol van Jezus in het Nieuwe Testament. Jezus boodschap en de meeste van Zijn wonderen worden door de Koran niet herhaald, maar wel bevestigd door te verwijzen naar het Evangelie. Volgens de Koran is Jezus speciaal door God aangekondigd en vervolgens geschapen in zijn moeder Maria, welke maagd was {Soera 19:17-24}. De wijsheid van Jezus wordt gezien als Goddelijke wijsheid, die Jezus reeds als baby bezat {Soera 19:30-34}. Maar liefst 11x wordt Jezus 'de Messias' genoemd, 10x een boodschapper van God en 3x een dienaar. Jezus wordt slechts 1x in de Koran een profeet genoemd, hoewel Jezus in de Koran regelmatig in het rijtje wordt geplaatst met de profeten en aartsvaders van Israël {b.v. Soera 2:136}. In de Koran wordt 3x verteld dat God Zijn Heilige Geest op Jezus heeft gelegd. Dit alles komt sterk overeen met de lezing van de Bijbel. De Koran geeft géén uitleg van de meest gebruikte naam voor Jezus 'de Messias' en verwijst daarmee de gelovigen naar de eerdere openbaringen van God, d.w.z. het O.T. en het Evangelie {Soera 10:95; 21:8} (zie VIII).[#4,#5]
Jezus als Gods Woord, en het belang van de persoon van Jezus komen sterk overeen tussen het Nieuwe Testament en de Koran. Een andere overeenkomst is dat beide spreken over Jezus die doden levend kan maken {Mat.9:22-25; Soera 5:111}. Opstanding van Jezus na zijn dood zou voor de Koran dus niet vreemd zijn. Echter het verhaal over de
kruisiging van Jezus wordt in de Koran anders
verwoord. Nadat Israëlieten besloten Jezus te vermoorden, zei God dat Hij Jezus tot zich zal opheffen {Soera 3:55-56}. In een ander Koranvers {Soera 4:158-160} maakt God duidelijk dat Jezus niet gestorven is t.g.v. de acties van mensen, maar door God opgenomen is ten hemel. Deze lezing komt wel overeen met de Hemelvaart van Jezus die de Christenen kennen, maar bevestigd niet de dood en verrijzenis van Jezus. Paradoxaal genoeg, geeft de Koran wel lezing van het feit dat Jezus leeft; terwijl de Profeet Mohammed gestorven is. Verder zegt de Koran dat de wederkomst van Jezus het teken van het einde der tijden is {Soera 43:62} en volgens de uitlegboeken. Een dergelijke reeks eigenschappen als in de Koran staat, suggereert sterk dat Jezus méér is dan 'alléén maar een mens'!
De Koran is duidelijk over het lot van Gelovigen: Christenen die in God en Zijn openbaringen geloven en zich aan God onderwerpen en niet snel opgeven zullen door God beloont worden {Soera 3:200}.
Het begrip 'zoon' heeft nogal wat betekenissen. Vaak denkt men het eerst aan biologisch nageslacht: een vader en een moeder krijgen een zoon. Mohammed verkeerde ten onrechte in de veronderstelling dat Christenen met de Drie-eenheid vader God, moeder Maria, en hun biologische zoon Jezus bedoelde. Dit is één van de redenen waarom de Koran fel van leer trekt tegen het idee dat God biologische kinderen heeft. Ook Joden denken soms dat het begrip zoon biologisch is bedoelt. Maar dat is onmogelijk want God is Geest, en derhalve niet biologisch. Zoon wordt in het Oude Testament vaak in beeldspraak gebruikt: de zonen van de profeten zijn zijn volgelingen. Mozes zegt tegen de Farao dat God hem verteld heeft dat het volk van Israël zijn eerstgeboren zoon is {Ex.4:22}. De Bijbel gebruikt de term 'kinderen van God' voor alle mensen. Jezus neemt onder de mensen een bijzondere plaats in vanwege Zijn bijzondere rol als mens. De Bijbel ziet ook Adam als 'zoon' van God {Lk.3:38}. De Koran vergelijkt Jezus met Adam: God sprak en Hij was er {Soera 3:60}. In géén van deze betekenissen van het woord 'zoon' bestaat een probleem met Jezus als zoon van God. Overigens wordt Jezus ook met Adam vergeleken in de N.T.-brieven {1Kor.15:20-22}: "Maar de waarheid is dat Christus is opgewekt uit de dood, de eerste vrucht die geoogst werd onder hen die gestorven zijn. (21) Want omdat we de dood aan een mens te wijten hebben, hebben we het ook aan een mens te danken dat er een opstanding van de doden is. (22) Want zoals alle mensen door hun verbondenheid met Adam sterven, zo zullen ook allen door hun verbondenheid met Christus herleven." Jezus was, is en blijft Gods geesteskind. Het grootste verschil tussen de visie van het N.T. en de Koran is echter de komst van de Heilige Geest.
John