Wedergeboren maar nog niet gerechtvaardigd

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

alex leusink
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor alex leusink » 24 sep 2004 12:55

Daar duidt hij op het gebed, wat ook wel een naderen tot God genoemd wordt, je moet woorden niet uit hun verband rukken!!!
Hardere aanpak wildplassers: Dweilen met de kraan open!

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 24 sep 2004 13:43

alex leusink schreef:
Yael schreef:het doet erg rooms aan als je begrijpt wat ik bedoel.... lijkt of deze man telkens buiten Jezus rust... en dan heeel laat pas tot Jezus komt. :?

Verschrikkelijk hoe je omgaat met een waarachtige bekering, Yael. Misschien erger je je aan het taalgebruik, maar deze taal was onder Gods Kinderen geliefd, omdat ze daarmee hun toestanden begrijpelijk konden uitdrukken.

En die ellende van steeds buiten Jezus te rusten, vind ik ook in mijn hart, en jij zult de EERSTE zijn die niet dagelijks bekeerd hoeft te worden. Je moet de diepte in, om omhoog te gaan, je moet de ellende in om de verlossing deelachtig te zijn.

Jona werd overboord gegooid. Hij wist echt niet dat die walvis daar zwom. Hij kon alleen maar denken: En nu is het voorbij, einde. Maar in die ellende 'bestelde' de Heere een vis, die hem opslokte.

Als laatste wil ik je wijzen dat die man gevoelde dat hij zelf niet naar Jezus gaan kon. Hij bemerkte bij zichzelf eerder dat hij alleen maar van God af liep, en dat is eigen aan ieder mens, God moet je Zelf komen halen, anders zul je nooit naar Hem toe gaan.

'Bent u nu ziek, bent u een zondaar, en gevoelt u uw nood, dan hebt u een reden te meer om tegen Hem te zeggen: lieve Heere, juist omdat ik een zondaar ben, kom ik, opdat Gij mij zult helpen en mij het geloof geven.' Maarten Luther

Waar slaat dit nu weer op? jij loopt mij een beetje te veroordelen. :|
Praat je uit ervaring of loop je maar wat te papegaaien? :|
ik schrijf 1 zin en jij begint met allerlei inlegkunde.
en of dat wat jij noemt waarachtige bekering is dat vroeg ik me dus af ja.
Het is je zaligheid buiten jezelf zoeken in Jezus Christus en niet in jezelf.
Daar kunnen we een hele doctrine opheen maken wat iedereen uit zn hoofd kent maar daar heb je niet zoveel aan als het in de praktijk er opaan komt.
Want buiten Jezus is geen leven :!: dan kun je nog zoveel zondekennis hebben maar als het je niet tot Jezus brengt is het nutteloos.
Verder hoeven wij God de bekeringsweg niet voor te schrijven Hij weet Zelf wel hoe Hij iemand bekeren moet.

alex leusink
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor alex leusink » 24 sep 2004 13:49

Waarom zeg je dat wij God de bekeringsweg niet voor hoeven te schrijventerwijl je zelf twijfelt aan die man? En laten we het aub niet over veroordelen gaan hebben, want dan val jij absoluut niet buiten de boot!!!

Ik voel gewoon hoe je je afzet tegen een 'traditionele' bekering, maar in mijn beleving gaat daar 1000x meer van uit dan van mensen die het altijd maar hebben over 'het naar Jezus gaan', dat wekt bij mij geen ontzag, want als je weet hoe verdorven een mens is.....

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 24 sep 2004 14:05

alex leusink schreef:Waarom zeg je dat wij God de bekeringsweg niet voor hoeven te schrijventerwijl je zelf twijfelt aan die man? En laten we het aub niet over veroordelen gaan hebben, want dan val jij absoluut niet buiten de boot!!!

Ik voel gewoon hoe je je afzet tegen een 'traditionele' bekering, maar in mijn beleving gaat daar 1000x meer van uit dan van mensen die het altijd maar hebben over 'het naar Jezus gaan', dat wekt bij mij geen ontzag, want als je weet hoe verdorven een mens is.....

Waarom God wij de weg niet hoeven voor te schrijven? Omdat God mans genoeg is om iemand te bekeren op Zijn manier en Zich niet aan onze weg die wij Hem voorhouden hoeft te binden.
Elk mens is uniek en zo geloof ik dat elke bekering ook uniek is.
de 1 komt langs een diepe weg en een ander niet.
Ik aan deze man twijfelen? Aan die man wel ja aan God niet.

Ik zeg ook niet dat ik buiten de boot val, want ik ben een mens met mijn fouten en gebreken. Maar als jij mij nogal flink aanvalt op een nogal schreeuwerige weinig respectloze toon vindt ik dat niet prettig. Je kunt ook in normale minder felle bewoording je mening uiten.
Overigens is mijn vraag nog niet beantwoord ken je de Heere Zelf in de beleving? Of is het meer napraten van wat je in de kerk hoort?
Een wezelijk verschil mijns inziens.

Inderdaad als de zondekennis boven Jezus wordt gesteld en boven de vrije genade van de Heere en de liefde van de Heere, en als in de preek meer naar voren komt het zoeken in jezelf naar kenmerken dan het oproepen te vluchten tot Jezus dan mag ik daar tegen ageren.
Jezus is de Weg niks anders.
En Hem heb ik van ganser harte lief, Hij is mijn Zaligmaker en de Zaligheid zal ik nooit in mezelf vinden dan alleen buiten mezelf in Hem.

wat versta je overigens onder tradionele bekering?

alex leusink
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor alex leusink » 24 sep 2004 14:15

Yael Zei
Waarom God wij de weg niet hoeven voor te schrijven? Omdat God mans genoeg is om iemand te bekeren op Zijn manier en Zich niet aan onze weg die wij Hem voorhouden hoeft te binden.

Je zei zelf dat ik God de wet niet voor moet schrijven, terwijl je zelf zegt dat de een een diepe weg heeft en een ander niet, wat weet jij daarvan, als je God Zelf niet bent???

Ik zeg ook niet dat ik buiten de boot val, want ik ben een mens met mijn fouten en gebreken. Maar als jij mij nogal flink aanvalt op een nogal schreeuwerige weinig respectloze toon vindt ik dat niet prettig. Je kunt ook in normale minder felle bewoording je mening uiten.
Overigens is mijn vraag nog niet beantwoord ken je de Heere Zelf in de beleving? Of is het meer napraten van wat je in de kerk hoort?

Ik vind dit te persoonlijk, mijn hart hier op het forum uit te spreken, maar ik hoop wel dat je ook begrijpt wat je zei, wat vrije genade is.

Dat vrije zit'm in het feit dat God vrij is wie Hij genadig is en wie niet. En dat betekent dat je dus erachter zult moeten komen dat jij (ik overigens ook, overal waar 'jij' staat is met insluiting van mezelf)de grootste der zondaren bent. Mooi praten heeft ook in jou geval geen zin. En ik probeer het goede voor iedereen te zoeken, 't is misschien soms wat cru, maar 's een karaktertrek. En het feit dat alles wat je van Hem leert in je persoonlijke leven meestal afgekraakt wordt als iets 'wat je napraat uit je kerkelijke gezindte' werkt ook geen positieve kijk op je medechristenen.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 24 sep 2004 14:21

alex leusink schreef:Dat vrije zit'm in het feit dat God vrij is wie Hij genadig is en wie niet.

Hm, maar is God niet aan Zichzelf verplicht om iedereen die daarom vraagt genade te verlenen?

alex leusink
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor alex leusink » 24 sep 2004 14:25

Aragorn schreef:
alex leusink schreef:Dat vrije zit'm in het feit dat God vrij is wie Hij genadig is en wie niet.

Hm, maar is God niet aan Zichzelf verplicht om iedereen die daarom vraagt genade te verlenen?

Mijns inziens niet, want dat zou betekenen dat wij macht over Hem hebben, en dan zou God Zichzelf niet meer zijn

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 24 sep 2004 14:30

Yael Zei

--------------
Je zei zelf dat ik God de wet niet voor moet schrijven, terwijl je zelf zegt dat de een een diepe weg heeft en een ander niet, wat weet jij daarvan, als je God Zelf niet bent???
-----------------------
Yael:
als je elke keer zo reageerd dan komen we niet erg ver. probeer gewoon te begrijpen wat ik bedoel dan snap je het vanzelf. :|
--------------------------

-----
Ik vind dit te persoonlijk, mijn hart hier op het forum uit te spreken, maar ik hoop wel dat je ook begrijpt wat je zei, wat vrije genade is.
-----
Yael:
Ik ga geen dingen roepen die ik niet begrijp of geen weet van heb.
----------------------
Dat vrije zit'm in het feit dat God vrij is wie Hij genadig is en wie niet. En dat betekent dat je dus erachter zult moeten komen dat jij (ik overigens ook, overal waar 'jij' staat is met insluiting van mezelf)de grootste der zondaren bent. Mooi praten heeft ook in jou geval geen zin. En ik probeer het goede voor iedereen te zoeken, 't is misschien soms wat cru, maar 's een karaktertrek. En het feit dat alles wat je van Hem leert in je persoonlijke leven meestal afgekraakt wordt als iets 'wat je napraat uit je kerkelijke gezindte' werkt ook geen positieve kijk op je medechristenen.[/quote]
----------
Yael:
Waarom de grootste van de zondaren? Ben je dan Christus waardig?
Als je dat kunt zeggen? Als dat met die bedoeling is is het gewoon hoogmoed eigelijk. Als het in de beleving onderaan het kruis gebeurd ootmoed, mi.
overigens waarin heb ik jouw afgekraakt in je beleving? die laatste zin suggereert dat namelijk.

je hebt nog geen antwoord gegeven wat jij onder tradionele bekering verstaat.

alex leusink
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor alex leusink » 24 sep 2004 14:33

Ik bedoel ook niet dat je rondschreeuwt de grootste der zondaren te zijn, maar wel dat je jezelf zo voelt. Uiteindelijk is iedereen even zondig, maar het gaat er wel om dat het een groot wonder is dat God je trekt tot Zijn wonderbaar licht.

Traditionele bekering= geen juist woord, bekering zijn in feite altijd hetzelfde principe geweest, maar ik bedoel daarmee de ellende, verloosing en dankbaarheid

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 24 sep 2004 14:35

ok ik begrijp je. 8)

Socrates
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Socrates » 24 sep 2004 14:37

alex leusink schreef:
Aragorn schreef:

Mijns inziens niet, want dat zou betekenen dat wij macht over Hem hebben, en dan zou God Zichzelf niet meer zijn

Als God zichzelf niet aan Zijn beloftes moet houden zou hij geen rechtvaardig God zijn. God is een getrouw God die Zijn Woord nakomt. Dat is Hij dus wel degelijk aan zichzelf verplicht.

PeterD

Berichtdoor PeterD » 24 sep 2004 14:45

Socrates schreef:
alex leusink schreef:
Aragorn schreef:

Als God zichzelf niet aan Zijn beloftes moet houden zou hij geen rechtvaardig God zijn. God is een getrouw God die Zijn Woord nakomt. Dat is Hij dus wel degelijk aan zichzelf verplicht.

Ik heb een beetje moeite met het woord verplicht. God is in mijn optiek niets verplicht. Maar dat terzijde.
Maar als God iemand in de nood brengt, en hem echt aan zijn zonden ontdekt, is dat al een daad van God. God zorgt er dan zelf voor dat die persoon genade gaat vragen. Dan zal God het werk dat Hij begonnen is toch doorzetten?

alex leusink
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor alex leusink » 24 sep 2004 14:49

Uiteraard, zo had ik het moeten zeggen. Bedankt Peterd!!

(Ik vraag me weleens af of we hier wel lang en dieop over door moeten praten, uiteindelijk is dit iets wat we toch niet kunnen begrijpen)

Socrates
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Socrates » 24 sep 2004 14:50

Ik denk dat juist 'verplicht' een sleutelwoord is bij een God die rechtvaardig is.

Net zoals hij verplicht is de zonde te straffen en dus Zijn Zoon moest geven om voor de mensheid te lijden en te sterven. Natuurlijk had Hij ook de mensen zelf voor de zonden kunnen laten boeten, maar het door de vingers zien KON hij niet.

Dat is volgens mij een van de meest fundamentele essentiële zaken van het Christendom. Dat God bepaalde dingen VERPLICHT is.

Socrates, de bekende Griekse wijsbeer

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 24 sep 2004 14:53

was God het eigelijk werkelijk verplicht Zijn Zoon te geven na de zondeval? Dat betwijfel ik eigelijk. wat is er dan nog van Zijn liefde over als het alleen een verplichting is?

Terug naar “Archief”