Aanwezig bij homohuwelijk

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Equilibrist
Mineur
Mineur
Contacteer:

Aanwezig bij homohuwelijk

Berichtdoor Equilibrist » 22 sep 2004 22:16

Hallo,

Het volgende doet zich voor in mijn familiekring. Mijn tante heeft sinds 1,5 jaar een vriendin waarmee zij een relatie heeft.
Behalve mijn opa en ik zijn er geen christenen in de familie. Mijn opa was eerst erg gefrustreerd over deze relatie, maar nu lijkt hij het wat rustiger op te pakken.

Mijn tante is 45 jaar oud en heeft altijd bij mijn oma gewoond (opa en oma wonen apart, omdat ze niet goed met elkaar overweg kunnen) en voor mijn bijna altijd zieke oma gezorgd. Mijn oma zegt dat mijn tante voor het eerst in 30 jaar weer echt heeft gelachen, sinds ze haar vriendin kent.

Van de week was mijn oma weer eens opgenomen in het ziekenhuis en het zag er niet goed uit. Toen zei mijn oma ineens dat mijn tante en haar vriendin waarschijnlijk gaan trouwen. En daar heb ik het wel moeilijk mee.

Hoewel ik het geluk bij mijn tante en haar vriendin zie, weet ik ook wat er in de bijbel staat over homoseksualiteit. Daar dit ook mijn eigen seksualiteit (deels) duidt, is het een moeilijk onderwerp.
In al die tijd dat deze relatie is gegroeid, heb ik er niets van durven zeggen in combinatie met mijn geloof. Terwijl ik er toch mijn gedachten over heb.

Nu komt er waarschijnlijk een bruiloft aan. Als enige nichtje ben ik dan denk ik ook uitgenodigd. Maar daar sta ik voor een vraag. Als ik bij het huwelijk aanwezig ben, stem ik er ook mee in, of is dat niet zo? Heel lastig vind ik dat.

Aan de ene kant zie ik het geluk dat er toch is. Aan de andere kant merk ik mijn eigen moeite.

Heeft iemand misschien wat suggesties voor mij?

EQ.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 23 sep 2004 10:00

Ik denk dat het goed is als je wel naar het huwelijk gaat. Je doet je tante er veel verdriet mee als je niet komt.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

David
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor David » 23 sep 2004 10:06

Hoi Equilibrist,

Hoe kan je niet instemmen met het geluk van een ander?
Ga alsjeblieft. Laat je hart spreken.

David :)

@tlantis
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor @tlantis » 23 sep 2004 10:16

Neem biddend een beslissing, vraag God wat Hij van jou verwacht.

Probeer verglijkbare situaties in de bijbel te vinden. Misschien een paar suggesties:

1. Daniel en Jozef diende (op hoge posities) aan het hof van een ongelovige koning\farao. Ze werkte mee aan het beleid zolang het niet tegen God's wetten in ging.
2. Jezus zelf verbleef tenmidden van zondaren (o.a.: Markus 2:16)
3. Paulus zegt dat het goede zaak is om bij ongelovige mensen de maaltijd te gebruiken 1Kor10:27
4. Petrus zegt dat wij ons tenmidden van de zonde niet mee mogen lopen. (1 Petrus 4:4)
5. Jezus roept ons op een getuigens te zijn midden in de wereld (Mat 5:13-16)
6. Psalm 1 leert ons niet op de paden van het kwaad mee te lopen.
7. Tot slot nog deze tekst: Kol 4:5-6 Wandelt met wijsheid bij degenen, die buiten zijn, den bekwamen tijd uitkopende. Uw woord zij te allen tijde in aangenaamheid, met zout besprengd, opdat gij moogt weten, hoe gij een iegelijk moet antwoorden.

Sterkte bij je beslissing!
MACDONALDUS SENEX FUNDUM HABET

mystery
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor mystery » 23 sep 2004 14:01

Hoe voelt het voor jezelf? Voel je je er prettig bij of voel je tegenstrubbelingen?

Het lijkt me erg moeilijk joh!
Wat doet je opa?

Kan je er niet met je tante over praten? Dat je haar uitlegt wat jou dit huwelijk doet en waarom je nu niet weet of je erbij kunt/wil zijn.

Veel sterkte!
Als mens alleen kun je niet bestaan, je hebt de ander nodig om te groeien.

Wees eerst een individu voordat je een duo wordt.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 23 sep 2004 14:17

Lijkt mij ook lastig. Enerzijds denk ik: je wilt delen in het geluk, dus natuurlijk ben je erbij. En je stelt je niet direct verantwoordelijk door erbij te zijn lijkt me. Maar anderzijds vindt je het zelf niet kunnen, dus kun je misschien ook weer niet voor 100% er blij mee zijn..

De casussen die @tlantis aangaf zijn ook niet echt eenduidig hierin, omdat het daarbij niet direct om zondige dingen gaat. Uiteindelijk zou ik denk ik wel gaan, maar misschien met je tante erover praten?

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 23 sep 2004 16:55

kun je haar feliciteren met haar huwelijk??

trijntjejohanna
Generaal
Generaal

Berichtdoor trijntjejohanna » 23 sep 2004 16:56

Evelien schreef:kun je haar feliciteren met haar huwelijk??

is dat dan een richtlijn om er heen te gaan of niet? of bedoel je er wat anders mee?

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 23 sep 2004 16:57

Die mogelijkheid zal er denk ik wel zijn ja.

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 23 sep 2004 17:02

trijntjejohanna schreef:

is dat dan een richtlijn om er heen te gaan of niet? of bedoel je er wat anders mee?

als je iemand niet kunt feliciteren met een huwelijk, geboorte, verloving als je daar niet achterstaat, waarom ga je er dan uberhaupt daar heen?
Want ik neem aan als je naar een trouwdienst gaat dat je het paar ok feliciteert!

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 23 sep 2004 17:11

Evelien schreef:
trijntjejohanna schreef:

als je iemand niet kunt feliciteren met een huwelijk, geboorte, verloving als je daar niet achterstaat, waarom ga je er dan uberhaupt daar heen?
Want ik neem aan als je naar een trouwdienst gaat dat je het paar ok feliciteert!

Duh, dat is nu juist de vraag. Of je haar kunt feliciteren en dus erheen gaan.. :roll:

Mariamagdalena
Majoor
Majoor

Berichtdoor Mariamagdalena » 23 sep 2004 17:43

Ik zou er ook zeker heengaan.
Maar als je het niet goed kunt verdragen en het gaat tegen je gevoel in, kun je gewoon wat korter blijven.
Maar het is wel hartelijk om even je gezicht te laten zien en ze te feliciteren, misschien een kljin kadotje geven. En als het wel gezellig is, dan blijf je gewoon wat langer.........

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 23 sep 2004 17:59

Vraag God wat Hij ervan vindt. Maak een voorlopige beslissing en kijk dan of je geweten spreekt of dat God je innerlijke rust geeft...

Cathy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Cathy » 23 sep 2004 19:03

Kort geleden was ik aanwezig bij een paar bejaarde dames, waarvan 1 terminaal was. (i.v.m. een hulpvraag)
Tijdens m'n aanwezigheid kwam er iemand binnen met een bruidstaart met 2 bruidjes erop. Ze bleken die ochtend te zijn getrouwd. Ambtenaar aan t'bed enzo.
Ik was nogal verrast maar heb hen beiden toch gefeliciteerd met hun 'huwelijk'.
Bij m'n vertrek fluisterde de ene dame me toe: 'we hebben niet echt zo'n relatie die je zou verwachten hoor, maar we hebben deze beslissing uit zakelijke motieven genomen'.
Tsja............vreemde wereld. Ik weet het ook niet meer. :(
Samen bidden, samen zoeken,
naar het plan van onze Heer.

Equilibrist
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Equilibrist » 23 sep 2004 19:50

Bedankt voor jullie antwoorden tot zover. Het is inderdaad zo dat ik mijn familieleden graag gelukkig zie, en ze veel geluk gun. Maar daar gaat het niet om.

Het gaat me meer om het volgende: aanwezig te zijn en feest te hebben om iets dat God een gruwelijke zonde vindt. (zie oa. Lev. 18:22) :|

EQ.

Terug naar “Archief”