avondmaal

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Frans
Verkenner
Verkenner

avondmaal

Berichtdoor Frans » 23 sep 2004 14:47

We hebben al zoveel over avondmaal gepraat.
Bij de ene gemeente komt de dominee langs als je aan het avondmaal wil deelnemen, bij de andere ????
Wat is volgens jullie het criterium voordat je aan het avondmaal kan gaan?

Bij ons is het zo dat je als je voor het eerst in de gemeente deel wil nemen aan het avondmaal, (dat kan zijn omdat je gast bent of omdat je tot geloof gekomen bent) je even moet opstaan en getuigen van je persoonlijk geloof. Bijv. ik ben..... en ik geloof dat Jezus Christus voor mijn zonden aan het kruis is gestorven en is opgestaan.
Door de dominee wordt dan altijd even een oproep gedaan wie dat wil doen en hij geeft je dan de kans om te zeggen.

mystery
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor mystery » 23 sep 2004 14:49

Interessant!

Bij ons in de kerk (gereformeerde gemeente) moet je in ieder geval gemeentelid zijn. Je mag ook niet in openbare zonden leven. En je moet iets van Jezus (werk of persoon) kennen.
Als mens alleen kun je niet bestaan, je hebt de ander nodig om te groeien.

Wees eerst een individu voordat je een duo wordt.

Frans
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Frans » 23 sep 2004 14:58

mystery schreef:Interessant!

Bij ons in de kerk (gereformeerde gemeente) moet je in ieder geval gemeentelid zijn. Je mag ook niet in openbare zonden leven. En je moet iets van Jezus (werk of persoon) kennen.

Wat houdt in dat je iets van Jezus werk of persoon moet kennen?
En wat is de reden dat je lid moet zijn?

Kaw
Majoor
Majoor

Berichtdoor Kaw » 23 sep 2004 15:11

In de GKV moet je belijdend lid zijn en mag je niet aan het avondmaal wanneer je onder de tucht staat. Voor de rest boeit het niemand hoe jij aan het avondmaal zit.

In de Ger. Gem. moet je volgens mij ook eerst belijdenis hebben gedaan. In Genemuiden krijg je de eerste keer 2 ouderlingen over de vloer die min of meer vragen om uitleg en de volgende keren is het je eigen verantwoordelijkheid.

Persoonlijk vind ik het moeilijk om te zeggen wanneer je aan het avondmaal mag. Bijbels gezien moet je lid van de gemeente zijn. In de eerste gemeenten ging iedereen aan tafel en at men gezamelijk een maaltijd. In Jeruzalem werd het brood ook thuis door de weeks gebroken.

Avondmaal is in de eerste plaats een herdenken van het werk van Jezus. In de tweede plaats wordt het vlees en bloed (brood en wijn) van Jezus je aangeboden als symbolieke aanbieding van genade en vergeving van zonden. Op zijn minst geloven in Christus lijkt me dus wel op zijn plaats als eis om aan te gaan. Daarnaast moet je het vieren tot Zijn gedachtenis, dus dronken zijn of enkel komen voor de eterij (zoals in Corrinte) mag niet. In zonden leven zie ik niet als opstakel, omdat je eenvoudigweg anders nooit kunt aangaan en dat je juist in het avondmaal belijd dat je een zondaar bent en je juist dán Christus nodig hebt.

Happy One
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Happy One » 23 sep 2004 16:09

In zonden leven zie ik niet als opstakel, omdat je eenvoudigweg anders nooit kunt aangaan en dat je juist in het avondmaal belijd dat je een zondaar bent en je juist dán Christus nodig hebt.

Absoluut niet mee eens! in zonden leven, wat Johannes in zijn brieven bedoelt met 'zondigen' is een enorm opstakel.
1Joh 3:6 Een ieder die in Hem blijft zondigt niet, een ieder die zondigt heeft Hem niet gezien.

Hoe kun je ooit aan het avondmaal gaan als je weet van jezelf in zonde te leven? Lijkt me onmogelijk.

Iets anders is dat je als onwaardige, di als zondaar waardig bent als je in Christus gelooft. Dat je dan zondigt is helaas de praktijk, maar dat is heel wat anders dan in zonde leven!
Ken je dat verhaal van het lieveheersbeestje?

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 23 sep 2004 16:18

Voegt dit topic wat toe? Don't think so... en anders moet de topicnaam ff duidelijker. Moddereters??

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 23 sep 2004 21:25

Kaw schreef:Bijbels gezien moet je lid van de gemeente zijn.

ik ben benieuwt naar je onderbouwing.
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 24 sep 2004 01:43

mystery schreef: Je mag ook niet in openbare zonden leven. En je moet iets van Jezus (werk of persoon) kennen.

Dit heb ik altijd al bevreemdend gevonden.

columbus
Majoor
Majoor

Berichtdoor columbus » 24 sep 2004 08:22

Ik vind de topic titel goed gekozen, het Avondmaal is een onderwerp dat me echt bezig houd. wanneer je aan het Avondmaal mag gaan is in de kerkelijke gemeentes nog wel eens verschillend en dus verwarrend (voor mij dan) dus ik lees graag jullie reacties
Alleen daar kan liefde leven, alleen daar is het leven goed, waar pa stil en ongedwongen, de aardappels schilt en de afwas doet.

mystery
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor mystery » 24 sep 2004 09:13

Frans schreef:Wat houdt in dat je iets van Jezus werk of persoon moet kennen?
En wat is de reden dat je lid moet zijn?

Tja.. ik zal het proberen uit te leggen. Als je Jezus écht nodig krijgt, laat de Geest je als het ware Jezus zien. Als je een glimpje van Hem opgevangen hebt, mag je aan het avondmaal. Met het glimpje houdt het als het goed is niet op, maar je krijgt steeds meer te zien en je krijgt een enorm verlangen om Jezus beter te leren kennen.
Is het een beetje duidelijk?

Je moet belijdenis hebben gedaan, dus lid zijn van de kerk. Doopleden mogen geen gebruik maken van het avondmaal, maar worden wel net als de belijdend leden (in de voorbereidingsweek) opgeroepen zich te onderzoeken. (je onderzoeken of je naar het avondmaal kan gaan)

mystery
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor mystery » 24 sep 2004 09:14

Sabra schreef:
mystery schreef: Je mag ook niet in openbare zonden leven. En je moet iets van Jezus (werk of persoon) kennen.

Dit heb ik altijd al bevreemdend gevonden.

Wat heb je altijd al bevreemdend gevonden? Het eerste of het laatste?

Dat in openbare zonden...slaat op dat (bijna) iedereen weet dat je die zonde doet. Concreet: stelen, samenwonen, fraude....

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 24 sep 2004 09:38

Het eerste.

Het kan anders zijn, maar dit komt op bij nogal veroordelend over. Is het niet zo, dat ieder voor zich moet nagaan of hij of zij in staat is om aan het Avondmaal te gaan?

We zijn namelijk allemaal zondig. En hoeveel verborgen zonden zijn er wel niet bij iedereen? Bij meer dan 'openbare' zonden zoals jij dat noemt.

Daarnaast vraag ik mij af of het Avondmaal wel op zo'n manier gehouden mag worden. Iedereen is toch welkom om deze feestelijke maaltijd bij te wonen. Hiermee ontkracht ik het werk van Jezus niet, maar voor ons mensen is het een feest dat Hij onze schuld op Zich genomen heeft.

sparow
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor sparow » 24 sep 2004 11:38

Als je aan het avondmaal gaat, doe je dat niet om te laten zien hoe gelovig je bent ofzo. Je beleid juist dat je een zondaar bent en daarmee opziet naar Christus.

Zondeloos kom je niet aan het avondmaal (of iemand wel..??), maar dit is iets anders dan "in zonden leven". Dan doe je bewust(?) zonden, zonder daar tegen te vechten en zonder die te belijden. Daarmee kun je volgens mij niet deelnemen aan het avondmaal.

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 24 sep 2004 15:31

Wat is dan in zonden leven? Volgens mij leeft iedereen in zonden en zou iedereen zijn of haar zonden moeten belijden?

Ik vind dit nogal neigen naar 'klassejustitie' als men begrijpt wat ik bedoel. Misschien is het een idee om de alwetende God te laten oordelen over de mensen, en laten we dit niet over laten de beperkte kennis van mensen.

pippylangkous
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor pippylangkous » 25 sep 2004 19:23

kijk in de catechismus zondag 30 vraag 81 en ook 1 korinthe 10 vers 10- 22 daar staat duidelijk uitgelegd wie wel en wie niet aan het avondmaal mogen

Terug naar “Archief”