Herkerkelijking van Nederland - Jullie ideeën

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 22 sep 2004 09:17

Hmm als ik naar nederland geestelijk kijk be nik op zich wel optimistisch, de absolute kerkelijke aantallen zijn misschien niet meer die van 50 jaar geleden, maar als ik me heen kijk is er een geestelijke opwekking in onze generatie bezig. Mensen die vol vuur voor God aan het werk gaan, en dan niet een paar maar duizenden, en misschien zie je ze niet zo omdat ze maatschappelijk gezien geen hoge posities bekleden, maar er zijn er absoluut veel. Ook als ik met oudere mensen praat krijg ik van te horen van " dit hadden we vroeger niet " (dwz. jonge mensen die zo vurig waren, jaren van hun leven weggeven voor e.o.a. christelijke school/ organisatie, openhartig over hun geloof praten en andere mensen aanspreken).

als ik kijk naar alle mystieke beweging heb ik het gevoel dat die een soort vacuum aan het creeeren zijn die wij moeten zien op te vullen.
Afbeelding
@mic: amic.filternet.nl

caprice

Berichtdoor caprice » 23 sep 2004 06:27

@mic schreef:Hmm als ik naar nederland geestelijk kijk be nik op zich wel optimistisch, de absolute kerkelijke aantallen zijn misschien niet meer die van 50 jaar geleden, maar als ik me heen kijk is er een geestelijke opwekking in onze generatie bezig. Mensen die vol vuur voor God aan het werk gaan, en dan niet een paar maar duizenden, en misschien zie je ze niet zo omdat ze maatschappelijk gezien geen hoge posities bekleden, maar er zijn er absoluut veel. Ook als ik met oudere mensen praat krijg ik van te horen van " dit hadden we vroeger niet " (dwz. jonge mensen die zo vurig waren, jaren van hun leven weggeven voor e.o.a. christelijke school/ organisatie, openhartig over hun geloof praten en andere mensen aanspreken).

Het is een zegen als de kerk in de breedte groeit, maar de kerk moet ook in de diepte groeien. Dat is onmisbaar. Ik hoor verschillende geluiden over mensen die alle reformatorische kerken nog eens één zouden willen zien. Eén gereformeerde kerk. Ik ben er alleen voorstander van als dit geleidt wordt door Gods Geest. Als de mens het doet gaat het fout, hebben we al gezien bij de PKN. Zo niet dus. Hoe wel? Dat weet ik niet. Er is een God die weet hoe dat zou moeten, en dat is genoeg. Alleen van Hem moeten we het dan verwachten. En niet van dominee's, tenzij ze in diepe afhankelijkheid van God dit werk gaan doen.

Christa
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Christa » 23 sep 2004 10:10

Ik denk wel dat Nederland nog helemaal op de kop gaat op kerkelijk terrein. En dan is het geschikt om het weer op te bouwen. Ik geloof dat God zijn kerk zal bouwen in Nederland. Niet direct, maar wel binnen een aantal jaren. Sion zal herbouwd worden uit het stof. Hoe ik daarbij zomaar kom, dat weet ik ook niet. Maar ik geloof vast en zeker dat het zal gebeuren.

Wat er dan allemaal zal veranderen? Dat zou ik absoluut niet weten. Dat wil ik ook niet weten. Als Christus maar HET middelpunt zal zijn. Als Zijn Naam maar geprezen wordt!

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 23 sep 2004 13:53

caprice schreef:Het is een zegen als de kerk in de breedte groeit, maar de kerk moet ook in de diepte groeien.

Volgens mij was groei in de diepte juist ook wat @mic beschreef..

caprice

Berichtdoor caprice » 23 sep 2004 22:36

Aragorn schreef:
caprice schreef:Het is een zegen als de kerk in de breedte groeit, maar de kerk moet ook in de diepte groeien.

Ja, dat begrijp ik wel, maar ik moet toch een aansluitende openingszin zien te vinden. :roll:

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 23 sep 2004 23:03

caprice schreef:
Aragorn schreef:

Ja, dat begrijp ik wel, maar ik moet toch een aansluitende openingszin zien te vinden. :roll:

Oke oke, no offence dan. Sorry voor het ondermijnen van je openingszin. :D

Terug naar “Archief”