joepie schreef:Dat je veel kinderen van gescheiden ouders kent wil nog niet zeggen dat jouw ervaring dus de geldende ervaring is.
Dat is precies mijn punt, joepie verwoordt dat heel kort en krachtig. Ervaringen van anderen in jouw omgeving mariamagdalena zijn niet onwaar, maar zijn nog steeds niet algemeen geldend. Nu in je nieuwe reactie poneer je weer allerlei zaken vanuit jouw subjectieve kader en misschien ligt het aan mij, maar ik proef telkens iets van: ik zie dat in mijn omgeving zo dus is het zo.
Over je reactie op flirie. Vergeet niet dat veel ouders niet perse knallende ruzie maken, pa dronken op de bank hangt, moeder iedere avond huilend aan tafel zit. Vaak is het een sluipend proces van onderhuidse spanningen waarbij ouders hun uiterste best doen het hun kinderen niet te laten merken en hun slechte huwelijk voor de buitenwereld verborgen te houden. Wanneer er bijv. sprake is van overspel ofzo, kan ik me heel goed voorsteleln dat de bedrogene daar uit schaamtegevoel niet mee te koop loopt, de bedrieger houdt het natuurlijk helemaal graag verborgen.
Ik vind dat je wat al te makkelijk de ervaringen van anderen en de opinies van deskundige schrijvers van tafel veegt. Je doet ook wat makkelijk over impact van scheiding, als de omgangsregeling goed is, wel dan valt het wel mee. Je doet absoluut geen recht aan de klap die een opgebroken gezin, het wegvallen van vertrouwde structuren, stress etc bij kinderen, ongeacht leeftijd!!, teweeg brengen. Een scheiding op zich is niet normaal, in de zin dat de situatie die altijd norm was ineens op zijn kop staat.