Zondag schreef:David schreef:Ik denk dat ik deze tekst maar boven elke posting van mij over de sabbat ga zetten.Wie nu een der kleinste geboden ontbindt, en den mensen alzo leert, die zal de kleinste zijn in het hemelrijk; maar wie ze doet en leert, die zal groot heten in het hemelrijk
Ik denk dat ik deze tekst maar boven elke posting ga zetten. (Ook al omdat mijn sig al vol is)
Indien gij u echter door de Geest laat leiden, dan zijt gij niet onder de wet. Gal. 5,18.
Het één sluit het ander uit.![]()
![]()
Dit ook als reactie op het eerste deel over 'vrij van de wet zijn' en het 'afgeschaft zijn', in je stukje over Col. 2,16.
De wet, met de wet van de liefde als grondregel voor Gods Koninkrijk, heeft zijn plaats in de heiliging, en niet in de rechtvaardiging. Zoals ik al schreef bij een ander onderwerp was dat wat de Galaten deden. Zij hanteerden de volgende formule:
Verlossing = Geloof in Christus én gehoorzaamheid aan de wet
in plaats van
Geloof = Verlossing en vruchten van de Geest
(zie ook Het andere evangelie)
Hoi Zondag,
Ik heb een probleem met wat je schrijft.
Je zegt het een sluit het ander uit.
Moet ik daaruit concluderen dat je Jezus woorden naast je neer legt en Paulus woorden boven die van Jezus wil stellen?
Het een mag het andere niet uitsluiten, anders zou Paulus een valse leraar zijn.
Maar voor de duidelijkheid nog even een keer:
Galaten 3: 10 Want allen, die het van werken der wet verwachten, liggen onder de vloek; want er staat geschreven: Vervloekt is een ieder, die zich niet houdt aan alles, wat geschreven is in het boek der wet, om dat te doen
Galaten 3: 13 Christus heeft ons vrijgekocht van de vloek der wet door voor ons een vloek te worden; want er staat geschreven: Vervloekt is een ieder, die aan het hout hangt.
We zijn niet vrijgekocht van de vervloekte wet maar van de vloek der wet.
Paulus zegt daarom dat de wet is heilig en goed is.
En dat is heel wat anders dan wat men wil lezen.!
David