Discussie/Meninguitwisseling/Vragen stellen

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

moppie
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor moppie » 19 jan 2003 12:32

Ik probeerde al duidelijk te maken dat voor mij en voor meerderen hier ( gelukkig) de BIjbel als waarheid en als norm geld. En dat Jezus de Waarheid IS!!!!!

Waar baseer ik dat op?? Op oa de bovenstaande teksten.
Dat is ons geloof. Wij geloven in de Bijbel, wij geloven in Jezus.

Wat ik ergens zelf van vind is neit van belang.

Koss
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Koss » 19 jan 2003 13:05

moppie schreef:Wat ik ergens zelf van vind is neit van belang.

amai.....
je eigen mening is dus ondergeschikt aan wat een ander denkt
dat kan nooit goed zijn.....

maar je ontwijkt nogsteeds dit punt schreef:niemand heeft DE waarheid
alles wat is geschreven in de bijbel is subjektief en niet opjektief!!!
want je hebt altijd nog een subjekt nodig om het zamen te stellen en op schrift te stellen

ieder mens heeft een verschillende vertie van de waarheid
die continu moet worden aangescherpt en bijgestelt door nieuwe kennis en gegevens

ook jij hebt steeds weer aanpasingetjes en aanscherpingen van je eigen mening door dat je elke keer weer iets nieuws leest en opneemt uit onderandere de bijbel

dus ik blijf er bij dat niemand DE waarheid bezit !!
leaver dea as slaaf

Lotte
Mineur
Mineur

Berichtdoor Lotte » 20 jan 2003 08:48

Dat heb je goed gezien Koss. Niemand is volmaakt en we vallen allemaal in de zonde! Alleen Jezus (God) bezit DE waarheid! Waarom zocht Jezus de zondaren op? Gezonde mensen hebben de Medicijnmeester niet van node, alleen die ziek zijn!

Elsa
Mineur
Mineur

Berichtdoor Elsa » 21 jan 2003 23:54

Koss schreef:met dit uitgangspunt heeft discuseren helemaal geen zin

Dat zei ik al.
Koss schreef:met dit uitgangs punt heeft dit hele forum geen nut

Dat is onzin. Je ziet dat er hier heftig wordt gediscussieerd.
Christenen verschillen van mening over bijzaken. De Waarheid is buiten kijf.
Koss schreef:niemand heeft DE waarheid

Christenen hebben De Waarheid wél! De Waarheid (met hoofdletters) is Christus. De waarheid (kleine letters) staat in de Bijbel. Dit is Gods geïnspireerde Woord.
Koss schreef:ieder mens heeft een verschillende vertie van de waarheid
die continu moet worden aangescherpt en bijgestelt door nieuwe kennis en gegevens

Dat heeft de Bijbel niet nodig, Koss. Wat God belangrijk voor ons vond, staat er in.
Koss schreef:als jezus heeft gezecht dat hij de eenige waarheid was en de enige weg.....
waarom tolereerde hij dan de mensen die een andere weg bewandelden
en ze zelfs met respect behandelde

Kun je een voorbeeld noemen?
Woorden zijn de struikelstenen voor iedere toenadering.
- Louis Paul Boon

Elsa
Mineur
Mineur

Berichtdoor Elsa » 21 jan 2003 23:56

Lotte schreef:

Dat heb je goed gezien Koss. Niemand is volmaakt en we vallen allemaal in de zonde! Alleen Jezus (God) bezit DE waarheid!

Lotte, Christus heeft De waarheid niet, Hij is De Waarheid.
Deze Waarheid kan een mens in zijn 'bezit' krijgen, door Hem gelovig aan te nemen!
Woorden zijn de struikelstenen voor iedere toenadering.

- Louis Paul Boon

hemelburger
Mineur
Mineur

Berichtdoor hemelburger » 22 jan 2003 00:10

Ik heb de waarheid niet, de Waarheid heeft mij.

Storyteller

Berichtdoor Storyteller » 22 jan 2003 01:18

Fascinerend.
Waarheid met hoofdletter. Dat geeft dus de goddelijke waarheid aan. De waarheid van de christelijke god.

Elsa, jij zei:
Christenen hebben De Waarheid wél! De Waarheid (met hoofdletters) is Christus. De waarheid (kleine letters) staat in de Bijbel. Dit is Gods geïnspireerde Woord.

Post-moderniteit (ie de denkwijze waarnaar op dit moment een groot deel van de beschaafde wereld leeft) stelt dat elk persoon op zich de juiste waarheid heeft. Dit verklaard dingen als ontkerkelijking. Mensen willen niet meer dat hun verteld wordt wat de waarheid is, ze willen het zelf uitvinden. Persoonlijk accepteer ik jullie geloof, en dus jullie waarheid. Ik besef dat jullie dit voor jullie werkelijkheid is.
Wat mij van het christendom heeft gehaald, is de dwang om andere mensen te overtuigen dat jullie (christenen) waarheid de echte is. Terwijl ik zelf de waarheid wilde achterhalen. De 'arrogantie' van de waarheid denken te hebben is iets voor alle religies en geloof zou niet zonder kunnen.
Mijn punt is dat ik je vraag ook open te staan voor al die andere waarheden van al die verschillende mensen. Niet voor mij, maar voor jezelf. Al is het alleen maar om ongelovigen hard uit te lachen.
Wil je dat niet, dan is dat jammer, maar jou keuze.
Ik vind het in ieder geval leuk op dit forum. Of mensen nou naar mij luisteren of niet. :mrgreen:

aldo bulten
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor aldo bulten » 22 jan 2003 02:46

Koss:
amai.....
je eigen mening is dus ondergeschikt aan wat een ander denkt
dat kan nooit goed zijn.....

dit is EEN antwoord van de bijbel:

Code: Selecteer alles

Jesaja 55:9  Want zoals de hemelen hoger zijn dan de aarde, zo zijn mijn wegen hoger dan uw wegen en mijn gedachten dan uw gedachten.

lijkt me duidelijk.
meer nog:
koss:
want je hebt altijd nog een subjekt nodig om het zamen te stellen en op schrift te stellen

je kunt niet eens spreken van subjektief en objektief. de bijbel is geïnspireerd door God, en zijn gedachten zijn hoger dan onze gedachten.

Jesaja 66:18  Want Ik ken hun werken en hun gedachten; de tijd komt om alle volken en talen te vergaderen; zij zullen komen en mijn heerlijkheid zien.
Jeremia 18:12  Doch zij zeggen: Het baat niet, want wij zullen onze eigen gedachten volgen en een ieder naar de verstoktheid van zijn boos hart handelen.

God weet (en wist) er van dat er mensen zullen denken zoals koss doet.

2 Corinthe 11:3  Maar ik vrees, dat misschien, zoals de slang met haar sluwheid Eva verleidde, uw gedachten van de eenvoudige en loutere toewijding aan Christus afgetrokken zullen worden.

mede christenen; houdt vast aan De Waarheid die, buiten ons zelf, in Christus is.

Filippensen 4:7  En de vrede Gods, die alle verstand te boven gaat, zal uw harten en uw gedachten behoeden in Christus Jezus.

nogmaals: er is sprake van een totaal ander fundament.
math. 7: 24-27.

Terug naar “Archief”