JialiKelly schreef:ik zat pas eens na te denken over de alomtegenwoordigheid van God.
Ik dacht dat ik vroeger geleerd had dat dat een eigenschap was die uniek was...
maar de duivel moet toch eigenlijk ook alomtegenwoordig zijn? het kwaad is toch overal in de wereld aanwezig?
RGPtB schreef:Als hij dus al min of meer alom vertegenwoordigd is dan is dat slechts voor de periode die God hem stelt.
Lotte schreef:Ik denk wel dat hij ook overal tegenwoordig is. anders zouden wij toch niet zoveel kwaad kunnen doen?
Joepie schreef:De duivel is God in alles gelijk, uitgezonderd de macht over leven en dood
Cybercurse schreef:Hij moet wel alom aanwezig zijn (op aarde), kijk eens wat hij en z'n leger van duivelen allemaal wel niet aanricht...
De duivel is absoluut niet alomtegenwoordig. Hij is God niet. En ook niet (bijna) aan Hem gelijk.
Er zijn alleen heel veel duivelen!
Als je hier meer over wilt weten dan je beter hier goede boeken op naslaan, i.p.v. hierover op het forum allerlei andere leken

te vragen. Kijk eens wat Calvijn zegt in zijn Institutie, Brakel in zijn Redelijke Godsdienst enzo. Dit bedoel ik niet als kritiek, het is meer bedoeld als 'richtingaanwijzer'.
Het kwaad is overal, in de hele wereld. Maar het kwaad komt niet alleen van de duivel. De hele schepping zucht onder de gevolgen van de zondeval. Toen is het kwaad op de wereld gekomen. Dieren verslonden elkaar. De aarde bracht doornen en distelen voort. Natuurrampen kwamen voor. De mens is 'geneigd tot alle kwaad', en ga zo nog maar even verder...................
Jiakelly schreef:ok, maar het kwaad zit toch ook in ons, is dat dan niet een duivel die de slechte dingen 'influistert'? jawel toch?
Niet altijd, Jiakelly. Het kwaad zit in onszelf. Een gelovige heeft drie vijanden: De satan, de wereld en ons eigen vlees!
Woorden zijn de struikelstenen voor iedere toenadering.
- Louis Paul Boon