Rama-document : Hoe zou jij reageren?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Invincible
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Invincible » 06 sep 2004 14:35

100% Zeker dat Hij leeft :mrgreen: dus als bovenstaande beweerd wordt:

Begin ik te twijfelen aan de eerlijkheid van wetenschappers.
Begin ik te twijfelen aan de betrouwbaarheid van wetenschappelijk onderzoek.
Begin ik te twijfelen of ik niet gewoon aan het dromen ben :mrgreen:
Ga ik waarschijnlijk een beetje bidden :P

En verder weet ik nog niet. tIs me moeilijk voor te stellen.
..

meschianza
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor meschianza » 06 sep 2004 18:34

Mjah, wat zou je doen als er plots een ufo in je achtertuin land waar groene mannetjes uitstappen die je hond meejatten.

Ook zo'n vraag.

In dit geval zou ik blijven geloven in God en Zijn boodschap in de bijbel, zekers wel. Ik vertrouw menselijke onderzoeken en beweringen niet erg over het algemeen. Zowieso lijkt het me onaannemelijk dat er een lichaam gevonden wordt waarvan voor 100% kan worden vastgesteld dat deze Jezus toebehoort.
''Duisternis verdwijnt niet door duisternis. Dat kan alleen licht. Haat verdwijnt niet door haat. Dat kan alleen liefde.'' Martin Luther King

Napoleon
Moderator

Berichtdoor Napoleon » 06 sep 2004 21:11

ik weet het niet, helaas... ik zou graag willen zeggen dat mijn geloof ertegen bestand zou zijn, en als het alleen maar krantenberichten zouden zijn, zou ik het ws. ook niet geloven. maar ik ben bang, (het boek lezende) dat ik toch zwaar zou gaan twijfelen...
Laatst gewijzigd door Napoleon op 07 sep 2004 08:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Verder, verder,
altijd maar vooruit
van stad naar stad,
van oost naar west,
van noord naar zuid

Loezje
Sergeant
Sergeant

Re: Rama-document : Hoe zou jij reageren?

Berichtdoor Loezje » 06 sep 2004 22:13

Raido schreef:Ik heb Rama Document van Paul Maier net gelezen, in dit boek word het lichaam van Christus gevonden, grote Chaos, alles tegen iedereen omdat het hele christendom niks meer waard is... eigenlijk best wel eens waaro om over te denken...

Wat zou jij doen, als men beweerde dat het lichaam van Jezus werd gevonden en alle bewijzen positief waren?

Raido

Gelukkig dat ook het laatste hoofdstuk erin staat :wink:
'k Heb het boek ook gelezen en vond het super-spannend, vooral hoe de schrijver het nu op het eind zou oplossen dat het een vervalsing was :wink: 'k Heb er geen moment aan getwijfeld of het waar zou zijn wat hij schreef, maar als het echt in het nieuws zou zijn zou ik er vast wel even van schrikken. Gelóven zou ik het niet... daarvoor is de Bijbel tè waar; er zijn te veel bewijzen dat wat in de Bijbel staat echt is...
Maat 't zou wel een enorme discussie opleveren in de media...
Vrouwen denken anders... maar niet dommer...

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Re: Rama-document : Hoe zou jij reageren?

Berichtdoor Optimatus » 07 sep 2004 11:59

Raido schreef:Ik heb Rama Document van Paul Maier net gelezen, in dit boek word het lichaam van Christus gevonden, grote Chaos, alles tegen iedereen omdat het hele christendom niks meer waard is... eigenlijk best wel eens waaro om over te denken...

Wat zou jij doen, als men beweerde dat het lichaam van Jezus werd gevonden en alle bewijzen positief waren?

Raido

Ik wil hier best iets zinvols over zeggen, maar wat houdt het precies in? De bovenstaande beschrijving is me iets te vaag.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 08 sep 2004 11:42

Het is fictie. Wel een goed boek overigens. Ik ben sowieso niet zo overtuigd van de Bijbel en van deze 'leer'. Ik weet niet, het zou koren op mijn molen zijn denk ik.

Lana
Mineur
Mineur

Berichtdoor Lana » 08 sep 2004 12:20

kurtyo schreef: Ik weet niet, het zou koren op mijn molen zijn denk ik.

Je wil dat het niet waar is dat Jezus is opgestaan uit de dood? :shock:

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 08 sep 2004 12:22

Invincible schreef:100% Zeker dat Hij leeft :mrgreen: dus als bovenstaande beweerd wordt:

Begin ik te twijfelen aan de eerlijkheid van wetenschappers.
Begin ik te twijfelen aan de betrouwbaarheid van wetenschappelijk onderzoek.
Begin ik te twijfelen of ik niet gewoon aan het dromen ben :mrgreen:
Ga ik waarschijnlijk een beetje bidden :P

En verder weet ik nog niet. tIs me moeilijk voor te stellen.

I agree :wink:

TheEdge
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor TheEdge » 18 sep 2004 14:40

Er is enkele jaren terug ook een film gemaakt over dit thema: The Body (2001) met onder meer Antonio Banderas. De film is - volgens de IMDB (International Movie Data Base) niet op het boek gebaseerd wat in dit topic genoemd wordt, maar als je geen zin hebt om het boek te lezen, kun je ook even naar de videotheek.

De film:
Het graf van Jezus wordt gevonden. Een Rooms-Katholieke pater wordt er door het vaticaan opaf gestuurd om uit te zoeken of het waar is. De film zelf is niet denderend, maar voor christenen geeft het voldoende stof tot nadenken om 'm te bekijken.

Wat ik opvallend vond bij mezelf: De pater (gespeeld door Antonio Banderas) heeft een paar keer een gesprekje over de basis van zijn geloof, en over Jezus. De gesprekjes beginnen altijd heel goed, maar al na een paar zinnen dacht ik steeds: "Als je op dít moment nou 'dat-en-dat' gezegd had, dan had je hier een hele mooie kans gehad om het evangelie te brengen!"

Nogmaals: het is geen christelijke film, en ook niet zo bedoeld. Maar ik vond 'm best de moeite waard om te kijken.
TheEdge leest voor 't eerst de bijbel van kaft tot kaft.

Tussenstand: Ester 1 (19/08/05)

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 21 sep 2004 16:15

Lana schreef:
kurtyo schreef: Ik weet niet, het zou koren op mijn molen zijn denk ik.

Je wil dat het niet waar is dat Jezus is opgestaan uit de dood? :shock:

Waar slaat dit op?

Ik zeg dat het koren op mijn molen zou zijn als bewezen zou worden (met goede argumenten, die voor mij overtuigend zouden zijn) dat het christelijk geloof een sprookje is en dat Jezus nooit zou zijn opgestaan. Ik heb namelijk moeite met het geloven in Jezus als zoon van God en ook in het feit dat hij is gestorven en opgestaan voor onze zonden. Gekruisigd is hij ja, dat is namelijk bewezen. Wat heeft dat met 'willen' te maken? Helemaal niets.

windekind
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor windekind » 21 sep 2004 16:23

Lana heeft het waarschijnlijk over de uitdrukking dat iets 'koren op je molen' is. Dat betekent, dat datgene je wensen bevestigt. Je gebruikt in dit verband dus een verkeerde zegswijze.
aan stuurboord liggen kapers
en aan bakboord zwemmen haaien
maar ik houd vannacht het roer wel recht

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 21 sep 2004 16:25

Ik dacht dat de uitdrukking 'koren op mijn molen' ook kloppend in deze zin. Mede omdat ik 'koren op mijn molen' niet associeer met wensen maar met gedachten en standpunten. Dus: het feit dat ik dit zie als koren op mijn molen wil zeggen dat mijn standpunten en mening bevestigd zouden worden. Als dit onjuist is: mijn excuses.

windekind
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor windekind » 21 sep 2004 16:26

Dat begreep ik al, maar als je het letterlijk op zou vatten staat het een beetje raar. ;) En misschien is het in die context ook wel juist gebruikt, zou best kunnen hoor. De dikke Van Dale geeft mijn eerdergenoemde definitie in elk geval, maar dat zegt ook niet alles.
aan stuurboord liggen kapers
en aan bakboord zwemmen haaien
maar ik houd vannacht het roer wel recht

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 21 sep 2004 16:34

Dat is waar. Maar verder is het in de context van mijn verhaal toch redelijk duidelijk dacht ik... Maar goed. :)

Lana
Mineur
Mineur

Berichtdoor Lana » 21 sep 2004 16:46

kurtyo schreef:Ik dacht dat de uitdrukking 'koren op mijn molen' ook kloppend in deze zin. Mede omdat ik 'koren op mijn molen' niet associeer met wensen maar met gedachten en standpunten. Dus: het feit dat ik dit zie als koren op mijn molen wil zeggen dat mijn standpunten en mening bevestigd zouden worden. Als dit onjuist is: mijn excuses.

excuses aanvaard :wink:
Ik dacht dat je het daadwerkelijk zou 'willen', vandaar. Gelukkig berust het op een miscommunicatie!

Terug naar “Archief”