Doodstraf

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Socrates
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Socrates » 21 sep 2004 13:29

miep19 schreef:Maar ik vind dat er een hele enge kant aan doodstraf zit. Het is heel definitief. En stel dat je er een paar jaar later achter komt dat een ander dat kindje had vermoord. (ik noem maar wat) Dan kun je niet meer terug. De (nu dus onschuldige) man, is dood en je kan hem niet meer terug brengen. Vooral daarom ben ik al tegen de doodstraf.

Precies wat er is gebeurd bij de moord op dat meisje in Schiedam... Stel je voor dat die man ter dood was gebracht?

Overkill

Berichtdoor Overkill » 21 sep 2004 13:41

Floefloe schreef:Mijn beste Overkill,

Wat verkoop je een heerlijke populistische onzin.

1. Lees dit topic door.
2. Ga is op onderzoek uit voordat je dit soort onzin post
2a Bekijk de cijfers van het CBS en vergelijk die met die van de USA.

U zult tot de conclusie komen dat de doodstraf totaal nutteloos is en totaal geen preventieve werking heeft. Zoals de Optimaat zegt, de doodstraf is een uiting van menselijke barbarij, net als bv. oorlog.
Misdaad kan alleen voorkomen worden door het probleem bij de wortels aan te pakken en te voorkomen dat mensen crimineel worden. De doodstraf is alleen maar een walgelijk stukje symptoom beschrijving.

Mocht u overigens denken dat ik één van die zotten ben die ongefundeerd tegen de doodstraf is, een jaartje geleden was ik nog een voorstander, maar dat is sinds ik wat ben gaan rondkijken danig geminderd.

1. Doodstraf in de VS heeft geen enkele afschrikwekkende werking door de vele mogelijkheden van linkse advocaten en mensenrechtenactivisten om de executie uit te stellen. Daarbij wordt slechts een klein percentage (<10%) van alle lieden op de dodenlijst daadwerkelijk geëxecuteerd.

2. Doodstraf barbaars? Een kinderverkrachter laten lopen omdat er niet genoeg cellen zijn of omdat zijn advocaat een vormfout heeft ontdekt, is dat dan een uiting van beschaving? Wij leven in een land waar elke moslimterrorist aan een aanslag kan werken zonder te worden vervolgd tenzij hij door een agent op heterdaad wordt betrapt.

Floefloe
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Floefloe » 21 sep 2004 13:55

1. Gelukkig maar, anders waren er een heleboel onschuldigen geexecuteerd.
2. Gelukkig komt dat niet zo vaak voor (die kinderverkrachter).
2a. Waar haal je dit idee vandaan? De AIVD doet zijn uiterste best, alleen kun je in ons rechtssysteem (gelukkig) niet worden gepakt voor iets dat je niet gedaan hebt.
Laatst gewijzigd door Floefloe op 21 sep 2004 17:07, 1 keer totaal gewijzigd.
I was there Gandalf, I was there the day the strength of man failed

Socrates
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Socrates » 21 sep 2004 14:16

Als een rechtssysteem niet helemaal waterdicht is dan kies ik er voor 100% voor om een moordenaar te laten lopen, dan om een onschuldige ter dood te brengen.

Socrates, de bekende Griekse wijsbeer

Pieter Bel

Berichtdoor Pieter Bel » 30 sep 2004 13:05

Om de enkele onschuldige laat men honderden moordenaars los rondwandelen.

Christa
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Christa » 30 sep 2004 13:24

Ik stem voor de motie van Wilders...

In Californie hebben ze zoiets van: als je drie keer een zwaar misdrijf begaan hebt, krijg je levenslang. Dat is volgens mij nog heel niet zo'n gek idee.

Je zit met de doodstraf gewoon in een dilemma. Maar neem bijvoorbeeld Volkert van der G. Men weet zeker dat hij Pim heeft vermoord. Ik kan dan niet begrijpen dat iemand zo nog rondloopt. Tenminste... over een aantal jaar. Dan vind ik dat hij toch echt levenslang moet krijgen. Maar het rechtsstelsel in Nederland zit heel vreemd in elkaar... ik verbaas me er steeds meer over. Als je jezelf aangeeft bij de politie, krijg je minder zware straf (dat ff terzijde). Maar... ik vind dat de riem wel iets strakker mag bij moord en bij andere zware misdrijven...

Floefloe
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Floefloe » 30 sep 2004 13:32

Voor moord kan men hiet in NL levenslang krijgen, of een gevangenisstraf van ten hoogste twintig jaar.
I was there Gandalf, I was there the day the strength of man failed

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 30 sep 2004 14:17

Ik las gisteren een artikel in De Volkskrant dat er in Huntington (Texas) een gevangen zit dit al 29 jaar op zijn executie wacht.

Walgelijk.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Christa
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Christa » 30 sep 2004 15:25

Optimatus schreef:Ik las gisteren een artikel in De Volkskrant dat er in Huntington (Texas) een gevangen zit dit al 29 jaar op zijn executie wacht.

Walgelijk.

Kan hij een beetje tot bezinning komen... Misschien is dit ook niet helemaal goed, maar toch...

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 30 sep 2004 15:40

Misschien is dit ook niet helemaal goed?!!!!!!

Die man zit sinds zijn 22ste in een dodencel van 2 bij 2 meter voor iets waarvan nog steeds niet vast staat of hij dat ook daadwerkelijk gedaan heeft.

Ik noem dat mensonterend.

Christa
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Christa » 30 sep 2004 16:07

Op dit punt zal ik je gelijk geven. Het is inderdaad mensonterend om mensen in zo'n cel te stoppen. Onmenselijk. Terwijl men niet weet of hij de werkelijke dader is.

Maar stel dat hij werkelijk die moord begaan heeft...?

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 30 sep 2004 16:11

Dan is de doodstraf nog steeds verwerpelijk. Het idee dat een staat, die in naam van de bevolking, dus ook in mijn naam, rechtspreekt en iemand het leven wil ontnemen, vind ik onverkwikkelijk.

Christa
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Christa » 30 sep 2004 18:16

Optimatus schreef:Dan is de doodstraf nog steeds verwerpelijk. Het idee dat een staat, die in naam van de bevolking, dus ook in mijn naam, rechtspreekt en iemand het leven wil ontnemen, vind ik onverkwikkelijk.

Spreek je nu uit je hart of namens je partij als praeses?

Volgens mij is het in bijbels perspectief wel geoorloofd. Men werd zelfs om het minste of geringste gestenigd, oftewel ter dood veroordeeld.

Gershwin
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 30 sep 2004 18:18

Hola. Hij spreek uit zijn hart, niet per definitie namens de partij. De partijstandpunten vindt u, door op de link onder onze naam te klikken :)
Together, we can. But we won't.

Goodbye.

alibi
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor alibi » 30 sep 2004 19:06

[quote="Christa"]

Maar stel dat hij werkelijk die moord begaan heeft...?[/quote]

Maar is een moord plegen dan ook niet mensonterend? Dat vind ik dan nog veel erger.
En je zit nooit 29 jaar vast zonder dat er enig bewijs is dat tegen je getuigd. Er zijn zeker wel aanwijzingen dat hij het gedaan heeft, waardoor hij vast blijft zitten.

Terug naar “Archief”