Veel mensen onder ons gaan af en toe eens naar een andere gemeente of een ander kerkgenootschap.
Gaan jullie daar dan ook mee aan het H. Avondmaal of de H. Communie?
En waarom (niet)?
Moderator: Moderafo's
SDG schreef:Ik kan me vergissen, maar volgens mij is het in de reformatorische kerken niet te doen gebruikelijk en wellicht ook niet de bedoeling. De kerkenraad houdt censura morum, er is een tafelwacht die toezicht houdt: ik zou me kunnen voorstellen dat men zich dan in verlegenheid gebracht voelt door Avondmaalsgangers die men niet kent en die niet tot de eigen gemeente behoren.
Dat is dus een antwoord vanuit de traditie.
Vanuit de praktijk zou ik me echter heel goed kunnen voorstellen dat ik me geroepen voel om gehoor te geven aan de oproep "zo verkondigt de dood des Heeren totdat Hij komt", ook als ik me op dat moment in een andere gemeente zou bevinden.
Optimatus schreef:De Geref. Bond en de (veel grotere) Midden-Orthodoxie hebben een overeenkomst dat de Geref. Bond de avonddiensten organiseert.
De sfeer die daar tijdens het H. Avondmaal hangt is in geen geval te vergelijken met die wij des morgens hebben. Bij ons gaat bijna iedereen aan, daar juist heel weinig.
Misschien moest ik eens lak aan allerhande overeenkomsten hebben en gewoon aanschuiven.
Optimatus schreef:Veel mensen onder ons gaan af en toe eens naar een andere gemeente of een ander kerkgenootschap.
Gaan jullie daar dan ook mee aan het H. Avondmaal of de H. Communie?
En waarom (niet)?
Gershwin schreef:Dat laatste vind ik riskant. Sacrament en woord horen bij elkaar. En vaak heeft een sacramentsbediening i.m.o. meer waarde dan een woordbediening (maar das puur subjectief, I admit). Ik krijg altijd een beetje een schizofreen gevoel als ik in een gemeente zit waar ik niet aanmag, terwijl ik wel zou willen. "Doe dat tot mijn gedachtenis". "Nee Heer, mag niet van de tafelwacht".
Optimatus schreef:Ik vind zo'n tafelwacht dan ook nogal onzinnig.
Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 10 gasten