Brion schreef:Dat een artikel best provocerend, en wat ongenuanceerd mag zijn, dat ben ik met je eens. Alleen gaat het me soms iets te ver. Want als hij letterlijk schrijft: "Alles schijnt op het moment belangrijk in de kerk, maar sterven met Christus is er niet meer bij" dan is dat natuurlijk niet zo. En dat de kerk een soort humanistisch verbond is geworden, dat alleen nog maar oog heeft voor maatschappelijke problemen ook niet. Ik mis dan dus een zinnetje, dat dat niet overal het geval is, gewoon om dat hij dan een wat eerlijker voorstelling van zaken geeft
Prof.Dr. A.v.d.Beek is behoort tot de Gerformeerde Bond binnen de Hervormde kerk en dus PKN.
Hij heeft vele boeken op zijn naam staan, is beroemd geworden om zijn "Christologie".
Hij is hoogleraar Symboliek aan de VU in Amsterdam - nog niet zo lang geleden overgestapt van Leiden naar de VU (tot groot verdriet van Leiden).
In "Jezus bij hoog en bij laag" - wordt een verslag gegeven van de Leidse Lezingen, waarin hij en Kuitert beiden spraken over de Christologie.
Het boek van Kuitert werd door hem behandeld, het boek van V.d.Beek door Kuitert. Verder waren er andere theologen die de beide heren bevraagden over hun boeken. Ik heb het voorrecht gehad deze dag mee te mogen maken... (1999).
Een vrij recente uitgave is "Gespannen Liefde" - de relatie van God en de mens...
Hij preekt door heel het land, metname in de PKN met de hierboven beschreven signatuur...
Dat even om aan te geven wie en wat Van de Beek is.
Het zal nu ook duidelijk zijn wat hem bezielt om te zeggen dat "alles mogelijk is, maar het sterven van Jezus Christus is er niet meer bij". Hij gaat daarmee ten stelligste in tegen de opvattingen van Harry Kuitert en Cees den Heyer. Hij maakt m.i. de fout dat hij alle Gereformeerden over één kam scheert. Want al zijn er door de Gereformeerde Synode destijds geen tuchtmaatregelen genomen, het wil geenszins zeggen dat alle Gereformeerden het met Kuitert en/of Den Heyer eens zijn.
Zijn opmerking is dus wel te verklaren. Ik denk ook, dat hij zich drukker maakt om het belijden van de kerk, dan de uiting ervan in maatschappelijke vraagstukken.
Riska