Waarom rokken dragen,waarom is een korte broek uit den boze?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

rutgernation
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor rutgernation » 21 jan 2003 21:33

Lotte schreef:Weet je wat ook heel gek is? als een man in vrouwenkleding loopt is het een travestiet. als een vrouw in mannenkleding loopt, dan is het normaal.
Niet dus...een vrouw moet vrouwenkleding dragen, dat ze te onderscheiden is van de man. Dus een rok, en inderdaad, eerbaar! Dus geen net over de kont rok!

Dat vroeger toen jouw ouders jong waren vrouwenkleding vooral uit rokken bestond wil toch niet zeggen dat in deze tijd vrouwenkleding een rok betekent? Ik kom dagelijks in een omgeving waar vrouwen een broek dragen, en weet je wat zo raar is? Ik onderscheid ze gewoon van de man!!! Gek he!!! Overigens zijn er broeken die vrouwen dragen waar ik niet in zou durven lopen: vrouwenbroeken. En er zijn ook broeken waar je nooit vrouwen in zou zien lopen. Een ding is zeker: dit is subjectief en daarom kan je niet met de hand op de bijbel praten over kledingvoorschriften op deze manier. Dus jij wil beweren dat als er een vrouw in broek over straat loopt jij denkt van 'he een man' en dat dat voor jou geen verschil maakt met een travestiet (wat heel opvallend is).

rutgernation
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor rutgernation » 21 jan 2003 21:36

RieBo schreef:Toch is het wel lastig, vrouwen die binnen de kerk overgaan van rok naar broek, al dan niet op zondag, worden door andere als tegendraads en aanstootgevend ervaren. Moeten wij dan als christenen, elkaar tot een aanstoot wezen, nee toch, veel meer tot een hulp om gezamelijk door de wereld te komen.

Neehoor wij als christenen moeten elkaar niet tot aanstoot wezen. En aangezien er op de wereld gezamelijk veeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel meer christenen zijn die als vrouw broek dragen moeten alle christelijke vrouwen vanaf heden een broek dragen.

Als wat ik net schreef niet klopt, waarom klopt jouw opmerking dan wel?

RPGtB
Mineur
Mineur

Berichtdoor RPGtB » 21 jan 2003 21:41

Wat staat er hierover nu letterlijk in de bijbel?
Er staat dat een vrouw geen mannenkleren mag dragen, en omgekeerd.
Zie Deuternomium 22:5.

Maar wat is nu vrouwenkelding en wat is mannenkleding? Dat is dus cultuur gebonden. In de tijd van JEzus droeg bijvoorbeeld iedereen een rok, Jezus incluis. In die tijd en die cultuur was de rok een mannenkleed. In de Griekse en Romeinse cultuur droegen de gegoede mensen allen omslagdoeken, zowel mannen als vrouwen. Wel was er een duidelijk verschil in de afmetingen en manier van omslaan van die doeken. de legioenen droegen ook rokken, en toch echt wel mannen. De broek is uitgevonden door de GErmanen. Op de Trajaanse zuil zien we GErmaanse soldaten erin afgebeeld. Of het destijds enkel voor mannen bedoeld was valt niet te zeggen. HEt is ook mogelijk dat hij om praktische redenen is ontstaan, wegens o.a. het noordelijke klimaat en dat dus ook vrouwen er wel in liepen. Maar dat doet er niets eens toe.

God vraagt van ons dat we een onderscheid hebben in de kleding. Maar niet zegt Hij hoe dat onderscheid er precies uit moet zien. Als ik zo'n vrouwenbroek zie dan zou ik er toch echt niet in gezien willen worden. IS er dan geen sprake van onderscheid? Volgens mij wel.
Voor de mensen die dan zeggen: Maar het is van een mannekleed afgeleid.
Laten we het dan omkeren: Dus als je dan als man een vrouwenbroek draagt dan ben je niet strafbaar, want dat is van een mannenkleed afgeleid?
Ik denk dat niemand het met dat laatste eens is. Dat betekent dat deze broeken dus een vrouwenkleed zijn (geworden).

Ik wil deze hele toestand vergelijken met de uitvaart. God vraagt ons dat we onze doden begraven en niet verbranden. Crematie is dus uitgesloten.
Maar hoe je moet begraven vertelt God niet.
Stel ik begraaf iemand op een brancard (zonder kist dus) en in een lijkwade. Is dat dan een waardige uitvaart?
Volgens onze Westerse cultuur niet. Maar volgens de wet van God wel, want de enige eis is een begravenis en daaraan is voldaan. In een andere cultuur is dit wel een waardige begravenis, bv die van het middeloosten.

En zo is het met kleding precies eender. De broek voor vrouwen kan voldoen aan het maken van onderscheid, het is hooguit niet wenselijk in een bepaalde cultuur.
Credo ergo sum

Lotte
Mineur
Mineur

Berichtdoor Lotte » 22 jan 2003 08:44

Dus jij wil beweren dat als er een vrouw in broek over straat loopt jij denkt van 'he een man' en dat dat voor jou geen verschil maakt met een travestiet (wat heel opvallend is).

Welnee, hoe kom je daar nu bij? Ik heb maar net gezegd dat het gek is, dat een man in vrouwenkleding een travestiet is, en een vrouw in mannenkleding word geaccepteerd.
Kijk de broeken uit een dameswinkel ok, maar wat is het verschil in spijkerbroeken dan? zijn daar ook dames en herenmodellen in?
De bijbel zegt wel heel duidelijk dat een vrouw eerbaar gekleed moet zijn. Ik (persoonlijke mening dus!) vind een rok eerbaarder dan een broek. als het dus geen net over de kont rok is dan.

connie
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor connie » 22 jan 2003 10:10

het zouvoor wel netter zijn als ze zondags met een rok naar de kerk zou gaan maar je heb tegen woordig ook kerken waar een vrouw ook een lange broek aan mag hebben
ik vind je komt in de kerk voor god en niet voor de kleren
zou god nu werklijk naar je kleren kijken ik denk het niet god neemt zoals je bent
als je hem maar aan neemt dat is belangrijker
gr connie

Niet
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Niet » 22 jan 2003 10:12

connie schreef:het zouvoor wel netter zijn als ze zondags met een rok naar de kerk zou gaan maar je heb tegen woordig ook kerken waar een vrouw ook een lange broek aan mag hebben
ik vind je komt in de kerk voor god en niet voor de kleren
zou god nu werklijk naar je kleren kijken ik denk het niet god neemt zoals je bent
als je hem maar aan neemt dat is belangrijker
gr connie

Is inderdaad wel belangrijker. Maar als je een kind van God bent, dan heb je dat als het goed is voor Hem over, dan wil je wel een rok voor Hem aan. Als je dan weet wat Hij allemaal voor ons heeft gedaan, en hoe weinig wij maar terug doen....
Beetjuuuuuuuuuu jammer!!!!!!!!!!!

joepie

Berichtdoor joepie » 22 jan 2003 10:42

[quote]Maar als je een kind van God bent, dan heb je dat als het goed is voor Hem over, dan wil je wel een rok voor Hem aan

Als ik zeker wist dat het dus iets is wat God van ons vraagt zou ik het zeker daarom doen.
Maar dat is het nu net, het zijn mensen die iets vinden of niet. Zoals bij de farizeers die ook allemaal kleine eigengemaakte wetjes hadden waardoor je volgens hun God beter kon dienen, want dat was wat Hij wilde. Maar dat was dus helemaal niet zo. Kun je in de Bijbel nalezen.

God vraagt dat niet van ons, nergens.

Ik voor mezelf vind wel dat je je netjes kleed als je naar de kerk gaat.
Maar dat hoefd niet perse een rok te zijn.

En ja er is verschil tussen mannen en vrouwenmodel spijkerbroek.
Want de bouw van een man is nu eenmaal anders dan van een vrouw.

poemojn
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor poemojn » 26 jan 2003 11:18

joepie schreef:En ja er is verschil tussen mannen en vrouwenmodel spijkerbroek.
Want de bouw van een man is nu eenmaal anders dan van een vrouw.

Helemaal waar! :-)
Kijk maar eens op http://eu.levi.com/main/country_home.jsp dan kun je een aantal modellen bekijken ;) En ze hebben ook rokken, hoor.
Poemojn for President!

joepie

Berichtdoor joepie » 26 jan 2003 22:17

We hebben de rokken nu wel gehad, maar hoe zit het nu met die korte broeken?

RieBo
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor RieBo » 27 jan 2003 09:17

We moeten ook kijken naar hoe het komt dat er vrouwen broeken zijn gekomen. En ja dan haal je een heleboel over je heen als je zegt dat dat komt door de emancipatie en het gelijk willen zijn aan de man. Toch denk ik wel dat het daar vandaan komt. En ja, ik zie ook liever een meid in een knappe broek als in zo'n akelig kort rokje. Maar er gaat niets boven een meid in een knappe rok.
========================================

Doe wat je niet laten kan, en laat wat je niet doen kan.

========================================

joepie

Berichtdoor joepie » 27 jan 2003 09:20

Ik zie zo wie zo mensen graag in goed zittende kleding.
En een man in het pak vind ik helemaal te gek!
Maar waarom mogen nu de mannen geen korte broek, want dat was ook de vraag in deze topic.

hm
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor hm » 27 jan 2003 13:08

RieBo schreef:We moeten ook kijken naar hoe het komt dat er vrouwen broeken zijn gekomen. En ja dan haal je een heleboel over je heen als je zegt dat dat komt door de emancipatie en het gelijk willen zijn aan de man.

Een deel van de emancipatie is absoluut okee (naar mijn idee). Ik ben bijvoorbeeld erg blij dat ik, als vrouw, mag studeren!
Overigens is het opvallend dat Nederland een van de weinige landen is waar een vrouw, in eenzelfde positie, vaak minder betaald krijgt dan een man :(
En daar mag zeker wat van gezegd worden :!:
Aan de andere kant draaft men het door in het 'baas in eigen buik' e.d. Maar dat is nooit de bedoeling geweest van de eerste feminsten.
Overigens ben ik van mening dat bij veel vrouwen de emancipatie ophoudt bij het plakken van een band (maar daarover ben ik al eerder eens een discussie begonnen!).

Toch denk ik wel dat het daar vandaan komt.

Onder anderen. Ik denk ook wel uit bepaald practisch oogpunt. Alhoewel ik een rok fantastisch vind zitten. Ik draag bijna altijd een rok, en daar heb ik zelf voor gekozen. Vroeger droeg ik nl. vrijwel altijd een broek.
Maar laatst ging ik hout zagen. Ene voet op de plank op de stoel, andere op de grond.... nu woon ik op vier hoog, anders had ik toch echt een broek aangetrokken!

Wat betreft een man geen vrouwen kleren en een vrouw geen mannenkleren: dan moet je kijken naar de cultuur: Jezus liep echt niet in broek rond.... Nu is in onze cultuur een broek ook gebruikelijk voor vrouwen. MAAR 'onze cultuur' voor "refo's" is een broek geen vrouwenkleed. (hoorde ik een keer iemand argumenteren, en hij had helemaal gelijk!). Nu vraagt de bijbel geen aanstoot te geven (Paulus) aan de 'zwakkere in het geloof'. En tevens om je vader en moeder te eren.
WAAROM wil je een broek dragen?
(overigens ben ik van mening dat de cultuur op Urk anders is dan in de rest van Nederland... (denk ik), als je daar als meisje een broek aantrekt wordt je als 'opstandig tegen ouders en kerk' e.d. gezien... bij mij is dat iig heel anders!)

Verder moet het verschil tussen man en vrouw blijven bestaan!
Laatst fietste er iemand mij voorbij, en ik dacht: "zo, dat meisje fietst hard (kijkend naar het kapsel, kort: maar vrouwenmodel)". Later stond ik bij het stoplicht en ik zat te kijken naar de schoenen voor me. Ik dacht: "nette herenschoenen, met een nette broek erboven". Toen ik ging rijden zag ik dat het het 'meisje' van daarvoor was. Ik heb nog mijn best gedaan om te zien wat het was... maar ik ben er nog steeds niet uit :P

Let dus in je 'broekkeuze' en ook in je haardracht op hoe je je voor doet (overigens ben ik niet voor alleen lang haar toegestaan bij vrouwen... je ziet vaak wel verschil in het model e.d.) LAAT het verschil zien.
Je schaamt je er toch niet voor om vrouw (of juist man) te zijn?

En ja, ik zie ook liever een meid in een knappe broek als in zo'n akelig kort rokje. Maar er gaat niets boven een meid in een knappe rok.

Wow, wat een uitspraak. :lol: Wat zal je blij zijn als je mij eens ziet . :lol:
een meid in een knappe rok... :cry: of bedoel je een knappe meid in een :cry: :?: rok

en dan nog even over de korte broeken:
Ik heb er zelf geen moeite mee. Hangt wel af in wat voor situatie. En hiervoor geldt ook: laat het verschil zien. en daag anderen niet uit!

Als meisje kun je beter een korte broek aandoen dan een korte rok (als je bijvoorbeeld op vakantie bent, en een 'stevige' wandeltocht maakt!)

Maar denk ook hierbij aan het geen aanstoot geven en je ouders eren.
Als het zomers erg warm is zitten er bij ons wel een mannen in de kerk in korte broek, maar dan wel een nette. En geen verwassen, of extra korte-korte broek.

Een lange post, maar dit is mijn visie op het geheel! Kritiek van harte welkom

Gr, HM
" Vertrouw God, maar zet wel je fiets op slot! "

Napoleon
Moderator

Berichtdoor Napoleon » 27 jan 2003 13:20

hm schreef:
joepie schreef:Ik zie zo wie zo mensen graag in goed zittende kleding.
En een man in het pak vind ik helemaal te gek!
Maar waarom mogen nu de mannen geen korte broek, want dat was ook de vraag in deze topic.

MANNEN IN PAK !!!! :lol: :lol:
dat roep ik nou ook altijd. :!:

SMOKING!!! SMOKING!!!!
Verder, verder,
altijd maar vooruit
van stad naar stad,
van oost naar west,
van noord naar zuid

Lotte
Mineur
Mineur

Berichtdoor Lotte » 27 jan 2003 13:42

Ben het helemaal eens met HM!

mannen in korte broek? Prima, maar niet in de kerk. ik ben zelfs zo ouderwets dat ik vind dat blote benen niet in de kerk kunnen, ook voor vrouwen dus!

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 27 jan 2003 14:46

Tja, blote benen in de kerk vind ik ook altijd een beetje een raar gezicht. Maar ik kan niet ontkennen dat ik ook weleens in oude kleren daar zit... Misschien moet je bedenken wat je zou aantrekken naar een feestje (ja gewoon een verjaardag ofzo) en dat dan aantrekken in de kerk? Alle mannen strak in pak hoeft nou ook weer niet...

't Is soms wel onhandig als je niet ziet of iemand een man of een vrouw is, laatst zag ik iemand met kort haar en ik zag ook niet echt borsten, maar aan de stem te horen was het duidelijk een vrouw... was wel van een afstandje, van dichtbij was het wel duidelijk.
Och, als mensen mij voor een jongen aanzien van een afstandje dan zit ik daar niet zo mee. Als ze beter kijken wordt 't wel duidelijk ;)

Terug naar “Archief”