David schreef:Hoi Elbert,
elbert schreef:
Er staat nergens in de Bijbel dat het uitgangspunt voor de rustdag voor de nieuwtestamentische gemeente hetzelfde tijdstip behoort te zijn als voor het volk Israel. Wel dat het wezen van de rustdag vervuld is in Christus en dat we van die rust kunnen genieten op de rustdag van de gemeente des Heeren.
Dat is dus niet strijden tegen het 4e gebod, integendeel.
Je hebt het over bijbelse onderbouwing.
Er toch duidelijk dat in de 10 geboden de opdracht om de sabbatdag op de 7e dag te gedenken en dat was van zonsondergang tot zonsondergang.
- Bedoel je met je opmerking dat je de 10 geboden niet meer als geldig beschouwt?
- Of zie je wet als iets geestelijks waar je zelf van bepaalt wat wel en niet meer geldig is?
- Jezus hield zich aan de sabbat. Betekent het voor jou dat Jezus niet het voorbeeld is voor de nieuwtestamentische gemeente?
- Waar wordt in de bijbel over "de rustdag van de gemeente des Heeren" gesproken anders dan de sabbat.
Zo maar wat vragen.
David

Hoi David,
ik zou zeggen, lees mijn eerdere posts over dit onderwerp.
Om concreet op jouw vragen in te gaan:
David schreef: - Bedoel je met je opmerking dat je de 10 geboden niet meer als geldig beschouwt?
Nee, de 10 geboden zijn niet afgeschaft. Wel is het zo dat de plaats van de 10 geboden voor de nieuwtestamentische gemeente een andere is dan voor het volk Israel. De 10 geboden zijn er om onze zonden aan te wijzen, om ons tot Christus te leiden en tot heiliging van ons leven.
David schreef:- Of zie je wet als iets geestelijks waar je zelf van bepaalt wat wel en niet meer geldig is?
De wet is niet alleen geestelijk, maar ook concreet. Het rustdaggebod is nog steeds heilzaam en wordt dan ook door de overgrote meerderheid van de christenheid in praktijk gebracht, door het merendeel op zondag en ook door een gedeelte op zaterdag. Ik heb tegen geen van beide dagen bezwaar, simpelweg omdat de kern van de leer van de rustdag overeind blijft staan: de afwisseling van werk en rust, het je richten op God, de samenkomst van de gemeente, het doen van handreiking aan de naaste. Het sabbatsgebod is uiteindelijk een rustgebod en geen tijdstipgebod.
Wat de Bijbel wel duidelijk wil maken, is dat door de vervulling door Jezus van de wet en Zijn verzoenend werk, het niet meer noodzakelijk is om wettisch de wet te gaan houden, maar geestelijk. Daarin is een christenmens opgeroepen om vrij te zijn. Dit betekent dus niet een losbandig leven los van de wet, maar een dienen van God uit liefde. Daarin passen geen dwangmatige opgelegde sabbatstijden en tijden van andere feestdagen, zoals de maanfeesten, zoals in Israel gebruikelijk was (als je nu nog in Israel komt, dan zie je dat eigenlijk nog steeds). Daarom spreekt Paulus ook zo over de sabbat en deze andere feestdagen in Kol. 2:16-17.
David schreef:- Jezus hield zich aan de sabbat. Betekent het voor jou dat Jezus niet het voorbeeld is voor de nieuwtestamentische gemeente?
Inderdaad, Jezus was tijdens zijn aanwezigheid op aarde een jood en vierde op de joodse wijze de rustdag. Dit betekende het rusten van vrijdagavond tot zaterdagavond, het opzeggen van bepaalde joodse gebeden, de samenkomst in de synagoge met de bijbehordende joodse eredienst, het zingen van psalmen, het niet verder reizen dan een bepaalde afstand (sabbatsreis, zie bijv. Hand. 1:12) enz. Er valt dus wel meer te zeggen over de joodse sabbat dan alleen het tijdstip.
Tegelijkertijd zie je dat Jezus op een andere wijze over de sabbat dacht dan de meeste van Zijn tijdgenoten, zie bijv. Matth. 12 (eten van het gezaaide, wat als werk werd gezien), Lukas 13 (genezing), Lukas 14 (genezing), Joh. 5 (genezing plus het dragen van een bed plus het spreken van Jezus over werk), Joh. 9 (genezing). Het interpreteren van de geboden dient dus Christonomisch opgevat te worden.
Het gaat bij Jezus om de eer van God op de rustdag en bovendien haalt Hij aan dat de sabbat er is tot heil van de mens, ze is ahw een geschenk van God aan de mens (Matth. 12), tot heil van de mens.
De nieuwtestamentische gemeente heeft dit voorbeeld van Jezus aangehouden. Het tijdstip van de dag doet daarbij vrijwel niet ter zake, behalve dan dat het voor de orde in de maatschappij belangrijk is dat de gehele christenheid dezelfde dag kent als rustdag.
Bedenk dat de christenen uit de heidenen nooit de sabbat gekend hadden en derhalve ook nooit de typisch joodse gebruiken dienaangaande hebben overgenomen. Wat wel zo is, is dat men de kern en inhoud van het 4e gebod heeft overgenomen: het rusten van de werken, het samenkomen tot lof en eer van God enz. Voor de gelovigen uit de heidenen was de verlossing door Christus het belangrijkste en bij het onderhouden van de rustdag heeft men daarbij een keuze gemaakt die daarbij aansloot, dit werd uiteindelijk dus de opstandingsdag.
David schreef:Waar wordt in de bijbel over "de rustdag van de gemeente des Heeren" gesproken anders dan de sabbat.
Sterker nog, in het nieuwe testament wordt er
zo helemaal niet over gesproken en dus ook niet zo over de sabbat. Wat we wel zien is dat de gemeente des Heeren ook op andere dagen dan de oudtestamentische sabbat samenkomt en dan specifiek op de opstandingsdag van Christus, dat is de eerste dag. Zie bijv. Joh. 20:19, Joh. 20:26, 1 Kor. 16:2.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)