vaccineren : fascinerend

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Eelco
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

vaccineren : fascinerend

Berichtdoor Eelco » 21 jan 2003 19:25

Hoe denkt u over het inenten tegen allerlei ziekten?

Ik schenk u ter voorbereiding op uw overwegingen een kort, overbekend verhaaltje:
Een man ligt in het water, en bid God om hulp. Een voorbijganger biedt aan hem eruit te helpen, maar de man wijst het af omdat hij erop vertrouwt dat God hem zal helpen. De inmiddels gealarmeerde en toegesnelde hulpdiensten wijst hij ook allen terug, want God zal hem helpen. Uiteindelijk verdrinkt hij. Zal God niet vragen: "Waarom heb je alle hulp die ik je zond afgewezen?"
CBPVVPDR heeft er een eind aan gemaakt!

Airke
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Airke » 21 jan 2003 19:55

Dat voorbeeld heeft niet veel te maken met inenten. Bij inenten gaat het om bescherming tegen ziekten, zonder dat er nog iets aan de hand is.

RPGtB
Mineur
Mineur

Berichtdoor RPGtB » 21 jan 2003 21:25

Ik deel de mening dat de vergelijking nogal ongelukkig is.

Wel ben ik van mening dat inenten in veel gevallen een goede zaak is. MEt name de pokken inentingen waren zeer succesvol. TEgen veel ziektes bestaat gewoon geen goede remedie in de vorm van geneesmiddelen en dan is het toch zaak om de ziekte te voorkomen.

Er zijn echter ook gevallen waarin de weerzin tegen vacineren wel gegrond is. Een voorbeeld daarvan is de afgelopen MEningokokken C inenting. Zoals iedereen weet vallen de meeste slachtoffers niet door C, maar door B. Het aantal dodelijke slachtoffers van de variant C is op je vingers te tellen, en nog nooit is er voor zoiets een rijksvaccinatie programma begonnen. Aan de inentingen zijn ook nog eens 2 kinderen overleden. Dit was puur iets voor de gemoedsrust.
Credo ergo sum

hemelburger
Mineur
Mineur

Berichtdoor hemelburger » 21 jan 2003 21:42

Dat voorbeeld heeft niet veel te maken met inenten. Bij inenten gaat het om bescherming tegen ziekten, zonder dat er nog iets aan de
hand is.

Stel het vriest buiten, doe je dan wel een jas aan?

Eelco
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Re: vaccineren : fascinerend

Berichtdoor Eelco » 21 jan 2003 21:43

Ik schenk u een tweede, nog korter en zelfverzonnen verhaaltje:
Een man gaat op safari, en bid God om hem te beschermen tegen de wilde dieren. Zijn gids raadt hem aan een jachtgeweer mee te nemen, maar de man wijst het af omdat hij erop vertrouwt dat God hem zal helpen als de nood aan de man is. Uiteindelijk wordt hij met huid en haar verslonden. Zal God niet zeggen: "Gij zult den Heere, uw God, niet verzoeken!" ? (Mattheus 4:1)

Let wel, die verhaaltjes zijn niet als argument bedoeld, maar om aan te geven welke kant mijn gedachten op gaan.
CBPVVPDR heeft er een eind aan gemaakt!

the_Mossad

Berichtdoor the_Mossad » 21 jan 2003 21:45

Ik heb veel over dit onderwerp nagedacht en doe dit nog wel.

Een voor mij heel afdoend argument is dat God niet wil dat er een middel gebruikt wordt wat Zijn besluit (menselijkerwijze gesproken) in de weg staat. Als God dit middel toelaat, zou Hij tegen Zichzelf zijn, en was Hij daarom geen God. Dus God wil niet dat er een dergelijke middel (wat Zijn besluit bestrijdt) door de mens gebruikt wordt.

Hier zijn vervolgens weer lastig vragen op te stellen als je deze redenering doortrekt. Ik heb daar (nog) geen antwoord op.

Tot slot: wat stemmen we morgen?????
SGP!!!!!!!
Ken uw verantwoordelijkheid! Stem SGP!!!

RPGtB
Mineur
Mineur

Berichtdoor RPGtB » 21 jan 2003 21:50

Waarom zou een vacinatie Gods besluit in de weg staan? Je kunt dan ook wel meteen de hele gezondheidszorg afschaffen omdat "als God wil dat ik beter wordt, dan doet Hij het wel."
Je kunt ook zondag niet naar de kerk gaan, maar naar de discotheek, want: "Als God wil dat ik bekeerd wordt, dan wordt ik het toch wel."

En we kunnen het natuurlijk ook omkeren: "Als God wil dat ik ziek wordt, dan wordt ik het toch wel, ook al ben ik gevacineerd!"
Credo ergo sum

elis000
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor elis000 » 21 jan 2003 21:51

Ik schenk u een derde, nog korter, zelf verzonnen verhaaltje.

Als je gaat auto rijden, doe je toch ook een gordel om, uit voorzorg voor een (eventueel) ongeluk? dan praat je toch ook niet over Gods voorzienigheid.

je hebt verantwoordelijkheid gekregen voor je lichaam, gebruik die. je lichaam is een tempel van de Heilige Geest, onderhoud die.

Koss
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Koss » 21 jan 2003 22:25

the_Mossad schreef:Ik heb veel over dit onderwerp nagedacht en doe dit nog wel.

Een voor mij heel afdoend argument is dat God niet wil dat er een middel gebruikt wordt wat Zijn besluit (menselijkerwijze gesproken) in de weg staat.

uuuh....
als iemand door wat voor omstandigheden niet kan overleven zonder beademing van een masiene en dergelijke zou dat dan ook tegen zijn besluit in gaan ?
als men de boel dan uitzet is het euthenasie
en dan sta je weer te blaten dat dat ook tegen gods wil is...
tja wie spreekt nu wie tegen ?

Als God dit middel toelaat, zou Hij tegen Zichzelf zijn, en was Hij daarom geen God. Dus God wil niet dat er een dergelijke middel (wat Zijn besluit bestrijdt) door de mens gebruikt wordt.

waarom laat hij dan wel toe dat er een dergelijk middel beschikbaar is dan ?
wie spreekt nu wie tegen....

Hier zijn vervolgens weer lastig vragen op te stellen als je deze redenering doortrekt. Ik heb daar (nog) geen antwoord op.
[size=18]
Tot slot: wat stemmen we morgen?????
SGP!!!!!!!

heeft de sgp dan wel een antwoord op dit dilema waar deze topic over gaat ?
zo niet dan snap ik niet wat dit in deze topic doet
ja ik ga stemmen
en een ander hoeft voor mij niet te bepaalen waar ik op moet stemmen !
leaver dea as slaaf

hemelburger
Mineur
Mineur

Berichtdoor hemelburger » 21 jan 2003 22:28

Ecclesiastes 3:1-2 Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd.
2 Er is een tijd om geboren te worden, en een tijd om te sterven; een tijd om te planten, en een tijd om het geplante uit te roeien;
(SV)

Zou een inenting een leven kunnen verlengen. Of zorgt een inenting ervoor dat een mens sterft op zijn of haar tijd.

Ik ben van mening dat we met inenting Gods weg niet doorkruisen, net zo min wanneer er niet ingeent word.

JialiKelly
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor JialiKelly » 21 jan 2003 23:31

mn ouders hebben me niet laten inenten vroeger, zij redeneerden idd zo van : als God wil dat je iets overkomt, gebeurt het toch.

ik heb me tegen meningokokken C laten inenten, dat was mn eigen keus, ze waren er alleen niet blij mee.
Maar ik was van mening dat het wel mocht, omdat ik het als middel van God zie.
Praise the One who left you
Broken down and paralyzed
Never taste of the fruit..

groenrondballetje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor groenrondballetje » 22 jan 2003 11:28

RPGtB schreef:Waarom zou een vacinatie Gods besluit in de weg staan? Je kunt dan ook wel meteen de hele gezondheidszorg afschaffen omdat "als God wil dat ik beter wordt, dan doet Hij het wel."
Je kunt ook zondag niet naar de kerk gaan, maar naar de discotheek, want: "Als God wil dat ik bekeerd wordt, dan wordt ik het toch wel."
En we kunnen het natuurlijk ook omkeren: "Als God wil dat ik ziek wordt, dan wordt ik het toch wel, ook al ben ik gevacineerd!"

Klopt en als God wil dat we doodgaan zullen we doodgaan, en als God wil dat we blijven leven zullen we blijven leven ...
Maar spring je daarom van een hoog flatgebouw af, of voor een aanstormende trein :?: :?: :?:
Volgens mij heeft God ook de mens een eigen wil en eigen verantwoordelijkheid gegeven :!: :?:

John

janneke
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor janneke » 22 jan 2003 12:18

Ik zie vaccineren als middel van God tegen ziektes oid. Die middelen zijn er toch niet voor niets? Als je kanker hebt, laat je het toch ook bestralen? En ja, dan HEB je het al, dat is waar. Maar ik zie niet in waarom je je niet zou mogen laten inenten als bescherming TEGEN...

joepie

Berichtdoor joepie » 22 jan 2003 13:06

Ik weet niet of ik mijn kinderen tegenwoordig nog zou laten inenten tegen de bof, mazelen en rode hond. Kinkhoest hoefden ze niet, want ze hadden van mij de antistoffen meegekregen. Ik heb namelijk als baby van drie maanden ernstige kinkhoest gehad.
En mijn twijfel is niet of God het goed zou vinden. Want ik geloof dat God de mensen verstand heeft gegeven om die te gebruiken. En zo ook om de medicijnen uit te vinden die ons kunnen beschermen tegen ziektes, die levensbedreigend kunnen zijn.
Zo zou ik me ook laten inenten tegen malaria als ik naar een land zou gaan waar de mogelijkheid bestaat om dat op te lopen.
Maar ondertussen is de wetenschap wel zo ver dat er uit onderzoek is gebleken dat je van de dktp, en de bmr als kind best wel vervelende bijverschijnselen kan krijgen.
O.A. kun je allergieen erdoor krijgen, of keel, neus en oor problemen.
En dan vraag ik me af of het medicijn niet erger is dan de kwaal.
Maar vanuit etisch oogpunt zie ik geen bezwaar.

RPGtB
Mineur
Mineur

Berichtdoor RPGtB » 22 jan 2003 16:41

RPGtB schreef:
Waarom zou een vacinatie Gods besluit in de weg staan? Je kunt dan ook wel meteen de hele gezondheidszorg afschaffen omdat "als God wil dat ik beter wordt, dan doet Hij het wel."

Klopt en als God wil dat we doodgaan zullen we doodgaan, en als God wil dat we blijven leven zullen we blijven leven ...
Maar spring je daarom van een hoog flatgebouw af, of voor een aanstormende trein
Volgens mij heeft God ook de mens een eigen wil en eigen verantwoordelijkheid gegeven

John

Volgens mij heb je niet helemaal door wat ik met dit stuk wou zeggen. Ik wou hiermee zeggen dat ik vind dat vacineren wel kan, en dat het argument dat het God in de weg staat weinig opgaat, want als God echt iets wil dan doet Hij het wel. Vacinatie zie ik niet als God obstrueren.
Credo ergo sum

Terug naar “Archief”