Zijn andermans zonden interessant discussie-voer?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 13 sep 2004 22:23

Klopt... het is soms niet echt liefdevol... meer afkraken dan opbouwend, eerder ontmoedigend dan bemoedigend...

Terwijl de bijbel juist aangeeft dat we elkaar moeten opbouwen en bemoedigen in het geloof...

Er over praten is goed, bijbels juist... maar we moeten wel opletten dat we op een christelijke manier dat doen... liefdevol, behulpzaam...
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Pivo
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Pivo » 14 sep 2004 14:23

Aragorn schreef:
kurtyo schreef:Ten eerste vraag ik me af in hoeverre homoseksualiteit een zonde is en in hoeverre het terecht is dat als dit een zonde is, deze er altijd op zo'n manier wordt uitgepikt, wat maakt homoseksualiteit tot een 'ergere zonde'? Ik vind dat de grootst mogelijke onzin.
Ik erger me wel aan het feit dat op dit forum en vergelijkbare fora ALTIJD maar weer dezelfde discussies gevoerd worden. Over seks (voor en na het huwelijk, homoseksualiteit, samenwonen en seks e.d.), uiterlijkheden (rokjes, hoedjes, make-up)... Waar gaat het hier toch eigenlijk om mensen? Ik kan me niet voorstellen dat God nu vergenoegd in Zijn handen zit te wrijven met de gedachte 'wat ben ik blij dat ze het DAAR over hebben'. In hemelsnaam mensen, maak je eens druk om zaken die er werkelijk toe doen, om zaken die je werkelijk verdiepen. Ja, ook ik maak me schuldig, ook ik doe mee met die discussies. De reden? Het feit dat ik het niet kan uitstaan dat er altijd weer op die veroordelende manier gesproken wordt, en het feit dat ik het niet kan uitstaan dat men zich zo druk maakt dat ik me JUIST druk ga maken om dat gegeven... Helaas.

En er zijn ook ALTIJD mensen die zich weer druk maken om die discussies en dit soort dingen gaan zeggen. :mrgreen: Ik denk dat je zelfs de gewraakte broek-rok-discussie an sich best mag voeren. Er is immers een soort ´probleem´ (althans, zo ervaren sommigen het) en daar kun je dan best over praten. Alleen de manier waarop en de conclusies die worden getrokken zijn niet altijd even stichtend. :)

Overigens is het ook logisch dat er vaak over uiterlijkheden gepraat wordt: over de kern is men het meestal wel eens, maar hoe je die nu uitvoert in de praktijk, daar lopen de meningen over uiteen.

(Maar verder voel ik eigenlijk best een eind mee in je frustratie over de manier waarop er soms gepraat wordt.. :D )

volgens mij hier nog 2 mensen die er zich aardig druk om maken :lol:

rosekapje
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor rosekapje » 14 sep 2004 14:44

hmmm, toen ik de topictitel las, dacht ik das interessant en er zit een kern van waarheid in. Wij zijn liever bezig met anderen te observeren dan dat we naar onszelf kijken, want geef toe, je eigen 'vuile was' hang je liever niet buiten (dat doet een ander wel :mrgreen: :wink: ). En het liefst sluit je je ogen ervoor...
toen ik eenmaal begon te lezen dacht ik he nee he, niet weer over homoseksualiteit... (sorry :oops: ).
Wees sterk en moedig. Sidder niet en wordt niet verschrikt. want de Here, uw God, is met u, overal waar u gaat (Jozua 1:9)

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 14 sep 2004 15:42

Tja, dat dacht ik ook.

groenrondballetje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor groenrondballetje » 15 sep 2004 19:39

Marnix schreef:Ik ben het hier totaal niet mee eens.
Als iemand hier een discussie start over een probleem of een zonde waar hij/zij last van heeft en 50 mensen reageren daarop, dan:
1. Is die persoon die het topic startte bezig met zijn eigen problemen of zonden
2. Zet dat anderen ook aan het denken over hun problemen en zonden
3. Krijgen mensen die met dezelfde problemen/zonde zitten practische tips over hoe ze er mee om kunnen gaan
Wat is het probleem? Ik dacht dat geloven iets gezamelijks was en niet alleen iets individueels. Natuurlijk is het belangrijk dat we ook over onze eigen zonden en problemen nadenken, maar dat wil toch niet zeggen dat we elkaar daar niet mee zouden moeten helpen? Sterker nog, het is juist heel bijbels dat je elkaar daarmee helpt, daarom ben je samen Kerk.

Ik weet dat vele hier oprechte discussies starten, maar het valt me op dat sommige reacties niet altijd vanuit het oogpunt van broederlijke naastenliefde van een medezondaar zijn geschreven. En dat wilde ik even aanstippen.

Ik zag net dat je dat ook bedoelde in je posting van afgelopen maandag :wink:
John

De Bijbel is een Liefdesbrief. Lees de Bijbel dan ook als een Liefdesbrief!

http://us.geocities.com/groenrondballetje

Pivo
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Pivo » 16 sep 2004 09:35

als er een zo'n topic gestart wordt dan is het heel interresant om te kijken hoe de mensen over dingen denken. als ik het er niet mee eens ben dan zeg ik dat! dat wil niet zeggen dat ik me beter voel als die mensen maar alleen hoe ik er over denk. als alleen mensen die geen zonden doen of die het eens zijn met het onderwerp van de topic mogen reageren kunnen we refoweb wel sluiten! mensen met een andere mening worden ook regelmatig aangevallen omdat ze die mening hebben trouwens!

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 17 sep 2004 00:04

Groen rond balletje, misschien had je dan beter het topic iets anders kunnen starten. De topic-titel en je eerste post doen namelijk anders vermoeden... Goed dat je je met je toelichting die onduidelijkheid in ieder geval hebt weggenomen!
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

groenrondballetje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor groenrondballetje » 18 sep 2004 00:29

rosekapje schreef:hmmm, toen ik de topictitel las, dacht ik das interessant en er zit een kern van waarheid in. Wij zijn liever bezig met anderen te observeren dan dat we naar onszelf kijken, want geef toe, je eigen 'vuile was' hang je liever niet buiten (dat doet een ander wel :mrgreen: :wink: ). En het liefst sluit je je ogen ervoor...
toen ik eenmaal begon te lezen dacht ik he nee he, niet weer over homoseksualiteit... (sorry :oops: ).

Ik denk dat je inderdaad het punt mist als je denkt dat deze topic over homoseksualiteit gaat ... ik heb homoseksualiteit als voorbeeld genomen, omdat dit voor mij (een van de weinige) zonden is waar ik niet snel toe verleidt wordt ....
Soms (eigenlijk best wel vaak, en ik doe het zelf ook!) heb ik de indruk dat we het liefst praten over die zonden die ver-van-ons-bed zijn ...
John

De Bijbel is een Liefdesbrief. Lees de Bijbel dan ook als een Liefdesbrief!

http://us.geocities.com/groenrondballetje

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 20 sep 2004 22:26

Hm er wordt hier anders ook genoeg gepraat over "dicht bij je bed-zonden"

André

Berichtdoor André » 20 sep 2004 22:45

rosekapje schreef:.......want geef toe, je eigen 'vuile was' hang je liever niet buiten (dat doet een ander wel :mrgreen: :wink: ). En het liefst sluit je je ogen ervoor...

Beetje late reaktie, maar ik ben niet geneigd om m'n echtscheiding onder stoelen of banken te schuiven, zou niet weten hoe btw. 8)
Ik denk dat het zin heeft om er juist over te praten met mensen die in het zelfde schuitje "varen", zodat we ook over Zijn vergevende liefde kunnen praten b.v.

rosekapje
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor rosekapje » 21 sep 2004 17:51

Andre, ik geloof best dat het goed is om in die situatie te praten, met mensen die misschien wel hetzelfde meegemaakt hebben, maar ongetwijfeld ook met vrienden en familie die er gewoon voor je zijn en een luisterend oor bieden.

Toch moet ik er niet aan denken aan iedereen te vertellen, nou ben ik zowieso al niet zo'n prater en dat kan best lastig zijn soms/
Wees sterk en moedig. Sidder niet en wordt niet verschrikt. want de Here, uw God, is met u, overal waar u gaat (Jozua 1:9)

Christa
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Christa » 21 sep 2004 18:32

NIet om er roddelend over te praten, maar wel om de juiste dingen er van te leren. Van fouten leer je altijd. en je kunt je mening opscherpen. Maar het is niet goed om te roddelen over iemand.

André

Berichtdoor André » 23 sep 2004 20:09

Toch vind ik dit een "gevaarlijke" Topic titel je zou maar zo de balk in je eigen oog in de weg hebben zitten, terwijl je bezig bent met de splinter uit iemand anders oog te peuteren.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 25 sep 2004 23:12

Als dat zo is, waarom dan nog de bijbelse opdracht om elkaar terecht te wijzen?

En moeten we dan niet snel ons hele tuchtsysteem schrappen?

En hoe durft Paulus dan de gemeente in Korinthe terecht te wijzen?

Want die balk.....

Die tekst over balk en splinter gaat overigens niet over het wijzen op fouten... Het gaat daar over oordelen... Volgens mij wil Jezus duidelijk maken dat je elkaar niet moet veroordelen vanwege zonden, omdat we allemaal zondig zijn... maar dat je wel iemand op zonden mag wijzen, uit liefde. Een splinter uit iemands oog halen is iets anders dan iemand wijzen op een splinter en tips geven hoe je die kan laten verwijderen. :)

joris

Berichtdoor joris » 26 sep 2004 12:19

ik denk dat andermans zonden best wel interesant zijn als discussievoer, want dat is toch juist ook waar Jezus mee begint??? BEKEERT U! waarvan? niet van mijn zonden, maar van jouw zonden! En dat zegt niet dat ik zelf niet zonder zonde ben, maar ik zie ze ook bij jou. En ik denk dat ik je alleen een dienst beweijs als ik daarover met jou in gesprek ga. En dat kan alleen vanuit liefde, vanuit hetgevoel dat we 'hetzelfde'zijn. Samen een gevecht aangaantegen misschien wel de zelfde zonde.

Das toch juist heel sterk?Mijn beste vrienden, zijn die vrienden waarmee ik het ook over mijn zonden kan hebben.

Terug naar “Archief”