Homos in de Bijbel

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gershwin
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 20 sep 2004 18:55

Socrates schreef:Tsja wat dat betreft is er al genoeg gezegd denk ik in alle voorgaande postings.

Dat homoseksualiteit in eerste instantie als je oppervlakkig de Bijbel leest alle schijn tegen heeft ben ik met je eens.

Maar als je alle teksten leest en in ogenschouw nemen in welke context ze benoemd worden merk je dat er een hoop makkelijke conclusies getrokken worden die de waarheid geen recht doen.

Waarom er dan zo'n 'gat' overblijft in de Bijbel aangaande dit onderwerp weet ik ook niet, wellicht omdat het in de belevingswereld van de mensen destijds geen plaats had.

Dan begrijp je nog niet helemaal waar ik heen wil. Ik geef toe: het gaat in de bijbel bijna altijd over homo-sexualiteit in de context van perversiteit o.i.d. Maar dan nog, bijv. Rom.1 vindt het m.i. per definitie onnatuurlijk (omdat het homofiel is, niet omdat het pervers is). En bovendien is die 'perversiteits'-context niet altijd aanwezig. Lees bijvoorbeeld Leviticus 18 eens. De schrijver van de wet (naar ik meen heeft God zelf die wetten gegeven...) vindt het gewoon ronduit goor. Dat vind ik zelf ook niet helemaal van deze tijd :D maar het staat er wel.
Together, we can. But we won't.

Goodbye.

Socrates
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Socrates » 20 sep 2004 23:55

Ja, maar juist als je ervanuit gaat dat homoseksualiteit in de natuur zit 'ingebakken' (los van het feit of het is aangeboren of via een 'omweg' erin sluipt, maar in elk geval geen keuze is) dan is het maar de vraag waar die tegennatuurlijke tekst nu eigenlijk over gaat... hebben we het dan over homofilie of heterofiele mensen die weigeren hun geaardheid te volgen maar iets heel anders doen?

Zareb
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Zareb » 21 sep 2004 13:03

Gershwin schreef:
Gershwin schreef:Er zijn, zoals ik al vaak genoeg gezegd heb, ook genoeg indicaties dat homosexualiteit per definitie niet door God bedoeld is (Lev. zoveel, Rom.1). Die gaan heel duidelijk uit van de onnatuurlijkheid van homo-sexualiteit. En, wat ik ook al eerder zei: er is geen enkel argument om er van uit te gaan dat het voor de zondeval voorkwam; het is bijbels gezien zelfs heel onlogisch. Dus uiteindelijk kom je dan toch bij het punt: het is een stukje 'gebrokenheid van de schepping'; wat doen we daarmee? Persoonlijk zou ik aan de veilige kant gaan zitten en kiezen voor onthouding, maar ik heb als hetero wel erg makkelijk praten.
Overigens, wat nog niet aan de orde gekomen is: misschien kan een homosexueel wel hetero worden? Er zijn op zich verschillende gevallen bekend. En ook van hetero's die homo werden na veel frustraties met heterofiele relaties. Dus ik denk dat de scheidslijn niet zo strikt is als vaak gesuggereerd wordt.
(Ik quote mezelf nog maar een keer, omdat er niet op in gegaan wordt. Discussieren over Sodom is inderdaad makkelijker)

Ik heb eerst eens wat nagedacht voor ik reageerde want ik zou niet graag mensen die hier mee worstelen willen kwetsen.
De scheidslijn is inderdaad niet zo strikt. Alleen vraag ik mij wel af of je door frustraties in een heterorelatie opeens homo kan worden. Want dan zou het iets zijn waar je bewust voor kiest. Ik denk niet dat er iemand is die er voor kiest om homo te zijn, niet in de seculiere maatschappij en al helemaal niet binnen de kerken.
Kun je als homo hetero worden?
Die gevallen zijn inderdaad bekend. Als je echter de verhalen van deze mensen leest dan heb ik daar toch wel bedenkingen bij. Soms gaat het goed maar even vaak hoor je verhalen waar het geluk niet van afspat. Het terugval percentage is ook behoorlijk groot. Ik weet niet hoe een en ander goed uit te leggen dus vertel ik gewoon maar een stukje over mijzelf.
Toen ik jaren geleden tegen m’n ds vertelde dat ik homo was kreeg ik het advies: Veel bidden en zoek een leuke vriendin. Nou, ik heb tegen de klippen op gebeden hoor. Ik heb er tegen gevochten. Want ik wilde “normaal” zijn. Want waarom zou ik homo zijn? ‘k Kom uit een leuk gezin, fijne ouders, leuke schooltijd gehad met veel vrienden en vriendinnen. Actief in het kerkelijk jeugdwerk, hulpkoster en organist. Echt een gezellig refo-bestaan. Ik voelde me er goed in. Tegelijk realiseerde ik mij ook dat dit allemaal zou wegvallen als ik voor m’n geaardheid uit zou komen.
En dan kies je de veilige weg. Net doen alsof. En omdat je er niet uitkomt zoek je hulp, EHAH, stichting Schuilplaats ect.
Eerst gericht op verandering, maar toen dat niet lukte, “ik ben het maar ik doe het niet”
Maar ook daar liep ik gigantisch op vast. Want beleving van seksualiteit is niet iets dat je zo maar van jezelf los kunt maken. Anders gezegd, het gaat niet alleen over seks, maar over een totaal verlangen naar. Het gaat veel dieper. De Bijbel maakt ook geen onderscheid tussen denken en doen.

En nu?
Ik heb mogen leren dat ik er mag zijn, zoals ik ben. Zoals ik door Hem bedoeld ben. En ik ben daar een hoop mensen door kwijt geraakt maar heb er ook weer een hoop voor in de plaats gekregen. Zijn zoals ik bedoeld ben is geen vrijbrief om er maar op los te leven. Ontkennen van wie ik ben is een ontkennen van hoe God mij op de aarde heeft neergezet. Streven naar verandering is dan net zoiets als zeggen: “God ik ben niet tevreden met de manier waarop U mij geschapen heeft dus verander dat maar eens even.”

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 21 sep 2004 13:12

Voor een groot deel met je eens...

Aan de andere kant moet je er denk ik voorzichtig zijn, in elk opzicht. Er is denk ik wel een verschil tussen hoe God ons geschapen heeft en hoe we zijn. God schiep ons zonder gebreken, gebreken zijn er door de keuze voor de zonde gekomen.

God heeft ons allemaal op een bepaalde manier geschapen... maar we hebben allemaal ook slechte karaktereigenschappen die niet van God komen. De vraag is inderdaad hoe je daarmee omgaat.

Je kunt niet bij alles zeggen: Zo ben ik nou eenmaal geschapen... Als iemand een wat opvliegend karakter heeft bijvoorbeeld moet je juist proberen om daar niet aan toe te geven, ondanks dat je zo bent.

Ik denk zelf dat dat met homofilie ook zo is, ik denk dat dat niet van God komt. Dat wil niet zeggen dat het dus verkeerd is dat je homo bent, dat lijkt me zeker niet het geval. De vraag is alleen hoe je er mee omgaat. Accepteer je het en ga je geen (sexuele?) relatie met een andere man aan, of denk je: Tja zo ben ik dus ga ik ook zo leven?

Dat is denk ik het belangrijkste, hoe je er mee omgaat.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

groenrondballetje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor groenrondballetje » 21 sep 2004 16:05

Gershwin schreef:Er zijn, zoals ik al vaak genoeg gezegd heb, ook genoeg indicaties dat homosexualiteit per definitie niet door God bedoeld is (Lev. zoveel, Rom.1). Die gaan heel duidelijk uit van de onnatuurlijkheid van homo-sexualiteit. En, wat ik ook al eerder zei: er is geen enkel argument om er van uit te gaan dat het voor de zondeval voorkwam; het is bijbels gezien zelfs heel onlogisch. Dus uiteindelijk kom je dan toch bij het punt: het is een stukje 'gebrokenheid van de schepping'; wat doen we daarmee? Persoonlijk zou ik aan de veilige kant gaan zitten en kiezen voor onthouding, maar ik heb als hetero wel erg makkelijk praten.

... en dat is precies de reden waarom ik mij onthoudt van de stelling dat anderen dan ik moeten kiezen voor onthouding ...

Gershwin schreef:Overigens, wat nog niet aan de orde gekomen is: misschien kan een homosexueel wel hetero worden? Er zijn op zich verschillende gevallen bekend. En ook van hetero's die homo werden na veel frustraties met heterofiele relaties. Dus ik denk dat de scheidslijn niet zo strikt is als vaak gesuggereerd wordt.

Er zit een groot grijs gebied tussen homoseksualiteit en heteroseksualiteit. Dit kun je samenvatten als biseksueel, en ervaringen met het ene of andere (of zelfs de persoon) bepaalt voor die biseksuele mensen of ze een hetero- of homo- contact zoeken.
Andere mensen zijn helemaal homoseksueel of helemaal heteroseksueel. Negatieve ervaringen (zoals verkrachtingen) kunnen daar wel leiden tot een afkeer van seks, maar niet maar niet tot een verlangen naar de andere vorm van seks.
Gegevens van de EHAH laat zien dat bij pogingen om homoseksueel gedrag te veranderen, ongeveer de helft afhaakt, van de rest is ongeveer de helft (dus 25% van het totaal) verlost van homoseksualiteit. 10% van allen zijn als hetero gaan leven (zaten dus in het grote biseksuele gebied) en een grotere groep (15%) onthoudt zich geheel van seks (waarschijnlijk echte homoseksuelen. Als je aanneemt dat het makkelijker is om niet meer dan je "tweede keuze van seks" te hebben, dan om geen seks te hebben, dan lijkt het waarschijnlijk dat ook voor de totale groep geldt dat voor de meeste mensen homoseksualiteit niet te veranderen is, maar misschien wel te onderdrukken. Dat neemt niet weg dat het voor iedere christen die het wel lukt ene geluk is!

Gershwin schreef:(Ik quote mezelf nog maar een keer, omdat er niet op in gegaan wordt. Discussieren over Sodom is inderdaad makkelijker)

Ik vrees dat je heel erg gelijk hebt, http://forum.refoweb.nl/viewtopic.php?t=7491&start=15 :cry:
John

De Bijbel is een Liefdesbrief. Lees de Bijbel dan ook als een Liefdesbrief!

http://us.geocities.com/groenrondballetje

Gershwin
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 22 sep 2004 14:50

Op het laatste: idd.
Afgezien van de informatieve waarde van je reactie, heb jij dus niet het idee dat er uit de bijbel conclusies te trekken zijn aangaande homo-sexualiteit?
Together, we can. But we won't.

Goodbye.

Terug naar “Archief”