Homos in de Bijbel

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

columbus
Majoor
Majoor

Berichtdoor columbus » 18 sep 2004 12:52

Socrates schreef:
A - Het is op grond van de (oorspronkelijke) tekst allerminst zeker dat het hier gaat over verkrachting, wat de gemiddelde wél refo aanneemt.
B - Stél dat de mannen van Sodom inderdáád de gasten van Lot wilden verkrachten, wat zegt dat dan over homoseksualiteit als zodanig? Veroordeel jij heteroseksualiteit omdat er dagelijks op deze aarde vrouwen verkracht worden?

columbus schreef: Dit gaat dus duidelijk over fietsendiefstal, of niet Socrates?

Cursus humor gedaan? :roll:

Nee, geen cursus homor gedaan, het is bij mij een aangeboren afwijking

Verder heb ik het niet over verkrachting gehad, maar wat wel duidelijk is dat die mannen seks wilde hebben met de 'vreemdelingen'. En die mannen van Sodom werden direct al gestraft met de blindheid.
en nogmaals, een hetero wil geen seks met mannen. dus blijft er homo-bi seksualiteit over
Gen 19:11 En zij sloegen de mannen, die aan de deur van het huis waren, met verblindheden, van den kleinste tot aan den grootste, zodat zij moede werden, om de deur te vinden.

over je puntje B...open een topic over heteroseksueel moraal of verkrachting. deze topic gaat over homo's in de bijbel
Alleen daar kan liefde leven, alleen daar is het leven goed, waar pa stil en ongedwongen, de aardappels schilt en de afwas doet.

Socrates
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Socrates » 18 sep 2004 13:02

'een hetero wil geen seks met mannen'

dat is mij te stellig, en in de praktijk ook absoluut onwaar. er zijn legio voorbeelden die het tegendeel bewijzen. In perversiteit kan een mens veel rare dingen doen die 'anders' of 'interessant' zijn.

ik open geen topic over verkrachting; IK haal de tekst van Sodom en Gomorra niet aan, ik geef alleen aan dat die niet over homoseksualiteit gaat, maar over verkrachting ZOU KUNNEN gaan.

verder is het 'fijn' dat het voor je duidelijk is dat de mannen van Sodom seks wilden met de gasten van Lot, maar wees je er wel van bewust dat dit slechts een INTERPRETATIE is van wat er in Genesis staat.

columbus
Majoor
Majoor

Berichtdoor columbus » 18 sep 2004 13:31

Socrates schreef:'een hetero wil geen seks met mannen'

dat is mij te stellig, en in de praktijk ook absoluut onwaar. er zijn legio voorbeelden die het tegendeel bewijzen. In perversiteit kan een mens veel rare dingen doen die 'anders' of 'interessant' zijn.

ik open geen topic over verkrachting; IK haal de tekst van Sodom en Gomorra niet aan, ik geef alleen aan dat die niet over homoseksualiteit gaat, maar over verkrachting ZOU KUNNEN gaan.

verder is het 'fijn' dat het voor je duidelijk is dat de mannen van Sodom seks wilden met de gasten van Lot, maar wees je er wel van bewust dat dit slechts een INTERPRETATIE is van wat er in Genesis staat.

het is een interpretatie, dat is wel zo. maar die maak ik op basis van wat er nog meer in de bijbel staat oa in Leviticus en de Romeinen.
de zegen die God wil geven over het huwelijk tussen man en vrouw(waarin seks tussen man en vrouw volledig gelegitimeert is) geeft volgens de bijbel God niet aan een verbintenis tussen 2 mensen van gelijkwaardig geslacht. Ook Adam en Eva die voor elkaar geschapen zijn voor mij een overduidelijk bewijs dat het zo moest zijn en andere vormen van seks of verbintenissen, buiten man en vrouw, zondig zijn.
het is maar net wat je wilt lezen (al denk ik dat jij dat ook zal zeggen)
Alleen daar kan liefde leven, alleen daar is het leven goed, waar pa stil en ongedwongen, de aardappels schilt en de afwas doet.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 18 sep 2004 17:00

En op dat moment ben je dus niet meer puur hetero, maar bi.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 18 sep 2004 17:07

Columbus, lees eens om die tekst in Leviticus heen. Hou jij je aan al de wetten uit Leviticus?

columbus
Majoor
Majoor

Berichtdoor columbus » 18 sep 2004 17:21

Lalage schreef:Columbus, lees eens om die tekst in Leviticus heen. Hou jij je aan al de wetten uit Leviticus?

en Romeinen 1 dan? moeten we daar ook een draai aan geven zodat het toch in iemands straatje past?
het lijkt er soms echt op dat wanneer je homoseksualiteit afkeurt op grond van de bijbel dat je een ketter bent of ed.
ik heb het al vaker gezegt, het is uitholling van de bijbel, overal een draai aan geven zodat het toch allemaal mag en kan.
je zal iemand pijn doen zeg...

Bookman
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Bookman » 18 sep 2004 17:47

Ik denk dat het heel erg gevoelig begint te worden. Velen schijnen het toch wel heel erg gelukkig te vinden dat God Sodom en Gomorra verwoest heeft om de zonde van mannen met mannen. Heerlijk.

Elders vroeg ik al: WAT IS JULLIE ZONDE????????????????????

Denk eens bij de eerstvolgende natuurramp dat dit gebeurd om JOUW zonde en niet om die van een ander.
En besef ten volle dat de minste zonde een Godsmoord is. Voor één zonde zou God een hele wereld om kunnen keren. Dat kan net zo goed een zonde zijn tegen één van de andere geboden.
Maar we hebben ooit de naam Sodom en Gomorra gehoord, associeren dat met homo's en hupla, verlost van alle kwaad, leggen we de smaad, op het verdorven mannelijk zaad. :cry:
En zelf????? We gaan weer heerlijk verder met de verkoop van deze verrukkelijke nougatbrokken.
26 bladzijdes wordt er al gekaand over een zonde die de meeste schrijvers nog bnooit bedreven hebben. De eén weet er al meer verdoemelijkheid van op te noemen dan de ander. Het blijft genieten. Branden zullen ze, die homo's.....Toch??? :shock:
Maar het meeste geschrijf geschied zonder liefde. En trouwens ook deze tijd had beter besteed kunnen worden in het aanbidden van Christus, dna jullie te waarschuwen. Want het helpt geen nix.................. :cry:
Verlos ons, HEERE, onze God! en verzamel ons uit de heidenen, opdat wij den Naam Uwer heiligheid loven, ons beroemende in Uw lof.
Psalm 106:47

columbus
Majoor
Majoor

Berichtdoor columbus » 18 sep 2004 17:56

dit is een topic over homos in de bijbel. de één probeert aan te tonen dat het goed is en de ander probeert te laten zien dat het een grote zonde is.

ik vind het echt niet heerlijk om daarover te discussieren en ik weet echt wel wat mn eigen zondes zijn maar als iemand behoefte heeft om over andere zondes te beginnen dan open diegene een nieuw topic, heel simpel, dan kunnen we in die nieuwe topic over andere zondes praten, oké?

Zareb
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Zareb » 19 sep 2004 11:14

columbus schreef:
Lalage schreef:Columbus, lees eens om die tekst in Leviticus heen. Hou jij je aan al de wetten uit Leviticus?

en Romeinen 1 dan? moeten we daar ook een draai aan geven zodat het toch in iemands straatje past?
het lijkt er soms echt op dat wanneer je homoseksualiteit afkeurt op grond van de bijbel dat je een ketter bent of ed.
ik heb het al vaker gezegt, het is uitholling van de bijbel, overal een draai aan geven zodat het toch allemaal mag en kan.

De geschiedenis van S en G wordt vaak gebruikt tegen homoseksuelen, maar is eigenlijk het slechtste voorbeeld. Er zijn wat dat betreft veel "betere" teksten te vinden in de bijbel.
Genesis 19:4
Eer zij zich te slapen leiden, zo hebben de mannen dier stad, de mannen van Sodom, van den jongste tot den oudste toe, dat huis omsingeld, het ganse volk, van het uiterste einde af.
Hier gaat de uitleg al mis. Tenzij je wilt aannemen dat het ganse volk uitsluitend homoseksueel was.
Goed, ik ben het met je eens dat er in dit verhaal over homoseksualiteit word gesproken. Maar dit binnen het geheel van de gigantische puinhoop die deze lieden van hun leven gemaakt hebben. Net zozeer als heteroseksualiteit kan leiden tot een perverse levensstijl. De nadruk in deze geschiedenis ligt bij het schenden van de gastvrijheid.
Dat is de "zonde van Sodom". Jezus zelf wijst naar dit verhaal ook in het kader van ongastvrijheid (bijvoorbeeld Mattheüs 10: 14,15). De gastvrijheid wordt hier letterlijk verkracht (zie ook een overeenkomstig verhaal in Richteren 19). Dat is wat God afschuwelijk vindt.
Ik denk bij heteroseksualiteit niet in eerste instantie aan de “parenclubs”. Op het moment dat ik dat wel zou doen kan ik aantonen dat de heteroseksuele invulling van seksbeleving in strijd zou zijn met de Bijbel.
Een ander probleem is: Waarom zou Lot z’n dochters aanbieden aan homoseksuelen? Dat is toch onzin. Ik ben homo, je mag mij je vriendin, vrouw of wat dan ook aanbieden, maar daar zou ik dan gezellig een pintje mee gaan drinken. (en dan samen kijken naar het mannelijk schoon dat er voorbij komt)
Het is aannemelijk dat het in het S&G verhaal gaat over seksuele uitspattingen. Over heteroseksuele mannen en kinderen die zover gaan in de zoektocht naar pure lust dat ze zelfs het gastrecht willen schenden en mannen willen verkrachten. Zijn die dan allemaal “bi”? Geloof ik niet. Als alles alleen maar draait om lustbeleving dan vallen etiketten weg. Dat jij er niet aan moet denken om seks te beleven met een man is natuurlijk een heel fijn gegeven voor je vriendin, maar zegt niets over de mannen het algemeen.
Je zegt:
“dat zou kunnen maar als hetero man ga je toch geen seks hebben met een andere man?”
Nee, net zo min ik als homo man niet aan seks met een vrouw moet denken. Toch blijkt dat er bepaalde situaties zijn waarin mannen lange tijd zonder vrouw zitten, er een soort van nood-homoseksualiteit opduikt. Mannen die in het normale leven er niet aan moeten denken om het met een andere man te doen maar die “als het hoge nood is” toch genoegen nemen met wat ze kunnen krijgen. (leger, gevangenis, klooster ect.) Die zijn dan geen homo, zelfs niet eens “bi”.
En wat dacht je van alle parenclubs, ontmoetingssites ect. Waar seks uiteindelijk alleen maar het “genieten” is. Daar is de scheiding tussen homo, bi en hetero ook completo finito.
Is S&G alleen verwoest om die bepaalde uiting van homoseksualiteit? Nee
Het ging over een totaal van.
Het volgende probleem wanneer je het S&G verhaal wilt gebruiken om homoseksualiteit te veroordelen is dat je dan alle mensen die in liefde en trouw met hun of haar partner samenleven, op een lijn zet met losbandige, lustzoekende verkrachters.
Ik denk niet dat jij het op prijs zult stellen als ik aan jouw geaardheid gelijk stel met op lust beluste parenclubbezoekers.
Alsof homoseksuelen uitsluitend en alleen aan seks denken?
Nu, ik kan je uit ervaring vertellen dat het niet zo is.
Binnen een homorelatie speelt seks precies dezelfde rol als binnen een heterorelatie. Namelijk het lichamelijk bewijzen van de liefde voor elkaar, van elkaar genieten.
Je schreef

Nee, we moeten geen draai aan de Bijbel geven. Alleen, dan moet er je natuurlijk ook voor oppassen dat je zelf geen draai aan de Bijbel gaat geven om zaken die jou niet aanstaan te veroordelen. De Bijbel is geen puzzelboek.
En ik zal jou echt geen ketter noemen.
Als ik dwaal mag jij mij op grond van de Bijbel terecht wijzen. En als dat pijn doet, jammer, maar dat zij dan maar zo. Het probleem is echter dat de Bijbel homoseksuele praktijken veroordeeld in het kader van losbandigheid, prostitutie, tempelrites enz, maar dat er niets staat over de beleving van seksualiteit binnen een relatie die gebaseerd is op het principe van liefde en trouw.

Socrates
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Socrates » 19 sep 2004 19:17

Aragorn schreef:

En op dat moment ben je dus niet meer puur hetero, maar bi.

De algemene aanduiding voor bi-seksualiteit (ook al is het zo arbitrair als het maar zijn kan en nog in hoge mate subjectief) is dat iemand in hoge mate, (tot bijna gelijkwaardig) op beide geslachten valt/kan vallen, en niet een incidentele uitspatting met het andere geslacht, uit nieuwsgierigheid (experimenteel) of 'bij gebrek aan beter' (gevangenis, klooster, e.d.).

maar dat enigszins in de kantlijn.

compliment voor het verhaal van Zareb; Zareb je legt het helder uit, ik ga er soms teveel van uit dat sommige zaken algemeen bekend zijn, maar dat hoeft helemaal niet het geval te zijn. dus hiervoor ook mijn excuses naar de rest.

Socrates, de bekende Griekse wijsbeer

caprice

Berichtdoor caprice » 20 sep 2004 04:55

columbus schreef:En die mannen van Sodom werden direct al gestraft met de blindheid.
...
Gen 19:11 En zij sloegen de mannen, die aan de deur van het huis waren, met verblindheden, van den kleinste tot aan den grootste, zodat zij moede werden, om de deur te vinden.

Goed lezen. De Heere strafte hen niet met blindheid, maar die engelen sloegen die mannen met verblindheden zodat zij de deur niet vonden. Verblind zijn is iets anders dan blind zijn. Het was dus geen straf.
De straf kwam later pas, toen Lot al vertrokken was uit Sodom.

Gershwin
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 20 sep 2004 16:03

Gershwin schreef:Er zijn, zoals ik al vaak genoeg gezegd heb, ook genoeg indicaties dat homosexualiteit per definitie niet door God bedoeld is (Lev. zoveel, Rom.1). Die gaan heel duidelijk uit van de onnatuurlijkheid van homo-sexualiteit. En, wat ik ook al eerder zei: er is geen enkel argument om er van uit te gaan dat het voor de zondeval voorkwam; het is bijbels gezien zelfs heel onlogisch. Dus uiteindelijk kom je dan toch bij het punt: het is een stukje 'gebrokenheid van de schepping'; wat doen we daarmee? Persoonlijk zou ik aan de veilige kant gaan zitten en kiezen voor onthouding, maar ik heb als hetero wel erg makkelijk praten.
Overigens, wat nog niet aan de orde gekomen is: misschien kan een homosexueel wel hetero worden? Er zijn op zich verschillende gevallen bekend. En ook van hetero's die homo werden na veel frustraties met heterofiele relaties. Dus ik denk dat de scheidslijn niet zo strikt is als vaak gesuggereerd wordt.

(Ik quote mezelf nog maar een keer, omdat er niet op in gegaan wordt. Discussieren over Sodom is inderdaad makkelijker)
Together, we can. But we won't.

Goodbye.

Socrates
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Socrates » 20 sep 2004 16:07

Ik ben een beetje sceptisch over die 'genezingsgevallen'. In de meeste gevallen is het vaak toch een soort 'ik doe gewoon net alsof en dan komt het vanzelf goed'

Natuurlijk zijn er voorbeelden van mensen waar er 'genezing' heeft opgetreden, maar ik blijf me afvragen in hoeverre men zichzelf voor de gek houdt. Niet voor niets dat er ook heel wat gevallen bekend zijn van dit soort mensen waarbij de 'genezingstherapie' eindigt in een zelfmoordpoging...

Gershwin
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 20 sep 2004 18:18

Goed, dat ben ik ook en ik ken persoonlijk geen mensen die ervan genezen zijn en naar ik meen te mogen constateren uit wat je zegt ook niet, dus laten we vooral niet speculatief met 'welles' en 'nietes' gaan smijten. Maar dan rest nog steeds het eerste deel van mijn post. Als je de bijbel een beetje serieus neemt, wordt het extreem lastig homo-sexualiteit te verdedigen.
Together, we can. But we won't.

Goodbye.

Socrates
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Socrates » 20 sep 2004 18:25

Tsja wat dat betreft is er al genoeg gezegd denk ik in alle voorgaande postings.

Dat homoseksualiteit in eerste instantie als je oppervlakkig de Bijbel leest alle schijn tegen heeft ben ik met je eens.

Maar als je alle teksten leest en in ogenschouw nemen in welke context ze benoemd worden merk je dat er een hoop makkelijke conclusies getrokken worden die de waarheid geen recht doen.

Waarom er dan zo'n 'gat' overblijft in de Bijbel aangaande dit onderwerp weet ik ook niet, wellicht omdat het in de belevingswereld van de mensen destijds geen plaats had.

Terug naar “Archief”