Sabbath en zondag

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 20 sep 2004 15:21

Bij de behandeling van de teksten die je aanhaalt uit de bijbel ter onderbouwing van de onderhouding van de sabbat op de 7e dag, toon je niet zoveel gevoel voor de plaats van de bijbelteksten in de heilsgeschiedenis. Alsof er tussen het volk Israel en de nieuwtestamentische gemeente geen verschil zou zitten. Er is alleen overeenkomst in het geestelijke aspekt van de rustdag. De uitspraak

Boudewijn schreef:er staat dat God met ons gemeenschap wil hebben.......op de 7e dag! Klaar, of niet!

is wat mij betreft dan ook wettisch (alsof God trouwens met ons geen gemeenschap wil hebben op de dagen buiten de 7e dag).

Er is geen dag onheilig voor een christen, net zoals er geen spijs onheilig is.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Boudewijn

Berichtdoor Boudewijn » 20 sep 2004 15:24

Elbert,

Je begrijpt het nog steeds niet: Jezus wijst ALLE mensen op Zijn Koninkrijkswet, waarvan het 4e gebod nog steeds de Sabbat is!

Dus accepteer nu toch eens dat de Sabbat de Zaterdag is en NIET de zondag! Strijdt niet tegen de Heer, die Heer over de Sabbat is!

groet

Boudewijn

Berichtdoor Boudewijn » 20 sep 2004 15:28

Beste Elbert,
'
Als mensen willens en wetens Zijn rustdag als 4e gebod blijvend negeren of bestrijden, dan heeft ook de Heilige Geest in de Spaderegen, geen vat meer op hun Geest. Voordat dus de Genaderijd voorbij zal zijn, zijn deze mensen in feite al verloren door hun opstand tegen Gods wet. Zij kunnen NIET geoordeeld worden omdat ze (hoewel in de Genade) niet openstaan voor de wet die tot (de) verlossing leidt!

Misschien kom er daar nog wel eens op terug!

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 20 sep 2004 15:30

Boudewijn schreef:Elbert,

Je begrijpt het nog steeds niet: Jezus wijst ALLE mensen op Zijn Koninkrijkswet, waarvan het 4e gebod nog steeds de Sabbat is!

Dus accepteer nu toch eens dat de Sabbat de Zaterdag is en NIET de zondag! Strijdt niet tegen de Heer, die Heer over de Sabbat is!

groet

Hmm, ik meen bijbelse grond onder de voeten te hebben wanneer ik geloof dat het tijdstip van de sabbat niet tot het wezen van de sabbat behoort. En dus strijd ik daarmee niet tegen de Heer van de sabbat. En dat is het hele punt.

Er staat nergens in de Bijbel dat het uitgangspunt voor de rustdag voor de nieuwtestamentische gemeente hetzelfde tijdstip behoort te zijn als voor het volk Israel. Wel dat het wezen van de rustdag vervuld is in Christus en dat we van die rust kunnen genieten op de rustdag van de gemeente des Heeren.

Dat is dus niet strijden tegen het 4e gebod, integendeel.
Laatst gewijzigd door elbert op 20 sep 2004 15:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Boudewijn

Berichtdoor Boudewijn » 20 sep 2004 15:30

Hallo Elbert,

Je schreef o.a:

@@Ieder kind van God zal van zichzelf zeggen dat hij of zijn tekort blijft komen in de heiliging. Daarom spreekt Paulus er hier in Filippenzen 3:12-14 ook zo over dat hij ernaar jaagt, maar dat hij het nog niet gegrepen heeft. Dat zal pas zo zijn wanneer God zal zijn alles en in allen, dus na de jongste dag. @@

Vandaar Elbert:

Rechtvaardiging
Heiliging
Verheerlijking

Niets nieuws dus!

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 20 sep 2004 15:31

Boudewijn schreef:Elbert,

groet

Je doet alsof je de waarheid in pacht hebt. Die heb je niet.
Als de zondag niet een dag des Heren zou zijn, zou daar allang iets aan gedaan zijn. Het Christendom gaat immers al een paar jaar mee, evenals de Kerk.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Boudewijn

Berichtdoor Boudewijn » 20 sep 2004 15:32

Optimatus

Je schreef:

Je doet alsof je de waarheid in pacht hebt. Die heb je niet.
Als de zondag niet een dag des Heren zou zijn, zou daar allang iets aan gedaan zijn. Het Christendom gaat immers al een paar jaar mee, evenals de Kerk.

Waar is Jezus nu dan mee bezig Optimatus, wat doet Hij daar nu aan, is Hij voor NIETS GESTORVEN !

Maar ja, domme man, dom antwoord!

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 20 sep 2004 15:34

Waarde Boudewijn,

In de eerste plaats hoef jij niet persoonlijk te worden. Dat kan ik namelijk ook en ik denk iets beter dan jij.

Voorts... Waar Jezus nu mee bezig is? Wil jij beweren dat jij Jezus bent of "op afstand bestuurd wordt" door Jezus?

Boudewijn

Berichtdoor Boudewijn » 20 sep 2004 15:37

Sorry Elbert,

Je blijft maar domme antwoorden geven. Een beetje ontwijkend! Je meent er geen snars van krijg ik onderhand de indruk; en daarin spot je met de Heiland en tegen de Heilige Geest. Ook dom! Erg dom! Niet voor mij hoor, maar voor anderen die meekijken. Je zet jezelf gewoon te kijk! Alles is al eens aan bod gekomen. VAN MIJ MAG DE MODERATOR EEN EINDE MAKEN AAN DIT TOPIC.

We blijven geen rondjes draaien!
Laatst gewijzigd door Boudewijn op 20 sep 2004 15:38, 1 keer totaal gewijzigd.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 20 sep 2004 15:38

Boudewijn,

Het lijkt me wijs dat je jezelf onthoudt van kwalificaties over mensen die jij niet persoonlijk kent.

Oordeelt niet, opdat ge niet veroordeeld wordt....

Boudewijn

Berichtdoor Boudewijn » 20 sep 2004 15:39

Dag Optimatus,

Het gaat hier om de antwoorden niet om de persoon in kwestie!

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 20 sep 2004 15:40

"Maar ja, domme man, dom antwoord!"

Jouw citaat.

Je n'ais pas besoin de dire plus.

Boudewijn

Berichtdoor Boudewijn » 20 sep 2004 17:42

En gij zult van allen gehaat worden om Mijn Naam; maar die volstandig zal blijven tot het einde, die zal zalig worden. Mattheus 10:22

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 20 sep 2004 17:44

Wie de schoen past, trekke hem aan.
En ik moet zeggen dat ik de schoen flink vind wringen.

Gershwin
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 20 sep 2004 18:23

Kinderkens, hebt gij niet enige toespijs? :mrgreen: (Gershwin wil een toegift!)

Even serieus: ik denk dat jullie (Elbert en Optimatus) beter af kunnen nokken. Ik heb deze discussie in het verleden ook al ongeveer 5 keer met Boudewijn gevoerd en hij blijft toch zijn standpunten herhalen; op den duur ben je dan uitgepraat. Ik neem aan dat jullie Kol.2:16&17 al geprobeerd hebben?
Together, we can. But we won't.

Goodbye.

Terug naar “Archief”