respect voor ander gelovigen?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Lana
Mineur
Mineur

Berichtdoor Lana » 20 sep 2004 11:04

essieee schreef:en toch geloof ik dat je ook hun geloof moet respecteren. Ik lees namelijk oook in de Bijbel dat homosexuelen ook de eeuwige verdoemenis 'verdienen''
lekkere jongens die christenen....

Dus jij vindt dat je hun geloof (ik neem aan de islam) moet respecteren, omdat jij in de Bijbel leest dat homoseksuelen (praktiserende neem ik aan) de eeuwige verdoemenis verdienen? Ik zie de logica hier niet van in, beetje een drogredenering? :?

Bovendien verdienen we allemaal de eeuwige verdoemenis als we onbekommerd onze zonden blijven uitleven en niet uit genade tot Jezus mogen komen. En dan kun je elke zonde wel opnoemen en dus niet alleen praktiserende(!) homoseksualiteit...

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 20 sep 2004 22:17

Essie, misschien moet je dan niet zeggen: Lekkere jongens, die christenen... maar "lekkere God, die God"

Alsof christenen dat hebben verzonnen... ze geloven in God die die regels heeft.

Trouwens, als je die mensen wilt bereiken is het wel goed om respect voor ze te hebben... als je dat niet hebt zullen ze dat ook niet voor jou hebben en echt niet naar je luisteren.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 21 sep 2004 16:08

@ Lana: ik zie het niet als godsdienstoorlog. Maar ook niet als een oorlog met zuivere intenties. En ja: ik snap dat veel mensen het wel zien als godsdienstoorlog.

@ Aragorn: ja, moslims zijn snel geneigd om iets te zien als godsdienstoorlog. Maar dat zijn joden en christenen ook. Bovendien is de geschiedenis van de christenen inzake de moslims ook niet bepaald netjes te noemen, waardoor ik het niet heel gek vind dat mensen met argwaan kijken naar het 'wilde' westen. Ik zeg niet dat Bush een godsdiensfanaticus is (daar is het niet slim genoeg voor: het enige wat er aan religieus gebazel uit komt is: 'in the name of God' en 'God save America' en dergelijke onzin). Bush is echter ook niet iemand die met eerlijke intenties deze 'strijd' is begonnen. Bullshit dat het alleen om 'terorismebestrijding' gaat, daar geloof ik dus echt niet in. Als je als christen/westerling van Bush denkt dat hij deze strijd uit eerlijke overwegingen voert, zou je toch iets beter mogen kijken vind ik.

@ ReneZ: ik heb al vaker gezegd dat mensen te goed zijn in generaliseren. En ja, ook de christenen hebben hier de nodige plakken kaas van gegeten. Nu begin jij hier ook weer met generaliserende uitspraken te smijten. Wat heb je daar aan? Want wat je doet is inderdaad puur strooien met uit vooroordelen voortkomende crap. Natuurlijk zijn er extremisten en fantatici. Maar kom op: het overgrote deel van de moslims is normaal gesproken 'rustig'. Een deel van hen wordt echter ook weer opgehitst door een kleine elite (soort van christenen tijdens de kruistochten, zij werden ook nogal opgehitst). Bovendien doe je deze uitspraak:
op veel plaatsen waar ellende is zijn moslims verantwoordelijk.

En hier maak ik me oprecht boos over. Het is namelijk net zo goed te onderbouwen om het woord moslims te vervangen door 'christenen'. Het is niet mijn bedoeling om 'knuffelallochtonen' te creeren, maar een iets genuanceerdere kijk zou de mensheid en de christenheid goed doen.

Ik lees namelijk oook in de Bijbel dat homosexuelen ook de eeuwige verdoemenis 'verdienen''

Wat een ongelofelijke bullshit en wat een ongelofelijk non-vergelijking. Wat hebben moslims met homoseksuelen van doen? En, bovenal, waar staat in de bijbel dat homoseksuelen de eeuwige verdoemenis verdienen? Wat een onzin. Dat staat werkelijk nergens. Bovendien: dan zou sowieso de hele mensheid de ondergang verdienen. Essieee, ik hoop werkelijk dat je dit niet meent.

In mijn bijbel staan echter wel genoeg shockerende dingen ReneZ, dingen die het niet goed doen bij anders-gelovigen. Eigenlijk precies hetzelfde. Maar vaak is dan het argument: dat is oudtestamentisch, dat geldt niet meer, of: 'maar dat moet je heel anders interpreteren' o.i.d. Dat is dus ook bij de Koran het geval: ik ken heel wat gematigde moslims die de Korangedeeltes waar dit soort teksten staan heel anders interpreteren dan jij. Dit is wel een heel gemakkelijke steek onder water richting de Islam. Te gemakkelijk.

En Lana; begin nu alstjeblieft niet weer over 'praktiserend' en 'niet-praktiserende' homo's in dit topic. Discussies genoeg en je wordt het toch nooit eens.

Maar Marnix: God heeft niet al die regels gemaakt, dat hebben de christenen zelf gedaan. En over welke regels heb je het?

Lana
Mineur
Mineur

Berichtdoor Lana » 21 sep 2004 16:49

kurtyo schreef: En Lana; begin nu alstjeblieft niet weer over 'praktiserend' en 'niet-praktiserende' homo's in dit topic. Discussies genoeg en je wordt het toch nooit eens.

Ik geef een onderscheid aan, geen nieuw discussiepunt! 't Laaste waar ik over in discussie wil is dit onderwerp, want daar zijn idd al tig topics over.

(sorry, even off topic :| )

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 21 sep 2004 16:54

Ik snap je. Sorry; was niet zo fel bedoeld als het misschien overkwam. Reactie was misschien nog meer gepast richting Essiee.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 21 sep 2004 17:06

kurtyo schreef:@ Aragorn: ja, moslims zijn snel geneigd om iets te zien als godsdienstoorlog. Maar dat zijn joden en christenen ook. Bovendien is de geschiedenis van de christenen inzake de moslims ook niet bepaald netjes te noemen, waardoor ik het niet heel gek vind dat mensen met argwaan kijken naar het 'wilde' westen. Ik zeg niet dat Bush een godsdiensfanaticus is (daar is het niet slim genoeg voor: het enige wat er aan religieus gebazel uit komt is: 'in the name of God' en 'God save America' en dergelijke onzin). Bush is echter ook niet iemand die met eerlijke intenties deze 'strijd' is begonnen. Bullshit dat het alleen om 'terorismebestrijding' gaat, daar geloof ik dus echt niet in. Als je als christen/westerling van Bush denkt dat hij deze strijd uit eerlijke overwegingen voert, zou je toch iets beter mogen kijken vind ik.

Klopt. Evengoed is de geschiedenis van moslims inzake christenen geen schoolvoorbeeld van respect en tolerantie. Het verschil is wel dat een groot deel van de christenheid ondertussen begrepen heeft dat je er met dergelijke middeleeuwse ideeen niet komt, integendeel tot een hoop moslims uit het midden-oosten.

En nee, ik ga m'n hand niet in het vuur steken voor de intenties van Bush, maar ik zoek ze niet in het religieuze. En mensen die dat denken zouden ook iets beter mogen kijken vind ik. :wink:

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 21 sep 2004 17:07

Redelijk mee eens. Alleen die middeleeuwse ideeen, die zouden niet bij christenen heersen, daar ben ik nog niet zo van overtuigd.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 21 sep 2004 17:12

kurtyo schreef:Redelijk mee eens. Alleen die middeleeuwse ideeen, die zouden niet bij christenen heersen, daar ben ik nog niet zo van overtuigd.

Daarom hield ik me ook een beetje op de vlakte: :D
Het verschil is wel dat een groot deel van de christenheid ondertussen begrepen heeft dat je er met dergelijke middeleeuwse ideeen niet komt

meschianza
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor meschianza » 21 sep 2004 17:55

Hm. Mijns inziends kan je beter een buurman hebben die zegt moslim te zijn en vriendelijk en behulpzaam is. DAn een buurman die zegt christen te zijn en netjes iedere zondag naar de kerk gaat doch waar gastvrijheid en naasteliefde ver te zoeken is.

Mijn opa en oma hebben geweldige moslim-buren, die mn opa onderhouden als mn oma in het ziekenhuis ligt. Ook een steekproef in mn ex-klas zou uitwijzen dat deze molsims er zeker geen agressieve ideeen of levenswijze op nahouden.

DAt neemt niet weg dat je je zorgen kan maken om de snelle ontwikkeling van de Islam, er van uitgaand dat dit niet de ware godsdienst is. Eveneens de radicale uitingen in de vorm van terrorisme en mensenrechtenschending.

MAar over respect gesproken, vind ik dat je hoe dan ook respect kan opbrengen voor een religie en voor hen die deze religie aanhangen tot daarwaar mensenrechten worden geschonden, dan houd al het respect op.
''Duisternis verdwijnt niet door duisternis. Dat kan alleen licht. Haat verdwijnt niet door haat. Dat kan alleen liefde.'' Martin Luther King

Christa
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Christa » 21 sep 2004 18:31

Het is misschien een beetje gek, maar ik respecteer iedereen. Iedereen in het geloof. Sommige mensen zijn ook echt diep overtuigd dat zij de ware godsdienst hebben, en leven ook echt naar de regels en wetten van hun geloof, of hoe zij denken dat het moet. Daar heb ik echt diep respect voor. Ik ben ook altijd enorm geinteresseert waarom mensen nou vinden dat zij geloven dat dit het ECHT is. Onbegrijpelijk. Maar zeg eens dat jij alleen gelijk hebt... ik sta dan gauw met een mond vol tanden hoor....

Diep respect.... dat heb ik meestal wel...

Harold
Mineur
Mineur

Berichtdoor Harold » 21 sep 2004 22:04

Ik denk niet dat je respect moet hebben voor een ander geloof, hoe kun je respect hebben voor een leugenreligie, Je kunt hun toch ook accepteren of opz'n minst tolereren. Maar respect,... nee.
When I was young, I thought, old age is something happened for other people.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 21 sep 2004 22:09

Ik kan best respect opbrengen voor religie's die dan misschien niet helemaal waar zijn, maar wel belangrijke waarden benadrukken. En vooral voor de aanhangers van die religie die ze serieus in de praktijk proberen te brengen.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 22 sep 2004 02:50

Maar Marnix: God heeft niet al die regels gemaakt, dat hebben de christenen zelf gedaan. En over welke regels heb je het?

Ik ging even in op Essies opmerking over homosexualiteit.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 27 sep 2004 10:58

meschianza schreef:Hm. Mijns inziends kan je beter een buurman hebben die zegt moslim te zijn en vriendelijk en behulpzaam is. DAn een buurman die zegt christen te zijn en netjes iedere zondag naar de kerk gaat doch waar gastvrijheid en naasteliefde ver te zoeken is.

Mijn opa en oma hebben geweldige moslim-buren, die mn opa onderhouden als mn oma in het ziekenhuis ligt. Ook een steekproef in mn ex-klas zou uitwijzen dat deze molsims er zeker geen agressieve ideeen of levenswijze op nahouden.

DAt neemt niet weg dat je je zorgen kan maken om de snelle ontwikkeling van de Islam, er van uitgaand dat dit niet de ware godsdienst is. Eveneens de radicale uitingen in de vorm van terrorisme en mensenrechtenschending.

MAar over respect gesproken, vind ik dat je hoe dan ook respect kan opbrengen voor een religie en voor hen die deze religie aanhangen tot daarwaar mensenrechten worden geschonden, dan houd al het respect op.

Hier kan ik mee instemmen.

met Harold niet.

Marnix: ja, je ging in op Essieee, en ik op jou...

alex leusink
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor alex leusink » 27 sep 2004 17:12

Eigenlijk is het raar dat wij als christenen ons afvragen of wij respect hebben moeten voor andersgelovenden. Tuurlijk, wij moeten respect hebben voor iedereen, omdat wij niet beter zijn dan welke mens dan ook. Ook moeten we bedenken dat alleen uit het respect voor die ander evangelisatie een mogelijkheid is. Als de ander wel aanvoelt dat er geen respect bij ons is, waarom zou hij nog moeten geloven dat onze God een God is Die liefde heeft?? Ook is het belangrijk te bedenken dat ook die ander een ziel heeft die of verdorven of verheerlijkt wordt. Dat doet je voorzichtig en met respect omgaan met je medemens.

Dit wil niet zeggen dat je respect moet hebben voor een ander geloof. Als je echt overtuigd bent van de waarheid van je eigen geloof, zul je ook ervan overtuigd moeten zijn dat alles wat anders is, heidens is.
Hardere aanpak wildplassers: Dweilen met de kraan open!

Terug naar “Archief”