Liturgie in de kerkdiensten

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 18 sep 2004 13:31

caprice schreef:Hoe je het ook wendt of keert, de mens heeft van nature helemaal geen lust om de Heere te dienen. Daar komen we nu maar weer eens achter.

Van nature niet... gelukkig heeft Jezus er voor gezorgd dat dat is veranderd... ik dien Hem nu graag.

Wat moet ik met deze historische info?
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 18 sep 2004 13:34

Andre schreef:Dan hebben we een klein probleempje, jij bent als mn geheugen me niet in de steek laat lid van dezelfde kerk als ik ben?

A) God past zich iig niet aan.
B) Dat de kerk er wat mee doet duurt ongeveer 2 generaties.
C) Lid worden van een "minder strenge" kerk, kan

Of ben ik nu errug negatief aant denken?

A) God is van alle tijden, Hij wil niet perse ouderwetse vormen in een kerk :)
B) Duurt wel lang ja ;)
C) Ach... voordeel van 2 diensten per zondag he... je kunt er af en toe wel 1 skippen om ook eens naar een dienst met andere vormen te gaan ;)

Think positive ;)
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

Socrates
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Socrates » 18 sep 2004 13:39

Ik vind het altijd zo raar dat de lijst met mededelingen aan het eind van de preek altijd zo afgeraffeld moet worden. De dominee heeft amen gezegd en gedankt, we kunnen bijna naar huis, oja nog even mededelingen.... collecteopbrengst, dit en dat staat te gebeuren.. snel snel.. ontvang den zegen.

Waarom moet dat zo? Zeg het dan niet en deel een blaadje uit. Of neem er even de tijd voor.

Van mij mogen ook de mededelingen vooraf waaróver men gaat bidden wel achterwege blijven. 'Voorbede is gevraagd voor mevrouw Jansen die voor een operatie naar het ziekenhuis moet'.
Dat horen we toch wel als de dominee het aanhaalt in het gebed zelf?

Zomaar wat gedachten. Ik stoor me er nie aan hoor, maar ik vind het soms opmerkelijk :)

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 18 sep 2004 16:59

In de kerken waar ik kom zijn de mededelingen helemaal aan het begin en vaak is er ook nog een nieuwsbrief of kerkblaadje. Dat de aangevraagde voorbedes genoemd worden, vind ik niet zo raar, dan kan het even toegelicht worden. Als we bij Ichthus een kringgebed houden, verzamelen we ook eerst de punten en daarna gaan we ervoor bidden.

Socrates
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Socrates » 19 sep 2004 19:33

Jawel, maar de punten eerst verzamelen is wat anders dan dat één iemand bidt die de punten tóch al weet.... dan is het opnoemen van die punten een beetje overbodig in mijn ogen.
En meestal wordt er niet echt toegelicht, en zou het wat mij betreft prima in zijn geheel in het gebed genoemd kunnen worden.

Een kerkbode hebben wij ook, daar staan de mededelingen ook in genoemd, maar vaak is de mededeling vanaf de preekstoel actueler. Maar kerkbode of niet, ik zou zeggen, als je mededelingen tóch noemt: neem er de tijd voor, of beter gezegd, geef het in elk geval aandacht.

Maar goed, dat is bij ons, het zal per kerk verschillen denk ik.

Socrates, de bekende Griekse wijsbeer

caprice

Berichtdoor caprice » 20 sep 2004 04:51

Marnix schreef:
caprice schreef:Hoe je het ook wendt of keert, de mens heeft van nature helemaal geen lust om de Heere te dienen. Daar komen we nu maar weer eens achter.

Van nature niet... gelukkig heeft Jezus er voor gezorgd dat dat is veranderd... ik dien Hem nu graag.

Wat moet ik met deze historische info?

Dat was in het algemeen gezegd, omdat sommige mensen er blijk van het liefst zo kort mogelijk in de kerk te zitten.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 20 sep 2004 08:56

Dat is ook meestal de ellende met RK-missen. Na 3/4 uur sta je weer buiten. Dat is voor mij de hoofdreden om niet RK te worden: 5 minuten lezen, 10 minuten preek en dan hollen naar de communie. Afraffelen draagt niet bij aan een gevuld geloofsleven maar laat leemtes na.

Echter, twee diensten op een zondag die allebei 2 uur duren, vindt ik het andere uiterste.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 20 sep 2004 22:36

Dat was in het algemeen gezegd, omdat sommige mensen er blijk van het liefst zo kort mogelijk in de kerk te zitten.

Tja, je moet oppassen dat je niet iemands geloof gaat toetsen door te kijken naar hoelang zo iemand in de kerk wil zitten.

Ik heb liever een goede heldere preek van 25 minuten dan een langdradige preek van een uur. Dat is niet omdat ik de Heer niet wil dienen, dat wil ik wel... Juist daarom heb ik liever een preek waar ik wat van opsteek... en hoeveel ik van een preek leer heeft niks met de lengte ervan te maken, integendeel. Over het algemeen heb ik er juist moeite mee om er veel van te leren als een preek te lang wordt, omdat het dan snel oko te langdradig wordt... en te lastig te volgen... Juist omdat ik veel van God wil leren pleit ik voor een niet te lange preek. En daarnaast geeft dat ook extra ruimte voor gebed, aanbidding, lofprijzing en de band met gemeenteleden op allerlei manieren versterken, hele wezenlijke en belangrijke aspecten van het kerk-zijn.

BJ
Moderator

Berichtdoor BJ » 20 sep 2004 22:44

Socrates schreef:Van mij mogen ook de mededelingen vooraf waaróver men gaat bidden wel achterwege blijven. 'Voorbede is gevraagd voor mevrouw Jansen die voor een operatie naar het ziekenhuis moet'.
Dat horen we toch wel als de dominee het aanhaalt in het gebed zelf?

Ik vind het juist prettiger als de predikant dat even voor het gebed wel noemt. Wij zijn een kleine gemeente. En dan hoor je opeens in het gebed, mevr. die en die is met een die en die kwaal met spoed opgenomen in het ziekenhuis. Dan schrik je dus, want je kent de persoon. Denk maar niet dat je dan nog de gedachten bij het gebed hebt. Beter vooraf even melden. Tja dan heb je weer het probleem natuurlijk na de kerk, "de ds. zou bidden daarvoor maar dat is die vergeten". Hoe kan die dat nu vergeten. Wat weer leidt tot de nodige boze teloontjes. Ach ja, het zal ook wel nooit goed zijn ;-)

columbus
Majoor
Majoor

Berichtdoor columbus » 20 sep 2004 23:37

een maandje of wat geleden hoorde ik een schitterende preek van onze dominee, die preek duurde ongeveer 35/40 minuten. alles erop en eraan. het wachten was op het woord 'amen'. maar toen begon hij over een ander onderwerp, dat had wel betrekking op de preek maar het was naar mijn mening weer een preek op zich, niets mis mee op zichzelf maar ik was best vol van de preek en toen kon ik me echt niet meer concentreren op de 'tweede' preek. dat was best jammer.
Alleen daar kan liefde leven, alleen daar is het leven goed, waar pa stil en ongedwongen, de aardappels schilt en de afwas doet.

Terug naar “Archief”