Verscheidenheid tussen GG gemeenten..........

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Happy One
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Happy One » 16 sep 2004 21:59

Socrates schreef:Kijk maar naar de titel: Saam-binder. Het blad zou de gezindte samen moeten binden, omdat het het 'opinieblad' van de GG is. Het officiële orgaan. En dus de spreekbuis van waar de GG voor staat.

Juist! En het is een blad waar (op de meditatie na) maar een zeer select en rechts groepje in mogen schrijven.
Het probleem treffend in beeld gebracht!
Ken je dat verhaal van het lieveheersbeestje?

Happy One
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Happy One » 16 sep 2004 22:03

Okeej ds. Eckeveld hoort officieel commentaar te geven op cruciale zaken (Afwachten en verwachten) maar omdat hij te soft (letterlijk citaat gergem ouderling) is, doet Moerkerken dat.

Of een andere heel rechtse dominee (zoals de Wit). Waarom niet een keer Harinck of Vreugdenhil :D ?

Happy One
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Happy One » 16 sep 2004 22:05

tanteoranje schreef:... de reden dat ze niet snel zullen scheuren is denk ik dat ze landelijk een groot kerkverband vormen met nog steeds groei van leden door geboorteaanwas en omdat, wat er ook gebeurt, een gergemmer schier noooit zijn/ of haar kerkverband zal verlaten. Ze zijn, net als hervormden heel erg aan hun instituut gehecht! (wat op zich niet verkeerd is tuurlijk)

Daar ben ik minder zeker van, zeker als het met de hersteld hervormden goed gaat lopen, en er meer duidelijkheid komt.
Maar goed, we zullen zien.

tanteoranje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor tanteoranje » 17 sep 2004 07:28

Happy One schreef:
tanteoranje schreef:... de reden dat ze niet snel zullen scheuren is denk ik dat ze landelijk een groot kerkverband vormen met nog steeds groei van leden door geboorteaanwas en omdat, wat er ook gebeurt, een gergemmer schier noooit zijn/ of haar kerkverband zal verlaten. Ze zijn, net als hervormden heel erg aan hun instituut gehecht! (wat op zich niet verkeerd is tuurlijk)

Daar ben ik minder zeker van, zeker als het met de hersteld hervormden goed gaat lopen, en er meer duidelijkheid komt.

... daar heb je wel kans op ja, want de gergemmers die hun kerkverband verlaten hebben zijn en massa toegetreden tot de hervormde... CGK en anderen liggen veel minder goed in de markt.
God geve mij, Jeruzalem,
dat ik eens op een dag
een pelgrim aan uw poorten ben
en dat ik binnen mag.

caprice

Berichtdoor caprice » 17 sep 2004 08:06

Je hoort dan wel vaak over links (dominee's die volgens sommigen te eenzijdig zijn aan het evangelie, ik kan daar niets over zeggen), en over rechts (weinig Christusprediking). Maar elke kant vertegenwoordigt misschien 5 - 10 dominee's.

Over het middendeel, dominee's die een rechtzinnige en evenwichtige prediking hebben van wet en evangelie hoor je nooit wat.
Wie kan er wat vertellen over ds. A.H. Verhoef, ds. P. van Ruitenburg, ds. A.J. Gunst, ds. J. Mijnders, ds. Neele, ds.... enzv.?

Ikzelf luister met evenveel aandacht naar C. Harinck (slechts 1 keer gehoord op een bandje) als naar Moerkerken (Ik wil er geen wig tussen slaan). Ze hebben elk hun eigen beleving. Elk kind van God heeft een andere bekering gehad. De één heeft iets dieper doorleefd dan een ander, en dat is duidelijk in de prediking terug te zien.
Laat er toch ruimte zijn voor die verschillende prediking. Als ze maar naar de Schrift zijn. En luister niet naar 1 dominee, maar probeer ook eens anderen te beluisteren.
Nooit bevooroordeeld zijn. Als ik lees dat sommige mensen niet eens de boeken van een bepaalde predikant willen lezen (die mensen ken ik ook) moeten ze er ook niets van zeggen.
En het openlijk lasteren (heb er even geen ander woord op) op de preekstoel is een kwalijke zaak. Daarin is goed te zien dat dominee's ook mensen zijn die zichzelf in de weg staan.

Maar dan hoef je die man nog niet bij name te noemen. Wie zonder zonde is werpe de eerste steen. Nu krijg ik toch weer een vooroordeel opgelegd over iemand die ik nog nooit gehoord heb, en dat is wel het laatste wat ik wil. :(

wh
Mineur
Mineur

Berichtdoor wh » 17 sep 2004 21:23

Happy One schreef:

Dus jij denk dat de verschillen binnen de Herst. Herv-kerk minder groot zijn als binnen de Ger.-Gem?????

japijo
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor japijo » 17 sep 2004 22:21

wh schreef:
Happy One schreef:

Dus jij denk dat de verschillen binnen de Herst. Herv-kerk minder groot zijn als binnen de Ger.-Gem?????

Ik weet het wel zeker ja!

Verschillen binnen de HNHK zijn niet echt groot. Je hebt idd wel de predikanten zoals Tj de Jong, Roodsandt, op T'Hof, Wijnmalen, en nog een enkele die helemaal rechts hangen, maar het zijn er niet veel. Als er nog een scheuring komt binnen de HNHK zoals veel pkn'ers beweren zullen die allerrechste dominee's afvallen. Voor de rest zijn er wat accentverschillen zoals dominee Heemskerk, die zij aan zij met dominee R van Kooten staat, terwijl hij zich eerder meer verwant voelde aan bijvoorbeeld dominee Budding, het noemt.

Kortom ik denk dat het wel meevalt met die verschillen.

Brion
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Brion » 17 sep 2004 22:36

tanteoranje schreef:
... daar heb je wel kans op ja, want de gergemmers die hun kerkverband verlaten hebben zijn en massa toegetreden tot de hervormde... CGK en anderen liggen veel minder goed in de markt.

"en masse" schrijf je: dus dat zijn er een heleboel! :D Zijn dat nou feiten of veronderstellingen? Ik kan het me zo moeilijk voorstellen dat iemand van de Gereformeerde Gemeenten toetreedt tot de HNHK. (dat betekent dus niet alleen "kerken" in de HNHK maar ook echt uitschrijven en inschrijven in de HNHK?) En hoe zou dat gegaan zijn? Hadden ze het al niet naar hun zin in de Ger. Gem. en zien ze nu een (beter) alternatief? Of is die HNHK gewoon iets waar ze altijd al op gewacht hebben? Weet je ook iets van de redenen van die overstap? Geen strikvragen hoor! :D Gewoon geinteresseerd.....

Christa
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Christa » 18 sep 2004 07:33

caprice schreef:Je hoort dan wel vaak over links (dominee's die volgens sommigen te eenzijdig zijn aan het evangelie, ik kan daar niets over zeggen), en over rechts (weinig Christusprediking). Maar elke kant vertegenwoordigt misschien 5 - 10 dominee's.

Over het middendeel, dominee's die een rechtzinnige en evenwichtige prediking hebben van wet en evangelie hoor je nooit wat.
Wie kan er wat vertellen over ds. A.H. Verhoef, ds. P. van Ruitenburg, ds. A.J. Gunst, ds. J. Mijnders, ds. Neele, ds.... enzv.?

Ikzelf luister met evenveel aandacht naar C. Harinck (slechts 1 keer gehoord op een bandje) als naar Moerkerken (Ik wil er geen wig tussen slaan). Ze hebben elk hun eigen beleving. Elk kind van God heeft een andere bekering gehad. De één heeft iets dieper doorleefd dan een ander, en dat is duidelijk in de prediking terug te zien.
Laat er toch ruimte zijn voor die verschillende prediking. Als ze maar naar de Schrift zijn. En luister niet naar 1 dominee, maar probeer ook eens anderen te beluisteren.
Nooit bevooroordeeld zijn. Als ik lees dat sommige mensen niet eens de boeken van een bepaalde predikant willen lezen (die mensen ken ik ook) moeten ze er ook niets van zeggen.
En het openlijk lasteren (heb er even geen ander woord op) op de preekstoel is een kwalijke zaak. Daarin is goed te zien dat dominee's ook mensen zijn die zichzelf in de weg staan.

Maar dan hoef je die man nog niet bij name te noemen. Wie zonder zonde is werpe de eerste steen. Nu krijg ik toch weer een vooroordeel opgelegd over iemand die ik nog nooit gehoord heb, en dat is wel het laatste wat ik wil. :(

Je moet een ding wel goed in de gaten houden Caprice. De prediking is niet hoe diep een predikant zijn eigen weg beleefd heeft. Dat mag er nauwelijks uitkomen. Anders gaan mensen zich aan dominees toetsen, en dan krijg je verkeerde dingen.... netzoals tegenwoordig al gebeurd. Een prediking is ook niet zeggen hoe diep de weg wel niet moet zijn... voordat het echt is. De prediking moet de wet en het evangelie zijn. Maar zoals ik al vaker gezegd heb, mis ik dat laatste nogal eens. Ik ga hier geen namen noemen, maar er zijn genoeg voorbeelden van. En dat is zeker NIET goed te praten hoor. Door de ellendekennis worden geen mensen tot Christus getrokken. Want je wordt toch niet jaloers op hoe zwart je wel niet bent? Zeg het dan eens eerlijk...!!!! Er moet kritisch geluisterd worden naar een preek, vind ik. Zo kan je objectief zijn. Het moet getoetst worden aan de Bijbel.

Sorry het is een beetje warrig geworden... :|

Socrates
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Socrates » 18 sep 2004 13:08

Brion schreef:
tanteoranje schreef:

"en masse" schrijf je: dus dat zijn er een heleboel! :D Zijn dat nou feiten of veronderstellingen? Ik kan het me zo moeilijk voorstellen dat iemand van de Gereformeerde Gemeenten toetreedt tot de HNHK. (dat betekent dus niet alleen "kerken" in de HNHK maar ook echt uitschrijven en inschrijven in de HNHK?) En hoe zou dat gegaan zijn? Hadden ze het al niet naar hun zin in de Ger. Gem. en zien ze nu een (beter) alternatief? Of is die HNHK gewoon iets waar ze altijd al op gewacht hebben? Weet je ook iets van de redenen van die overstap? Geen strikvragen hoor! :D Gewoon geinteresseerd.....

Ik kan het bericht alleen maar onderschrijven Brion. Ik ken tientallen mensen die uit de GG de overstap gemaakt hebben naar de NHK. Daarentegen kan ik eigenlijk niemand bedenken die uit de NHK naar iets anders is overgestapt. Eerlijk waar niet! Wel heb ik het idee dat aanwas van buiten (naar de GG) voornamelijk uit de OGG komt, maar daar heb ik een minder 'scherp beeld' van dan van wat ik als eerste noemde.
Het is een subjectief beeld, ik heb geen tabelletjes en statistiekjes :)

tanteoranje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor tanteoranje » 18 sep 2004 16:44

Socrates schreef:
Brion schreef:
tanteoranje schreef:

Ik kan het bericht alleen maar onderschrijven Brion. Ik ken tientallen mensen die uit de GG de overstap gemaakt hebben naar de NHK. Daarentegen kan ik eigenlijk niemand bedenken die uit de NHK naar iets anders is overgestapt. Eerlijk waar niet! Wel heb ik het idee dat aanwas van buiten (naar de GG) voornamelijk uit de OGG komt, maar daar heb ik een minder 'scherp beeld' van dan van wat ik als eerste noemde.
Het is een subjectief beeld, ik heb geen tabelletjes en statistiekjes :)

... nou ja, hier in de stad is dat al jaren aan de gang, bosjes gergemmers die over gingen naar de hervormde... nee hoor, niet naar ons cgk-ers :wink: En bij de statistieken in april zie je toch ook dat het grootste aantal wat weg gaat uit de gergem zich heeft aangesloten bij de hervormden? Daarom ligt het ook beetje gevoelig: gergemdominees richting hervormden...
God geve mij, Jeruzalem,

dat ik eens op een dag

en dat ik binnen mag.

Pivo
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Pivo » 18 sep 2004 16:47

het is idd. zo dat er in het verleden veel mensen vanuit mijn gemeente (ger gem.) naar de hervormde bond gingen. De meesten die er nu uit zullen gaan, gaan naar mijn idee naar een pkn gemeente omdat de hersteld hervormde kerk niet veel van de ger. gem. verschild! Er komen in onze gemeente wel wat mensen bij van de ger. gem in ned, maar dat zijn er niet veel.

Speedy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Speedy » 18 sep 2004 18:02

tanteoranje schreef:... nou ja, hier in de stad is dat al jaren aan de gang, bosjes gergemmers die over gingen naar de hervormde... nee hoor, niet naar ons cgk-ers :wink: En bij de statistieken in april zie je toch ook dat het grootste aantal wat weg gaat uit de gergem zich heeft aangesloten bij de hervormden? Daarom ligt het ook beetje gevoelig: gergemdominees richting hervormden...

Grijns is dat gek? Bij jullie wordt uiterlijk toch nog op een aantal zaken gelet en bij de PKN niet. Dus wees blij. Bij ons komen ze helaas wel naar ons toe (CGK) en je ziet het gebeuren, binnen 3 maanden zijn ze helemaal om.

Wel vind ik erg gek dat toen ze nog GG waren ze nooit het Heilig Avondmaal hebben gevierd en zodra ze dan CGK dan staan ze vooraan en zeggen ze dat ze geloven. (Sorry, maar dat begrijp ik niet helemaal, zouden ze bang zijn geweest voor de controle binnen de GG en ze weten dat binnen de plaatselijke CGK er geen controle is? Maar dat is weer een ander onderwerp)

Wel moet ik zeggen dat degenen die van de GG over gaan naar de HHK dat je daar die omslag niet aantreft en dat je met die mensen gelukkig hele goede gesprekken kan hebben.

tanteoranje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor tanteoranje » 18 sep 2004 19:01

... dus er is soort controle in de gergem m.b.t. Heilig Avondmaal?
God geve mij, Jeruzalem,

dat ik eens op een dag

en dat ik binnen mag.

Speedy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Speedy » 18 sep 2004 22:34

tanteoranje schreef:... dus er is soort controle in de gergem m.b.t. Heilig Avondmaal?

Nou controle, misschien een te diep woord voor dat. Maar in de gemiddelde GG is het gebruikelijk als iemand voor het eerst aangaat aan het HA dat er een huisbezoek volgt. Er wordt dan gevraagd hoe het met je staat en ook naar de geestelijke reden van het vieren van het Avondmaal.

Waar ik opgegroeid ben (CGK) werd je hoogstens op je vingers getikt als je geen Avondmaal vierde en je wist niet beter. Dan wordt je ouder en dan worden je ogen geopend en ga je zien dat het toch anders ligt. Vervolgens kom je in een CGK waar helemaal wel opgelet wordt door sommigen of je wel of niet aangaat, maar je wordt er persoonlijk niet op aangesproken en als het een keer gebeurd en dan wordt het 9 van de 10x overgenomen. Oweee als je kritische vraag stelt. Dan valt het me op als je een ex-gg'er naar vraagt die nooit Avondmaal heeft gevierd in de GG naar zijn/haar gang dat ze gelijk in de aanval gaan en gelijk over de GG beginnen. Maar vraag je naar de geestelijke gesteldheid, dan weet zij/haar niet hoe ze moeten reageren.

Begrijp je een beetje wat ik bedoel?

Terug naar “Archief”