Mens: geneigd tot alle kwaad????

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Brion
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Brion » 16 sep 2004 06:16

hijwel schreef:haha weet je wat ik ga doen?
een cathegistum (kort begrip) aanhalen.

Zo zijn wij dan onbekwaam tot enig goed vanuit onszelf en geneigd tot alle kwaad?

Ja; Tenzij wij door de Geest Gods wederom geboren worden.

Wij kunnen zeker wel goede dingen doen. Als je je echte indentiteit maar terug vindt. Paulus had het hier ook moeilijk mee. (romeimen 7)

Beste hijwel, dat mensen (christenen en niet-christenen) geneigd zijn tot alle kwaad, daar zijn we het over eens.
Maar ik ken mensen die niet in God geloven, en wel degelijk ZEER BEKWAAM tot enig goed zijn. En ik kan me er niets bij voorstellen dat zoiets voor God totaal onbelangrijk is. Ik denk dat je daarom niet kunt zeggen: "dat goede wat die mensen doen is alleen maar goed , tenzij zij door de Geest Gods wederom geboren worden".

joepie

Berichtdoor joepie » 16 sep 2004 07:21

Zoals bij ons het kwade niet meer toegerekend wordt, door Christus, uit genade. Zo zal bij de ongelovige het goede niet toegerekend worden.
Het baat hem niets. Enkel door het geloof in Jezus Christus ben je behouden. Niet door goede werken.

Cathy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Cathy » 16 sep 2004 16:44

joepie schreef:Zoals bij ons het kwade niet meer toegerekend wordt, door Christus, uit genade. Zo zal bij de ongelovige het goede niet toegerekend worden.
Het baat hem niets. Enkel door het geloof in Jezus Christus ben je behouden. Niet door goede werken.

Waarom staat er dan in de Openbaringen (20:12,13) dat de doden geoordeeld worden naar hun werken?
Blijkbaar doet het er wel toe wàt je op deze aardkloot uitspookt ook al geloof je niet.
Samen bidden, samen zoeken,
naar het plan van onze Heer.

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 16 sep 2004 22:00

Beste hijwel, dat mensen (christenen en niet-christenen) geneigd zijn tot alle kwaad, daar zijn we het over eens.
Maar ik ken mensen die niet in God geloven, en wel degelijk ZEER BEKWAAM tot enig goed zijn. En ik kan me er niets bij voorstellen dat zoiets voor God totaal onbelangrijk is. Ik denk dat je daarom niet kunt zeggen: "dat goede wat die mensen doen is alleen maar goed , tenzij zij door de Geest Gods wederom geboren worden".

Tuurlijk kunnen ze goede werken doen! Zekers te weten. Maar wat is goed? Waarom leven wij hier op aarde? Om God lief te hebben boven alles! en onze naaste als ons zelf.

Alles hier op aarde moet God verheerlijkend zijn, de daden van die mensen zijn opzichzelf goed en mooi. Maar het doel van hun daden is niet om God te verheerlijken.
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

groenrondballetje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor groenrondballetje » 18 sep 2004 01:08

groenrondballetje schreef:
Tabitha schreef:
Optimatus schreef:Het feit dat mensen liefde kunnen geven (eigenlijk door de hele Bijbel heen).
Voorts is de mens geschapen naar Gods evenbeeld (genesis).

En nadat de mens gevallen is? Kun je hem dan nog Gods evenbeeld noemen?
Er staat wel in de Bijbel: Er is geen mens die goed doet, tot ook niet een toe.
Dat lijkt me in strijd met jouw visie. :|

Ik denk dat je voorzichtig moet zijn met een bijbeltekst uit zijn context te nemen.

Voorbeeld
Jezus heeft gezegd wie zijn ouders niet haat is Mij niet waardig. De strekking van die laatste tekst is niet dat je je ouders moet haten (nee je moet ze zelfs liefhebben - staat in de 10 geboden) maar je moet Jezus meer liefhebben dan je ouders :!:

Dus zoek te context van die tekst op en kijk of er hier sprake is van een beperkende situatie (zoals hierboven aangegeven door Jezus) of van een algemene regel zoals de 10 geboden.

Ik probeer back on topic te gaan:

waar staat in de bijbel dat de mens tot alle kwaad geneigd is ...

is dit slechts een uitroep van David op het moment dat hij zich realiseert dat hij grote zonden heeft begaan (overspel, moord) of is dit een algemene stelregel.

Ik denk het eerste, en dat deze uitspraak dus uit z'n context is gehaald!
John

De Bijbel is een Liefdesbrief. Lees de Bijbel dan ook als een Liefdesbrief!

http://us.geocities.com/groenrondballetje

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 18 sep 2004 05:50

groenrondballetje schreef:Ik probeer back on topic te gaan:

waar staat in de bijbel dat de mens tot alle kwaad geneigd is ...

is dit slechts een uitroep van David op het moment dat hij zich realiseert dat hij grote zonden heeft begaan (overspel, moord) of is dit een algemene stelregel.

Ik denk het eerste, en dat deze uitspraak dus uit z'n context is gehaald!

Wat dan? Zijn wij uitnemender? Ganselijk niet; want wij hebben te voren beschuldigd beiden Joden en Grieken, dat zij allen onder de zonde zijn;
10 Gelijk geschreven is: Er is niemand rechtvaardig, ook niet een;
11 Er is niemand, die verstandig is, er is niemand, die God zoekt.
12 Allen zijn zij afgeweken, te zamen zijn zij onnut geworden; er is niemand, die goed doet, er is ook niet tot een toe.
13 Hun keel is een geopend graf; met hun tongen plegen zij bedrog; slangenvenijn is onder hun lippen.
14 Welker mond vol is van vervloeking en bitterheid;
15 Hun voeten zijn snel om bloed te vergieten;
16 Vernieling en ellendigheid is in hun wegen;
17 En den weg des vredes hebben zij niet gekend.
18 Er is geen vreze Gods voor hun ogen.
19 Wij weten nu, dat al wat de wet zegt, zij dat spreekt tot degenen, die onder de wet zijn; opdat alle mond gestopt worde en de gehele wereld voor God verdoemelijk zij.

God zegt dit over ons.. over de mens.. Ik weet zeker dat ik geneigt ben tot alle kwaat. Dit alleen al omdat de machthebber (de duivel) de macht over ons heeft (als wij nog niet onder de macht van God staan).
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

columbus
Majoor
Majoor

Berichtdoor columbus » 18 sep 2004 09:39

geneigd tot alle kwaad etc...

als iedereen echt zichzelf goed onderzoekt (neem er gerust een uur de tijd voor) en goed nadenkt over zn eigen handel en wandel dan kan je niet tot een andere conclusie komen dat er errug weinig goeds in jezelf woont.
Alleen daar kan liefde leven, alleen daar is het leven goed, waar pa stil en ongedwongen, de aardappels schilt en de afwas doet.

just_mary
Mineur
Mineur

Berichtdoor just_mary » 29 okt 2004 11:24

caprice schreef:Gisteren heb ik het nog gehoord in een Catechismuspreek over zondag 3.

We zijn niet alleen geneigd tot alle kwaad. Nee, we zijn totaal verdorven. Uit de mens kan niets goeds meer voortkomen.

Lees de verwijsteksten maar van de Catechismusvraag die we eerder plaatsten.

Waarom zijn er dan zoveel onchristelijk mensen, die helemaal niet in God geloven, maar wel liefdadigheidswerk doen en uit liefdevolle gezinnen komen???

Dit vind ik altijd zo'n moeilijk punt. Maar zoals in het begin al werd aangegeven, in Gods ogen zijn al onze beste werken nog met zonden bevlekt, we kunnen niets volmaakt doen, maar tegenover andere mensen kunnen we echt wel veel goeds doen en lief zijn enzo.
Dat we geneigd zijn tot alle kwaad betekent, dat we alle kwaad in principe kunnen doen, maar niet dat we dat ook altijd echt doen, we dat in praktijk brengen (gelukkig niet). We zijn ertoe geneigd, maar niet alles waartoe je geneigd ben, doe je ook. Als je heel erg boos bent, wil je iemand ook uitschelden of misschien wel een tik verkopen, daarom doe je dat nog niet (altijd)...
Misschien heel stomme redenatie, maar ja, dat bedacht ik zomaar.
Het beeld van God is in de mens grotendeels verloren gegaan, maar er is nog wel een beetje iets van overgebleven. Al zou dit niet zo zijn, dan zou de aarde nog meer een hel zijn dan het nu is. Dan zou er in de 'wereld' ALLEEN maar haat, nijd en doodslag zijn en er geen onchristelijke mensen zijn die naastenliefde hebben.

alex leusink
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor alex leusink » 29 okt 2004 20:19

just_mary schreef:
caprice schreef:Gisteren heb ik het nog gehoord in een Catechismuspreek over zondag 3.

We zijn niet alleen geneigd tot alle kwaad. Nee, we zijn totaal verdorven. Uit de mens kan niets goeds meer voortkomen.

Lees de verwijsteksten maar van de Catechismusvraag die we eerder plaatsten.

Waarom zijn er dan zoveel onchristelijk mensen, die helemaal niet in God geloven, maar wel liefdadigheidswerk doen en uit liefdevolle gezinnen komen???

Dit vind ik altijd zo'n moeilijk punt. Maar zoals in het begin al werd aangegeven, in Gods ogen zijn al onze beste werken nog met zonden bevlekt, we kunnen niets volmaakt doen, maar tegenover andere mensen kunnen we echt wel veel goeds doen en lief zijn enzo.
Dat we geneigd zijn tot alle kwaad betekent, dat we alle kwaad in principe kunnen doen, maar niet dat we dat ook altijd echt doen, we dat in praktijk brengen (gelukkig niet). We zijn ertoe geneigd, maar niet alles waartoe je geneigd ben, doe je ook. Als je heel erg boos bent, wil je iemand ook uitschelden of misschien wel een tik verkopen, daarom doe je dat nog niet (altijd)...

Inderdaad nogal een vage redenatie, temeer als je in de Bijbel leest dat de lust, de gedachten aan de zonden al zonden zijn. En geneigd zijn tot is:
'overhellen tot daden (zo staat int woordenboek)

En je zou je ook eens af moeten vragen of die liefdadigheid van ongelovigen (met alle respect en waardering) niet tot eer van God zijn, omdat zij Hem niet kennen. Dus ook de motieven kunnen fout zijn.
Hardere aanpak wildplassers: Dweilen met de kraan open!

Brion
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Brion » 29 okt 2004 20:25

alex leusink schreef:En je zou je ook eens af moeten vragen of die liefdadigheid van ongelovigen (met alle respect en waardering) niet tot eer van God zijn, omdat zij Hem niet kennen. Dus ook de motieven kunnen fout zijn.

Toe maar! Zelfs de motieven kunnen fout zijn??!! Ik begrijp er niks van. Want hoe kun jij nou "respect en waardering" hebben voor mensen die dingen doen die niet tot eer van God zijn? Als iets niet tot eer van God is, wat is het dan wèl?

Ik denk dat je je een beetje verslikt, in al te krachtige uitspraken.

alex leusink
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor alex leusink » 29 okt 2004 20:28

Brion schreef:
alex leusink schreef:En je zou je ook eens af moeten vragen of die liefdadigheid van ongelovigen (met alle respect en waardering) niet tot eer van God zijn, omdat zij Hem niet kennen. Dus ook de motieven kunnen fout zijn.

Toe maar! Zelfs de motieven kunnen fout zijn??!! Ik begrijp er niks van. Want hoe kun jij nou "respect en waardering" hebben voor mensen die dingen doen die niet tot eer van God zijn? Als iets niet tot eer van God is, wat is het dan wèl?

Als je het (bijvoorbeeld) doet om mensen te winnen voor Hem. Staat trouwens letterlijk in de Bijbel hoor, dat de goede werken van de goddelozen voor de Heere zijn als een 'wegwerpelijk kleed'.

caprice

Berichtdoor caprice » 29 okt 2004 20:29

Brion schreef:

De waarheid is hard, hé?

Maar er zit wel een kern van waarheid in de reactie van alex leusink.

Brion
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Brion » 29 okt 2004 20:33

alex leusink schreef:
Brion schreef:

Als je het (bijvoorbeeld) doet om mensen te winnen voor Hem. Staat trouwens letterlijk in de Bijbel hoor, dat de goede werken van de goddelozen voor de Heere zijn als een 'wegwerpelijk kleed'.

En waarom heb jij dan waardering en respect voor de goede werken van de "goddelozen"? Wat voor de Heere een wegwerpelijk kleed is, zou voor jou toch ook een wegwerpelijk kleed moeten zijn?

alex leusink
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor alex leusink » 29 okt 2004 20:41

Daarom kan het nog wel nuttig zijn voor het tijdelijke leven, ik bedoelde te zeggen dat God er geen behagen in schept, die wil niet dat de mensen voor Hem draven, maar dat ze Hem liefhebben en nodighebben.

Brion
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Brion » 29 okt 2004 20:57

alex leusink schreef:Daarom kan het nog wel nuttig zijn voor het tijdelijke leven, ik bedoelde te zeggen dat God er geen behagen in schept, die wil niet dat de mensen voor Hem draven, maar dat ze Hem liefhebben en nodighebben.

:D
Ik geef het op! Wel nuttig, God schept er geen behagen in, en God wil alléén maar dat we Hem liefhebben en nodig hebben. En voor dat nuttige heb jij wel respect, maar het is voor de Heere een wegwerpelijk kleed.
Ik snap er echt helemaal niks van.

Terug naar “Archief”