Gerechtvaardigd, maar nog niet wedergeboren

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Maarten
Kapitein
Kapitein

Gerechtvaardigd, maar nog niet wedergeboren

Berichtdoor Maarten » 16 sep 2004 21:29

Vroeger waren ze wedergeboren, tegenwoordig zijn ze vooral gerechtvaardigd. Ze lezen toch in hun Bijbel dat Christus gestorven is voor zondaren? En ja, dat zijn ze, ze hebben ook wel eens gelogen tegen hun vader of moeder. Of stiekem een snoepje gepakt, terwijl dat eigenlijk niet mocht. Dus zondaren, ja dat zijn ze wel. En als we dan in de Bijbel lezen dat Jezus voor zondaren stierf dan is dat dus voor hen.
Nu zijn het echte christenen; ze leven voor God, vertellen iedereen van Gods liefde, zijn alle dagen vrolijk en blij. Ze loven en prijzen de Heer die hen heeft zalig gemaakt. Ze geloven en geloven maar en zijn heel gelukkig.

-------------------------------------
Wat klopt er niet in dit verhaal? Wat ontbreekt er?

(het is duidelijk: dit is een tegenhanger van het topic van bookman)
The one thing you can give and still keep is your word.

Socrates
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Socrates » 16 sep 2004 21:48

een voorwoord?

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 16 sep 2004 21:50

de grote vraag die iedereen maar aan zichzelf moet stellen is denk ik. Is mij hart al het eigendom geworden van Jezus?

Gerechtvaardig worden wij door het geloof, en niet door simpel een fijt voor waarheid aan te nemen. Geloof is jezelf in vertrouwen overgeven aan God.
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 16 sep 2004 21:54

hijwel heeft 'm door: overgave is het verschil

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 16 sep 2004 22:01

Nu zijn het echte christenen; ze leven voor God, vertellen iedereen van Gods liefde,

Volgens mij impliceert 'leven voor God' toch overgave?

Wat er niet klopt aan dit gedeelte is dat er mensen zijn die menen dezelfde gave als Jezus te hebben nl dat ze de harten van mensen kennen.

"Ja, ze zeggen wel dat ze voor God leven, maar....."

Geef mij maar een stel van die christenen die hier beschreven worden. Ik heb ze 10x liever dan die christenen die andermans geloof menen te kunnen peilen. "Mene mene tekel upharsim" zeggen ze, zonder te beseffen dat dat wel eens voor henzelf kon gelden...

Klaas
the words are what you trusted
but the eyes have final say
now you still got the devil left to pay

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 16 sep 2004 22:04

Hmz, ik snap geloof ik niet zo goed waar Maarten nou eigenlijk op doelt. Bedoel je dat mensen oppervlakkig leven ofzo?

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 16 sep 2004 22:21

Maarten bedoelt dat er mensen zijn die zeggen te geloven zonder dat ze (doorleefde) kennis van hun zonden hebben.

Klaas

caprice

Berichtdoor caprice » 16 sep 2004 22:53

Mensen die dus denken dat geloven een soort knip van je vingers is, en waarvan je zelf wel uitmaakt of en dat je het doet.

Harold
Mineur
Mineur

Berichtdoor Harold » 16 sep 2004 23:10

Ik ben dan zeker een modern Christen, Geen (doorleefde) zondekennis, wel God liefhebben. Wat moeten we doen, ons op onze zonden concentreren of op Christus. Ik kies voor het laatste.
When I was young, I thought, old age is something happened for other people.

Harold
Mineur
Mineur

Berichtdoor Harold » 16 sep 2004 23:15

De 'oudvaders' gaan er vanuit dat zondekennis vooral bij de rechtvaardigmaking komt, tegenwoordig gaan veel gelovigen er vanuit dat de zondekennis zich vooral bij de heiligmaking openbaart.
When I was young, I thought, old age is something happened for other people.

caprice

Berichtdoor caprice » 16 sep 2004 23:16

Harold, wat vind je van de uitspraak: 'Adam niet geleerd, is Christus niet begeerd?'

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 17 sep 2004 00:17

Een toelichting zou handig zijn geweest.... houdt het in dat je eerst over Adam moet weten om je zonde in te zien, voordat je kunt inzien dat je Jezus als Verlosser nodig hebt?

Op zich mee eens... maar wat als je je zonde hebt ingezien en beseft dat je Verlossing nodig hebt en daarvoor naar Jezus toe bent gegaan? Moet je dan vooral dagelijks op de zonde blijven hameren en daar bedroefd over zijn? Of moet je dan in de eerste plaats blij zijn vanwege je redding?

Hameren we vaak niet teveel op de zonde (Adam) terwijl we de oplossing, de verlossing door Christus hebben geleerd?
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

caprice

Berichtdoor caprice » 17 sep 2004 07:47

Marnix schreef:Een toelichting zou handig zijn geweest.... houdt het in dat je eerst over Adam moet weten om je zonde in te zien, voordat je kunt inzien dat je Jezus als Verlosser nodig hebt?

Op zich mee eens... maar wat als je je zonde hebt ingezien en beseft dat je Verlossing nodig hebt en daarvoor naar Jezus toe bent gegaan? Moet je dan vooral dagelijks op de zonde blijven hameren en daar bedroefd over zijn? Of moet je dan in de eerste plaats blij zijn vanwege je redding?

Hameren we vaak niet teveel op de zonde (Adam) terwijl we de oplossing, de verlossing door Christus hebben geleerd?

We moeten ingeleefd worden in de breuk die er door Adam gekomen is, en uiteindelijk door ons, in ons verbondshoofd Adam (werkverbond).

Als we niet weten dat we in het paradijs van God afgevallen zijn is er ook geen behoefte om tot God weder te keren. Als God dat verlangen in je hart gaat leggen ga je ook de diepte van de breuk zien. Dan wordt je steeds meer er aan ontdekt wat een hoogmoed je hebt, en hoe verdorven ons bestaan is. Zoveel zonden. Paulus zegt in Romeinen 7 vers 19: 'Want het goede dat ik wil, doe ik niet, maar het kwade, dat ik niet wil, dat doe ik.' Zo gaat een mens dat ervaren. Dat er niets reins uit hem voort kan komen. 'Wie zal een reine geven uit een onreine?'

Alle eigen wegen om zalig proberen te worden moeten afgesneden worden. Alle deuren naar de zaligheid moeten door God gesloten worden, zodat die ene Deur in het dal van Achor geopend zal worden. Die Deur der Hoop waar Hosea van spreekt.
Pas als er niets meer van de mens over is, is er plaats voor Christus. Iemand die zijn handen al vol heeft kan immers niets aanpakken?

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 17 sep 2004 08:21

Caprice schreef:Mensen die dus denken dat geloven een soort knip van je vingers is, en waarvan je zelf wel uitmaakt of en dat je het doet.

Zie je zelf ook dat je hiermee een waardeoordeel geeft over het geloof van deze 'soort' chistenen?

Klaas

Maarten
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maarten » 17 sep 2004 08:29

Klaas schreef:Maarten bedoelt dat er mensen zijn die zeggen te geloven zonder dat ze (doorleefde) kennis van hun zonden hebben.

Klaas
o? bedoel ik dat?

Je komt wat in de buurt, maar denkt wat te eenzijdig plaatsvervangend.

Ik bedoel dat er mensen zijn die wel gered zijn, maar niet uit de nood.

Ik bedoel dat er mensen zijn die zeggen christen te zijn, maar waarbij christen zijn meer levensstijl dan geloof is.

Ik bedoel dat er mensen zijn die zeggen christen te zijn, maar amper weten wat geloven is.

Ik bedoel dat er mensen zijn die zeggen Christus te kennen, maar zo oneerbiedig over God en Christus spreken dat hun spraak hen ontmaskert.

...
The one thing you can give and still keep is your word.

Terug naar “Archief”