Wedergeboren maar nog niet gerechtvaardigd

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

caprice

Berichtdoor caprice » 16 sep 2004 22:43

Bookman schreef:
Yael schreef:het doet erg rooms aan als je begrijpt wat ik bedoel.... lijkt of deze man telkens buiten Jezus rust... en dan heeel laat pas tot Jezus komt. :?

Zonder even al te dogmatisch te worden, je slaat de spijker op zijn kop. Het gaat overal over maar niet over het Christus. Het wordt eerder als grond ervaren om Christus niet te hebben. Als je het maar niet hebt. Wat een geloof. En helaas maar al te vaak gehoord. :cry:

Maar weet je nou dat er ook mensen zijn die een verlangen kennen naar Christus, maar Hem niet kunnen vinden. Waar het ook zo toegesloten blijft. En soms mag er een lichtstraaltje doordringen, maar juist dat missen van Hem.
Die er niet mee te koop lopen, en juist staan naar méér genade.
Je moet niet iedereen over een kam scheren.

:cry: :cry:

Brion
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Brion » 16 sep 2004 23:03

caprice schreef:Maar weet je nou dat er ook mensen zijn die een verlangen kennen naar Christus, maar Hem niet kunnen vinden. Waar het ook zo toegesloten blijft. En soms mag er een lichtstraaltje doordringen, maar juist dat missen van Hem.

Precies! Ik vind dat er best met wat meer waardering gesproken mag worden over die meneer Houtman. Het is mijn gedachtengoed niet (meer), en ik ervaar mijn geloof in God ook niet op deze manier. Maar ik herken het wel degelijk. Ik ken mensen die zo denken, en zo hun geloof belijden. En het zijn waarachtig de slechtsten niet.

Harold
Mineur
Mineur

Berichtdoor Harold » 16 sep 2004 23:03

Verhaal van Houtman gelezen,Ik ben te verbluft om te reageren.
When I was young, I thought, old age is something happened for other people.

caprice

Berichtdoor caprice » 16 sep 2004 23:06

Brion schreef:
caprice schreef:Maar weet je nou dat er ook mensen zijn die een verlangen kennen naar Christus, maar Hem niet kunnen vinden. Waar het ook zo toegesloten blijft. En soms mag er een lichtstraaltje doordringen, maar juist dat missen van Hem.

Precies! Ik vind dat er best met wat meer waardering gesproken mag worden over die meneer Houtman.

Nee Brion, mensen zijn niet belangrijk. Christus alleen moet in het middelpunt staan.

Brion
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Brion » 16 sep 2004 23:13

caprice schreef:
Brion schreef:

Precies! Ik vind dat er best met wat meer waardering gesproken mag worden over die meneer Houtman.

Nee Brion, mensen zijn niet belangrijk. Christus alleen moet in het middelpunt staan.

Ben ik het een keer met je eens en is het weer niet goed.
Ben ik echt zo onduidelijk Caprice? Moeten we dan dus GEEN waardering hebben voor die meneer Houtman? Begrijp je echt niet als ik zeg, dat we wel wat meer waardering voor meneer Houtman mogen hebben wat ik daarmee bedoel?

caprice

Berichtdoor caprice » 16 sep 2004 23:20

Brion schreef:
caprice schreef:
Brion schreef:

Ben ik het een keer met je eens en is het weer niet goed.
Ben ik echt zo onduidelijk Caprice? Moeten we dan dus GEEN waardering hebben voor die meneer Houtman? Begrijp je echt niet als ik zeg, dat we wel wat meer waardering voor meneer Houtman mogen hebben wat ik daarmee bedoel?

- Niet in die zin dat hij in het middelpunt komt te staan.
- Wel in die zin meer waardering dat we hem niet af moeten kraken ''omdat wij toch beter zijn en doen en weten'' en misschien zelfs het eerste werk van God verdacht houden.

God weet wat iedereen nodig heeft. Het kan zijn geweest dat voor deze meneer Houtman zo'n weg nodig was om hem laag bij de grond te houden.

Race406
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 16 sep 2004 23:38

Kleine aanvulling: Ik heb laatst een dienst bijgewoond, en daar werd gebeden door de ouderling "of dat de dienstknechten nog maar mochten getuigen van het werk dat in hen begonnen was"....
Kwam op mij over alsof "het nog mocht gebeuren dat" de predikanten een hele rede mochten afsteken hoe mooi het was in hun leven. Je moet niet wijzen op het werk wat in jou begonnen is, maar je moet wijzen op Christus als de enige Borg en Middelaar voor onze zonden!
En verder: Hoe deze beste man het beleefd heeft: Dat zullen we maar bij God laten, of het echt was en voldoende of niet. Komt op mij in eerste instantie niet erg christelijk over, maar God kan met mensen rare wegen gaan.....! Wegen die wij mensen vaak niet kunnen begrijpen! Laat het oordeel maar bij Hem, Die alles weet, en Die "de nieren en harten der mensen onderzoekt"...!
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

Bookman
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Bookman » 17 sep 2004 15:30

Brion schreef:

Precies! Ik vind dat er best met wat meer waardering gesproken mag worden over die meneer Houtman. Het is mijn gedachtengoed niet (meer), en ik ervaar mijn geloof in God ook niet op deze manier. Maar ik herken het wel degelijk. Ik ken mensen die zo denken, en zo hun geloof belijden. En het zijn waarachtig de slechtsten niet.

lees slechts 1 Johannes 5:12. Het is of we hebben Christus, of we bezitten Hem niet. Al zijn we tot op een haar na aan Christus genaderd en we zijn niet in Hem ingeplant dan zijn we verdoemelijk voor God. Ik weet dat er in Refoland een derde weg is uitgedacht maar die staat niet in de Schrift.
Calvijn zegt dat er veel vuil tezamen met de wijnstok opgroeit, maar dat vuil is niet met de Wijnstok verenigd door inplanting. Daar zit het verschil. Natuurlijke mensen hebben geen verlangen naar Christus. Want ze kunnen er niets mee. Als iemand een verlangen naar Christus heeft, dan kan dat alleen zijn omdat hij het eigendom van Christus is geworden. Maar ze blijven zichzelf zien als onbekeerd. En ik weet dat dat je status vergroot. Vooral veel zeggen dat je het niet hebt. Walgelijk. Het getuigt niet van geloof.. En al wat niet uit het geloof is, dat is zonde. Dus........... :cry:
Verlos ons, HEERE, onze God! en verzamel ons uit de heidenen, opdat wij den Naam Uwer heiligheid loven, ons beroemende in Uw lof.
Psalm 106:47

Bookman
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Bookman » 17 sep 2004 15:33

caprice schreef:
Bookman schreef:
Yael schreef:het doet erg rooms aan als je begrijpt wat ik bedoel.... lijkt of deze man telkens buiten Jezus rust... en dan heeel laat pas tot Jezus komt. :?

Zonder even al te dogmatisch te worden, je slaat de spijker op zijn kop. Het gaat overal over maar niet over het Christus. Het wordt eerder als grond ervaren om Christus niet te hebben. Als je het maar niet hebt. Wat een geloof. En helaas maar al te vaak gehoord. :cry:

Maar weet je nou dat er ook mensen zijn die een verlangen kennen naar Christus, maar Hem niet kunnen vinden. Waar het ook zo toegesloten blijft. En soms mag er een lichtstraaltje doordringen, maar juist dat missen van Hem.

Als de donkerheid onze grond voord eeeuwigheid wordt dan zijn we ver van onze plaats. Het licht is voor de rechtvaardigen gezaaid. Psalm 97
In het dorre wonen is een teken van de afvalligen lees Psalm 68.

:cry: :cry:
Verlos ons, HEERE, onze God! en verzamel ons uit de heidenen, opdat wij den Naam Uwer heiligheid loven, ons beroemende in Uw lof.

caprice

Berichtdoor caprice » 17 sep 2004 15:48

Bookman, weet je dat er ook mensen zijn die in Christus zijn, maar dat niet durven te geloven, die zich niet bij Gods volk durven rekenen?

Doet God het dan fout als Hij zo'n weg gaat met een mens?
Je hebt gelijk als je zegt: 'Het is één van tweeën'. Weet je wat de ouden vroeger zeiden? 'Een nauw leven geeft een ruim sterven.'

Donkerheid mag geen grond zijn voor de eeuwigheid. En als een mens daar heimelijk toch op gaat bouwen zal het door God ontgrond worden als het Zijn werk is. Alleen Christus is de Grond.

Het kan niet zomaar gezegd worden dat die mensen in het dorre wonen. Bij tijden mogen ze toch ook leven uit dat Levende water. En ja, dan kan het zo genoten en zo weer toegesloten zijn.

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 17 sep 2004 15:53

doe je God niet tekort als je in Jezus bent en je voordoet als onbekeerd?
dat is toch ongeloof of zie ik het verkeerd.

Bookman
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Bookman » 17 sep 2004 15:54

caprice schreef:Bookman, weet je dat er ook mensen zijn die in Christus zijn, maar dat niet durven te geloven, die zich niet bij Gods volk durven rekenen?

Doet God het dan fout als Hij zo'n weg gaat met een mens?
Je hebt gelijk als je zegt: 'Het is één van tweeën'. Weet je wat de ouden vroeger zeiden? 'Een nauw leven geeft een ruim sterven.'

Donkerheid mag geen grond zijn voor de eeuwigheid. En als een mens daar heimelijk toch op gaat bouwen zal het door God ontgrond worden als het Zijn werk is. Alleen Christus is de Grond.

Het kan niet zomaar gezegd worden dat die mensen in het dorre wonen. Bij tijden mogen ze toch ook leven uit dat Levende water. En ja, dan kan het zo genoten en zo weer toegesloten zijn.

Je kunt kletsen wat je wil, maar de nadruk bij die mensen ligt niet op het bezitten van Christus,maar op het NIET bezittten van Christus. En ja die wonen in het dorre. En dat is nooit een teken van Godzaligheid. Welk getuigenis geven we van de Heere als we steeds maar spreken over het niet bezitten. Waar is de geloofstaal? Wie durft te zeggen: "Gij zegt Eist van Mij enz? Wie durft te zeggen: 'Doet dan gelijk als Gij gesproken hebt?"Wie durft te bidden:"Ik zal U niet laten gaan HET EN ZIJ dat Gij mij zegent!"Enz.
Dat hoor je niet. Het zijn allemaal van die O mocht het nog eens komen te staan gebeuren mensen. En dat is niet tot Gods eer.

caprice

Berichtdoor caprice » 17 sep 2004 15:55

Yael schreef:doe je God niet tekort als je in Jezus bent en je voordoet als onbekeerd?
dat is toch ongeloof of zie ik het verkeerd.

Dat kan zeker een rol spelen. Maar als een belofte wel gegeven is, maar niet vervuld blijft dat volk maar zuchten of de Heere het nog eens zou willen bevestigen. Dat volk wil eerlijk zalig worden.

caprice

Berichtdoor caprice » 17 sep 2004 15:56

:cry:

Bookman
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Bookman » 17 sep 2004 16:02

Caprice schreef:
Dat kan zeker een rol spelen. Maar als een belofte wel gegeven is, maar niet vervuld blijft dat volk maar zuchten of de Heere het nog eens zou willen bevestigen. Dat volk wil eerlijk zalig worden.

Daar heb je het weer. Weer ongeloof.
Als ik aangenomen ben in een functie, dan heb ik daar bewijs van. En dan blijft mijn nieuwe baas geen brieven sturen, maar dan zegt hij:"Lees het nog maar eens over"
Ik ben 11 jaar getrouwd, en als ik dat soms niet kan geloven, dat mijn lieve vrouwtje het al zo lang bij mij uithoud dan pak ik het huwelijksboekje en dan zie ik daarin dat het toch echt zo is.
Als deze sukkelende door onweder gedrevenen eens naar hun Huwelijksakte zouden kijken dan zouden ze zien dat ze geen reden tot vrezen hebben. Maar misschien hebben ze wel helemaal geen huwelijkksakte en dus wel degelijk reden tot vrezen.

Terug naar “Archief”