Kerkbezoek verplicht?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Socrates
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Socrates » 15 sep 2004 14:37

joepie schreef:Ik dus niet. Dan ben je heel gewoon ontrouw aan de kerk waar je lid van bent. En geef je zeker geen gehoor aan de oproep om te komen.
Vind het zo vreemd dat mensen denken ergens lid van te kunnen worden en dan vervolgens gewoon maar niet te komen!
Moet je eens doen bij een voetbalvereniging. Kun je gelijk vertrekken.

En dan nog even over de liefde van je leven. Waar je maar gewoon heen gaat wanneer het jou beliefd. Als je vriendin zou zeggen ik kan je zondag maar twee keer zien, zeg je dan ook ik kom alleen maar die ene keer. De andere keer ga ik wel ergens anders mijn liefde halen?

Wat jammer dat jij zo geobesedeerd bent door kerkmuren! In elke kerk is dezelfde 'geliefde' te bezoeken Joepie, het offer van Jezus Christus en de liefde van God de Vader wordt in elke kerk gepreekt!

Om je vergelijking door te trekken: Het is fijn om je geliefde vaak te zien, en ermee te eten, maar om elke week met je geliefde naar het zelfde restaurant te gaan wordt een beetje vervelend toch?

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 15 sep 2004 19:15

Amen Socrates!

Ik dus niet. Dan ben je heel gewoon ontrouw aan de kerk waar je lid van bent. En geef je zeker geen gehoor aan de oproep om te komen.
Vind het zo vreemd dat mensen denken ergens lid van te kunnen worden en dan vervolgens gewoon maar niet te komen!

En dan nog even over de liefde van je leven. Waar je maar gewoon heen gaat wanneer het jou beliefd. Als je vriendin zou zeggen ik kan je zondag maar twee keer zien, zeg je dan ook ik kom alleen maar die ene keer. De andere keer ga ik wel ergens anders mijn liefde halen?

Joepie, je voorbeeld klopt totaal niet. In dat geval zou je eigen plaatselijke kerk je geliefde zijn.... God ontmoet ik echter ook als 1x naar mijn eigen kerk en een keer naar een jeugdkerk of een andere gemeente ga... Overal hoor ik van dezelfde God, en juist door ook eens ergens heen te gaan waar het wat anders wordt gebracht leer ik daar veel van Hem.

Je moet niet kijken naar of mensen braaf naar hun eigen kerk gaan... maar of ze God zoeken en hun zondag tot Zijn eer indelen...

Ja want die liefde mag je ook hebben voor christenen uit andere kerken... naast een band met christenen in je eigen kerk (daarvoor is het 2x bezoeken van diensten niet noodzakelijk)

Wat die sportvereniging betreft, ook dat is niet waar. Ik ben niet verplicht om op elke training die er is te komen. Stel, je doet aan athletiek. Je kunt 4 dagen in de week gaan trainen... maar stel dat je 1x in de week niet naar de athletiektraining gaat maar in plaats daarvan gaat fitnessen om je spieren beter te ontwikkelen en zodoende een betere athleet te kunnen zijn, zou een coach daar dan problemen mee hebben? Ik weet wel zeker van niet. Een coach zal dan echt niet zeggen: Ja maar je gaat een keer fitnessen, waar is de liefde voor je sport nou? En als het ook nog een positieve invloed op je prestaties heeft, als een coach dat ziet zal hij daar blij mee zijn. Helaas kijken een heleboel mensen daar niet naar, ze kijken alleen: Gaat iemand 2x naar mijn kerk, zo nee, dan vind ik dat slecht... Ze kijken niet of iemand iets aan die andere dienst op die zondag heeft, dat boeit ze niks... Eigenlijk vragen ze iemand om puur op 1 kerk gericht te zijn en niet op God, die juist mensen wil aanspreken, in eigen kerk, maar ook elders.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Pivo
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Pivo » 16 sep 2004 09:29

Socrates schreef:
joepie schreef:Ik dus niet. Dan ben je heel gewoon ontrouw aan de kerk waar je lid van bent. En geef je zeker geen gehoor aan de oproep om te komen.

Wat jammer dat jij zo geobesedeerd bent door kerkmuren! In elke kerk is dezelfde 'geliefde' te bezoeken Joepie, het offer van Jezus Christus en de liefde van God de Vader wordt in elke kerk gepreekt!

Om je vergelijking door te trekken: Het is fijn om je geliefde vaak te zien, en ermee te eten, maar om elke week met je geliefde naar het zelfde restaurant te gaan wordt een beetje vervelend toch?

volgens mij maakt het weinig uit in welk restaurant je zit als je je geliefde maar ziet! als jou geliefde elke week in hetzelfde restaurant wil eten dan wil jij dat ook. het lijkt me dat je niet gaat zeuren tegen je geliefde dat het saai wordt in zo'n restaurant! dat zou betekenen dat je je geliefde saai vind!

wat een theorie he?

Riska

Berichtdoor Riska » 16 sep 2004 10:35

Leuk ondwerwerp.
Ik kan me wel wat voorstellen bij de vraagstelling en opmerking van Marnix.

Persoonlijk heb ik nog wel wat gezworven in kerkelijk land, tot ik een plek vond waar ik me thuis voelde.
Waar ik God naar mijn beste vermogen kon dienen, omdat ik me opgenomen wist in de gemeenschap en waar God aanbeden wordt op een wijze, die mij raakt en aanraakt.

Wat belangrijk is, is een gemeenschap te zoeken, waarin je je thuis voelt, waarin mensen jou kennen en jij de mensen kent. Want je hebt dan een gevoel van "thuiskomen"...
En misschien is het goed om eens ergens anders te kijken. Als je als kind altijd meegegaan bent met je ouders naar één en dezelfde kerk, en je er misschien een beetje op uitgekeken bent, is er geen enkel probleem om rond te kijken.
Daaruit zou best kunnen voorkomen dat je eigen kerk uiteindelijk gewoon de voor jou goede kerk blijkt te zijn.
Het enige wat ik zou willen zeggen is: blijf niet zwalken. Op een zeker ogenblik weet je heel goed voor jezelf waar je je thuis voelt en waar jij naar jouw beste vermogen God kunt dienen.

Mijn vader zei destijds toen zijn kinderen kerkelijk op zoek gingen: "Het kan me niet schelen waar je de Heer dient, als je Hem maar dient.

Riska

Socrates
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Socrates » 16 sep 2004 11:40

Pivo schreef:volgens mij maakt het weinig uit in welk restaurant je zit als je je geliefde maar ziet! als jou geliefde elke week in hetzelfde restaurant wil eten dan wil jij dat ook. het lijkt me dat je niet gaat zeuren tegen je geliefde dat het saai wordt in zo'n restaurant! dat zou betekenen dat je je geliefde saai vind!

wat een theorie he?

Ik denk niet dat er veel geliefden zijn die elke week in hetzelfde restaurant willen eten :) En in voorkomende gevallen zou ik écht wel mijn mond opentrekken tegen mijn geliefde en zeggen dat het saai wordt in zo'n restaurant. Ik denk niet dat dat betekent dat ik mijn geliefde saai zou vinden, maar wel dat we samen op een andere plek een nog veel leukere avond zouden hebben. (En dat mijn geliefde op z'n minst een lichte neiging naar een saai trekje zou hebben waar we snel even aan moesten gaan werken) :)

Socrates, de bekende Griekse wijsbeer

caprice

Berichtdoor caprice » 16 sep 2004 22:34

Pivo schreef:volgens mij maakt het weinig uit in welk restaurant je zit als je je geliefde maar ziet! als jou geliefde elke week in hetzelfde restaurant wil eten dan wil jij dat ook. het lijkt me dat je niet gaat zeuren tegen je geliefde dat het saai wordt in zo'n restaurant! dat zou betekenen dat je je geliefde saai vind!

wat een theorie he?

Dat kan wel, om het hier toe te passen: Het gaat er niet om wat jij wilt, maar wat wil de Geliefde? Heb je Hem al om raad gevraagd? Kun je het tegenover Hem verantwoorden?
Dan alleen is het goed.

Socrates
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Socrates » 16 sep 2004 23:10

De Geliefde in kwestie is eigenaar van elk restaurant op de hele wereld, dus die wil vast wel eens in een ander restaurant met je eten dan alleen die ene

caprice

Berichtdoor caprice » 16 sep 2004 23:29

Socrates schreef:De Geliefde in kwestie is eigenaar van elk restaurant op de hele wereld, dus die wil vast wel eens in een ander restaurant met je eten dan alleen die ene

Dit is een zwak voorbeeld eigenlijk. Een restaurant is niet in die mate te vergelijken met de kerk.

Socrates
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Socrates » 16 sep 2004 23:40

Dat ben ik van harte met je eens.

Elke vergelijking gaat een keer mank als je hem te ver doorvoert :)

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 17 sep 2004 00:01

caprice schreef:

wat een theorie he?

Dat kan wel, om het hier toe te passen: Het gaat er niet om wat jij wilt, maar wat wil de Geliefde? Heb je Hem al om raad gevraagd? Kun je het tegenover Hem verantwoorden?
Dan alleen is het goed.

Klopt, helemaal mee eens. Daarom skip ik soms een eigen kerkdienst en ga ik soms naar een jeugddienst en heel af en toe naar een andere kerkdienst. Ik heb Hem wat dat betreft zeker wel om raad gevraagd. Het feit dat God me juist ook door andere diensten en vooral jeugdkerken zo ontzettend heeft gezegend en me heel nieuwe dingen heeft geleerd zie ik als een antwoord van Hem, het bewijs dat Hij me daar graag af en toe wil hebben. Ik kan dat zeker tegenover Hem verantwoorden, maar gezien de zegen die ik van Hem krijg denk ik niet dat Hij me daar verantwoording van zal vragen.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

Tijn
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Tijn » 18 sep 2004 08:55

Als ik zo deze laatste pagina lees lijkt mij de discussie alleen over kerkmuren te gaan. Maar naar mijn mening hangt je 'trouw' aan je kerk/gemeente niet af aan hoe vaak je wel of niet naar je kerk/gemeente gaat of aan hoe vaak je ergens anders ga kijken.

Als ik dit zo lees, dan kan ik me het meest vinden in wat Riska en Caprice zeggen. Naar mijn mening is het zo dat we als christenen streven naar eenheid, zoals Paulus beschrijft in I Korinthe 12 vanaf vers 11. In dit stuk is ook te verdedigen dat je naar elke kerk mag gaan, want we zijn toch met alle kerken 1 lichaam. Maar dan denk ik dat je voorbij gaat aan het feit dat je je als lid van het lichaam je je wel volledig moet inzetten, als je gaat kerkshoppen (elke week een andere gemeente/kerk bezoekt, red.) dan kan je je niet volledig inzetten voor Christus omdat je geen thuisbasis heb.
In hoeverre je Jezus Christus dient, is natuurlijk niet te meten aan je kerkgang, want als je naar die vergelijking van Joepie van de kerk met een voetbalvereniging kijkt, kan ik me er wel gedeeltelijk in vinden, want als je lid ben van de voetbalvereniging, maar je steekt nooit je handen uit je mouwen voor de vereniging dan zal de vereniging weinig aan je hebben.

Dus dien Jezus Christus in je gemeente/kerk door Hem de hoeksteen te laten zijn van je geloof.
Laat je leiden door Hem!

HenkG
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor HenkG » 18 sep 2004 11:10

Terug naar de tijd van de Bijbel als het om de samenkomsten gaat? Mag van mij.
1. Dan zal er weer meer ruimte zijn voor diversiteit van instrumenten, die ook nog eens niet zo overheersen als een bombastisch kerkorgel.
2. Dan ontstaat er meer interactie tijdens een dienst. Niet alleen maar een woord van een voorganger, maar ook ruimte voor het vraag-en-antwoordsysteem (zoals ook bij het volk Israel al gold voor de uitleg van het Paasfeest en dergelijke).
3. Het sociale aspect zal dan meer ruimte kunnen krijgen...wat weer tot meer betrokkenheid met de buitenwereld kan leiden.
JHWH - Ik ben

Ik ben Henk -Zijn beeltenis

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 18 sep 2004 13:07

Tijn, mee eens... Maar dit topic startte ik naar aanleiding van de vraag of je perse 2 keer op een zondag naar je eigen kerk moet. Een aantal mensen stellen dat dat het geval is. Ik denk dat het belangrijk is dat je, wat jij noemt, een thuisbasis hebt. Alleen als je af en toe 1x op een zondag daar heengaat is dat ook het geval. Er izjn mensen die beweren dat je pas een thuisbasis hebt als je er 2x op een zondag heen gaat en daar heb ik moeite mee. Stel, om terug te komen op het voetbalvereniging-voorbeeld, dat je om bepaalde redenen af en toe bij een andere club meetraint, zal de trainer daar dan problemen mee hebben? Ik denk het niet, vooral niet als die trainer merkt dat het ook positieve invloed heeft op jou spel binnen de eigen vereniging.

HenkG, helemaal mee eens! Goed samengevat!

Tijn
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Tijn » 18 sep 2004 16:08

Als je van mening ben dat je 2x per zondag naar de kerk moet, dan kan dat getuigen van een heel verkeerd beeld van de kerk en het christendom. Neem nu de rooms katholieken, die stellen dat de kerk zelfs de hoeksteen van je geloof zou moeten zijn, dan heb je volgens mij de bijbel niet goed gelezen, want als je naar psalm 118 kijkt wordt daar een profetie uitgesproken over Jezus dat hij de hoeksteen is. Dus Jezus zal de hoeksteen van je geloof moeten zijn. Ik denk zelfs dat bij veel mensen die echt perse denken dat ze 2x per zondag naar de kerk moeten, persoonlijk vind ik dat gewoon wettish worden en ik ben ervan overtuigd dat zo'n vorm van wettisisme echt fout is!

En henkG helemaal top!!!
Laat je leiden door Hem!

Riska

Berichtdoor Riska » 18 sep 2004 16:39

Ik heb door drukte hier thuis even alleen kunnen meelezen.

Ik denk dat zodra het woord "moeten" in het spel is, er iets fout zit.
Vanmiddag kreeg ik een telefoontje - "ik "moet" dit, ik "moet" dat, ik "moet" zus, ik "moet" zoveel doen en ik word zo moe van al dat "moeten".

Bij kerkgang - en nu spreek ik niet van kinderen die van pa en ma mee moeten naar de kerk en dat gewoon te doen hebben, dat ligt anders - mag er geen 'moeten' zijn, maar 'mogen'.
Er is één uitzondering: "een heilig moeten". Als je weet dat je er niet onderuit kan, dat jij geroepen bent om deze zondag naar de kerk te gaan. Nee, niet door een kerkenraad, maar door de Heer Zelf, die aan jouw jasje trekt en waardoor je weet dat je wel moet gaan, om gehoorzaam te zijn aan Hem.

Het is inderdaad wettisch als het een "wet van meden en perzen" is dat je tweemaal naar de kerk moet. En helemáál, als aan die kerkgang jouw "liefde voor de Heer' wordt afgemeten.
Met een enkele uitzondering heb ik aan één kerkgang genoeg. Want als een preek goed is, heb je dagen om erover na te denken. Komt daar nog weer een preek overheen, ben ik vaak de eerste kwijt.
De enkele uitzondering is als in onze kerk in plaats van een gewone dienst een "Avondgebed" of een Taizé-dienst gehouden wordt.
Dan zijn er grote perioden van stilte, om "je hart te richten op de Heer" zoals onze predikant dat uitdrukt. "Taizé-diensten" zijn diensten waarin heel veel gezongen wordt - de Taizé-liederen en waarin ook veel stilte is.
Dan ben ik altijd 's avonds aanwezig...

Kortom: als het een sleur is, als het een verplichting is, zit er iets fout. Als je gaat omdat er verlangen is naar een ontmoeting met de Heer, als je gaat omdat er een "heilig moeten" is, dan is het goed...

Zo voel ik het...

Riska

Terug naar “Archief”