Kerkentour - ofwel: we gaan op burenbezoek

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 06 sep 2004 10:24

Nogmaals: ONTOPIC blijven graag.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

columbus
Majoor
Majoor

Berichtdoor columbus » 13 sep 2004 22:39

afgelopen zondag ben ik met een refowebster naar de st.pieter in Rome geweest en heb daar een ochtendmis bekeken. ik moet zeggen dat het wel mooi was om te zien maar door de taalbarriere heb ik er niet veel van begrepen :wink:
wat best indruk maakte was de zang, een koor van ongeveer 150 mensen en evenzoveel priesters (?) om klinkt geweldig.
Alleen daar kan liefde leven, alleen daar is het leven goed, waar pa stil en ongedwongen, de aardappels schilt en de afwas doet.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 13 sep 2004 22:52

columbus schreef:afgelopen zondag ben ik met een refowebster naar de st.pieter in Rome geweest en heb daar een ochtendmis bekeken. ik moet zeggen dat het wel mooi was om te zien maar door de taalbarriere heb ik er niet veel van begrepen :wink:
wat best indruk maakte was de zang, een koor van ongeveer 150 mensen en evenzoveel priesters (?) om klinkt geweldig.

Maw: jij zit nu op vakantie in een internetcafé aan je verslaving toe te geven? :P :mrgreen:

columbus
Majoor
Majoor

Berichtdoor columbus » 13 sep 2004 22:56

Aragorn schreef:
columbus schreef:afgelopen zondag ben ik met een refowebster naar de st.pieter in Rome geweest en heb daar een ochtendmis bekeken. ik moet zeggen dat het wel mooi was om te zien maar door de taalbarriere heb ik er niet veel van begrepen :wink:

Maw: jij zit nu op vakantie in een internetcafé aan je verslaving toe te geven? :P :mrgreen:

haha nee Aragorn, ik ben net een paar uurtjes thuis. Rosekapje en ik zijn een week naar Rome geweest en ik heb geen computer aangeraakt die week (wel 10 x langs de deur van EasyInternet gelopen, er staan daar 500 schermen!!! :shock: maar niet binnen geweest wat op zichzelf een overwinning op mezelf was :) )
als refo is het natuurlijk verdorven om in de St.Pieter naar de 'kerk' te gaan maar ik vond het wel een mooie belevenis 8)
Alleen daar kan liefde leven, alleen daar is het leven goed, waar pa stil en ongedwongen, de aardappels schilt en de afwas doet.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 13 sep 2004 23:00

Haha, respect voor Columbus! 8)

*ziet hem in gedachten al likkebaardend naar de schermen kijken, zichzelf vermannen en toch maar weer doorlopen om een kwartier later toevállig weer langs te komen en voornoemd proces te herhalen* :mrgreen:

Zou het verdorven zijn ja? Mjah, misschien wel, ik vind het ook altijd wel interessant. De St. Pieter ben ik nog niet geweest, maar dat gaat er zeker nog wel van komen! :)

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 13 sep 2004 23:18

Met dat verdorven valt het toch wel mee?
Ik ben zelf wel eens misdienaar geweest in Utrecht (wel in de Oud- en niet in de Rooms-Katholieke Kerk, maar toch) en dat was best een interessante ervaring.

columbus
Majoor
Majoor

Berichtdoor columbus » 13 sep 2004 23:21

Optimatus schreef:Met dat verdorven valt het toch wel mee?
Ik ben zelf wel eens misdienaar geweest in Utrecht (wel in de Oud- en niet in de Rooms-Katholieke Kerk, maar toch) en dat was best een interessante ervaring.

dat verdorven was meer een grapje alhoewel er veel refo's zijn die een bezoek aan een rk kerk afkeuren (en al helemaal als je er met de taxi heengaat)

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 13 sep 2004 23:22

In Rome op zondag met de taxi naar de St. Pieter... Jongen, dat gaat helemaal fout... :mrgreen:

rosekapje
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor rosekapje » 15 sep 2004 21:32

Ach, laat ik die refowebster nou zijn :)

Ik vond het ook enorm mooi, die zang vooral Agnus Dei, maakte een enorme indruk op me.

Ik wil trouwens ook best een aantal keren mee als jullie de verschillende kerkdiensten afgaan. Lijkt me leerzaam om ook andere kerken van binnen te zien en de kerkdienst daar te beleven.
Wees sterk en moedig. Sidder niet en wordt niet verschrikt. want de Here, uw God, is met u, overal waar u gaat (Jozua 1:9)

rosekapje
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor rosekapje » 15 sep 2004 21:33

Optimatus schreef:In Rome op zondag met de taxi naar de St. Pieter... Jongen, dat gaat helemaal fout... :mrgreen:

Maar we moesten wel met de taxi naar de St. Pieter, want de rest is in Rome op zondag gesloten :mrgreen:
Wees sterk en moedig. Sidder niet en wordt niet verschrikt. want de Here, uw God, is met u, overal waar u gaat (Jozua 1:9)

caprice

Berichtdoor caprice » 16 sep 2004 07:09

rosekapje schreef:

Ik vond het ook enorm mooi, die zang vooral Agnus Dei, maakte een enorme indruk op me.

De mens ziet aan wat voor ogen is, maar God ziet het hart aan. Is dit niet allemaal uiterlijk vertoon?

Socrates
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Socrates » 16 sep 2004 11:53

Is het bewust uitbannen van schoonheid niet ook uiterlijk vertoon? ;)

het gaat om de motivatie denk ik. als je oprecht uit het hart de motivatie hebt om met een enorm koor God te loven en te prijzen dan is dat denk ik erg goed.

dus ik sluit me van harte aan bij de uitspraak 'God ziet het hart aan'

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 16 sep 2004 17:58

caprice schreef:
rosekapje schreef:

De mens ziet aan wat voor ogen is, maar God ziet het hart aan. Is dit niet allemaal uiterlijk vertoon?

Tuurlijk is het uiterlijk vertoon, net als de zwarte pakken van de ouderlingen, de sierlijke letters op het psalmbord, de fijnbesneden preekstoel en de Geneefse melodieen uit het monumentale pijporgel.

Als je een mooie inhoud hebt, doe je die bij het overbrengen ervan veel meer recht als je er eveneens een mooie verpakking omheen doet dan wanneer je het vertroebelt door een onfraai uiterlijk.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 16 sep 2004 22:37

Je vergeet dat er nog een schitterend exemplaar van een zeventiende-eeuwse Statenbijbel ligt ;)

Ik vind wat kleur in de kerk juist aansprekend. Ik ben er al langer voor dat onze dominee eindelijk eens stola's in de kleuren van het liturgisch jaar gaat dragen, maar die moeten wel door gemeenteleden gemaakt worden. En geloof me, je wilt niet dat ik ga breien.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 17 sep 2004 11:26

Ik ga zondag waarschijnlijk op burenbezoek bij de vrije evangelische kerk in Zwolle :)
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Terug naar “Archief”