Hoe ziet god eruit

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 13 jan 2003 07:15

God kan in principe iedere vorm of gedaante aannemen. Welke vorm hangt denkt ik af van de persoon waaraan Hij zich openbaart.

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 13 jan 2003 10:59

(1) God is een Geest (letterlijk citaat uit de Bijbel, weet de tekst even niet)
(2) God heeft de menselijke natuur aangenomen in Jezus Christus
(3) Toen de mens geschapen werd, werd deze naar Gods beeld geschapen (Gen 1&2)

Maar, toen God de mens schiep was hij nog geen mens in Jezus Christus geworden. Sterker nog, Jezus Christus heeft juist het menselijke op zich genomen, de mensen niet het Goddelijke.
Conclusie:
Het feit dat de mens naar Gods beeld geschapen is, gaat over de menselijk geest, niet over zijn lichaam, want een geest heeft geen lichaam.

Toch vertoond God Zich op de aarde soms als mens, ook al voor de menswording van Jezus Christus. Zie het verhaal van Abraham (gen 17 of daaromtrent)

Maar al met al hebben we nog steeds geen Beeld van God, en als we alle beelden in de Bijbel bij elkaar vegen, hebben we nog geen beeld van wie God precies is.
Maar we hebben dan wel de openbaring van God, zoals Hij zich aan ons wil openbaren. En daar gaat het om, Gods openbaring aan ons. We hoeven geen compleet ingevuld beeld van God te hebben, dat kunnen we niet eens hebben, want wij zijn niet volmaakt, God wel, dus kunnen wij Hem nooit bevatten.

Gershwin
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 13 jan 2003 12:04

Aanvullend argument: God heeft de wereld en dus alle materie geschapen. Dan is het niet erg waarschijnlijk dat God zelf uit materie bestaat, wel? Ik denk inderdaad dat naar Gods beeld geschapen vooral inhoudt, dat de mens geestelijk gezien volmaakt was.
Together, we can. But we won't.

Goodbye.

Thedudehimself
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Thedudehimself » 13 jan 2003 14:03

Hoe ziet God eruit. Op het moment dat je je dat afvraagt zit er al iets menselijks aan. Hoe ziet God eruit. M.a.w. hoe zien wij God met onze zintuigen. Dan hebben we dus niet de totale God, maar de God die zich aan ons presenteert. En ik denk dat Jezus Christus = God die zich aan ons presenteert. Hij wordt ook wel het volmaakte beeld van God genoemd (volgens mij in Kolossensen 1). Als je wilt weten wie God is moet je dus geen man met een baard voor je hebben, maar moet je Jezus Christus in gedachten nemen. Door Jezus CHristus kunnen wij God aanschouwen. Hij komt naar ons toe, als God en mens tegelijk. Wie naar Hem kijkt ziet de Vader. Wie naar Hem kijkt ziet op aarde de hemel rondlopen. Hoe ziet Jezus Christus eruit? Lees Openbaring 1 eens! En denk ook na over de betekenis van hoe Hij eruit ziet. Hij heeft iets dat wij niet hebben. En Hij wil dat ons geven (Openbaringen 2 en 3). Hij wil dat wij op Hem gaan lijken. Zodat wij ook weer naar Zijn beeld worden herschapen.
Ik geloof in een God die niet doet wat ik wil!

menno
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor menno » 13 jan 2003 19:54

Als God het nodig had gevonden dat wij zouden weten hoe Hij er uit zou zien, zou dat dan niet in de Bijbel hebben gestaan?? ik denk van wel. van Jezus weten we dat Hij als mens hier op aarde is geweest. we mogen dan ook aannemen dat Hij er als gewoon mens heeft uitgezien, (het zij met of zonder baard) Niemand heeft ooit de Vader gezien dan door Mij, zei Jezus zelf. hebben we daar niet genoeg aan? Laten we toch ophouden om erachter proberen te komen hoe God eruit zou zien. zou het je helpen om makkelijker te geloven???
Als je niets de moeite waard vindt om voor te sterven, dan is niets het waard om voor te leven.

Napoleon
Moderator

Berichtdoor Napoleon » 13 jan 2003 19:59

mja, ik vroeg ook al in het begin wat het nut was om te weten hoe God er eventueel uit zou kunnen zien.

ik denk niet dat we daar ook maar iets mee op zouden schieten, gesteld dat we het kunnen weten/bevatten
Verder, verder,
altijd maar vooruit
van stad naar stad,
van oost naar west,
van noord naar zuid

hemelburger
Mineur
Mineur

Berichtdoor hemelburger » 16 jan 2003 21:25

Begrijp ik het goed, God is een Geest?

Als God een Geest is, waarom zou dan de Heilige Geest apart, als persoon vernoemt worden in de bijbel.
En Jezus Christus is ook een Geest in een huls, hoe zit het dan met het pijnlijden?

Bij de mens zijn naar mijn idee, ziel geest en lichaam afhankelijk van elkaar. Een lichaam is niet onbelangrijk, anders krijgen wij geen nieuw lichaam. We houden dus een lichaam.

?????????????????????????

elis000
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor elis000 » 16 jan 2003 22:06

Begrijp ik het goed, God is een Geest?

Als God een Geest is, waarom zou dan de Heilige Geest apart, als persoon vernoemt worden in de bijbel.
En Jezus Christus is ook een Geest in een huls, hoe zit het dan met het pijnlijden?

God is drieenig. GOD is VADER
GOD is Zoon
GOD is HEILIGE GEEST

je kan dus beter zeggen dat De Geest God is.

Wij kunnen dat niet begrijpen, hoeft ook niet, laat maar aan God over hoe dat zit.

Jezus was mens maar ook God tegelijk. Toch heeft net als ieder pijn geleden, als hij zich stootte deed dit pijn, omdat Hij mens geworden was. Maar hij was ook God, anders kon Hij nooit de straf voor ons gedragen hebben.

shalom :wink:

menno
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor menno » 20 jan 2003 19:57

juist elis000, dat heb je goed gezegt. het blijft moeilijk en zoals ik ook al eerder zei, laten we het maar aan God over.

toch wil ik weten hoe hemelburger erbij komt dat God een Geest is? ik lees in de bijbel daar niet over. wel dat in de beginne de geest Gods over de wateren zwierf. ook lees je wel dat 'de geest Gods vaardig over hem werd'. maar daar wordt toch wel wat anders mee bedoelt.

zou je mij misschien kunnen zeggen, hemelburger, waar je dat vandaan haalde?? ik kon het zo snel niet terugvinden in de voorgaande stukjes.

mzzl
Als je niets de moeite waard vindt om voor te sterven, dan is niets het waard om voor te leven.

connie
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor connie » 20 jan 2003 22:02

volgens mij is de heilige geest ook god
want de geest van jezus woont in ons en god is ook jezus dus god zoon en heilige geest
god bestaat uit drie personen
gr connie

Vito
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Vito » 21 jan 2003 10:38

menno schreef:toch wil ik weten hoe hemelburger erbij komt dat God een Geest is?

De tekst luidt:
"God is een geest en wie hem aanbidden moeten hem aanbidden in geest en waarheid."
Waar de tekst staat kan je niet direct vertellen.

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 21 jan 2003 11:13

Johannes 4 24 God is een Geest, en die Hem aanbidden, moeten Hem aanbidden in geest en waarheid.

1 Corinthiers 2 11 Want wie van de mensen weet, hetgeen des mensen is, dan de geest des mensen, die in hem is? Alzo weet ook niemand, hetgeen Gods is, dan de Geest Gods.

menno
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor menno » 23 jan 2003 19:02

Dank jullie wel!! sorry voor mijn veronderstelling dat het niet in de Bijbel zou staan. (dat zeg ik niet hard op in voorgaande stukjes, maar suggereerde het wel)

toch wordt in de brief aan Corinthe iets anders bedoeld, denk ik. Er wordt hier niet bedoeld dat God een Geest is. dat leidt ik af van de 's' achter God. er staat de Geest Gods, de 's' verwijst naar iets bezittelijks, er zou dan komen te staan in hedendaags nederlands: de geest van God.
zou er bedoeld zijn dat God een Geest is, had er gestaan: de Geest God. zie je, daar zit volgens mij een verschil in.

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 23 jan 2003 19:07

hm.. het lijkt mij anders wel duidelijk.

Het belangrijkste deel van een entiteit is toch de geest. Een mens is gebonden aan 1 lichaam, maar God kan zich op velerlei wijze openbaren.

Ikke21
Majoor
Majoor

Re: Hoe ziet god eruit

Berichtdoor Ikke21 » 11 jul 2003 08:40

Quasar schreef:Hoe ziet god eruit?

vaak hoor ik mensen zeggen dat je god niet als een man met een baard moet voorstellen, maar als 'iets' dat overal om ons heen is, maar in de bijbel staat dat god de mens naar zijn evenbeeld schiep. Hoe denken jullie dat god er uit ziet?

Wat een rare vraag.....er zijn ook nog dingen verborgen voor ons en ik denk dat dit er iets van is.
Wat is dan ook het nut van deze vraag? Je komt er toch niet achter.

Terug naar “Archief”