hoe machtig is God?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 26 jul 2004 15:57

Ben even weggeweest en had iets over het hoofd gezien, maar nu dan toch.. :wink:

Frost schreef:
Aragorn schreef:Het probleem is volgens mij de vrije wil. God wil al dat wij een vrije wil en verantwoordelijkheid hebben en de gevolgen van het fout kiezen dus ook dragen. De grootste foute keuze is (volgens christenen) in het paradijs gemaakt bij de zondeval, waar we nu nog steeds de wrange vruchten van plukken.

Nu is de link naar onze verantwoordelijkheid en een lawine niet direct te leggen, maar ik geloof dat we het daar in een andere discussie al eens over gehad hebben. Remember?

Overigens kan ik ook niet alles sluitend krijgen, zoals hiervoor in het topic ook al gebleken is.. :wink: Maargoed, het zou me verbazen als jij je wereldbeeld wel tot in de puntjes kunt verantwoorden en ik doe slechts een poging. :wink:

Dat valt gelukkig mee. Zonder God wordt de wereld een stuk minder gecompliceerd, en een stuk begrijpelijker :lol: .

Hm, ik vraag me regelmatig af of ik nu in God moet geloven of niet, maar ik kan niet zeggen dat het ene alternatief me minder gecompliceerd, aannemelijker of begrijpelijker voorkomt dan het andere. Overigens vind ik dat ook geen juist argument. De werkelijkheid is niet simpel, ongecompliceerd of begrijpelijk, dus waarom zou mijn wereldbeeld dat wel moeten zijn? Een eenvoudig en ongecompliceerd wereldbeeld zou om die reden misschien zelfs juist bij voorbaat al niet kunnen kloppen... :D

Maar zelfs al veronderstel je het bestaan van een mysterieuze link tussen het eten van de boom (of: het uitoefenen van vrije wil) en het bestaan van een onvoorstelbare hoeveelheid leed, een link die niet alleen mysterieus is maar ook zo noodzakelijk dat zelfs God er niet onderuit kan komen, dan geldt nog steeds dat God dat leed op de koop toe nam omwille van het kunnen uitoefenen van vrije wil door mensen. Als dat, in Gods ogen, goed is, dan is het dus slecht (in Gods ogen) om een lustmoordenaar te hinderen in de uitoefening van *zijn* vrije wil. God doet dat dan ook niet. Vrije wil voor alles, zogezegd. Daar komt de zondeval tenslotte ook op neer.

Ehm, nee. Er zijn morele normen waar mensen zich volgens God en volgens hun eigen hart aan moeten houden. Of je dat doet of niet is jouw keuze, je wordt daarin door God niet tegengehouden als je verkeerd kiest, anders zou je geen vrije wil hebben. Maar dat wil niet zeggen dat God het goedkeurt als je die vrije wil gebruikt om kwaad te doen. Nee, Hij vindt dat zelfs uitermate vervelend en zou er ook wel iets aan kunnen doen, maar dat wil Hij blijkbaar niet, anders gebeurde het niet. Dus blijkbaar vindt God het belangrijker dat mensen een vrije wil hebben en daaruit het goede doen (met als consequentie dat het fout kon gaan) dan dat mensen dat niet hebben en alleen maar goed doen. Of dat een juiste keuze van God is, is denk ik niet aan ons om te beoordelen. Dat kun je een dooddoener vinden, maar wij hebben nu eenmaal niet zoveel kennis van alle gevolgen en consequenties van beslissingen op dat niveau. Helaas zijn we daar nu net eventjes iets te beperkt voor. :wink:

En het bestaan van natuurlijk kwaad (lawines e.d.) is nog problematischer voor de gelovige. Het kunnen uitoefenen van vrije wil, met als resultaat mensen die elkaar iets aandoen (moreel kwaad), is in de ogen van sommigen inderdaad voldoende om het bestaan van de huidige hoeveelheid leed te rechtvaardigen (ik hoor daar nadrukkelijk niet bij), maar voor natuurlijk kwaad bestaat voor zover ik weet niet zo'n excuus. Laat staan een plausibel excuus.

Natuurlijk kwaad is mi. juist weer een beetje deterministisch te verklaren. Het is namelijk een gevolg van het feit dat deze wereld een bepaalde ordening kent, dmv natuurwetten. Die ordening zou niet werken als er opeens van die natuurwetten afgeweken wordt. Dan zou je niet meer kunnen bouwen, instrumenten bedienen, eten maken, etc etc. Dus, al schijnt het soms wel te gebeuren, zou het niet erg bevorderlijk zijn voor die orde als spijkers opeens niet meer prikken als iemand ze in z´n oog krijgt. Ik kan me zo voorstellen dat dat nog meer kwaad met zich mee zou brengen dan er nu veroorzaakt wordt door de ´harde´ natuurwetten en blijkbaar dacht God ook in die richting toen hij de werkelijkheid zoals wij die nu kennen maakte. :)

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

almacht

Berichtdoor jas » 26 aug 2004 01:06

Het geloof is een gave Gods. Daarom weet ik dat God wel almachtig MOET zijn, omdat Hij mij, terwijl ik van nature zeer ongelovig ben, het geloof heeft gegeven dat Hij almachtig IS. Dit betekent eenvoudigweg dat ik dan ook niet anders kan dan dit geloof te aanvaarden, als zou ik het soms ook anders willen. Daarom zeg ik, men raakt overtuigd van Gods almacht in de bespiegeling van de eigen onmacht om deze almacht te weerstaan. Dat dit slechts een voorbeeld is van de onwederstaanbare kracht Gods mag duidelijk zijn. Het spreekt voor zich, dat wil van almacht sprake zijn, deze macht van God zich uitstrekt over allen en alles.
Die 't vatten kan, die vatte het.

Jas
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

groenrondballetje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Re: almacht

Berichtdoor groenrondballetje » 15 sep 2004 19:53

jas schreef:Het geloof is een gave Gods.

Mee eens

jas schreef:Daarom weet ik dat God wel almachtig MOET zijn, omdat Hij mij, terwijl ik van nature zeer ongelovig ben, het geloof heeft gegeven dat Hij almachtig IS. Dit betekent eenvoudigweg dat ik dan ook niet anders kan dan dit geloof te aanvaarden, als zou ik het soms ook anders willen.
Daarom zeg ik, men raakt overtuigd van Gods almacht in de bespiegeling van de eigen onmacht om deze almacht te weerstaan.

Het is mij - helaas tot mijn spijt - gelukt om een tijd te stoppen met geloven ... het was mijn vrije keus om terug te keren bij mijn Vader. In mijn visie geldt dit ook voor andere mensen die bewust voor God kiezen of voor iets anders (en dus niet voor God).

Ik geloof dus niet in Gods almacht in die zin dat God een mens dwingt die niet naar God wil.

God dwong Adam en Eva in de Hof niet om Hem trouw te blijven (het was een kleinigheidje geweest om een boom te verwijderen zodat ze niet konden zondigen). God liet Adam en Eva de vrije keus, omdat God liefde wil van de mens en liefde impliceert een vrije keuze. Als je een ander een vrije keus wilt geven, moet je iets van je eigen almacht opgeven ...
John

De Bijbel is een Liefdesbrief. Lees de Bijbel dan ook als een Liefdesbrief!

http://us.geocities.com/groenrondballetje

kootje
Sergeant
Sergeant

Re: almacht

Berichtdoor kootje » 17 sep 2004 13:08

Grappig was dat ik bij de bekende Anselmus juist het volgende las (in zijn Proslogion) over de almacht van God.

Anselmus stelt dat als wij zeggen dat God niet almachtig is omdat hij bijvoorbeeld niet kan ophouden God te zijn dit een foute stelling is, want het ophouden van God te zijn is niet almachtig te noemen, maar zou juist het afstand doen van almacht zijn. Als God daarbij afstand doet van de liefde verliest Hij het van een ander, daar het kwaad niet uit God kan voortkomen, dus dit zou ipv almacht onmacht zijn! Dit in reactie op grb in het inmiddels gesloten topic.
Laat ons dan met vrijmoedigheid toegaan tot den troon der genade, opdat wij barmhartigheid mogen verkrijgen, en genade vinden, om geholpen te worden ter bekwamer tijd. (Hebr. 4:16)

Terug naar “Archief”