Staken

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Brion
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Brion » 14 sep 2004 23:28

Andre schreef:
Brion schreef:Wil je ook nog eens even met mij meedenken? HOE zou nou de maatschappij eruit hebben gezien als er nooit gestaakt zou zijn? Ik heb er een paar uur de tijd voor gehad om er over na te denken......ik ben er nog niet uit.. 8)

Wordt ook een lastige, eerst een eeuw terug denken, en vanaf daar de toekomst indenken. :? :?

Klopt! :D Is ook moeilijk en daarom kom ik er ook niet uit. Het blijft natuurlijk ook heel theoretisch. Want democratisering, emancipatie, etc. heeft er alles mee te maken. En dan moet je dat ook wegdenken en dan zit je inderdaad een eeuw terug. Misschien is het zo, zoals hier ook al gesteld werd, dat staken nu niet meer zo heel noodzakelijk is. Maar ik denk toch echt dat het vroeger wel heeft bijgedragen aan een wat eerlijkere maatschappij.

Columbus: wat denk je van de staking bij de ALDI van de vrachtwagen-chauffeurs? ALDI is een bedrijf dat echt nog een jaren-60 cultuur heeft hoor. En als je dat door een staking wat kunt veranderen vind ik dat prima.

columbus
Majoor
Majoor

Berichtdoor columbus » 14 sep 2004 23:36

Brion schreef:Columbus: wat denk je van de staking bij de ALDI van de vrachtwagen-chauffeurs? ALDI is een bedrijf dat echt nog een jaren-60 cultuur heeft hoor. En als je dat door een staking wat kunt veranderen vind ik dat prima.

Aldi, tja dat is wel een goeie. Toen die staking er was, vorig jaar dacht ik, vroeg ik me af of er geen andere manieren waren voor die chauffeurs om hun 'recht' te halen. kan zo snel ff niets opnoemen maar misschien is het wel een goeie topic voor in een andere rubriek, staken en aanverwante onderwerpen.
Alleen daar kan liefde leven, alleen daar is het leven goed, waar pa stil en ongedwongen, de aardappels schilt en de afwas doet.

Socrates
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Socrates » 15 sep 2004 00:50

Marnix schreef:Of het 5e gebod? Gehoorzaamheid aan wie boven je gesteld zijn? :)

Dan moet je je werkgever wel zien als iemand die boven je gesteld is... in feite is hij gewoon een 'klant' aan wie de werknemer zijn diensten verkoopt.

Cisca

Berichtdoor Cisca » 15 sep 2004 17:55

Socrates schreef:
Dan moet je je werkgever wel zien als iemand die boven je gesteld is... in feite is hij gewoon een 'klant' aan wie de werknemer zijn diensten verkoopt.

daar zeg je wat, je hebt gelijk, zie je wel, handig zo'n wijsbeer :wink:

Zareb
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Zareb » 15 sep 2004 18:07

Socrates schreef:Dan moet je je werkgever wel zien als iemand die boven je gesteld is... in feite is hij gewoon een 'klant' aan wie de werknemer zijn diensten verkoopt.

Oké, de werknemer verkoopt zijn diensten aan de werkgever. Verkopen betekend een leveringsplicht.
Op het moment dat hij staakt voldoet hij niet aan zijn leveringsplicht.
En dus is de verkoopovereenkomst feitelijk niet meer rechtsgeldig. Want er wordt op dat moment geen dienst geleverd en heeft het geen zin de overeenkomst verder te zetten.

En als je het niet eens bent met de structuur van Aldi moet je er niet gaan werken. Simpel lijkt me. Er is een gigantisch tekort aan chauffeurs dus dat hoeft dan geen probleem te zijn.

Brion
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Brion » 15 sep 2004 18:18

Zareb schreef:En als je het niet eens bent met de structuur van Aldi moet je er niet gaan werken. Simpel lijkt me.

Daar zit wel een kern van waarheid in, maar is het niet iets té simpel?
Als je in de buurt van Schiphol woont en je hebt last van vliegtuigen, moet je maar verhuizen, als je kinderen niet goed onderwijs krijgen, dan moet je ze maar naar een andere school sturen, en als de auto's in jouw straat in een woonwijk met 70 km per uur voorbij racen, moet je maar in een andere straat gaan wonen? Of een aktie starten voor een paar verkeers-drempels of zigzag-bloembakken?

Socrates
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Socrates » 15 sep 2004 18:24

Zareb schreef:
Socrates schreef:Dan moet je je werkgever wel zien als iemand die boven je gesteld is... in feite is hij gewoon een 'klant' aan wie de werknemer zijn diensten verkoopt.

Oké, de werknemer verkoopt zijn diensten aan de werkgever. Verkopen betekend een leveringsplicht.
Op het moment dat hij staakt voldoet hij niet aan zijn leveringsplicht.
En dus is de verkoopovereenkomst feitelijk niet meer rechtsgeldig. Want er wordt op dat moment geen dienst geleverd en heeft het geen zin de overeenkomst verder te zetten.

En als je het niet eens bent met de structuur van Aldi moet je er niet gaan werken. Simpel lijkt me. Er is een gigantisch tekort aan chauffeurs dus dat hoeft dan geen probleem te zijn.

Dan moet je de leveringsvoorwaarden erbij pakken... daar staat het stakingsrecht in vermeld.

Socrates, de bekende Griekse wijsbeer

Zareb
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Zareb » 15 sep 2004 18:27

Socrates schreef:Dan moet je de leveringsvoorwaarden erbij pakken... daar staat het stakingsrecht in vermeld.

Verdraaid slechte leveringsvoorwaarden zijn dat dan!

Socrates
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Socrates » 15 sep 2004 18:30

Tsja... dan moet de werkgever maar niet met werknemers in zee gaan en alles zelf doen. Of alleen nog maar met compagnons werken. Hij kan niet voor een dubbeltje op de eerste rang zitten.

Zareb
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Zareb » 15 sep 2004 18:34

Brion schreef:
Zareb schreef:En als je het niet eens bent met de structuur van Aldi moet je er niet gaan werken. Simpel lijkt me.

Daar zit wel een kern van waarheid in, maar is het niet iets té simpel?
Als je in de buurt van Schiphol woont en je hebt last van vliegtuigen, moet je maar verhuizen, als je kinderen niet goed onderwijs krijgen, dan moet je ze maar naar een andere school sturen, en als de auto's in jouw straat in een woonwijk met 70 km per uur voorbij racen, moet je maar in een andere straat gaan wonen? Of een aktie starten voor een paar verkeers-drempels of zigzag-bloembakken?

Nee, lijkt me niet simpel. Het gaat niet om wonen. Hoewel, als jij nu een huis koopt bij Schiphol en dan 2 weken later gaat klagen over de geluidsoverlast? Schiphol is trouwens een lastig voorbeeld. Een groot deel vande mensen die over Schiphol klagen zijn er economisch afhankelijk van.

Iedereen kent de instelling van Aldi. Als je daar gaat werken neem ik aan dat je jezelf van te voren informeerd over die toko. En dan moet je niet later komen klagen.

Socrates
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Socrates » 15 sep 2004 18:36

Wat is er eigenlijk met de Aldi? Ik ken de desbetreffende staking niet en weet ook niks van de bedrijfscultuur.

wormpje
Mineur
Mineur

Berichtdoor wormpje » 17 sep 2004 09:50

Even los van of staken nou wel of niet mag (op grond van de Bijbel, arbeidsovereenkomst of een of andere wet), ik heb er een hekel aan en zou het ook niet zo snel doen.
Denk bijvoorbeeld eens aan een OV-staking (die hebben we toch met enige regelmaat!). Ik vind het ongepast om, wanneer je als werknemer een probleem hebt met je werkgever, dat op zo'n manier te uiten dat je er duizenden anderen mee dupeert.
Want dat is over het algemeen wel het gevolg. Heel veel mensen, die geen enkele invloed, binding of belang hebben bij dat conflict worden er tegen hun zin in betrokken.

Dat is voor mij al genoeg reden om niet te gaan staken. Je kan je onvrede ook op andere manieren uiten.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 17 sep 2004 11:20

Klopt.... maar daar bereik je vaak niks mee, dat is het vervelende.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Terug naar “Archief”