Verkering en bevrediging

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 14 sep 2004 11:36

Kaw schreef:Oké. Ik neem aan dat iedereen er wel mee eens is dat je voor het huwelijk geen gemeenschap mag hebben. Mag dat in gedachten wel? Nou, voorkom dat maar eens wanneer iemand de ander bevredigt.

Denk je dat het in gedachten niet mag? Ik vraag me af of dat uberhaupt te voorkomen is.. overigens heb je natuurlijk wel denken en denken.

Cybercurse
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Cybercurse » 14 sep 2004 13:09

Kaw schreef:Oké. Ik neem aan dat iedereen er wel mee eens is dat je voor het huwelijk geen gemeenschap mag hebben. Mag dat in gedachten wel? Nou, voorkom dat maar eens wanneer iemand de ander bevredigt.

Ook daar ben ik het niet mee eens. Maar daar zijn inmiddels al meer dan genoeg topics over denk ik, heb m'n mening al eens verkondigd.

In gedachten voorkomen lijkt me haast onmogelijk..

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 14 sep 2004 14:00

Cybercurse schreef:In gedachten voorkomen lijkt me haast onmogelijk..

Het lijkt me opzich ook niet fout, volgens mij staat het Hooglied er zelfs vol van.. :)

Acire
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Acire » 14 sep 2004 14:26

Aragorn schreef:

Het lijkt me opzich ook niet fout, volgens mij staat het Hooglied er zelfs vol van.. :)

Salomo was toch getrouwd?

En de Heere Jezus heeft het op gegeven moment over: wie een vrouw aanziet om haar te begeren heeft al overspel met haar gedaan. Dus ik denk dat in gedachten wel degelijk zonde is. :|

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 14 sep 2004 14:29

Acire schreef:
Aragorn schreef:

Dat is waar, maar hij had er iets meer dan 1.. :wink:

Volgens mij gaat Hooglied over een stel dat nog niet getrouwd is, ze verlangen naar elkaar en uiteindelijk komt hij haar halen voor de bruiloft oid.

Acire
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Acire » 14 sep 2004 14:33

Aragorn schreef:
Acire schreef:
Aragorn schreef:

Dat is waar, maar hij had er iets meer dan 1.. :wink:

Volgens mij gaat Hooglied over een stel dat nog niet getrouwd is, ze verlangen naar elkaar en uiteindelijk komt hij haar halen voor de bruiloft oid.

OK best joh;)

en nu n reactie op de rest van m'n berichie! :)

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 14 sep 2004 14:36

Oja, had ik nog niet gezien. :)

Wat Jezus zei ging geloof ik over ándere vrouwen als je er al een hebt, ik weet niet of je dat direct over kunt zetten naar je eigen aanstaande. Ik vermoed van niet, en als het in Hooglied ook gebeurde waarschijnlijk iig niet. But I'm not sure..

@tlantis
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor @tlantis » 14 sep 2004 15:10

Kom op zijn er nu echt mensen die denken dat je voor je getrouwd bent niet aan sex mag denken? Zoals Aragorn al zei: heel Hooglied staat vol van de begeerte naar gemeenschap op de huwelijksnacht, en dat wordt dan zelf nog vergleken met het hunkeren van een christen naar de wederkomst... en dat willen mensen als fout bestempellen? God heeft sex toch gegeven als iets MOOIS... daar mag je dan toch ook naat uit zien????

De woorden van Jezus geen heel duidelijk over overspel... en als ik er naar uitzie dat ik gemeenschap mag hebben met mijn vriendin als we getrouwd zijn is dat dus heel iets anders als dat ik er naar uit zie om overspel met iemand te plegen. Hoe kan je die dingen nu door elkaar halen *kijkt oprecht verbijsterd*??
MACDONALDUS SENEX FUNDUM HABET

Cybercurse
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Cybercurse » 14 sep 2004 17:34

Aragorn schreef:

Oewww, trossen druiven! ;)

parsifal
Majoor
Majoor

Berichtdoor parsifal » 14 sep 2004 19:28

in hooglied staat toch ook iets over de liefde niet opwekken voor het er de tijd voor is.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 14 sep 2004 19:33

parsifal schreef:in hooglied staat toch ook iets over de liefde niet opwekken voor het er de tijd voor is.

Ja, heb jij enig idee wat daar mee bedoeld wordt? (ik niet iig :wink: )

Het wordt geloof ik wel tegen de dochters van Jeruzalem gezegd, dus het gaat niet over de twee tortelduifjes uit het Hooglied zelf.

Markie
Majoor
Majoor

Berichtdoor Markie » 14 sep 2004 23:35

Zoals met zoveel dingen kan iedereen bijbelteksten interpreteren op zijn of haar manier.

Wat voor de een acceptabel is, is het voor de ander niet.

Je moet in een relatie beide op een lijn zitten en als dat niet zo is iig proberen te komen wat zulke dingen betreft.En wel op een manier door er open over te praten, en niet dwingend ofzo zeg maar.

Wel moet je je vooraf goed bedenken of je als de relatie uit zou raken geen spijt zou kunnen krijgen van bepaalde dingen, al is dat op sommige momenten wel moeilijk misschien.

Socrates
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Socrates » 15 sep 2004 01:04

joepie schreef:
Socrates schreef:samenwonen bijvoorbeeld

Sorry, maar dat vind ik dus een vrijblijvend gebeuren. Dus net zo "onvast" als verkering.

Je kunt niet in de harten en hoofden van een samenwonend stel kijken Joepie. Een huwelijk is ook met een pennestreek ontbonden, dus wat dat betreft maakt het allemaal niet zo veel uit. Hoeveel mensen zijn er niet voor een tweede, derde vierde maal getrouwd?

joepie

Berichtdoor joepie » 15 sep 2004 07:26

Socrates schreef:
joepie schreef:
Socrates schreef:samenwonen bijvoorbeeld

Sorry, maar dat vind ik dus een vrijblijvend gebeuren. Dus net zo "onvast" als verkering.

Je kunt niet in de harten en hoofden van een samenwonend stel kijken Joepie. Een huwelijk is ook met een pennestreek ontbonden, dus wat dat betreft maakt het allemaal niet zo veel uit. Hoeveel mensen zijn er niet voor een tweede, derde vierde maal getrouwd?

Dat geld dan toch ook voor diegene die verekering hebben! Jij kunt toch ook niet in hun hoofd kijken? En om aan te komen dat een huwelijk niet vast zou zijn omdat er al zoveel mensen voor de derde vierde keer getrouwd zijn is een erg zwak excuus. De intentie van een huwelijk is: Tot de dood ons scheidt. Daar teken je voor en dat beloof je zelfs onder toezicht van getuigen. Dat voor veel mensen zo'n belofte niet nagekomen hoefd te worden zegt misschien iets over onze mentaliteit. Maar ik ga er nog steeds van uit: Wat je beloofd moet je ook doen.
Want datzelfde kun je dan voor samenwonende zeggen en ik denk dat daar het percentage veel hoger van ligt.

Socrates
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Socrates » 15 sep 2004 14:06

'verkering' is in de opvatting van de meeste mensen een opstapje naar iets anders, dat kan een huwelijk zijn, of samenwonen. Verkering is meestal maar een beginfase en is makkelijker te ontbinden dan een huwelijk of een samenwonende relatie.

Mensen trekken niet zomaar bij elkaar in, het is nogal een stap. Dus in die zin vind ik samenwonen en trouwen veel meer met elkaar vergelijkbaar, en staand tegenover verkering.

Dus dan kan je wel zeggen dat ik een zwak excuus aanvoer maarre... hoezo dan? Het is allemaal heel fijn dat JIJ het huwelijk en haar verplichtingen als iets volstrekt anders ziet dan die van een andere samenlevingsvorm, maar dat zegt nog niks over de mensen die die relatie aangaan.

Socrates, de bekende Griekse wijsbeer

Terug naar “Archief”