Staken

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

M@rije
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Staken

Berichtdoor M@rije » 14 sep 2004 08:32

Iemand vertelde mij gisteren dat staken een overtreding is tegen het zesde gebod. Zelf vond ik het erg verg gezocht..
Hoe denken jullie daarover?

Gr. Marije
Engaged @ 07-01-2005

Socrates
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Socrates » 14 sep 2004 09:25

Dat vind ik ook een beetje vergezocht :)

Staken is een door de overheid geaccepteerd recht, waar burgers gebruik van kunnen maken. Het is een sanctie op het tegen de zin van werknemers nemen van beslissingen door overheid en/of werkgevers. Fijn is het allemaal niet, maar soms blijkbaar noodzakelijk.

EU-25
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor EU-25 » 14 sep 2004 09:31

Ik zou inderdaad niet gauw het zesde gebod erbij halen, maar eerder het achtste (Gij zult niet stelen). Ik houd niet van stakingen omdat je daarmee eenzijdig het arbeidscontract wat je met de werkgever gesloten hebt, verbreekt. Je levert immers geen afgesproken prestatie meer. Vandaar dat je wel hele sterke argumenten moet hebben om te staken. In dit licht lijkt het me voor christenen altijd taboe om voor loonsverhoging te staken.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 14 sep 2004 10:49

Of het 5e gebod? Gehoorzaamheid aan wie boven je gesteld zijn? :)
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

caprice

Berichtdoor caprice » 14 sep 2004 13:50

Lees hier hoe het RMU er over denkt. Daar ben ik het wel mee eens:
http://www.rmu.org/archief_detail.asp?pagina=1447

Brion
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Brion » 14 sep 2004 16:17

caprice schreef:Lees hier hoe het RMU er over denkt. Daar ben ik het wel mee eens:

Met alle respect voor het RMU, maar ik ben het er niet mee eens. Ik houd niet zo van stakingen en al dat aktievoeren, maar ik probeer me toch eens voor te stellen hoe de maatschappij er NU uit had gezien, als er pakweg, de laatste 50 jaar nooit was gestaakt. In ieder geval heel anders dan nu, en of we er dan op vooruit waren gegaan vraag ik me af.

M@rije
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor M@rije » 14 sep 2004 18:24

Bij die mensen in de kerk moet je zelfs schuldbelijdenis doen als je staakt. ik vind dat echt vaag, want dan moet je dat ook voor alle andere zonden doen. en dan blijven we bezig.
als de overheid van mij steelt (zoals nu met dat pensioengedoe, dat vind ik gewoon ordinair jatten van mensen die dat geld zelf verdiend hebben) vind ik dat ik mijn werk mag neerleggen.
is er een duidelijke bijbelse gebeurtenis die dit soort dingen beschrijft?
Engaged @ 07-01-2005

Josh

Berichtdoor Josh » 14 sep 2004 18:31

Straks moet er op de Sabbat ook gewerkt worden als het aan de wereld ligt... en dat is dus niet toegestaan voor de Kinderen van GOD...

Leg je dan het werk neer of doe je gedwee wat je werkgever (=de wereld) wil?

Overigens...
* het 5de Gebod luidt: 'Eert uw vader en uw moeder, opdat uw dagen verlengd worden in het land, dat u de HEERE uw God geeft'.
* het 6de Gebod luidt: 13 Gij zult niet doodslaan.

** Er is geen gebod dat zegt: 'gij zult niet staken'.
** Er is ook geen gebod dat zegt: 'u bent slaaf van uw werkgever'!

Josh

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 14 sep 2004 19:06

Brion schreef:
caprice schreef:Lees hier hoe het RMU er over denkt. Daar ben ik het wel mee eens:

Met alle respect voor het RMU, maar ik ben het er niet mee eens. Ik houd niet zo van stakingen en al dat aktievoeren, maar ik probeer me toch eens voor te stellen hoe de maatschappij er NU uit had gezien, als er pakweg, de laatste 50 jaar nooit was gestaakt. In ieder geval heel anders dan nu, en of we er dan op vooruit waren gegaan vraag ik me af.

Kijk, daar kan ik me zeker in vinden.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Brion
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Brion » 14 sep 2004 19:28

Marnix schreef:
Brion schreef:

Da's mooi! :D Wil je ook nog eens even met mij meedenken? HOE zou nou de maatschappij eruit hebben gezien als er nooit gestaakt zou zijn? Ik heb er een paar uur de tijd voor gehad om er over na te denken......ik ben er nog niet uit.. 8)

columbus
Majoor
Majoor

Berichtdoor columbus » 14 sep 2004 23:01

Brion schreef:
Marnix schreef:
Brion schreef:

Da's mooi! :D Wil je ook nog eens even met mij meedenken? HOE zou nou de maatschappij eruit hebben gezien als er nooit gestaakt zou zijn? Ik heb er een paar uur de tijd voor gehad om er over na te denken......ik ben er nog niet uit.. 8)

De huidige maatschappij en die van de laatste 30 jaren...kerken die leeglopen en leegliepen, stijgende misdaadcijfers, abortus en moet ik nog meer opnoemen? is dan welvaart/rijkdom het enige waar we voor staken?
die paar uur dat we meer moeten werken, zijn die paar uren nu echt slecht voor een mens?
komt niet alleen door staken, weet ik ook wel, maar het is wel een teken dat gezag, het rijk of de 'baas' aan kracht heeft verloren.
persoonlijk vind ik staken één van de vele verloederingen van de maatschappij
Alleen daar kan liefde leven, alleen daar is het leven goed, waar pa stil en ongedwongen, de aardappels schilt en de afwas doet.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 14 sep 2004 23:08

Ik denk dat je het ook in z'n context moet zien. Nu is staken niet echt meer nodig, we hebben de vakbonden enzo die onderhandelen, staken is niet meer relevant als pressiemiddel.

Maar in de tijd dat mensen 12uur per dag werkten voor een hongerloontje en letterlijk uitgebuit werden lijkt staken me een gerechtvaardigde actie. Want de werkgever houdt zich dan misschien wel aan het contract (als dat er al was), maar dat contract an sich is onbijbels omdat de arbeider geen redelijk loon krijgt (er is toch ergens een bijbeltekst daarover?).

columbus
Majoor
Majoor

Berichtdoor columbus » 14 sep 2004 23:11

heb je ook wel gelijk in maar als ik naar de laatste 15 jaar kijk, staken om 2 % loonsverhoging of een uurtje minder werken, die stakingen waren echt onzin. (vind ik)
Alleen daar kan liefde leven, alleen daar is het leven goed, waar pa stil en ongedwongen, de aardappels schilt en de afwas doet.

André

Berichtdoor André » 14 sep 2004 23:13

Brion schreef:Wil je ook nog eens even met mij meedenken? HOE zou nou de maatschappij eruit hebben gezien als er nooit gestaakt zou zijn? Ik heb er een paar uur de tijd voor gehad om er over na te denken......ik ben er nog niet uit.. 8)

Wordt ook een lastige, eerst een eeuw terug denken, en vanaf daar de toekomst indenken. :? :?

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 14 sep 2004 23:13

columbus schreef:heb je ook wel gelijk in maar als ik naar de laatste 15 jaar kijk, staken om 2 % loonsverhoging of een uurtje minder werken, die stakingen waren echt onzin. (vind ik)

Vind ik ook, en dat zijn ook gewoon publiciteitsstunten van de vakbonden. Want onderling hebben ze allang besloten dat die 2% er toch wel (of niet) komt.

Terug naar “Archief”