Hoe is het om een domineeskind te zijn?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

jip_86
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor jip_86 » 14 sep 2004 21:04

Spiff schreef:positie is misschien een beetje een groot woord, maar je hebt domineeskinderen die er echt op kikken
Ik niet hoor. Ik loop er niet mee te koop ofzo.

Spiff

Berichtdoor Spiff » 14 sep 2004 21:06

jip_86, jij vindt dus dat discobezoek niet kan?

Rufi
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Rufi » 14 sep 2004 21:08

jip_86 schreef:Kzit op een reformatorische school. In mn nieuwe klas weten ze het nog niet geloof ik of maar een paar. In mn oude klas wisten ze het wel maar daar deden ze er niet raar over ofzo geloof ik.

Spiff schreef:ach ja, mensen kijken je er wel op aan. er wordt van jou verwacht dat je het goede voorbeeld geeft en dat is wel een lastig. wat zijn jou ervaringen daarmee dan?
Ach lastig vind ik het niet echt om het goede voorbeeld te geven. Ik zit niet zaterdag bij de voetbal te zuipen als de rest van het dorp maar dat hoeft van mij gewoon niet echt, niet omdat ik domineeszoon ben ofzo. Zelfde geld voor discobezoek.

Ik heb me altijd verzet tegen dat 'het goede voorbeeld geven'. Ieder kind van God moet het goede voorbeeld geven. Overigens werd ons vroeger thuis wel regelmatig voorgehouden dat we er rekening mee moesten houden dat wel nu eenmaal 'in een glazen huis' leefden. Dat sloeg dan meer op een paar van mijn broers en zussen. Ik was zelf nogal braaf.

Spiff

Berichtdoor Spiff » 14 sep 2004 21:09

betekend het dan dat braaf zijn gelijk staat aan het goede voorbeeld geven?

Rufi
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Rufi » 14 sep 2004 21:11

Spiff schreef:betekend het dan dat braaf zijn gelijk staat aan het goede voorbeeld geven?

Nee, dat is het niet. Ik zei al dat ik helemaal niet 'het goede voorbeeld' wilde geven. Ik was gewoon echt braaf.

jip_86
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor jip_86 » 14 sep 2004 21:13

Spiff schreef:jip_86, jij vindt dus dat discobezoek niet kan?
Nee heb er geen behoefte aan.

Rufi
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Rufi » 14 sep 2004 21:15

jip_86 schreef:
Spiff schreef:jip_86, jij vindt dus dat discobezoek niet kan?
Nee heb er geen behoefte aan.

Ben je zelf al eens geweest Spiff? Ik wel, een keer, nooit weer. Echt erg!

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 14 sep 2004 21:18

Wat mij (als niet-domineeskind zijnde) altijd opviel was dat domineeskinderen vaak juist het meest populair/stoer deden, misschien om vooral niet als soft domineeskind gezien te worden?

jip_86
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor jip_86 » 14 sep 2004 21:22

Dan ben ik toch soft denk ik.

Rufi
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Rufi » 14 sep 2004 21:24

Aragorn schreef:Wat mij (als niet-domineeskind zijnde) altijd opviel was dat domineeskinderen vaak juist het meest populair/stoer deden, misschien om vooral niet als soft domineeskind gezien te worden?

Dat geldt niet voor mij, maar vast wel voor andere domineeskinderen. Ik had overigens niet het idee dat mensen mij 'soft' vonden. Wel heb ik mij regelmatig gestoord aan het vreemde idee van veel mensen dat je als domineeskind altijd goed kunt leren en naar de universiteit gaat. Ze keken mijn zus vreemd aan omdat ze naar de huishoudschool ging. Belachelijk toch!

Rufi
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Rufi » 14 sep 2004 21:42

BJ schreef:Ik zelf niet, maar er zijn meer.

Maar voordat die zich allemaal gemeldt hebben ben ik toch wel benieuwd of het "bijzonder" voelt of iets van je weet niet beter of ongemakkelijk of juist een groot voordeel?

Het is natuurlijk niet bijzonder om een domineeskind te zijn, maar mensen geven je vaak wel dat gevoel.
Natuurlijk weet je ook niet beter. Andere kinderen dachten altijd dat het raar is als je eigen vader op de preekstoel staat, maar ik was dat natuurlijk gewend. Mij leek het bijvoorbeeld weer vreemd om een meester als vader te hebben en bij hem in de klas te zitten.
Een voordeel heb ik er nooit aan kunnen ontdekken, maar misschien andere domineeskinderen wel. We wachten af.

BJ
Moderator

Berichtdoor BJ » 14 sep 2004 21:46

Een oud predikant wiens vader ook dominee is heeft eens verteld dat hij een keer op zondag geen zin had om naar de kerk te gaan, kan gebeuren. Dus hij bleef thuis, de pastorie stond naast de kerk. Dus alle kerkgangers keken naar het huis (niet bewust van het feit dat hij daar was) maar hij vond dit zo erg dat hij daarna nooit meer is thuis gebleven. Dus inderdaad misschien wat iemand eerder al zei het glazen huis.

jip_86
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor jip_86 » 14 sep 2004 21:52

BJ schreef:Een oud predikant wiens vader ook dominee is heeft eens verteld dat hij een keer op zondag geen zin had om naar de kerk te gaan, kan gebeuren. Dus hij bleef thuis, de pastorie stond naast de kerk. Dus alle kerkgangers keken naar het huis (niet bewust van het feit dat hij daar was) maar hij vond dit zo erg dat hij daarna nooit meer is thuis gebleven. Dus inderdaad misschien wat iemand eerder al zei het glazen huis.
Gebeurd denk ik onbewust ja. Het is het huis van de dominee dat is natuurlijk heel bijzonder. Denk zelf dat iedereen dat doet. Of als we door een andere plaats rijden is het meestal ook van: dat is het huis van dominee die en die. Wij kijken dus zelf ook naar huizen van dominees :P

Rufi
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Rufi » 14 sep 2004 21:59

jip_86 schreef:
BJ schreef:Een oud predikant wiens vader ook dominee is heeft eens verteld dat hij een keer op zondag geen zin had om naar de kerk te gaan, kan gebeuren. Dus hij bleef thuis, de pastorie stond naast de kerk. Dus alle kerkgangers keken naar het huis (niet bewust van het feit dat hij daar was) maar hij vond dit zo erg dat hij daarna nooit meer is thuis gebleven. Dus inderdaad misschien wat iemand eerder al zei het glazen huis.
Gebeurd denk ik onbewust ja. Het is het huis van de dominee dat is natuurlijk heel bijzonder. Denk zelf dat iedereen dat doet. Of als we door een andere plaats rijden is het meestal ook van: dat is het huis van dominee die en die. Wij kijken dus zelf ook naar huizen van dominees :P

Ja, maar dan is het misschien meer het idee: daar woont een collega.
Er werd door voorbijgangers ook altijd naar ons huis gekeken. Gelukkig kon je niet echt goed naar binnenkijken anders had ik dat vast heel vervelend gevonden.

Spiff

Berichtdoor Spiff » 16 sep 2004 15:05

sommige mensen zijn inderdaad heel erg nieuwsgierig, maar goed daar moet je je gewoon niet zo veel van aantrekken.
hadden jullie trouwens liever gewild dat je vader een ander beroep had gekozen?

Terug naar “Archief”