Is de kerk dood?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 13 sep 2004 20:30

Dat je een keer naar een bepaalde site verwijst, kan ik nog wel accepteren, maar volgens mij is het uiten van allerlei propaganda niet de bedoeling.

Mods?
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Brion
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Brion » 13 sep 2004 20:40

Optimatus schreef:Dat je een keer naar een bepaalde site verwijst, kan ik nog wel accepteren, maar volgens mij is het uiten van allerlei propaganda niet de bedoeling.

Mods?

Als deze link er direkt achter wordt geplaatst is het denk ik niet zo erg... 8) :D
http://www.familyradioiswrong.com/

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 13 sep 2004 20:44

Ik word zo moe van die Amerikaanse nepreligies... :)

Carl
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Carl » 13 sep 2004 21:11

caprice schreef:Het is inderdaad droevig gesteld. Wat een geesteloosheid en biddeloosheid is er in de kerken. Het lijkt soms wel of God niet meer werkt, maar toch zal Hij doorgaan met Zijn werk totdat de laatste zal zijn toegebracht tot de Kerk.

Je kunt je wel afvragen of dat in de bestaande structuren zal gebeuren.
Vergeet niet dat het optreden van Jesus iets totaal anders dan de voor die tijd erkende geloofsrichting (het jodendom) betekende.
Overigens vind ik het heel erg jammer dat wij onze joodse wortels zijn kwijtgeraakt, en soms zelfs te vuur en ten zwaard hebben bestreden.

je broer
Carl
1 Joh.4:7,8 ...en een ieder, die liefheeft, is uit God geboren en kent God. Wie niet liefheeft, kent God niet, want God is liefde.

Kees Droog

Indien Satan vandaag in de kerken regeert...

Berichtdoor Kees Droog » 13 sep 2004 22:26

Wat zou ik dan moeten doen?

God onderricht Zijn mensen wat te doen zodra Satan de kerken overwint:
Alsdan die in Judea zijn, dat zij vlieden naar de bergen; en die in het midden van dezelve zijn, dat zij daaruit trekken; en die op de velden zijn, dat zij in dezelve niet komen. Want deze zijn dagen der wraak, opdat alles vervuld worde, dat geschreven is. (Lukas 21:21-22)

En het geschiedde als zij hen uitgebracht hadden naar buiten, zo zeide Hij: behoud u om uws levens wil; zie niet achter u om, en sta niet op deze ganse vlakte; behoud u naar het gebergte heen, opdat gij niet omkomt. (Genesis 19:17)

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 13 sep 2004 22:31

Psalm 122:1 (NBG)

Ik was verheugd, toen men mij zeide:
Laten wij naar het huis des Heren gaan.

Als dat geen aansporing is, de kerk trouw te blijven.

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 14 sep 2004 07:23

Hmm, ik hou het toch maar bij de vragen en antwoorden van de catechismus. :wink:
En die zeggen me dat ik de kerk (als zichtbare gestalte van het lichaam van Christus hier op aarde) trouw moet blijven totdat Hij komt.

Vr.54. Wat gelooft gij van de heilige algemene Christelijk Kerk?
Antw. Dat de Zone Gods uit het ganse menselijk geslacht Zich een gemeente, tot het eeuwige leven uitverkoren, door Zijn Geest en Woord, in enigheid des waren geloofs, van den beginne der wereld tot aan het einde vergadert, beschermt en onderhoudt; en dat ik daarvan een levend lidmaat ben en eeuwig zal blijven.

Vr.55. Wat verstaat gij door de gemeenschap der heiligen?
Antw. Eerstelijk dat de gelovigen, allen en een iegelijk, als lidmaten aan den Heere Christus en al Zijn schatten en gaven gemeenschap hebben.Ten andere dat elk zich moet schuldig weten zijn gaven ten nutte en ter zaligheid der andere lidmaten gewilliglijk en met vreugde aan te wenden.

Vr.103. Wat gebiedt God in het vierde gebod?
Antw. Eerstelijk dat de kerkedienst, of het predikambt, en de scholen onderhouden worden, en dat ik, inzonderheid op den sabbat, dat is op den rustdag, tot de gemeente Gods naarstiglijk kome, om Gods Woord te horen, de Sacramenten te gebruiken, God den Heere openlijk aan te roepen, en den armen Christelijke handreiking te doen; ten andere dat ik al de dagen mijns levens van mijn boze werken ruste, den Heere door Zijn Geest in mij werken late, en alzo den eeuwigen sabbat in dit leven aanvange.

Zolang bovenstaande nog onverkort in de kerken geleerd wordt, mogen we ze niet verlaten, ondanks de (soms schrijnende) tekortkomingen van die kerken.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

scape
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor scape » 14 sep 2004 09:29

Ik wil reageren op het begin van deze topic.

Of de kerk dood is? Er zit een kern van waarheid is als je kijkt naar de zgn leegloop van kerken.

Maar toch denk ik dat we eerst eens moeten nadenken over 'wat is dood?' Monddood? geen bestaansrecht in onze samenleving? Niet actief? Een kolos van regelgeving en droge dogma's? Een systeem dat angstvallig naar binnen is gekeerd en buitensluit?

Dit zijn zeker zaken die te vinden zijn in kerken. . . er vallen in de reacties echter woorden als initiatieven, opwekking, enz. Er leeft dus wel veel, en da's niet-dood.

Ik ben er van bewust dat er verandering nodig is binnen de kerken. Maar met abstracte uitspraken als 'bekeert u' 'Gods oordeel' 'vlucht de kerk uit!' bouw je niets op, heb je een kerk-politieke agenda, zijn het loze hole woorden. . . .

Ik denk dat mensen best constuctiever mogen denken. Concreet, praktisch, niet-dualistisch en openminded. Er is namelijk van alles 'dood' te verklaren in onze maatschappij. Maar daarbij zijn er allerlei groepen mensen die zich inzetten en hun bewustzijn uitdragen en de dialoog voeren.

Denk aan de andersglobalisten, stickeraars, muzikanten, kunstenaars, schrijvers, TV-makers, enz Het enige wat het begin van deze topic bij mij opriep was dat ik mijn ogen, oren en mond open moet houden en dat ik graag met andere christenen in dialoog blijf met de samenleving.

In A'dam ontmoet ik veel christenen die op deze wijze in de samenleving staan. In die zin. . . .

De Kerk leeft!

Scape

meschianza
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor meschianza » 14 sep 2004 10:03

Amen, Scape.

DE kerk is nu in Nederland meer nodig dan ooit, en dan wel een levende kerk.
InRotterdam is onwijze leegstroom geweest . Maar met enkele jonge mensen zijn we aan de slag gegaan met evangelisatie, heel langzaam druppelen er niet-christenen binnen. Gelukkig zie ik dat de kerk zeker leeft in de mensen die zich inzetten voor de niet gelovige- medemens!

Helemaal als we nu in het eind der tijden leven, moeten we ons als kerkelijke gemeentes gaan binden, bidden en uitgaan om Gods Woord te brengen in plaats van je terugtrekken. Gemeentes die dat! niet nodig lijken te vinden, die zijn misschien dood, of minstends lauw.
Maar om te zeggen dat alle kerken dood zijn :? , sorry hoor....dan leef je echt in een waanwereld.

Maar als ik de berichten van Kees D. lees, moeten we in de bergen gaan zitten. Aangezien we die in Nederland niet hebben, wordt het dus de Biesbosch ofzo. Wat moet ik daar doen?
''Duisternis verdwijnt niet door duisternis. Dat kan alleen licht. Haat verdwijnt niet door haat. Dat kan alleen liefde.'' Martin Luther King

parsifal
Majoor
Majoor

Berichtdoor parsifal » 14 sep 2004 10:16

Een lied van Derek Webb, Ik denk dat het wel kernachtig is:

The Church
(words and music by derek webb)

i have come with one purpose
to capture for myself a bride
by my life she is lovely
by my death she’s justified

i have always been her husband
though many lovers she has known
so with water i will wash her
and by my word alone

so when you hear the sound of the water
you will know you’re not alone

(chorus)
‘cause i haven’t come for only you
but for my people to pursue
you cannot care for me with no regard for her
if you love me you will love the church

i have long pursued her
as a harlot and a whore
but she will feast upon me
she will drink and thirst no more

so when you taste my flesh and my blood
you will know you’re not alone

(chorus)
there is none that can replace her
though there are many who will try
and though some may be her bridesmaids
they can never be my bride

(chorus)
"Then he isn't safe?" said Lucy.
[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 14 sep 2004 11:03

meschianza schreef:Amen, Scape.

InRotterdam is onwijze leegstroom geweest . Maar met enkele jonge mensen zijn we aan de slag gegaan met evangelisatie, heel langzaam druppelen er niet-christenen binnen. Gelukkig zie ik dat de kerk zeker leeft in de mensen die zich inzetten voor de niet gelovige- medemens!

Helemaal als we nu in het eind der tijden leven, moeten we ons als kerkelijke gemeentes gaan binden, bidden en uitgaan om Gods Woord te brengen in plaats van je terugtrekken. Gemeentes die dat! niet nodig lijken te vinden, die zijn misschien dood, of minstends lauw.
Maar om te zeggen dat alle kerken dood zijn :? , sorry hoor....dan leef je echt in een waanwereld.

Maar als ik de berichten van Kees D. lees, moeten we in de bergen gaan zitten. Aangezien we die in Nederland niet hebben, wordt het dus de Biesbosch ofzo. Wat moet ik daar doen?

Hohoho... Wat dacht je van de Vaalserberg? ;)
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

meschianza
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor meschianza » 14 sep 2004 11:09

Marnix schreef:
meschianza schreef:Amen, Scape.

Hohoho... Wat dacht je van de Vaalserberg? ;)

Hm...gaat dat passen denk je? Met alle christenen uit Nederland op die berg? Eventueel kunnen we nog uitwijken naar de Keutenberg. Maar het wordt krap :?
''Duisternis verdwijnt niet door duisternis. Dat kan alleen licht. Haat verdwijnt niet door haat. Dat kan alleen liefde.'' Martin Luther King

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 14 sep 2004 11:12

Aangezien er zoveel kerkelijke verdeeldheid is geven we elke kerk gewoon een eigen berg :)
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 14 sep 2004 12:06

meschianza schreef:Hm...gaat dat passen denk je? Met alle christenen uit Nederland op die berg? Eventueel kunnen we nog uitwijken naar de Keutenberg. Maar het wordt krap

Marnix schreef:Aangezien er zoveel kerkelijke verdeeldheid is geven we elke kerk gewoon een eigen berg :)

Bergen zat in Nederland hoor: Holterberg, Grebbeberg, Torenberg, Gulpenerberg, Sint Pietersberg, Amerongseberg enz. enz. :D

Zijn er wel genoeg christenen in Nederland om die bergen vol te krijgen? Daar maak ik me wel eens zorgen over. :?
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

scape
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor scape » 14 sep 2004 19:30

----------------------------
O, eeh . . . er stond hier een reactie van ene Israel die op mij reageerde . . . maar die is weggehaald. Maar goed, daar kan ik prima mee leven. Lees gerust de post door, maar was vooral aan Israel gericht.

-----------------------------

Hoi Israel, bedankt voor de lange reactie . . . ik moet hem effe goed doorlezen vanwaaruit je nu precies reageerde. Misschien dit onderstaande?

'....Ik ben er van bewust dat er verandering nodig is binnen de kerken. Maar met abstracte uitspraken als 'bekeert u' 'Gods oordeel' 'vlucht de kerk uit!' bouw je niets op, heb je een kerk-politieke agenda, zijn het loze holle woorden....'

Ik heb dit geschreven omdat de discussie naar mijn idee nogal vergeestelijkt werd. Als er mensen kwamen met voorbeelden werd hier niet op ingegaan. Ik vond dit lastig omdat er voorbeelden uit de wereld-om-ons-heen werden gediskwalificeerd.

Het huivert mij nogal om mee te gaan in 'het vluchten naar de bergen.' Inderdaad, ook ik moet op een moment verantwoording afleggen voor God. Maar wanneer dat is weet ik niet. Ik weet in ieder geval dat ik morgen weer naar mijn werk hoop te gaan, de krant lees en mijn bord hoop leeg te eten.

Dit lijkt oppervlakkig, maar ten diepste kan ik moeilijk leven met de gedachte dat er kerken vol zich enkel druk maken over hun zieleheil en een hemel terwijl de wereld om ons heen verrot is. Het erge vindt ik dan nog dat de kerken-die-zich-druk maken nog wel effe opmerken dat het verrot is . . . en ze draaien hun hoofdjes mooi weg van alles.

In die zin . . . over welke escape heb jij het nu of heb ik het? En als we het toch over Escape hebben, scape is de naam. scape kun je aanvullen met soundscape, cityscape, landscape en op dit forum oppinionscape. Maar de directe link is te vinden op www.scape-music.de.

vrede, scape

Terug naar “Archief”