Opvoeden

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Mariamagdalena
Majoor
Majoor

Berichtdoor Mariamagdalena » 06 sep 2004 11:01

Kleine kinderen kleine zorgen grote kinderen grote zorgen, dat zegt mijn moeder ook altijd.
Maar als je kleine kind een peutertje, kanker heeft, dan heb je ook grote zorgen, vind ik dus.

EU-25
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor EU-25 » 08 sep 2004 13:53

Het probleem wat Joepie aansnijdt, geeft nog eens duidelijk aan dat twee aspecten van opvoeding heel belangrijk zijn. 1. Veel met elkaar praten, en daardoor elkaar door en door kennen. 2. Vertrouwen. Hoe meer je dat als ouders wint, hoe kleiner de kans op dit soort ellende en spanning.
Daarmee zeg ik uiteraard niet dat dit bij Joepie ontbroken heeft, je hebt niet alles in de hand, maar ik zie het wel als een aansporing om daar bij ons thuis heel alert op te zijn. (Onze oudste is overigens pas vier, dus haar verwacht ik niet binnenkort met een fout vriendje thuis te komen.)

Maar proberen te laten zien dat je om je kind geeft, en het beste ermee voorhebt, + (voor-)leven uit geloof, lijken me belangrijke, dagelijkse (!) aandachtspunten.

marjo
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor marjo » 08 sep 2004 16:40

Praten,makkelijker gezegd dan gedaan. Veel echtparen hebben al moiete met elkaar te praten. Maar ik heb het wel gemist in mijn opvoeding. Dus ik vind dat je een waar woord spreekt.

joepie

Berichtdoor joepie » 08 sep 2004 17:43

Dat was nu juist niet aan de orde. We praten namelijk heel veel met elkaar. En we zijn een heel hecht en kloos gezin. Er is wel degelijk voldoende vertrouwen. We praten veel over God en leven ze ook wel voor vanuit de Bijbel.
Wij dachten ook met elkaar dat als dat goed zit je kinderen je wel in vertrouwen nemen als er zoiets met ze gebeurd.
Maar dus niet. Want ten eerste werd ze bedreigd en ten tweede wist ze hoeveel verdriet wij met elkaar erom zouden hebben. Dus om ons te beschermen durfde ze het niet te vertellen.

Mariamagdalena
Majoor
Majoor

Berichtdoor Mariamagdalena » 08 sep 2004 19:00

Mijn ervaring is dat jongens van boven de 16 niet graag praten. Het is echt heel moeilijk. De meeste jongens en mannen zijn binnenvetters. Dus zie er maar eens wat uit te trekken als je ziet dat er wat met je kind is :?
Als ze klein zijn is het nog makkelijk, zijn ze groot, dan moeten ze toch zelf met dingen naar je toe komen, want het gaat vaak moeilijk. Meisjes daarintegen praten makkelijker.

*Annet*
Generaal
Generaal

Berichtdoor *Annet* » 08 sep 2004 20:54

Mariamagdalena schreef:Mijn ervaring is dat jongens van boven de 16 niet graag praten. Het is echt heel moeilijk. De meeste jongens en mannen zijn binnenvetters. Dus zie er maar eens wat uit te trekken als je ziet dat er wat met je kind is :?
Als ze klein zijn is het nog makkelijk, zijn ze groot, dan moeten ze toch zelf met dingen naar je toe komen, want het gaat vaak moeilijk. Meisjes daarintegen praten makkelijker.

Denk dat het helemaal van de persoon zelf afhangt of het een prater is of niet. Bij ons is het namelijk juist andersom!

Mijn man, en ook zijn broers praatten veel meer met hun ouders als ik ooit gedaan heb!
ja, dat is mijn mening dan he.....

Mariamagdalena
Majoor
Majoor

Berichtdoor Mariamagdalena » 09 sep 2004 08:51

Nou, ik bedoel niet perse met je ouders, maar in het algemeen. Met je partner ook. Mannen zijn meestal niet van die praters, een uitzondering daargelaten, natuurlijk.

*Annet*
Generaal
Generaal

Berichtdoor *Annet* » 09 sep 2004 13:46

Nou heb ik nog even een vraag:

Lukt het jullie om je partner een beetje op te voeden??? :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 09 sep 2004 14:21

*Annet* schreef:Nou heb ik nog even een vraag:

Lukt het jullie om je partner een beetje op te voeden??? :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Uit het feit dat je deze vraag stelt maak ik op dat het je partner nog niet gelukt is jou op te voeden.. :mrgreen:

joepie

Berichtdoor joepie » 09 sep 2004 14:57

Heb genoeg aan mijn eigen kinderen opvoeden :wink:
Gelukkig is mijn partner het kind van een ander :mrgreen: :mrgreen:

marjo
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor marjo » 09 sep 2004 17:00

Mijn partner opvoeden? Nee dat doe ik niet. Maar je kunt er wel veel van leren dat je allebei anders bent opgevoed.

Mariamagdalena
Majoor
Majoor

Berichtdoor Mariamagdalena » 09 sep 2004 20:54

*Annet* schreef:Nou heb ik nog even een vraag:

Nee, mijn partner heeft mij meer opgevoed :mrgreen:

*Annet*
Generaal
Generaal

Berichtdoor *Annet* » 11 sep 2004 22:50

Wat vinden jullie een geschikte leeftijd om kinderen zakgeld te geven? Heb verschillende nichtjes die al met hun 4/5 jaar zakgeld krijgen. Mede omdat kinderen in de buurt dat krijgen.

Eerlijk gezegd vind ik dat nog wel erg jong. Ze hebben nog geen idee van geld of waarde. En waar heeft zo'n jong kind nou geld voor nodig?

Mariamagdalena
Majoor
Majoor

Berichtdoor Mariamagdalena » 12 sep 2004 20:23

Wij gaven de kinderen altijd vanaf 6 jaar zakgeld. Toen, een kwartje, net zoiets als nu 50 eurocent of zo, per week.

André

Berichtdoor André » 12 sep 2004 22:01

*Annet* schreef:Wat vinden jullie een geschikte leeftijd om kinderen zakgeld te geven? Heb verschillende nichtjes die al met hun 4/5 jaar zakgeld krijgen. Mede omdat kinderen in de buurt dat krijgen.

Wel een beetje te jong vind ik, en de reden waarom is al helemaal "duhh"
Als je buurmeisje in de sloot springt hoef jij je zoon of dochter nog geen zakgeld te geven :roll:
Een jaar of 7/8 lijkt mij wel vroeg genoeg.

*Annet* schreef:Eerlijk gezegd vind ik dat nog wel erg jong. Ze hebben nog geen idee van geld of waarde. En waar heeft zo'n jong kind nou geld voor nodig?

kHeb wel sterk de indruk dat kinderen om 1 of andere vage reden, minder idee hebben wat geld waard is, dan jaren terug, zal wel iets met de ouders en de school te maken hebben 8)
Dat geld hebben ze nodig om op te scheppen naar hun vriendjes toe, verder niet.

Terug naar “Archief”