Homos in de Bijbel

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 11 sep 2004 07:59

Merkwaardig genoeg ben ik het wat dit topic betreft volkomen met Bookman eens. :wink:

Socrates
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Socrates » 11 sep 2004 18:02

Idem... behalve dan dat ik niet geloof dat 'uitgeoefende' homoseksualiteit zonde is :)

maar wat dat betreft is het aantal medestanders hier dun gezaaid geloof ik zo...

Bookman
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Bookman » 11 sep 2004 18:05

Socrates schreef:Idem... behalve dan dat ik niet geloof dat 'uitgeoefende' homoseksualiteit zonde is :)

maar wat dat betreft is het aantal medestanders hier dun gezaaid geloof ik zo...

Bookman weet dat het zonde is, zucht............
Verlos ons, HEERE, onze God! en verzamel ons uit de heidenen, opdat wij den Naam Uwer heiligheid loven, ons beroemende in Uw lof.
Psalm 106:47

Socrates
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Socrates » 11 sep 2004 18:14

Ja en Socrates weet van niet :) (zuchtloos)

Brion
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Brion » 11 sep 2004 18:19

Socrates schreef:Idem... behalve dan dat ik niet geloof dat 'uitgeoefende' homoseksualiteit zonde is :)

Dat zou nog wel eens heel erg mee kunnen vallen! Bestudeer dit hele topic nog maar eens. En probeer ook maar eens wat door de regels heen te lezen.

Zareb
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Zareb » 11 sep 2004 18:55

"Uitgeoefende homoseksualiteit". !!!!!
Tja, hoe krijg je het woord verzonnen.

Ikgeloof absoluut niet in de splitsing tussen homofiel en homoseksueel. Dit is niet op de Bijbel terug te voeren en ook op basis van de psychologie (seculier gezien) niet aannemelijk te maken.

Het is wel makkelijk voor de kerk. Immers op deze manier kan men het onderscheid tussen "je mag het wel zijn maar je mag het niet doen" aannemelijk maken.

En wat is dan "uitgeoefende" seksualiteit. Mag ik even gewoon zeggen hoe ik dat zelf beleefd hebt. Misschien geef ik mijzelf dan teveel bloot maar dat zij dan maar zo.

Toen mij †partner en ik voor de eerste keer "samen" waren, was dat "thuis komen". En verzin er dan svp geen toestanden bij. Een homoseksuele relatie is anders dan een heterorelatie. ook seksueel. De "daad" die binnen dit forum "heiligheidsvormen" heeft verkregen, is niet te vergelijken met ......!
En dat hoeft ook niet.
De intentie van "in elkaars armen in slaap vallen" is m.i. veel dieper dan "je weet wel wat". ('k heb geen idee hoe expliciet je hier mag zijn)

Ik heb nu geen relatie. Leef ik mijn homoseksualiteit dan niet uit?
Nee, want ik doe het niet!
Ja, want ik verlang er wel naar.

Heeft God dat verlangen verboden?

Race406
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 11 sep 2004 23:12

Zareb schreef:

"Uitgeoefende homoseksualiteit". !!!!!
Tja, hoe krijg je het woord verzonnen.

Ikgeloof absoluut niet in de splitsing tussen homofiel en homoseksueel. Dit is niet op de Bijbel terug te voeren en ook op basis van de psychologie (seculier gezien) niet aannemelijk te maken.

Het is wel makkelijk voor de kerk. Immers op deze manier kan men het onderscheid tussen "je mag het wel zijn maar je mag het niet doen" aannemelijk maken.

En wat is dan "uitgeoefende" seksualiteit. Mag ik even gewoon zeggen hoe ik dat zelf beleefd hebt. Misschien geef ik mijzelf dan teveel bloot maar dat zij dan maar zo.

Toen mij †partner en ik voor de eerste keer "samen" waren, was dat "thuis komen". En verzin er dan svp geen toestanden bij. Een homoseksuele relatie is anders dan een heterorelatie. ook seksueel. De "daad" die binnen dit forum "heiligheidsvormen" heeft verkregen, is niet te vergelijken met ......!
En dat hoeft ook niet.
De intentie van "in elkaars armen in slaap vallen" is m.i. veel dieper dan "je weet wel wat". ('k heb geen idee hoe expliciet je hier mag zijn)

Ik heb nu geen relatie. Leef ik mijn homoseksualiteit dan niet uit?
Nee, want ik doe het niet!
Ja, want ik verlang er wel naar.

Heeft God dat verlangen verboden?

God heeft het verlangen naar seks niet verboden, maar heeft dat zelf in de schepping gelegd! Alleen.....:God schiep man en vrouw. "Daarom zal een MAN zijn vader en moeder verlaten, en zijn VROUW aanhangen. En DIE TWEE zullen tot een vlees zijn." En God vernietigde Sodom en Gomorra onder andere omdat "mannen met mannen schandelijkheid bedreven". Oftewel seks hadden met elkaar. God heeft de seksualiteit in de schepping gelegd, omdat de wereld bevolkt moest worden. En om te genieten van elkaar als man en vrouw. Je begrijpt, Zareb, dat ik homoseksualiteit afwijs. Evenwel wijs ik homofiele medemensen NIET af. Dat moge ook duidelijk zijn! God haat de zonde, maar heeft de zondaar lief. En wie van ons mensen is zonder zonde? God heeft ons lief zoals we zijn. Zoals Hij ons geschapen heeft! En de een schept Hij zus, en de ander schept Hij zo. Ik wens je veel sterkte en wijsheid van Boven toe, om samen met God hierin een weg te vinden die je voor Hem kunt verantwoorden!
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

dingo

Berichtdoor dingo » 11 sep 2004 23:54

Het probleem voor mij is dat in de bijbel alleen gesproken wordt over homoseksuele praktijken in een context van afgoden/tempeldienst en orgien. Dat is volgens mij heel wat anders dan een oprechte relatie tussen twee homo's en daar wordt verder niet veel over gezegd. Ja ik weet dat we als man en vrouw geschapen zijn maar toen waren we ook nog volmaakt.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 11 sep 2004 23:58

@race406 (en anderen die die teksten aanhalen): hoe kun je het verantwoorden om die tekst over de man die z'n ouders zal verlaten etc. etc. door te trekken naar dit onderwerp? Waar haal je die link vandaan?

En dat van Sodom en Gomorra is dus ook niet bepaald eenduidig.

Race406
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 12 sep 2004 00:08

dingo schreef:Het probleem voor mij is dat in de bijbel alleen gesproken wordt over homoseksuele praktijken in een context van afgoden/tempeldienst en orgien. Dat is volgens mij heel wat anders dan een oprechte relatie tussen twee homo's en daar wordt verder niet veel over gezegd. Ja ik weet dat we als man en vrouw geschapen zijn maar toen waren we ook nog volmaakt.

Ja, toen waren we nog volmaakt. Dus omdat we nu niet meer volmaakt zijn, is de zonde er. En dat is voor een ieder persoonlijk om tegen bepaalde zonden te strijden. Of, als je het meent te kunnen verantwoorden, er samen met God een weg in te vinden! Maar je zegt zelf al: Toen man en vrouw werden geschapen om een eenheid (ook lichamelijk dus!) te vormen waren we nog volmaakt. Nu we niet meer volmaakt zijn zijn er dus andere vormen van seksualiteit bij gekomen. Dus niet volmaakt, dus zondig...! Jij zegt eigenlijk: Omdat we niet meer volmaakt zijn, zitten we nu eenmaal met de zonde, en dat moeten we maar accepteren, en het maar uitoefenen. Wil niet zeggen dat ik mensen zoals Zareb veroordeel, integendeel! Ik respecteer ieder mens, ook als hij/zij een andere seksuele geaardheid heeft. Ik wilde alleen zeggen dat homoseksualiteit in mijn ogen niet goed is. Maar de homofiele/-seksuele medemens blijf ik zien als een schepsel van God, die Hij liefheeft!
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

Race406
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 12 sep 2004 00:11

Aragorn schreef:@race406 (en anderen die die teksten aanhalen): hoe kun je het verantwoorden om die tekst over de man die z'n ouders zal verlaten etc. etc. door te trekken naar dit onderwerp? Waar haal je die link vandaan?

En dat van Sodom en Gomorra is dus ook niet bepaald eenduidig.

Lijkt me duidelijk toch? God zegt Zelf dat een MAN en een VROUW tot een vlees zullen zijn, en niet: "Daarom zal een man zijn vader en moeder verlaten, en zijn vrouw of man aanhangen... etc"." En waarom is het verhaal van Sodom en Gomorra niet eenduidig? Verklaar. Een van de redenen van de vernietiging van deze steden was de praktiserende homoseksualiteit. Niet dat die mensen niet door God geliefd waren, als ze zich bekeerd hadden tot God had Hij hen gespaard...!

Zareb
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Zareb » 12 sep 2004 11:18

Race406 schreef:
dingo schreef:Het probleem voor mij is dat in de bijbel alleen gesproken wordt over homoseksuele praktijken in een context van afgoden/tempeldienst en orgien. Dat is volgens mij heel wat anders dan een oprechte relatie tussen twee homo's en daar wordt verder niet veel over gezegd. Ja ik weet dat we als man en vrouw geschapen zijn maar toen waren we ook nog volmaakt.

Ja, toen waren we nog volmaakt. Dus omdat we nu niet meer volmaakt zijn, is de zonde er. En dat is voor een ieder persoonlijk om tegen bepaalde zonden te strijden. Of, als je het meent te kunnen verantwoorden, er samen met God een weg in te vinden! Maar je zegt zelf al: Toen man en vrouw werden geschapen om een eenheid (ook lichamelijk dus!) te vormen waren we nog volmaakt. Nu we niet meer volmaakt zijn zijn er dus andere vormen van seksualiteit bij gekomen. Dus niet volmaakt, dus zondig...!

Laat ik voorop stellen dat ik je reactie waardeer.

Alleen, je zegt dat er andere vormen van seksualiteit zijn bijgekomen.
Als je uitgaat van de situatie zoals die nu, na het paradijs, is dan is elke vorm van seksualiteit niet meer volmaakt. En is het strijden tegen de zonden dus een algemeen feit.
Ik ga geen teksten uit de Bijbel verbuigen om mijn gelijk te halen. Dat kan ik niet omdat de Bijbel daar over zwijgt.
Zijn er andere vormen bijgekomen? Misschien wel, of....
Als je (en nu doe ik even moeilijk) de verbanning uit het paradijs als grens ziet aan wat God bedoeld heeft, dan is ook de relatie tussen man en vrouw niet "heilig"

Jij zegt eigenlijk: Omdat we niet meer volmaakt zijn, zitten we nu eenmaal met de zonde, en dat moeten we maar accepteren, en het maar uitoefenen.

Waarom noem je het beleven van de liefde tussen 2 mensen van hetzelfde geslacht "uitoefenen van zonden"?
"Uitoefenen" klinkt alsof het in deze relaties alleen maar gaat om seks. En ik kan je als "ervaringsdeskundige" zeggen dat dit niet zo is.
Ondanks alle moderne voorlichtig is voor mij seks een ultieme manier om je liefde voor je partner vorm te geven.

Wil niet zeggen dat ik mensen zoals Zareb veroordeel, integendeel! Ik respecteer ieder mens, ook als hij/zij een andere seksuele geaardheid heeft. Ik wilde alleen zeggen dat homoseksualiteit in mijn ogen niet goed is. Maar de homofiele/-seksuele medemens blijf ik zien als een schepsel van God, die Hij liefheeft!

Het lijkt wel alsof God een percentage mensen geboren liet worden om in zonden te leven. God heeft mij geschapen. Van de moederschoot heb ik u geformeerd, staat er in de Bijbel. Het ontkennen van wie ik ben is een dan een ontkennen van Hem die mij bedoeld heeft zoals ik ben.

dingo

Berichtdoor dingo » 12 sep 2004 14:08

Race406 schreef:Ja, toen waren we nog volmaakt. Dus omdat we nu niet meer volmaakt zijn, is de zonde er. En dat is voor een ieder persoonlijk om tegen bepaalde zonden te strijden. Of, als je het meent te kunnen verantwoorden, er samen met God een weg in te vinden! Maar je zegt zelf al: Toen man en vrouw werden geschapen om een eenheid (ook lichamelijk dus!) te vormen waren we nog volmaakt. Nu we niet meer volmaakt zijn zijn er dus andere vormen van seksualiteit bij gekomen. Dus niet volmaakt, dus zondig...! Jij zegt eigenlijk: Omdat we niet meer volmaakt zijn, zitten we nu eenmaal met de zonde, en dat moeten we maar accepteren, en het maar uitoefenen. Wil niet zeggen dat ik mensen zoals Zareb veroordeel, integendeel! Ik respecteer ieder mens, ook als hij/zij een andere seksuele geaardheid heeft. Ik wilde alleen zeggen dat homoseksualiteit in mijn ogen niet goed is. Maar de homofiele/-seksuele medemens blijf ik zien als een schepsel van God, die Hij liefheeft!

Wat ik zeggen wil is dat in aanmerking nemende dat de schepping om onzentwil vervloekt is en wij zelf ook niet volmaakt meer zijn dat dat een reden is voor het bestaan van homoseksualiteit. Het is niet van de beginne af altijd zo geweest. Evengoed, dat wat God bindt zal de mens niet scheiden, toch kreeg Israel de mogelijkheid een scheidbrief te schrijven (om de hardheid huns harten, maar toch).
En als laatste bovenstaande in aanmerking nemend: 1 Corinthe 7:9 Indien zij zich echter niet kunnen beheersen, laten zij dan trouwen. Want het is beter te trouwen dan van begeerte te branden. waarom zou dat alleen voor hetero's gelden?

En wat ook nog van mijn hart moet en ik heb al heel wat homo's uit de kerk zien vertrekken helaas, er staat wel degelijk ...Uw naaste liefhebben als u zelf. En niet ...Uw naaste liefhebben als u zelf op voorwaarde dat .....
Laten we ook voor de homo's onder ons een warm nest zijn, in plaats van dat we ze wereld inschoppen omdat ze zondig zouden zijn. Alsof wij dat niet zijn! [ik zeg niet dat jij dat zegt Race406, meer een opmerking in z'n algemeenheid]

sela

Berichtdoor sela » 12 sep 2004 15:39

mooi gesproken dingo.

Koffie

Berichtdoor Koffie » 12 sep 2004 17:18

Even tussen door: ik ben op internet een interessant pastoraat tegengekomen over heteroseksualiteit. Het is een cynisch artikel dat op dezelfde manier geschreven is als een homo pastoraat maar wel heel interessant.
Helaas kan ik de link niet geven(kan wel maar dan moet ik het uitgebreid uitleggen hoe je er komt) voor degene die intresse hebben stuur me effe een pb met je mailadres en ik mail het naar je toe.

Terug naar “Archief”