Stelling: De zorg in verpleeghuizen is schandalig slecht!

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

ahuibers
Majoor
Majoor

Stelling: De zorg in verpleeghuizen is schandalig slecht!

Berichtdoor ahuibers » 10 sep 2004 13:58

Reageer op de volgende stelling

De zorg in verpleeghuizen is schandalig slecht!

Uitleg stelling:
Eén keer per week onder de douche, onvoldoende hulp bij maaltijden, personeel zonder diploma en vastgebonden patiënten. Kortom, de zorg in verpleeghuizen laat zeer te wensen over. Dat is de conclusie van de Inspectie voor de Gezondheidszorg. Volgens Arcares, de brancheorganisatie voor de verpleging en zorg, valt het allemaal reuze mee.

Is de zorg in verpleeghuizen echt zo slecht of wordt het sterk overdreven?

bron: Stand.nl

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 10 sep 2004 14:25

Loop een weekje mee in een verpleeghuis zou ik zeggen. :| Dit valt reuze mee in de praktijk namelijk. Ik vind het dus erg overdreven.

BJ
Moderator

Berichtdoor BJ » 10 sep 2004 14:33

Volgens mij is er hierover een topic, kan het alleen niet vinden :( Wellicht door een overactieve moderator al een keer verwijderd.

Maar ik hoorde ook al op de radio dat het meestal best mee valt. Mensen willen helemaal niet vaker dan 1 keer douchen per week, soms zelfs maar per 2 weken.

tanteoranje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor tanteoranje » 10 sep 2004 20:53

BJ schreef: Mensen willen helemaal niet vaker dan 1 keer douchen per week, soms zelfs maar per 2 weken.

:shock: :roll:
God geve mij, Jeruzalem,
dat ik eens op een dag
een pelgrim aan uw poorten ben
en dat ik binnen mag.

BJ
Moderator

Berichtdoor BJ » 10 sep 2004 21:07

De reden daarvoor is dat ze dat van vroeger uit niet gewent zijn ;-)

Memmem
Moderator

Berichtdoor Memmem » 10 sep 2004 21:13

tanteoranje schreef:
BJ schreef: Mensen willen helemaal niet vaker dan 1 keer douchen per week, soms zelfs maar per 2 weken.

:shock: :roll:

Ik kan je nog sterker vertellen. Mensen die je moest dwingen om onder de douche te gaan. Bijv. door een man wassen of door een zuster douchen bij een mevr. die niet door een man verzorgt wou worden. :?

ahuibers
Majoor
Majoor

Berichtdoor ahuibers » 11 sep 2004 08:06

Het onderzoek in de verpleeghuizen is waarschijnlijk alleen gericht geweest op de verzorging van de bewoners.
Is er ook gekeken naar het personeelsbestand???????
Realiseert men zich dat in verpleeghuizen en trouwens ook ziekenhuizen er een danig tekort aan personeel is? Men heeft werkelijk geen tijd om mensen te helpen met eten geven, drinken, douchen.

Ook de bezuinigingen werken er aan mee,

Mariamagdalena
Majoor
Majoor

Berichtdoor Mariamagdalena » 11 sep 2004 14:14

Precies, komt door de bezuinigingen. Ik heb familie in bejaardenhuizen en wat ze zien is, dat de boel wel lux verbouwd wordt, waar de mensen helemaal niet op zitten te wachten, en dat de zorg, door gebrek aan personeel slechter wordt.
Het eten wordt daar ook slechter. Eerst kregen ze soep of zo vooraf en vla of zo toe, en nu alleen nog maar een hoofdmaaltijd, nou, maaltijd, ik heb verledenweek meegegeten (kostte 6.50 euro) voor een klein beetje aardappeltjes, groenten uit blik en een kleine soort visstick.
Tijd heeft men al helemaal niet meer voor de mensen, zodat er veel mensen vereenzamen.
Maar dit is toch wat de rechtse regering wil?
Ik weet zeker dat als ik bejaard ben, over 20 jaar, dat er geen bejaardenhuizen meer zijn, alleen particuliere tehuizen voor mensen met geld.
Maar niet meer zoals dit.
Hier wordt je AOWtje geheel afgenomen en krijg je 15 euro zakgeld per week :?
En nu spreek ik voor een vrouw van 85 die haar hele leven keihard gewerkt heeft en 6 kinderen heeft grootgebracht.
Dit is nieteens een verpleegtehuis maar een bejaardentehuis, en roken mag ze ook al niet meer daar, en ook niet op haar kamer, dan moet ze met haar rollator helemaal naar een kamertje beneden, met de lift. Van 4 hoog naar beneden. Er is gewoon geen respect meer voor bejaarden. Mag een vrouw van 85 alsjeblieft haar shaggie roken als zij dat wil, en haar hele leven gedaan heeft?

André

Berichtdoor André » 13 sep 2004 22:12

Mariamagdalena schreef:Ik weet zeker dat als ik bejaard ben, over 20 jaar, dat er geen bejaardenhuizen meer zijn, alleen particuliere tehuizen voor mensen met geld.

Ik weet zeker is wel errug stellig, in de toekomst kijken kun ook jij niet.

kHeb zelf een jaar vrijw. werk gedaan in een verzorgingshuis (mooi woord heh 8) ) maar mensen slecht verzorgen proberen ze te vermijden, maarre dr zitten ook hééééle eigenwijzen tussen btw.
Het gaat wel allemaal snel dat wel, ff een kort zakelijk praatje.
Als je dat niet doet sta je in iedere kamer een uur te praten, en dan krijg je toch echt je werk niet af.
Zoals in de stelling omschreven ben ik niet tegengekomen
kHad anders genoeg ketting en touw op de tech. dienst :lol:

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 13 sep 2004 22:31

Sorry hoor, ik vindt dat het verpleeghuis wel heel erg verkeerd in beeld word gebracht.

Ik ken geen:

pyjamadag (hoogstens beddag voor mensen die uit bed komen niet meer kan en gaat)
1 keer in de week douchen/baden
vastbinden (alleen fixeren in overleg met disciplines)

etc.

Geen idee waar ze die informatie vandaan halen??

M@rije
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor M@rije » 14 sep 2004 08:48

Het is onzin om te zeggen dat de stelling niet klopt, want die klopt gewoon. je kunt hem alleen niet toepassen op ieder huis. op veel van de huizen gaat echt wel 1 van die negatieve kenmerken op.
het is niet alleen in de verpleeghuizen zo, ook in de verzorgshuizen en ziekenhuizen is de zorg slecht. er is weinig geduld merk ik heel vaak.
mensen houden liever precies op tijd hun lunchpauze, dan dat ze nog even iemand helpen met het eten.
Dat er dure verbouwingen zijn, ligt niet aan de instellingen zelf. de overheid verandert de wetten constant, en pas is er ook een nieuwe wet gekomen, die de minimale grootte van een kamer beschrijft. dit betekent voor veel huizen dure verbouwingen om grotere kamers te maken. en dan doe je t toch meteen goed?
geloof mij, :oops: het personeel kan veel meer doen om de zorg te verbeteren.
Engaged @ 07-01-2005

Mr. J
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Mr. J » 14 sep 2004 14:34

dan is het al zo slecht en gaat dat mens van gezondheidszorg en sport (weet ik veel van wat die is) volgend jaar zorgen dat sport IN IEDER GEVAL genoeg geld krijgt :shock: :shock: :shock: ik kan dit echt allemaal niet volgen or :shock: :?

M@rije
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor M@rije » 14 sep 2004 18:29

ahja, zo gaat t al sinds 1865-Florence Nightingale...niemand ziet het belang van de zorg, totdat ze er zelf gebruik van moeten maken...
we kunnen die betreffende minister natuurlijk een maagzweer laten ontwikkelen door te...euh...staken ofzo???
Engaged @ 07-01-2005

rosekapje
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor rosekapje » 15 sep 2004 21:06

Evelien schreef:Sorry hoor, ik vindt dat het verpleeghuis wel heel erg verkeerd in beeld word gebracht.

Ik ken geen:

pyjamadag (hoogstens beddag voor mensen die uit bed komen niet meer kan en gaat)
1 keer in de week douchen/baden
vastbinden (alleen fixeren in overleg met disciplines)

etc.

Geen idee waar ze die informatie vandaan halen??

Bestaat allemaal toch echt, er zijn al veel verpleegtehuizen die de pyamadag ingevoerd hebben, clienten worden gewoon 1 dag in de week niet in hun kleren gehezen.
Douchen is er ook niet vaak bij.
Vastbinden weet ik ook niet, misschien op bepaalde afdelingen.
Daarnaast word het toilet gebruik al ingeperkt, terwijl dat toch echt niet kan.. Mensen worden gewoon te laat geholpen of ze moeten ik weet niet hoelang wachten tot ze weer van de pot worden getakeld.

Ik vind het echt schandalig hoe het er in sommige verpleegtehuizen aan toe gaat, ik hoop dat ik het nooit hoef mee te maken zelf. Het komt volgens mij in feite gewoon door het personeelstekort en dat is weer een gevolg van de vele bezuinigingen in de gezondheidszorg.
Wees sterk en moedig. Sidder niet en wordt niet verschrikt. want de Here, uw God, is met u, overal waar u gaat (Jozua 1:9)

linde
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor linde » 16 sep 2004 15:58

kwerk zelf in een verpleegtehuis op een psycho geriatrische afdeling (dementen dus) de mensen gaan 1 of 2 keer in bad of onder de douche, mensen die als ze zelf zouden lopen zichzelf zouden bezeren worden idd 'vastgebonden' maar dat is dus voor eigen veiligheid!!!
wat het toiletbezoek betreft, mensen op een pg afdeling kunnen meestal niet meer aangeven wanneer zij naar de toilet moeten daarom zijn er toiletrondes, maar zijn er mensen die het aangeven dan worden die gewoon geholpen
pyamadag komt bij ons ook niet voor, sommige mensen hebben wel eens een rustdag (waarbij ze de hele dag in bed blijven) maar dat is puur voor hun eigen gezondheid

dit klinkt niet slecht.....maar de situatie bij ons is wel slecht! :| te weinig personeel (personeelsstop door geldtekort) waardoor we soms om kwart voor 1 nog aan het wassen zijn, hierdoor te weinig aandacht voor de bewoners, onvoldoende huiskamer bezetting....waardoor de bewoners ook weer onrustiger worden... inmiddels hebben we 4 langdurige zieken op onze afdeling en ik denk dat hun ziekte voor een groot gedeelte wel te maken heeft met het feit dat het vreselijk druk en zwaar werken is....

en dan heb je t nog niet eens over het eten en drinken wat de mensen krijgen.....soms is het goed....maar soms is het ook vreselijk eentonig en ronduit vies!

tot slot: lang leve de vrijwilligers!! :D als die er niet waren....geweldig,ze geven de bewoners aandacht(praatje ed), heeeeeeeeeeeel fijn!!!!! jammer genoeg heeft de verpleging daar geen tijd voor :(
PaSaP Hoogh!!

Terug naar “Archief”