Zonde en vereffening

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 15 jan 2003 15:08

Bij de vragen op refoweb heb ik deze vraag ook gesteld en hij is inmiddels beantwoord door een dominee.
heb ik gezien. Maar met die domineesantwoorden kan ik meestal niet zoveel, ik ben op zoek naar de kern, en een antwoord vanuit de officieele leer kan ik wat minder mee.

De gelovigen (maw degenen die zich bekeerd hebben) zijn niet meer onder de toorn van God, omdat Jezus die voor hen droeg.
ikzelf denk dus dat Christus hier de opening gegeven heeft, de impasse heeft doorbroken. Nogmaals, je kunt wel de financiele schuld van een ander betalen, maar niet de persoonlijke en morele schuld. Dat heeft volgens mij geen zin. Maar ik ben er nog lang niet uit, ik denk er hard over na.

Ik zie toorn van God als gericht op de zonde, maar niet op de zondaar.

Ik denk dat de toorn van God wel degelijk op de zondaar gericht is. God riep Adam en Eva ter verantwoording voor hun daden. Zo zijn ook wij als personen, als mensen verantwoordelijk voor wat we doen.
Natuurlijk. Maar ik zeg: de toorn van God is op de zondaar gericht die de zonde doet. En terecht. Het zou een drama zijn als dat niet zo was...

Het (ver)laten van de zonde is een vrucht van het geloof. De zonde wordt vergeven door eht geloof.
maar geloven is vooral doen. Je kunt die dingen volgens mij moeilijk scheiden.

Bovendien niemand kan in dit leven leven zonder te zondigen.
Nee, maar het is een cruciaal verschil of je zondigt vanuit je hart of vanwege het nog steeds aanklevende verderf. Bekering is een groeiproces.

in zekere zin is dat waar, maar zoals ik hierboven al aangaf zal de gelovige nooit vrij van zonde zijn in dit leven.
klopt

Maarten
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maarten » 15 jan 2003 16:09

Nogmaals, je kunt wel de financiele schuld van een ander betalen, maar niet de persoonlijke en morele schuld. Dat heeft volgens mij geen zin. Maar ik ben er nog lang niet uit, ik denk er hard over na.

ik zal je niet opjagen als je er nog lang niet uit bent. Maar ik denk dat Jezus ALLE schuld heeft betaald. Ook (juist) de persoonlijke schuld en de morele schuld. Alle schuld is persoonlijk.

Natuurlijk. Maar ik zeg: de toorn van God is op de zondaar gericht die de zonde doet. En terecht. Het zou een drama zijn als dat niet zo was...

De toorn van God is gericht op diegenen die niet geloven, wat al gelijk hun grootste zonde is. Gelovigen doen ook zonde, maar hoeven toch niet meer bang te zijn voor de toorn van God, omdat Jezus die voor hen gedragen heeft.

geloven is vooral doen. Je kunt die dingen volgens mij moeilijk scheiden.

Ze zijn niet te scheiden, maar geloven is in wezen iets anders dan de zonde nalaten. geloven is vertrouwen op Gods beloften, omdat God getrouw is. Uit dankbaarheid zal de gelovige Zijn geboden onderhouden. Niet scheiden, wel onderscheiden, omdat per definitie het twee verschillende dingen zijn.

het is een cruciaal verschil of je zondigt vanuit je hart of vanwege het nog steeds aanklevende verderf. Bekering is een groeiproces.
Dat wordt bedoeld met de strijd van het vlees tegen de geest. Wel doen maar niet willen. Daar heb je gelijk in.
The one thing you can give and still keep is your word.

keimperens
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor keimperens » 17 jan 2003 15:02

Volgens mij moeten we de "straf" op onze zonden niet zien als straf maar als een uitwerking / terugwerking van ons handelen. De wetten van God in de schepping zijn perfect, iedereen krijgt precies wat hij/zij verdient. Wat je zaait zul je ook oogsten.
Dat Jezus kwam was uit liefde, om de mensheid het woord van God te geven en te vertellen hoe ze moesten leven wanneer ze God wilden dienen.

keimperens

connie
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor connie » 17 jan 2003 15:16

we blijven zondigen tot onze dood maar jezus vergeeft het telkens en inderdaad het blijft een strijd tussen geest en vlees
gr connie

Gershwin
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 17 jan 2003 15:32

keimperens schreef:Volgens mij moeten we de "straf" op onze zonden niet zien als straf maar als een uitwerking / terugwerking van ons handelen. De wetten van God in de schepping zijn perfect, iedereen krijgt precies wat hij/zij verdient. Wat je zaait zul je ook oogsten.
Dat Jezus kwam was uit liefde, om de mensheid het woord van God te geven en te vertellen hoe ze moesten leven wanneer ze God wilden dienen.

Die zit, denk ik. God is goed, dus als iets slecht is, dan moet Hij daar tegen in gaan.
Komt overeen met het volgende idee "de tegenwoordigheid van God is een hemel voor de gelovigen, een hel voor de ongelovigen".
Surfer, was dat niet George MacDonald?
Together, we can. But we won't.

Goodbye.

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 17 jan 2003 19:40

Die zit, denk ik. God is goed, dus als iets slecht is, dan moet Hij daar tegen in gaan.
Komt overeen met het volgende idee "de tegenwoordigheid van God is een hemel voor de gelovigen, een hel voor de ongelovigen".
Er kunnen mbt tot zonde en straf heel makkelijk een paar dingen door elkaar lopen die niet met elkaar in tegenspraak hoeven te zijn.

Bijvoorbeeld: de ellende op de wereld is het gevolg van de zondeval, maar God stuurt die optredende ellende (die zowiezo zou optreden) zodanig dat Hij mensen tot zich trekt. God's bezoekingen schudden mensen vaak wakker (C.S. Lewis, het lijden is de megafoon van God voor mensen die hem niet willen horen).
Tegelijkertijd kun je niet stellen dat de ellende door God veroorzaakt wordt. Dat hoeft helemaal niet het geval te zijn.
Deze dingen zijn zo complex dat ze niet beredeneerbaar zijn. Het gevaar van deze complexiteit is dat wanneer je dit logisch wilt beredeneren je 1 of enkele optredende processen eruit haalt en die gaat verabsoluteren. Bijvoorbeeld: God werkt het kwaad, of: God is machteloos tegenover het kwade, of: God straf mij voor mijn zonden.

God is een verterend vuur (bijbel: 'onze God is een verterend vuur bij wie niemand wonen kan') t.o.v. de zonde.
De benadering van George Macdonald:
De zondaar die de zonde omhelst, valt daardoor automatisch onder de toorn van God (= vernietiging van de zonde). Deze toorn kan de zondaar echter niet vernietigen, omdat hij van oorsprong uit God geboren (schepping).
Er vangt dan een strijd aan tussen de hardnekkigheid van de zondaar en het lijden wat veroorzaakt wordt door God's toorn. Zolang de zondaar vasthoudt blijft hij lijden, hier op aarde in beperkte mate, in de hel in volle hevigheid.

keimperens
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor keimperens » 10 apr 2003 12:30

beste Gershwin,

ik vind het iets "te" om te zeggen "dan moet Hij daar tegen in gaan".
met het idee "de tegenwoordigheid van God is een hemel voor de gelovigen, een hel voor de ongelovigen" ben ik het wel eens. immers, de tegenwoordigheid van God in de schepping(swetten) zorgt ervoor dat zondaars èn goede mensen krijgen wat ze verdienen. wie goed doet, goed ontmoet. boontje komt om z'n loontje :) . uiteindelijk wordt het kaf van het koren gescheiden.

Surfer schrijft over dat de ellende van de wereld het gevolg is van de zondeval begrijp ik niet helemaal. wat is volgens jullie de zondeval precies??

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 10 apr 2003 13:25

je kunt het ook zo zien: God is heilig, en hoe minder je zondigt, hoe dichter je tot God kan komen (Zalig zijn de reinen van hart, want zij zullen God zien). Dit betekend ook dat hoe meer je zondigt, hoe groter de afstand tussen jou en God wordt. Aangezien God het leven zelf (Want bij U is de fontein van het leven, in Uw licht zien wij het licht) is, neemt de kwaliteit van het leven steeds verder af als een mens zondigt en zich dusdanig van God verwijderd. De straf kun je dan ook (voor een deel) zodanig zien als dat een mens zichzelf uitsluit van het leven.

Terug naar “Archief”