Theocratie

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

groenrondballetje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Theocratie

Berichtdoor groenrondballetje » 17 jan 2003 14:19

Wil God in ons land van bovenaf regeren, of in ons hart van binnenuit :?:

Voor de SGP geldt in ons land van bovenaf:

1 - de doodstraf;
Op grond van Romeinen 13
1 Alle ziel zij den machten, over [haar] gesteld, onderworpen; want er is geen macht dan van God, en de machten, die er zijn, die zijn van God geordineerd. 2 Alzo dat die zich tegen de macht stelt, de ordinantie van God wederstaat; en die ze wederstaan, zullen over zichzelven een oordeel halen. 3 Want de oversten zijn niet [tot] een vreze den goeden werken, maar den kwaden. Wilt gij nu de macht niet vrezen, doe het goede, en gij zult lof van haar hebben; 4 Want zij is Gods dienares, u ten goede. Maar indien gij kwaad doet, zo vrees; want zij draagt het zwaard niet te vergeefs; want zij is Gods dienares, een wreekster tot straf dengene, die kwaad doet.
De SGP legt deze tekst uit als voor de doodstraf omdat het volgens de SGP
(a) gericht is op de overheid en
(b) het zwaard een moordwapen is;

Add a - Paulus vervolgt tegen de burger en niet de overheid, zoals ook het eerste stuk aan de burger en niet aan de overheid is gericht. Dus waarom geldt deze tekst voor de overheid?

5 Daarom is het nodig onderworpen te zijn, niet alleen om der straffe, maar ook om des gewetens wil.
6 Want daarom betaalt gij ook schattingen; want zij zijn dienaars van God, in ditzelve geduriglijk bezig zijnde.
7 Zo geeft dan een iegelijk, wat gij schuldig zijt; schatting, dien gij de schatting, tol, dien gij den tol, vreze, dien gij de vreze, eer, dien gij de eer [schuldig] [zijt].
8 Zijt niemand iets schuldig, dan elkander lief te hebben; want die den ander liefheeft, die heeft de wet vervuld.
9 Want dit: Gij zult geen overspel doen, gij zult niet doden, gij zult niet stelen, gij zult geen valse getuigenis geven, gij zult niet begeren; en zo er enig ander gebod is, wordt in dit woord als in een hoofdsom begrepen, [namelijk] in dit: Gij zult uw naaste liefhebben gelijk uzelven.
10 De liefde doet den naaste geen kwaad. Zo is dan de liefde de vervulling der wet.

add b - het zwaard wordt nooit als moordwapen gebruikt in de brieven van Paulus:
Efe6:17 En neemt den helm der zaligheid, en het zwaard des Geestes, hetwelk is Gods Woord.
Heb.4:12 Want het Woord Gods is levend en krachtig, en scherpsnijdender dan enig tweesnijdend zwaard, en gaat door tot de verdeling der ziel, en des geestes, en der samenvoegselen, en des mergs, en is een oordeler der gedachten en der overleggingen des harten.

2 - tegen godsdienst vrijheid voor anders denkenden
- tegen introductie van elementen die strijdig zijn met die christelijke cultuur
- De overheid mag niet bijdragen ... aan de verbreiding van niet-christelijke godsdiensten;

3 - voor SGP theocratische idealen
- de God van de Bijbel ... vraagt door iedereen gediend te worden (en de SGP heeft hier een politieke rol in).[/size]

Als het regeren van het land Gods doel is, geloof ik dat God bij machte is om dat zelfbewerkstelligen... :!: Theocratie gaat uit van een God die daar hulp bij wil hebben ...

Volgens mij wil God in ons hart reageren van binnenuit, en niet van bovenaf in ons land :idea:

John

Cybercurse
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Cybercurse » 17 jan 2003 15:17

Ik ben het wel met de stelling eens (onder voorbehoud) ;)

RPGtB
Mineur
Mineur

Berichtdoor RPGtB » 17 jan 2003 18:18

God moet van binnuit het hart regeren.
De staat moet verdwijnen, iedereen moet vrije toegang hebben tot de natuurlijke grondstoffen.
Laat de totale markt vrij, het eigen initiatief zorgt er wel voor dat het goed komt.

Idealen. Idealen zijn prachtig, het waard om voor te strijden..... maar, er zal toch geregeerd moeten worden anders vervallen we in chaos. En regeren, tja, dat doe je nu eenmaal van bovenaf.
Credo ergo sum

Cybercurse
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Cybercurse » 17 jan 2003 18:41

RPGtB schreef:God moet van binnuit het hart regeren.
De staat moet verdwijnen, iedereen moet vrije toegang hebben tot de natuurlijke grondstoffen.
Laat de totale markt vrij, het eigen initiatief zorgt er wel voor dat het goed komt.

Idealen. Idealen zijn prachtig, het waard om voor te strijden..... maar, er zal toch geregeerd moeten worden anders vervallen we in chaos. En regeren, tja, dat doe je nu eenmaal van bovenaf.

Het lijkt me niet dat balletje doelt op een staat zonder overheid RPGtB...

RPGtB
Mineur
Mineur

Berichtdoor RPGtB » 17 jan 2003 18:57

Nee, okay, maar het verwezenlijken van een staat waarin God de mensen vanuit het hart regeert lijkt mij geen realistische politieke doelstelling. Evangelisatie kan meer mensen tot God brengen, maar je kunt als staat niet iemand bekeren, wel regeren. En een staat zou zich dus bezig moeten houden met datgene wat zij kan.
Credo ergo sum

Toriso
Mineur
Mineur
Contacteer:

Re: Theocratie

Berichtdoor Toriso » 18 jan 2003 23:39

groenrondballetje schreef:Wil God in ons land van bovenaf regeren, of in ons hart van binnenuit :?:

Als het regeren van het land Gods doel is, geloof ik dat God bij machte is om dat zelfbewerkstelligen... :!: Theocratie gaat uit van een God die daar hulp bij wil hebben ...

Volgens mij wil God in ons hart reageren van binnenuit, en niet van bovenaf in ons land :idea:

John

Wat een onzin. Ik meen dat de SGP gaat voor 3 zetels. Van bovenaf regeren is er dan niet bij. Ik was vandaag nog op een verkiezingsbijeenkomst van die partij. Je moet het meer zien in het perspectief van de geschiedenis van de drie vrienden van Daniël.

Verder, de doodstraf is een heel andere discussie dan Theocratie. Open daar maar een ander topic over.

Ga je ook stemmen Dr. John? Als ik je teksten zo lees blijkbaar niet. God kan ook wel zonder jouw stem NL regeren. En God maar reageren in je hart...

Regeren van onderaf is bepaald niet iets om vrolijk van te worden overigens...
Niet het aanzien, maar het wezen!

groenrondballetje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Re: Theocratie

Berichtdoor groenrondballetje » 20 jan 2003 13:25

Toriso schreef:
groenrondballetje schreef:Wil God in ons land van bovenaf regeren, of in ons hart van binnenuit :?:
John

Wat een onzin. Ik meen dat de SGP gaat voor 3 zetels. Van bovenaf regeren is er dan niet bij. Ik was vandaag nog op een verkiezingsbijeenkomst van die partij. Je moet het meer zien in het perspectief van de geschiedenis van de drie vrienden van Daniël.
Verder, de doodstraf is een heel andere discussie dan Theocratie. Open daar maar een ander topic over.
Ga je ook stemmen Dr. John? Als ik je teksten zo lees blijkbaar niet. God kan ook wel zonder jouw stem NL regeren. En God maar reageren in je hart...
Regeren van onderaf is bepaald niet iets om vrolijk van te worden overigens...

Regeren is van per definitie van bovenaf :!:

Wat bedoel je met de link 3 zetels en 3 vrienden van Daniel ?
Moet ik een partij met 12 zetels gaan zien als de 12 apostelen ?

Ik Geloof dat je doodstraf alleen uit kunt voeren als je denkt namens God te spreken, want God is de enige die mag beslissen over leven en dood :!:

Ik ga ook stemmen, maar niet op een partij die denkt dat als zij regeren dat God regeert :shock: maar ik stem op een partij die wil regeren vanuit Gods opdracht aan de mens: hou van God met heel je hart, ziel en verstand en van je naaste als jezelf ...
En dat bedoel ik met God laten regeren in je hart ...

John

Maarten
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maarten » 20 jan 2003 14:14

Ik was al veel langer van plan om te reageren, maar hier dan toch mijn gedachten over dit punt.

Ten eerste wordt er hier een oneigenlijke tegenstelling gecreeerd. Van bovenaf door de overheid en van binnenuit het hart sluiten elkaar niet uit. Voor de SGP is het overigens volgens mij niet alleen van bovenaf, maar ook van binnenuit.
Ten tweede is de consequentie van het alleen van binnenuit regeren te groot. Daarmee bedoel ik dat dit te vergaande gevolgen heeft. Ik zal proberen een aantal voorbeelden te geven.

Geregeerd worden van binnenuit en je naaste liefhebben als jezelf als norm voor het menseljik handelen heeft tot gevolg dat we abortusklinieken niet kunnen verbieden, het gaat dan tenslotte om het persoonlijk getuigenis tegen degenen die daar gebruik van maken. Liefde en zachtmoedigheid, nietwaar? Moord en doodslag bestraffen? Op grond waarvan? Nee, het is veel beter om die persoon het evangelie te verkondigen. En een regering is dan toch ook niet nodig?

En zo zijn er nog wel wat voorbeelden te bedenken. De theocratische gedachte heeft heel veel te maken met de opvatting dat Gods geboden heilzaam zijn voor de samenleving. Die geboden zijn dan ook ter bescherming van de ongelovigen tegen uitbrekende zonde.

Wanneer we de opvatting dat Gods geboden heilzaam zijn voor de samenleving en de noodzaak van de verbreiding van het Evangelie samen nemen, dan lijkt het mij moeilijk om de theocratische gedachte te verwerpen.

Welke concrete gevolgen dit heeft voor bijv. doodstraf, godsdienstvrijheid ed, is in principe een andere vraag. Een vraag naar de vertaling van de bijbelse boodschap naar het heden. Daarover moeten we dan gaan praten.

Volgens mij kun jij as woensdag het beste maar SGP gaan stemmen John :wink:
The one thing you can give and still keep is your word.

Rudolf Meuser
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Rudolf Meuser » 20 jan 2003 14:26

Je kan een theocratie toch nooit bereiken, is mijn mening. Op de SGP stemmen is dus zinloos.
Laten we het maar houden bij een democratie! :wink:

Napoleon
Moderator

Berichtdoor Napoleon » 20 jan 2003 15:06

Rudolf Meuser schreef:Je kan een theocratie toch nooit bereiken, is mijn mening. Op de SGP stemmen is dus zinloos.
Laten we het maar houden bij een democratie! :wink:

idd, als je denkt dat iets onbereikbaar is, dan is het ook onbereikbaar.

ik zelf krijg steeds meer mijn vraagtekens bij de democratie, maar daar open ik misschien nog wel eens een topic over.
Verder, verder,
altijd maar vooruit
van stad naar stad,
van oost naar west,
van noord naar zuid

groenrondballetje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor groenrondballetje » 20 jan 2003 15:37

Maarten schreef:Ik was al veel langer van plan om te reageren, maar hier dan toch mijn gedachten over dit punt.
Ten eerste wordt er hier een oneigenlijke tegenstelling gecreeerd. Van bovenaf door de overheid en van binnenuit het hart sluiten elkaar niet uit.

De methodes sluiten elkaar niet uit, maar God wil van binnenuit, vanuit het hart gediend worden en niet van bovenaf opgelegd.
God wil dus niet dat het land geregeerd wordt door een Farizees moralisme, waarbij we andere opleggen hoe ze moeten leven in de zin van of ze granen mogen rapen of zieken mogen genezen op een sabbath ...
God wil wel dat de overheid opkomt voor de zwakken in de maatschappij en dat als een rentmeester wordt omgegaan met Zijn schepping ...

Maarten schreef:Voor de SGP is het overigens volgens mij niet alleen van bovenaf, maar ook van binnenuit.

Ik zie de bewogenheid van naastenliefde zoals Jezus dat propageerde: 'hou van je vijanden' niet als ze het bv hebben over hulp aan vluchtelingen, en daarbij specifiek wel vervolgde Christenen noemen en niet vervolgde anders-denkenden ....

Maarten schreef:Ten tweede is de consequentie van het alleen van binnenuit regeren te groot.

De consequentie van Jezus volgen is heel erg groot; te .... :?:

Maarten schreef:Daarmee bedoel ik dat dit te vergaande gevolgen heeft. Ik zal proberen een aantal voorbeelden te geven.
Geregeerd worden van binnenuit en je naaste liefhebben als jezelf als norm voor het menseljik handelen heeft tot gevolg dat we abortusklinieken niet kunnen verbieden, het gaat dan tenslotte om het persoonlijk getuigenis tegen degenen die daar gebruik van maken.

Dit moet je uitleggen, naastenliefde betekend toch opkomen voor de hulpbehoevende en sinds wanneer reken je een ongeboren kind daar niet meer onder ...
Ben je al zover van de naastenliefde weg, dat je denkt dat abortus te niet maken heeft met naastenliefde, maar zuiver een theocratische wet is ... ?? :mrgreen:

En wat is vanuit de SGP programma het argument dat abortus niet mag: doden door de mens is volgens de SGP toegestaan (doodstraf). Dat is toch een ondermijning van het Christelijke gedachtegoed :!:

Maarten schreef:Liefde en zachtmoedigheid, nietwaar?

Liefde ja, zachtmoedigheid, zoals je het hier plaatst waarschijnlijk niet, want dan bedoel je het niet als 1 van de vruchten van de Heilige Geest, maar als tegenhanger van oprechtheid, waarheidsgetrouw.
1Kor.13: 4 De liefde is lankmoedig, zij is goedertieren; de liefde is niet afgunstig; de liefde handelt niet lichtvaardiglijk, zij is niet opgeblazen; 5 Zij handelt niet ongeschiktelijk, zij zoekt zichzelve niet, zij wordt niet verbitterd, zij denkt geen kwaad;
6 Zij verblijdt zich niet in de ongerechtigheid, maar zij verblijdt zich in de waarheid; 7 Zij bedekt alle dingen, zij gelooft alle dingen, zij hoopt alle dingen, zij verdraagt alle dingen. 8 De liefde vergaat nimmermeer; maar hetzij profetieen, zij zullen te niet gedaan worden; hetzij talen, zij zullen ophouden; hetzij kennis, zij zal te niet gedaan worden.

Maarten schreef:Moord en doodslag bestraffen? Op grond waarvan? Nee, het is veel beter om die persoon het evangelie te verkondigen. En een regering is dan toch ook niet nodig?

1Kor.13:6: Liefde verblijdt zich niet in de ongerechtigheid, maar zij verblijdt zich in de waarheid

Maarten schreef:En zo zijn er nog wel wat voorbeelden te bedenken. De theocratische gedachte heeft heel veel te maken met de opvatting dat Gods geboden heilzaam zijn voor de samenleving. Die geboden zijn dan ook ter bescherming van de ongelovigen tegen uitbrekende zonde.
Wanneer we de opvatting dat Gods geboden heilzaam zijn voor de samenleving en de noodzaak van de verbreiding van het Evangelie samen nemen, dan lijkt het mij moeilijk om de theocratische gedachte te verwerpen.

Ik ken weinig voorbeelden die ik niet zou doen met Mat.22:36-20, met uitzondering van zaken als de doodstraf, godsdienstvrijheid, anderen dwingend mijn wil opleggen ...

Maarten schreef:Welke concrete gevolgen dit heeft voor bijv. doodstraf, godsdienstvrijheid ed, is in principe een andere vraag. Een vraag naar de vertaling van de bijbelse boodschap naar het heden. Daarover moeten we dan gaan praten.
Volgens mij kun jij as woensdag het beste maar SGP gaan stemmen John :wink:

Je bedoelt Jezus laten vallen en de SGP gaan volgen :wink: het is een verleidig, maar ik zal bidden om liefde en wijsheid ...

John

Maarten
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maarten » 20 jan 2003 15:37

Reactie op Rudolf:

Het gaat om een ideaal, een ideologie waarvan jij overtuigd bent dat dat het beste is voor de samenleving. Alsje dit ideaal om pragmatische redenen loslaat is dat wel heel snel.

Diep in mijn hart wil ik werkelijk alles van mijn en alle andere studies weten en in praktijk kunnen brengen. Dit lukt me echter nooit, en daarom stop ik maar met alle studies.

Dat is de redenering die jij gebruikt. Geen zinnige redenering dus.....
The one thing you can give and still keep is your word.

Terug naar “Archief”