drie-eenheid en twee naturen

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Josh

Berichtdoor Josh » 08 sep 2004 22:15

Wij vinden onze redding in Jezus omdat GOD dat zo bepaald heeft; niet Jezus. En onze redding ligt niet in het 'goddelijk-zijn' van Jezus of in de gegeven macht van GOD aan Jezus, maar in het offer van de mens Jezus; Hij leeft en zit aan de rechterzijde van GOD.

Efez. 2:14-18 Want hij is onze vrede, hij die Joden en niet-Joden tot één volk heeft gemaakt en de muur van vijandschap die tussen hen in stond, heeft afgebroken, door met zijn eigen lichaam de wet met haar geboden en voorschriften buiten werking te stellen. Tussen Jood en heiden bracht hij vrede, door in zichzelf uit die twee één nieuwe mens te scheppen.

En door zijn dood aan het kruis heeft hij beiden in één lichaam met God verzoend; zo heeft hij aan de vijandschap een eind gemaakt. Hij is een boodschap van vrede komen brengen zowel aan u die ver van God af stond als aan hen die dicht bij hem waren.

Dankzij hem hebben wij beiden, Joden én niet-Joden, verbonden in één Geest, toegang tot de Vader.

* Waardoor en met wat danken wij 'de nieuwe mens'?
* Met wie verzoende Jezus ons?
* Tot wie hebben we nu toegang?

Toch blijft dan wel aandacht nodig, want:
A. De Wet is nog steeds geldig, maar is nu geen 'tuchtmeester' meer
B. We kunnen nog steeds zondigen
C. We kunnen vergeving krijgen bij Jezus/verankerd in Jezus
D. We kunnen groeien in de Geest [als we die door 'handoplegging' hebben ontvangen
E. Aldus worden we waarlijk een 'kind van God'; in Jezus én in Geest

Romeinen 8:4 - 'Zo kunnen wij nu volbrengen wat de wet van ons eist: want we leiden geen leven meer zonder God, maar we leven volgens de Geest van God.'

Openbaring 14:12 'Het is nu wel duidelijk waarom Gods volk niet mag ophouden Gods geboden te gehoorzamen en in Jezus te geloven'

Dat betekent niet dat de Wet niet meer geldig is; Jezus is daar héél duidelijk over. En het betekent evenmin dat wij niet meer kunnen zondigen.

1 Johannes 3:4 - 'Wie zondigt, gaat in tegen de Wet van God, want zonde is ingaan tegen Gods wet.'

Jakobus 2:10 - Want wie de gehele Wet houdt maar in één Gebod faalt heeft alle Geboden overtreden

Hebr 6:4 'Want wie eenmaal het licht hebben ontvangen, genoten hebben van de hemelse gaven en deel gekregen hebben aan de heilige Geest...'.

Na de uitstortingsperiode van de Geest onderwijzen de Apostelen 'handoplegging' als grondslag voor iedere Christen; net als de doop overigens. Lees zelf maar:

Hebr. 6:1-2 'Laten we overgaan tot de leer voor volwassenen en niet nog eens de grondslagen leggen, zoals: het zich afkeren van een levenswijze die op de dood uitloopt, het geloof in God, het onderricht over de doop, de handoplegging, de opstanding van de doden en het eeuwige oordeel.'

Tenslotte: Jezus geeft zijn goddelijke macht en koningschap terug aan GOD zegt de Bijbel in 1 Cor 15:28 en dan zal GOD in allen zijn.

1Corinthe 15:28 'En wanneer alles aan hem is onderworpen, zal ook de Zoon zichzelf onderwerpen aan God, die alles aan hem heeft onderworpen. Dan zal God alles in allen zijn.'

De 3-eenheid is een onbijbelse leer die uit de RK-kerk afkomstig is en z'n weg gevonden heeft naar het protestantisme. Maar deze leer is wel zo gemeen, dat het GOD loochent, het Middelaarschap van Jezus loochent, het evangelie loochent...en dus ook onze redding loochent.

Josh

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 08 sep 2004 22:27

Josh schreef:Ik ben gedoopt in een christelijke huisgroep zonder banden naar 'soortkerken'. God, Gods Woord, Gods Zoon, Gods Geest zijn uitgangspunt.

En deze huisgroep is er niet voor de huisgroep, maar juist voor hen die de bijbelse opdracht serieus nemen: uitgaan, verkondigen, onderwijzen, dopen, er voor je naaste zijn etc.

Misschien ook wat voor jou?

Josh

Aha, een sekte achter een voordeur dus. Zijn dat allemaal van die drammerige theatertheologen zoals jij?
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Rufi
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Rufi » 08 sep 2004 22:37

Josh schreef:
De 3-eenheid is een onbijbelse leer die uit de RK-kerk afkomstig is en z'n weg gevonden heeft naar het protestantisme. Maar deze leer is wel zo gemeen, dat het GOD loochent, het Middelaarschap van Jezus loochent, het evangelie loochent...en dus ook onze redding loochent.

Josh

Nu heb ik net uitgelegd dat je er helemaal naast zit, maar je gaat er weer eens niet op in. Houd jij je oogkleppen maar op Josh.

Josh

Berichtdoor Josh » 09 sep 2004 01:31

Efeze 2:13-21

Maar nu bent u één met Christus Jezus. Vroeger was u ver van God verwijderd, maar nu bent u dicht bij hem gekomen door het bloed van Christus.

Want hij is onze vrede, hij die Joden en niet-Joden tot één volk heeft gemaakt en de muur van vijandschap die tussen hen in stond, heeft afgebroken, door met zijn eigen lichaam de wet met haar geboden en voorschriften buiten werking te stellen. Tussen Jood en heiden bracht hij vrede, door in zichzelf uit die twee één nieuwe mens te scheppen.

En door zijn dood aan het kruis heeft hij beiden in één lichaam met God verzoend; zo heeft hij aan de vijandschap een eind gemaakt. Hij is een boodschap van vrede komen brengen zowel aan u die ver van God af stond als aan hen die dicht bij hem waren.

Dankzij hem hebben wij beiden, Joden én niet-Joden, verbonden in één Geest, toegang tot de Vader. U bent dus niet langer vreemdelingen die geen rechten hebben, maar medeburgers van het volk van God, leden van zijn familie.

U staat gebouwd op de fundering die gelegd is door de apostelen en de profeten; de hoeksteen is Christus Jezus zelf. Aan hem dankt het hele gebouw zijn hechte constructie en door hem groeit het uit tot een heilige tempel. In eenheid met hem [=Jezus] wordt ook u mee opgebouwd tot een geestelijk verblijf voor God.

Als de 3-eenheid waar zou zijn, dan:
*** zou toegang tot God niet meer nodig zijn; Christenen zijn dan immer door de doop in Jezus, dus ook in de 3-ene-god...
*** zou opgebouwd worden tot een 'geestelijk verblijf voor God' niet meer nodig zijn; In Jezus zou dat al het geval zijn...
*** zou Christus niet de fundering zijn van het huis van God, maar God zelf... en dat is dus volgens deze tekst niet zo...

Nogmaals: de 3-eenheid is onbijbels, loochent de Zoon van GOD, loochent GOD, loochent het Middelaarschap van Jezus (tussen GOD en ons) en loochent het evangelie, dat een mens redding bracht én thans leeft aan de rechterzijde van GOD.

Josh

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 09 sep 2004 07:57

Josh schreef:
Efeze 2:13-21

Maar nu bent u één met Christus Jezus. Vroeger was u ver van God verwijderd, maar nu bent u dicht bij hem gekomen door het bloed van Christus.

Want hij is onze vrede, hij die Joden en niet-Joden tot één volk heeft gemaakt en de muur van vijandschap die tussen hen in stond, heeft afgebroken, door met zijn eigen lichaam de wet met haar geboden en voorschriften buiten werking te stellen. Tussen Jood en heiden bracht hij vrede, door in zichzelf uit die twee één nieuwe mens te scheppen.

Dankzij hem hebben wij beiden, Joden én niet-Joden, verbonden in één Geest, toegang tot de Vader. U bent dus niet langer vreemdelingen die geen rechten hebben, maar medeburgers van het volk van God, leden van zijn familie.

U staat gebouwd op de fundering die gelegd is door de apostelen en de profeten; de hoeksteen is Christus Jezus zelf. Aan hem dankt het hele gebouw zijn hechte constructie en door hem groeit het uit tot een heilige tempel. In eenheid met hem [=Jezus] wordt ook u mee opgebouwd tot een geestelijk verblijf voor God.

Als de 3-eenheid waar zou zijn, dan:
*** zou toegang tot God niet meer nodig zijn; Christenen zijn dan immer door de doop in Jezus, dus ook in de 3-ene-god...

Dat is een valse tegenstelling. Door het geloof in Christus (God en mens) hebben we toegang tot God. Dat gold evenzo voor Abraham ("Abraham geloofde God, en het werd hem tot rechtvaardigheid gerekend").

Efeze 2:
18 Want door Hem hebben wij beiden den toegang door een Geest tot den Vader.

Josh schreef:*** zou opgebouwd worden tot een 'geestelijk verblijf voor God' niet meer nodig zijn; In Jezus zou dat al het geval zijn...

Opnieuw een valse tegenstelling. Wij moeten opgebouwd worden in de praktijk van het geloof. Wij moeten gebouwd worden op de hoeksteen, Jezus Zelf. Wat is hier de tegenstelling?

Josh schreef:*** zou Christus niet de fundering zijn van het huis van God, maar God zelf... en dat is dus volgens deze tekst niet zo...

Idem dito, je creeert weer een onlogische valse tegenstelling. Het feit dat Christus de Hoeksteen is, wil nog niet zeggen dat Hij daarom alleen mens was. Het huis van God heeft een Goddelijk fundament: Jezus, die zowel mens als God is.

Bovendien, zowel God de Vader als Zijn Zoon worden rots en hoeksteen genoemd, zie de volgende teksten:

Deut. 32:
3 Want ik zal den Naam des HEEREN uitroepen; geeft onzen God grootheid!
4 Hij is de Rotssteen, Wiens werk volkomen is; want al Zijn wegen zijn gerichte. God is waarheid, en is geen onrecht; rechtvaardig en recht is Hij.

N.B. God is Waarheid en Jezus is de Weg, de Waarheid en het Leven!

2 Sam. 22:
2 Hij zeide dan: De HEERE is mij mijn Steenrots, en mijn Burg, en mijn Uithelper.
3 God is mijn Rots, ik zal op Hem betrouwen; mijn Schild en de Hoorn mijns heils, mijn Hoog Vertrek en mijn Toevlucht, mijn Verlosser! Van geweld hebt Gij mij verlost!

Psalm 18:
3 De HEERE is mijn Steenrots, en mijn Burg, en mijn Uithelper; mijn God, mijn Rots, op Welken ik betrouw; mijn Schild, en de Hoorn mijns heils, mijn Hoog Vertrek.

N.B. Het betrouwen op de rots is het zelfde als erop bouwen!

1 Petrus 2:
6 Daarom is ook vervat in de Schrift: Ziet, Ik leg in Sion een uitersten Hoeksteen, Die uitverkoren en dierbaar is; en: Die in Hem gelooft, zal niet beschaamd worden.
7 U dan, die gelooft, is Hij dierbaar; maar den ongehoorzamen wordt gezegd: De Steen, Dien de bouwlieden verworpen hebben, Deze is geworden tot een hoofd des hoeks, en een steen des aanstoots, en een rots der ergernis;

N.B. Hetzelfde wordt gezegd van de Zoon.

Nogmaals: de 3-eenheid is onbijbels, loochent de Zoon van GOD, loochent GOD, loochent het Middelaarschap van Jezus (tussen GOD en ons) en loochent het evangelie, dat een mens redding bracht én thans leeft aan de rechterzijde van GOD.

Josh

Nogmaals, al deze dingen worden door de Drie-eenheidsleer en tweenaturenleer niet geloochend, maar juist bevestigd.

Rufi schreef:Nu heb ik net uitgelegd dat je er helemaal naast zit, maar je gaat er weer eens niet op in.

Inderdaad, het wordt tijd dat je eens op andermans argumenten ingaat.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Race406
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 09 sep 2004 08:25

Ik vraag me af waarom Josh niet reageert op mijn reactie naar hem toe. Is het een beetje te confronterend geweest.......? :mrgreen:
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

Josh

Berichtdoor Josh » 09 sep 2004 08:41

Grappig Race....
Hoe ik vertel, dat als de Bijbel ons leert, dat
** er één Lichaam is [van Jezus] en [apart] één Geest
** er één ALLERHOOGSTE GOD is [de Vader] én één Heer [Jezus; de Zoon van GOD]
** de Zoon van GOD van GOD goddelijk macht, koningschap en eeuwig leven ontvangt én
** de Zoon van GOD de macht en het koningschap teruggeeft aan GOD

Waarom dan niet zoeken naar wat er werkelijk bedoeld wordt met de 'mijn God -o God'- tekst? Je weet dan toch immers dat een 3-eenheid niet is vol te houden.

Gods Woord is dan niet fout, maar de 3-eenheidleer is niet staande te houden als de Bijbel dat zo groots tegenspreekt en dát is wat ik vertel.

Efeze 4:4-6 Er is één lichaam en één Geest, zoals u ook één hoop hebt op grond van uw roeping. Er is één Heer, één geloof en één doop. Er is één God die de Vader is van alle mensen, en die boven allen staat, door allen werkt en in allen aanwezig is.

1 Cor 8:5-6 Natuurlijk, er zijn in de hemel en op aarde wel zogenaamde goden velen worden ‘god’ of ‘heer’ genoemd. Maar voor ons niet! Er is maar één God: de Vader, de bron van alles, onze bestemming en er is maar één Heer: Jezus Christus, door wie alles is, door wie wij leven.

1 Cor 15:28 En wanneer alles aan hem is onderworpen, zal ook de Zoon zichzelf onderwerpen aan God, die alles aan hem heeft onderworpen. Dan zal God alles in allen zijn.

Josh

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 09 sep 2004 09:04

Josh schreef:Grappig Race....
Hoe ik vertel, dat als de Bijbel ons leert, dat
** er één Lichaam is [van Jezus] en [apart] één Geest
** er één ALLERHOOGSTE GOD is [de Vader] én één Heer [Jezus; de Zoon van GOD]
** de Zoon van GOD van GOD goddelijk macht, koningschap en eeuwig leven ontvangt én
** de Zoon van GOD de macht en het koningschap teruggeeft aan GOD

Waarom dan niet zoeken naar wat er werkelijk bedoeld wordt met de 'mijn God -o God'- tekst? Je weet dan toch immers dat een 3-eenheid niet is vol te houden.

Gods Woord is dan niet fout, maar de 3-eenheidleer is niet staande te houden als de Bijbel dat zo groots tegenspreekt en dát is wat ik vertel.

Wil je zelf nog wel zoeken, of weet je alles al?
Niet op valide argumenten reageren, maar in plaats daarvan dezelfde bijbelteksten aanhalen die de Drie-eenheidsleer niet tegenspreken lijkt me nu niet iets voor iemand die zelf nog eens iets wil onderzoeken.
Wat Race406 aanhaalt is een valide punt. Je hebt een aantal bijbelteksten en baseert daar een bepaalde leer op (nl. dat Jezus slechts mens was en niet meer dan dat, waaruit dan voor jou de afwijzing van de Drieeenheidsleer en de tweenaturenleer volgt). Alle andere bijbelteksten die jouw leer regelrecht tegenspreken negeer je volkomen of verdraai je zo dat ze zeggen wat je wil. Dat lijkt me geen eerbiedige omgang met de Schrift.

Als er in de Bijbel staat dat het Woord bij God was en het Woord God was, dan hebben we dat simpelweg als de waarheid te aanvaarden, net als het feit dat er 1 God is en 1 Heer is (in tegenstelling tot de meerdere goden en heren die de heidenen hebben, dat is nl. de context van 1 Cor. 8 ).
Als er dan verder staat dat het Woord (Jezus, dus God) vlees is geworden dan hebben we dat ook als de waarheid te aanvaarden.
Als er verder een fiks aantal teksten zijn waarin Jezus zich 1 noemt met de Vader en er verder ook nog een heel stel teksten zijn waarin Jezus expliciet God genoemd wordt, dan hebben we dat ook als de waarheid te aanvaarden.
Dan stellen we als het goed is geen pogingen in het werk om dat weer te omzeilen, dat is een oneerlijke manier van omgang met de Bijbel.
Het gaat om het hele getuigenis van de Bijbel, niet om de helft.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Josh

Berichtdoor Josh » 09 sep 2004 09:16

De Zoon van GOD -die een gestalte gelijk die van God van God had ontvangen- werd mens.

Jezus is dus de Zoon van God in het vlees. En dat is Jezus nog steeds. Hij is mens bekleedt met goddelijke macht, koningschap [over ons] en met eeuwig leven door GOD.

Maar da's niet voor altijd, want uit 1 Cor 15:28 weten we dat de Zoon van GOD de macht zal teruggeven aan GOD; en dan zal GOD in allen zijn.

De hele Bijbel toch zei je? Volg dan ook je eigen woorden op!

Josh

1 Cor 8:5-6
Efeze 2:11-21
Efeze 4:4-6

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 09 sep 2004 09:44

Josh schreef:De Zoon van GOD -die een gestalte gelijk die van God van God had ontvangen- werd mens.

Dus voordat Hij mens werd, wat was Hij toen?

Josh schreef:Jezus is dus de Zoon van God in het vlees. En dat is Jezus nog steeds. Hij is mens bekleedt met goddelijke macht, koningschap [over ons] en met eeuwig leven door GOD.

De eerste twee zinnen kan ik met je meekomen. Je laatste zin is een onlogische conclusie uit de eerste twee.

Josh schreef:Maar da's niet voor altijd, want uit 1 Cor 15:28 weten we dat de Zoon van GOD de macht zal teruggeven aan GOD; en dan zal GOD in allen zijn.

Macht waarvoor?
Overigens staat er in de grondtekst helemaal geen macht, maar in het Grieks staat er hupotasso. Dit woord heeft de volgende betekenissen.

1) to arrange under, to subordinate
2) to subject, put in subjection
3) to subject one's self, obey
4) to submit to one's control
5) to yield to one's admonition or advice
6) to obey, be subject
++++
A Greek military term meaning "to arrange [troop divisions] in a military fashion under the command of a leader". In non-military use, it was "a voluntary attitude of giving in, cooperating, assuming responsibility, and carrying a burden".

Dus de Zoon gehoorzaamt dus vrijwillig de Vader (zoals het in een goed gezin betaamt), zoals Hij dat gedurende Zijn hele leven hier op aarde ook al gedaan heeft en legt dan deze wijze van bediening van zijn Middelaarsambt af, omdat Zijn Gemeente dan voltallig is.

Josh schreef:De hele Bijbel toch zei je? Volg dan ook je eigen woorden op!

Josh

1 Cor 8:5-6
Efeze 2:11-21
Efeze 4:4-6

Ik volg m'n eigen woorden ook op, daarom kom ik ook tot een andere conclusie. :)

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 09 sep 2004 11:23

Filipenzen 2:5-11 (OKV)

"Laat zo uw gezindheid zijn als het was bij Jezus Messias,
Die in de gestalte van God het niet heeft beschouwd als een voorrecht
om Gode gelijk te zijn,

want Hij heeft de hemel verlaten, het bestaan van een slaaf aanvaard
in alles gelijk aan de mensen

en in de gedaante der mensen, vernederd ten dode toe,
heeft Hij aan het kruis gehoorzaamd,

daarom heeft God Hem verhoogd en heeft Hem een naam gegeven
boven alle andere uit,

opdat voor de Naam van Jezus zou buigen al wat bestaat
in alle rangen der schepping,

en alle tong zou belijden dat Jezus de Heer is,
tot glorie van God de Vader."

Volgens mij geeft deze tekst heel duidelijk aan dat Jezus God is en dat ontkenning hiervan onchristelijk is.

Josh, JIJ aanbidt drie Figuren: God, Zoon en Geest. Je bent polytheïstisch, je aanbidt niet christelijke God alleen.

Je bent dus stiekem net zo als de oude Grieken, die hadden ook overal goden rondlopen. Ouderwets hoor.

David
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor David » 09 sep 2004 19:30

Wat vinden jullie van de uitspraak van Jezus in het hoge priesterlijk gebed ?

Johannes 17:3

Dit is het eeuwige leven dat zij U kennen, de enige, waarachtige God, en hem die Gij gezonden hebt, Jezus Christus.

Jezus noemt Zijn Vader de enige waarchtige God.

Zie ook Paulus visie in 1 Korinthe 8:5-6

"Want hoewel er ook zijn, die goden genaamd worden, hetzij in den hemel, hetzij op de aarde (gelijk er vele goden en vele heren zijn), Nochtans hebben wij maar één God, den Vader, uit Welken alle dingen zijn, en wij tot Hem; en maar één Heere, Jezus Christus, door Welken alle dingen zijn, en wij door Hem."

David ;)

Josh

Berichtdoor Josh » 10 sep 2004 02:49

Voordat Jezus mens werd, was hij al de Zoon van God; geschapen door God. Wel in gestalte gelijk, maar niet eeuwig zoals God.

Eeuwig leven, macht en koningschap kreeg Jezus immers later van God. Macht om alles onder hem te brengen voor God. Het was God immers die van ZIJN TROON het Lam het Oordeel in handen gaf.

Ik vertrouw op Het Woord. Jij vertrouwt op je eigen woorden zoals je zegt.

Het Woord is wat mij redt. Zullen jouw woorden jouzelf redden?

Josh

Josh

Berichtdoor Josh » 10 sep 2004 03:06

Wel David: inderdaad noemt GOD door Jezus 'de enige waarachtige GOD genoemd'.... En 1 Cor 8:5-6 schetst ook 1 GOD én 1 Heer.

Johannes 17:3 Dit is het eeuwige leven dat zij U kennen, de enige, waarachtige God, en hem die Gij gezonden hebt, Jezus Christus.

Geen 3-ene-god dus. Maar één Waarachtige GOD én tevens één Heer.

Ik ben blij, dat die Waarheid ook jou heeft bereikt!

Josh

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 10 sep 2004 03:11

Josh schreef:Voordat Jezus mens werd, was hij al de Zoon van God; geschapen door God. Wel in gestalte gelijk, maar niet eeuwig zoals God.

Eeuwig leven, macht en koningschap kreeg Jezus immers later van God. Macht om alles onder hem te brengen voor God. Het was God immers die van ZIJN TROON het Lam het Oordeel in handen gaf.

Ik vertrouw op Het Woord. Jij vertrouwt op je eigen woorden zoals je zegt.

Het Woord is wat mij redt. Zullen jouw woorden jouzelf redden?

Josh

Ik heb de indruk dat jij een vreemde versie des Woords hebt. Christenen hebben namelijk de Bijbel. Daarin staat onomstotelijk bewezen de H. Drieëenheid Vader, Zoon en H. Geest.

Maar dat heb je met die zogenaamde huisclubs. Die rommelen maar wat aan.

Jij gelooft dat Jezus niet God is, maar wel een soort Heer. Dus eigenlijk een soort heilige. Zonder het te willen ben je net zo Rooms als de Paus... :!:

Maar je zult hier wel weer niet op in durven gaan, mooiweermissionaris :mrgreen: die je bent.

Terug naar “Archief”