Synode Gereformeerde Gemeente

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

waarnemer
Luitenant
Luitenant

Synode Gereformeerde Gemeente

Berichtdoor waarnemer » 09 sep 2004 13:06

Als ik goed ben geïnformeerd mag er behalve een journalist van het RD geen pers zijn bij de vergaderingen. En de journalist van het RD moet voor de plaatsing zijn verhaal laten screenen door het moderamen van de synode. Wij krijgen dus nooit onafhankelijke informatie, niet welgevallige informatie wordt er dus uitgefilterd. Is deze informatie juist, of was dat vroeger zo? Als dat zo is waarom die koudwatervrees? Als redactie van het RD zou ik er dan ook niet naar toe gaan. Wil de synode wat publiceren voor mensen buiten de Ger. Gem. dan plaatsen ze maar een advertentie in het RD, voor hun eigen leden hebben ze natuurlijk de Saambinder.
Ik vind het tenminste heel raar dat er geen pers bij aanwezig mag zijn.
Laatst gewijzigd door waarnemer op 09 sep 2004 13:08, 1 keer totaal gewijzigd.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 09 sep 2004 13:08

Als ik als journalist mijn tekst eerst zou moeten laten censureren zou ik het al niet meer doen. Dat is toch een grove inbreuk op de journalistieke waarden?

Kaw
Majoor
Majoor

Berichtdoor Kaw » 09 sep 2004 13:33

Ik denk dat ze bang zijn voor onbegrip. Zo is de positie van de vrouw voor veel ongelovigen onbegrijpelijk in de ger. gem.

Het RD is vaak een gemiddeld progressief (in hun ogen altans) dagblad. Denk maar aan de redacteur v.d. Zwaag. Dus helemaal vertrouwen doen ze het misschien niet. Misschien wel scherpe kritiek van het dagblad uit hun eigen milieu.

Het doet me verder wel wat sekte-achtig aan, maar dat zal wel mee vallen.

antenne
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor antenne » 09 sep 2004 16:12

Kaw schreef:Ik denk dat ze bang zijn voor onbegrip. Zo is de positie van de vrouw voor veel ongelovigen onbegrijpelijk in de ger. gem.

Gaat het op de synode dit jaar dan over de positie van de vrouw???

Speedy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Speedy » 09 sep 2004 16:30

Kaw schreef:Ik denk dat ze bang zijn voor onbegrip. Zo is de positie van de vrouw voor veel ongelovigen onbegrijpelijk in de ger. gem.

Het RD is vaak een gemiddeld progressief (in hun ogen altans) dagblad. Denk maar aan de redacteur v.d. Zwaag. Dus helemaal vertrouwen doen ze het misschien niet. Misschien wel scherpe kritiek van het dagblad uit hun eigen milieu.

Het doet me verder wel wat sekte-achtig aan, maar dat zal wel mee vallen.

Het valt allemaal wel mee. De beweegredenen zijn heel simpel. In het verleden zijn er veel problemen geweest met citaten van predikanten. Die toen weer opnieuw uitgelegd moesten worden, ingezonden brieven in het RD. Predikanten hadden er grote moeite mee dat de kans aanwezig was dat ze zo maar lukraak geciteerd konden worden. Aangezien er 1 regel is dat alleen leden van de GG de vergaderingen bij kunnen wonen was dat ook nog een voorwaarde.

Bij de CGK is het nu al een paar keer voorgekomen op de synode dat het ND de geestelijke strekking van bepaalde besluiten miste en daar heeft ook de synode het besluit genomen dat vanwege de privacy en de gedeeltelijke geslotenheid van de vergaderingen dat de stukken eerst gescreend moeten worden. Dus ook daar vind hetzelfde plaats. Daarnaast wordt ook bij de CGK een verslaggever van het dagblad trouw geweigerd vanwege het niet goed kunnen verslaggeven van de vergaderingen.

graankorrel
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor graankorrel » 09 sep 2004 18:48

dus alle ds. die wat gezegd hebben gaan het stuk lezen ? :?

waarnemer
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor waarnemer » 09 sep 2004 19:02

Nu ik het RD net gelezen heb over de synodevergadering blijkt nergens uit dat het een gescreende versie is. Ik snap echt niet dat een journalist hier in trapt. Als je het verslag leest lijkt het net of de kerkredactie dit stuk zelf geproduceerd heeft, je houdt je lezers voor de gek. Of mijn informatie is niet goed en het is echt vrije nieuwsgaring. Maar er zijn genoeg Ger. Gem. mensen op dit forum die ons kunnen vertellen hoe het werkelijk is. Laat eens wat van je horen Caprice!

wh
Mineur
Mineur

Berichtdoor wh » 09 sep 2004 20:15

waarnemer schreef:Nu ik het RD net gelezen heb over de synodevergadering blijkt nergens uit dat het een gescreende versie is. Ik snap echt niet dat een journalist hier in trapt. Als je het verslag leest lijkt het net of de kerkredactie dit stuk zelf geproduceerd heeft, je houdt je lezers voor de gek. Of mijn informatie is niet goed en het is echt vrije nieuwsgaring. Maar er zijn genoeg Ger. Gem. mensen op dit forum die ons kunnen vertellen hoe het werkelijk is. Laat eens wat van je horen Caprice!

Onzin lezers voor de gek houden??
Laat de pers (incl RD) eerst maar eens bij zich zelf te raden gaan over juiste weergave van de rest van de stukken!!!!
Wat hebben we aan een journalist die zonodig zijn eigen mening in een krantenartikel wil neerzetten.

En wat hebben niet Ger.Gem. leden te maken met het beleid wat er op de
synode wordt uitgestipeld.
En als je werkelijk benieuwd bent, kan je het best zorgen dat je de Saambinder gaat lezen, komt altijd een verslag van de kerkelijkevergaderingen in.

De synode is juist een heel open vergandering, alle leden van de Ger.Gem. zijn er welkom.

Bookman
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Bookman » 09 sep 2004 20:57

Het verleden heeft ons geleerd dat onkerkelijke of andersgezinde journalisten meestal niet al te nauwkeurig zijn in berichtgeving omtrent synodes van de kleine kerkverbanden. Ik denk dat het ook een stuk zelfbescherming is. En wat moet een journalist van de Telegraaf of van SBS 6 bij de synode van de GG doen, ja het is maar een vraag hoor.
Verlos ons, HEERE, onze God! en verzamel ons uit de heidenen, opdat wij den Naam Uwer heiligheid loven, ons beroemende in Uw lof.
Psalm 106:47

Brion
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Brion » 09 sep 2004 21:46

Bookman schreef:Het verleden heeft ons geleerd dat onkerkelijke of andersgezinde journalisten meestal niet al te nauwkeurig zijn in berichtgeving omtrent synodes van de kleine kerkverbanden. Ik denk dat het ook een stuk zelfbescherming is. En wat moet een journalist van de Telegraaf of van SBS 6 bij de synode van de GG doen, ja het is maar een vraag hoor.

"Het verleden heeft ons geleerd dat rechtse of andersgezinde journalisten meestal niet al te nauwkeurig zijn in berichtgeving omtrent congressen van de kleine politieke partijen. Ik denk dat het ook een stuk zelfbescherming is. En wat moet een journalist van de Telegraaf of van SBS 6 bij een congres van Groen-Links doen, ja het is maar een vraag hoor."

Bookman, hier je tekst nogmaals: ik heb er een paar woorden in veranderd. Dat zul je vast niet erg vinden. Wat zou jij vinden als Groen-Links zó redeneert? Als dit werkelijkheid zou zijn, dan waren de rapen gaar, denk je ook niet?

Natuurlijk is er een verschil tussen een synode en een partij-congres. Maar er zijn ook overeenkomsten. Er gebeuren daar dingen die mensen interesseren. Niet iedereen kan aanwezig zijn bij een partij-congres of synode, en daarom besteden we dat uit aan de pers. En we verwachten dat zoiets objektief gebeurt. We zullen het er over eens zijn, dat zodra alleen gelijkgezinden op een partij-congres of synode worden toegelaten, er iets mis is met die objectiviteit. Ik begrijp niet zo goed waarom predikanten etc, zo bang zijn dat hun woorden verdraaid worden, en dat politici daar helemaal niet bang voor zijn.

Berichtgeving is nooit objectief. Niet door de NRC, het NOS-journaal of de Saambinder. Daarom is het hier prima geregeld dat we verschillende kranten, weekbladen en journaals hebben. Dat garandeert geen objectiviteit, maar geeft ons wel de mogelijkheid zaken van 2 kanten te bekijken. Die mogelijkheid wordt door de synode bewust onmogelijk gemaakt. Waarom, is mij een raadsel.

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 09 sep 2004 23:52

Speedy schreef:Daarnaast wordt ook bij de CGK een verslaggever van het dagblad trouw geweigerd vanwege het niet goed kunnen verslaggeven van de vergaderingen.

Wie bepaalt of iemand wel of niet iets kan weergeven. Dit hele fenomeen is duidelijk een geval van angst voor de buitenwereld.

caprice

Berichtdoor caprice » 09 sep 2004 23:55

Sabra schreef:
Speedy schreef:Daarnaast wordt ook bij de CGK een verslaggever van het dagblad trouw geweigerd vanwege het niet goed kunnen verslaggeven van de vergaderingen.

Wie bepaalt of iemand wel of niet iets kan weergeven. Dit hele fenomeen is duidelijk een geval van angst voor de buitenwereld.

Of zorgvuldig en voorzichtig zijn, om te voorkomen dat geciteerde teksten uit het verband gerukt zijn.
Laatst gewijzigd door caprice op 10 sep 2004 06:24, 1 keer totaal gewijzigd.

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 10 sep 2004 00:26

caprice schreef:Of zorgvuldig en voorzichtig zijn, omt te voorkomen dat geciteerde teksten uit het verband gerukt zijn.

Eerder uit angst om zichzelf te moeten verdedigen lijkt mij. Als je ergens voor staat dan moet je er ook voor durven uitkomen. Dan maakt het niet uit of teksten misschien in een andere context worden geplaatst of niet.
Blijkbaar is men niet erg op de buitenwereld gericht om deze wereld te overtuigen van hun gelijk.

antenne
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor antenne » 10 sep 2004 09:01

wh schreef:En wat hebben niet Ger.Gem. leden te maken met het beleid wat er op de
synode wordt uitgestipeld.

Ik denk dat de lezers van het RD alle recht hebben om het beleid in de Ger. Gem. te lezen.
Een van de redenen om een abbonement op deze krant te nemen is denk ik de kerkelijke pagina.

Omega
Nestor

Berichtdoor Omega » 10 sep 2004 10:35

Enige nuance: Ook op de synodevergaderingen van de Oud Ger. Gem. en de Ger. Gem. in Ned. worden journalisten geweerd. Alleen het RD wordt sinds kort bij de Ger. Gem. in Ned. toegelaten.

De reden dat de verhalen vooraf gelezen worden, heeft alles te maken met de zorgvuldigheid. Als bepaalde citaten uit hun verband worden gehaald (en dat is bij doorsnee journalisten helaas meer regel dan uitzondering) ontstaat er veel onrust. Denk maar eens aan uitspraken over homoseksualiteit die zonder het verband waarin ze staan, al snel het predikaat "gevaarlijk fundamentalisme" krijgen.

Bovendien is een synodevergadering in principe een besloten bijeekomst waarbij alleen leden aanwezig mogen zijn. Vergelijk dat maar met de vergadering van een (kies)vereniging.
Kust den Zoon, opdat Hij niet toorne...

Terug naar “Archief”