Discussie/Meninguitwisseling/Vragen stellen

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Thedudehimself
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Thedudehimself » 17 jan 2003 12:04

Koss schreef: ik heb sterk het gevoel dat dit hooftzakelijk over mijn posts gaat omdat ik wel regelmatig erg vuurig uit de hoek kom
maar dat meestal om omderwerpen waar ik op achterhaalde vooroordelen gebaseerde onzin tegen kom en niet om de bijbel of het christelijk geloof onderuit te haalen

een voorbeeltje hiervan is de topic over homoseksualitijd
zodra er echte achterhaalde en onzinnige dingen over homoseksualitijd als feiten worden geposts zal ik het niet nalaten om die onderuit te haalen
maar wie de topic goed heeft gevolgt moet het zijn opgevallen dat ik me niet bemoei met de discusies over de bijbelse teksten in die topic
ik ben hier niet om het christendom of de bijbel onderuit te haalen
maar ik doe wel mijn best om de realitijd te laten zien
ook omtrent het voornemen om een persoon niet aftekeuren op de geaardheid en alleen het praktiseren te veroorrdelen
ik heb een aantal homo en bie sexuelen in mijn omgeving waar dat in de praktijk heel anders bij verloopt binnen de kerkgemeenschap
dus daar ligt voor mij de reden dat ik daar wat sceptisch tegenover sta
het verbaast mij vaak er gat voor vabels er omtrent dit onderwerp nogsteeds gelooft worden door christenen (dan bedoel ik de dingen die los staan van de bijbel)

maar laat ik voorop stellen dat ik hier niet ben omdat ik als niet christen een betje tegen de christenen aan wil trappen
ik ben hier niet om de bijbel belachelijk te maken
en ben hier niet om refo's van hun religie af te brengen

ja ik ben geen christen
nee ik ben geen antie-christen

Hee Koss,

Ik vind het juist super dat je de moeite neemt om je te verdiepen in meningen waarbij je je van nature niet thuis voelt. Ik ben zelf wel christen maar ik verbaas me er soms over hoe sommige refo's maar ook andere christenen (ik zeg duidelijk niet alle!!) absoluut niet weten hoe de wereld er van buiten uitziet. Veel van hen staan in een kringetje naar binnen gericht en ik geloof dat je als christen wel een kring moet vormen maar dan naar buiten. Door jouw bijdragen op refoweb gaan dergelijke mensen ten minste een beetje nadenken hoe zij op de niet-christenen overkomen. Wat dat betreft zorg je, ook bij mij, voor de nodige zelfreflectie. En dat kan zeker geen kwaad!

Voor jou zal het ook tot zelfreflectie leiden. De meeste mensen doen dat liever niet. Dus ik vraag me eigenlijk af... Wat is je drijfveer om te discussieren met christenen?
Ik geloof in een God die niet doet wat ik wil!

Thedudehimself
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Thedudehimself » 17 jan 2003 12:14

koss schreef:je weet niet eens wat occultisme is !!
dus weet je ook niet waarom je het niet zou kunnen tolereren
en weet je ook niet hoeveel je er wel niet van kunt leren

Christenen houden zich niet met occultisme bezig omdat zij in contact willen staan met één Geest: de Heilige Geest. Deze Geest komt uit de enige echte God zelf. Deze God heeft de hemel en de aarde geschapen en alle andere geesten. Volgens deze God mogen en kunnen wij niets anders dienen, met niets anders in contact staan, dan met Hem. Alle andere geesten die wij zouden kunnen en met wie wij in contact kunnen staan zijn slechts surrogaatoplossingen. Zij geven niet de echte bevrediging die de God, die ons heeft gemaakt, kan geven.
Ik geloof in een God die niet doet wat ik wil!

Koss
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Koss » 17 jan 2003 15:31

Thedudehimself schreef:Christenen houden zich niet met occultisme bezig omdat zij in contact willen staan met één Geest: de Heilige Geest. Deze Geest komt uit de enige echte God zelf. Deze God heeft de hemel en de aarde geschapen en alle andere geesten. Volgens deze God mogen en kunnen wij niets anders dienen, met niets anders in contact staan, dan met Hem. Alle andere geesten die wij zouden kunnen en met wie wij in contact kunnen staan zijn slechts surrogaatoplossingen. Zij geven niet de echte bevrediging die de God, die ons heeft gemaakt, kan geven.

nu trek ik ff een paralel naar hoe dit op mij over komt
...

wij zijn de PTT
wij hebben het telefoon netwerk geschapen
je mag geen contact onderhouden met andere telefoon aanbieders
want zij zijn niet zuiver en je zuld voor de rest van je leven en erna er voor boetten
zij biedden alleen een surrogaatoplossing
en geven niet de bevrediging die je van de schepper de PTT krijgt
in ons telefoonboek staat dat duidelijk beschreven
een ander telefoonboek mag je niet lezen op laste van verdoemenis !
.....

tja als een telefoon aanbieder zo "zieltjes" wil winnen kan ik me best voorstellen dat er genoeg mensen zijn die dit zouden geloven
vooral die niet zo sterk in de schoennen staan en niet de vragen durven te stellen die juist zo belangrijk zijn

maar ik denk daar anders over
als iemand tegen mij zecht het enige echte woord te hebben neem ik dat niet blind aan
dat zal diegeen mij dan eerst moeten aantonen

plus dat je je eigen woord als waarheid verkoopt
en het woord van een ander als een leugen
en dan zonder te weten wat dat woord van een ander is
dan kan dat nooit goed zijn volgens mij

dan berust je geloof in dat woord alleen maar uit angst voor het woord van een ander...
Laatst gewijzigd door Koss op 17 jan 2003 15:52, 1 keer totaal gewijzigd.
leaver dea as slaaf

Gershwin
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 17 jan 2003 15:44

In de Bijbel staat dat er een strijd gaande is tussen goed en kwaad, en dat de mens partij moet kiezen (dit is een wat vrije verwoording).
Verder staat er dat God goed is, en alle andere geesten die door mensen opgeroepen kunnen worden kwaad (engelen luisteren altijd en alleen naar God. Die kunnen dus niet opgeroepen worden, maar alleen door God gestuurd. M.a.w., als het mogelijk is in contact te treden met engelen, dan alleen via God).

Daarom veroordelen wij het, als je jezelf in contact brengt met andere geesten: het is kiezen voor het KWAAD
Together, we can. But we won't.

Goodbye.

moppie
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor moppie » 17 jan 2003 16:21

Er is maar 1 waarheid Koss en dat is de Bijbel. iedere anderen "halve waarheid" zien wij dus idd als leugen.

Hoe kun je geloofwaardig zijn als je in meerdere waarheden gelooft. Je bent pas sterk als je de enige waarheid kent.

Storyteller

There is no spoon

Berichtdoor Storyteller » 17 jan 2003 16:56

moppie schreef:Er is maar 1 waarheid Koss en dat is de Bijbel. iedere anderen "halve waarheid" zien wij dus idd als leugen.

Hoe kun je geloofwaardig zijn als je in meerdere waarheden gelooft. Je bent pas sterk als je de enige waarheid kent.

Nu pas snap ik hoeveel post-moderniteit en het Christendom uit elkaar liggen.
Het post-moderne denken wordt gekenmerkt doordat ieder zijn eigen werkelijkheid maakt. 'Het maakt niet wat de ander denkt, ik denk dit en dat is de werkelijkheid. Maar de werkelijkheid van de ander is ook werkelijkheid.'
Voorbeelden hiervan zijn bijvoorbeeld virtual reality en fantasy-roleplaying games als Advanced Dungeons and Dragons. Maar ook films als The Matrix en Vanilla Sky. De tv-serie X-files is eveneens post-modern.
Ik heb altijd gedacht dat christenen ook post-modern waren omdat ze hun eigen waarheid hadden. Maar nu snap ik dat dat geen persoonlijke waarheid is, maar een collectieve.
Bijzonder fascinerend.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 17 jan 2003 16:57

moppie schreef:Er is maar 1 waarheid Koss en dat is de Bijbel. iedere anderen "halve waarheid" zien wij dus idd als leugen.

Mee eens moppie, maar ik ben het ook eens met Koss die argumenten wil horen om de bijbel als waarheid te beschouwen.

Mijn argument: het nieuwe testament (iig de evangelien) zijn historisch zeer betrouwbaar. Er zijn zelfs honderden handschriften van gevonden, in tegenstelling tot de geschiedkundige geschriften over de Romeinse Keizers. En toch nemen veel mensen de verhalen over Julius Caesar makkelijk aan, maar het evangelie niet...

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 17 jan 2003 17:48

Ik kan KOSS geen ander bewijs van de waarheid van de Bijbel geven dan mijn persoonlijk geloof.
Natuurlijk zijn er veel argumenten voor, maar die vormen met elkaar geen sluiten bewijs.

Lotte
Mineur
Mineur

Berichtdoor Lotte » 17 jan 2003 18:23

Koss:

jij wel
ik niet
want ik ben dislektisch

Sorry! kreeg al een mailtje van iemand anders die me dat zei. Wist ik niet, dacht dat je gewoon te snel typte. nogmaals sorry.

Koss, waar baseer jij je geloof op als je niet in de Bijbel gelooft?

Elsa
Mineur
Mineur

Berichtdoor Elsa » 17 jan 2003 23:47

Omdat ik het een beetje jammer vind dat hier geen reactie op komt, plaats ik dit antwoord aan Koss nog maar eens :(
Elsa schreef:
Koss schreef:maar ik kom hier (door sommige mensen) uitspraken tegen die gewoon niet door de beugel kunnen op basis van de grondwet artikel 1
en die is al de realiteit sins 1825 voor alle nederlanders

Ook dit moet je anders zien, Koss! :)
Christenen ageren niet zozeer tegen zondaren, maar tegen de zonde.
Op gevaar af dat ik erg 'belerend' :wink: overkom: Even een uitleg van die twee begrippen: Zonde, dat is tegen Gods wil ingaan, dingen doen die God verboden heeft. De zondaar is degene die deze dingen doet.
Dus verwerpen of verachten wij niet de mens die zondigt, maar we veroordelen wel de zonde die hij doet. Dit is een groot verschil, dat vaak niet begrepen wordt door anderen. Het betekent ook dat we bewogen zijn met zo iemand en voor hem bidden.
Koss schreef:en een ander voorbeeltje is de discusie omtrent het woord "occult" in de harry p. topic's
er leeft onder de christenen een waanbeeld over wat dat woord betekent
en er zijn zelfs nog mensen die ontkennen dat de bijbel een zeer occult boek is
en die zelfs de uitleg van de dikke van dalen niet willen zien

Als je bedoelt dat de Bijbel occult is omdat er gesproken wordt over geesten, duivelen en engelen.................. :shock:
God zegt in de Bijbel: Want door Hem zijn alle dingen geschapen, die in de hemelen en die op de aarde zijn, die zienlijk en die onzienlijk zijn, hetzij tronen, hetzij heerschappijen, hetzij overheden, hetzij machten; alle dingen zijn door Hem en tot Hem geschapen; (Kol.1: 16)

Koss schreef:ja ik reageer ook vanuit mijn eigen realiteit
maar waneer ik vanuit mijn mening spreek zet ik dat er vaak ook bij

de christenen hebben op sommige punten een realiteit die haaks staat op de dagelijkse realiteit

De christelijke realiteit staat haaks op jouw realiteit! Dat is iets anders dan wat jij zegt.
Jij hebt een waarheid, christenen hebben De Waarheid. Jezus zeide tot hem: Ik ben de Weg, en de Waarheid, en het Leven. (Joh. 14: 6)

Koss schreef:en wat is er mis met dat hier aan te tonen en te onderbouwen ?

Daar is niets mis mee, maar het heeft ook geen zin, omdat we vanuit twee zo verschillende uitgangspunten hebben. :cry:
Ik kan je daarom niet overtuigen. Ik kan alleen getuigen.
Woorden zijn de struikelstenen voor iedere toenadering.
- Louis Paul Boon

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 18 jan 2003 12:36

binnen de 'christelijke realiteit' zijn er ook nog heel verschillende belevingen.
Trouwens, ik vervang zelf liever de term 'christelijke relaliteit' door 'de realiteit'. :wink: Alhoewel ieders beleving van die realiteit anders gekleurd kan zijn...

Koss
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Koss » 18 jan 2003 17:11

[quote="Elsa"]Jij hebt een waarheid, christenen hebben De Waarheid. Jezus zeide tot hem: Ik ben de Weg, en de Waarheid, en het Leven. (Joh. 14: 6)

met dit uitgangspunt heeft discuseren helemaal geen zin
met dit uitgangs punt heeft dit hele forum geen nut

niemand heeft DE waarheid
alles wat is geschreven in de bijbel is subjektief en niet opjektief!!!
want je hebt altijd nog een subjekt nodig om het zamen te stellen en op schrift te stellen

ieder mens heeft een verschillende vertie van de waarheid
die continu moet worden aangescherpt en bijgestelt door nieuwe kennis en gegevens

als jezus heeft gezecht dat hij de eenige waarheid was en de enige weg.....
waarom tolereerde hij dan de mensen die een andere weg bewandelden
en ze zelfs met respect behandelde ?
leaver dea as slaaf

Storyteller

Berichtdoor Storyteller » 18 jan 2003 19:36

Heel goed punt, Koss.
Ik sluit me volledig bij aan en wacht de reactie van de anderen af.

moppie
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor moppie » 19 jan 2003 00:13

als jezus heeft gezecht dat hij de eenige waarheid was en de enige weg.....
waarom tolereerde hij dan de mensen die een andere weg bewandelden
en ze zelfs met respect behandelde ?

:arrow: :arrow: :arrow: :arrow:

Code: Selecteer alles

Math 22
16 En zij zonden uit tot Hem hun discipelen, met de Herodianen, zeggende: Meester! wij weten, dat Gij waarachtig zijt, en den weg Gods in der waarheid leert, en naar niemand vraagt; want Gij ziet den persoon der mensen niet aan;

Johannes 14

6 Jezus zeide tot hem: Ik ben de Weg, en de Waarheid, en het Leven. Niemand komt tot den Vader, dan door Mij.

Rom1:
18 Want de toorn Gods wordt geopenbaard van den hemel over alle goddeloosheid, en ongerechtigheid der mensen, als die de waarheid in ongerechtigheid ten onder houden

Dit moet voldoende zijn dacht ik

Koss
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Koss » 19 jan 2003 00:59

moppie schreef:Dit moet voldoende zijn dacht ik

bij lang en na niet
ik kan ook gaan knippen en plakken met klijne stukjes tekst tot ik een uitleg heb die naar mijn "waarheid" is....

en dan draai je ook nog helemaal om het punt van mijn post heen...

een antwoord in eigen woorden zou meer in de richting komen..
leaver dea as slaaf

Terug naar “Archief”