Alcoholisme

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

joepie

Berichtdoor joepie » 09 sep 2004 13:22

Overkill schreef:Wanneer ben je eigenlijk een alcoholist?
    Als je je grenzen niet kent en oneindig kan doordrinken?
    Als je vrijwel altijd alcohol in je bloed hebt?
    Als je altijd behoefte aan alcohol hebt?
    Als je echt geen dag zonder kan?
    Als je niet kan functioneren zonder alcohol?

Zelf drink ik graag een paar pilsjes, en ja, ook wel eens tot het dronken zijn toe.
Ik beperk me niet tot alleen drinken in het weekend, maar doordeweeks is het ook wel eens raak.
Bier is een aantrekkelijke consumptie waar je niet snel genoeg van hebt.
Ik zie voor mezelf niet echt reden om me te beperken met drinken, ik bedoel, ik ben gezond, sportief, heb vrienden, en ga daar veel mee om, en als je een avondje ergens zit en je kijkt een filmpje en je ouwehoert wat bij, dan beperk je je niet tot twee biertjes.
Nou ja, als je 15 bent misschien, maar het consumptiegedrag stijgt in de loop der jaren zeker wel.
Een vriend van me krijgt bij aanraking van een biertje standaard de neiging om zich compleet laveloos te zuipen.
Moet ie zelf weten, vind ik, tenminste, ik kan me er niet druk om maken als hij zich als een idioot gedraagt, een beetje verantwoordelijkheidsgevoel mag wel aanwezig zijn.
Medelijden met (altijd) dronken mensen zul je van mijn kant niet zo snel zien.
Een beetje controle over jezelf lijkt me een vereiste.

Zoals jij het beschrijft ben je dus een alcoholist.
Waarom moet je bij een film kijken of praten met je vrienden bier drinken?
Kan dat niet ook gewoon met niet alcoholische drank?
En als jullie na dat drinken naar huis gaan, hoe doen jullie dat?
Ik vind "dronken" mensen dus walchelijk! Echt daar kan ik dus gewoon misselijk van worden.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 09 sep 2004 15:28

joepie schreef:
Aragorn schreef:Die onderzoeken worden ook met de dag ongeloofwaardiger zeg.. :roll:

De ene keer is 1 tot 2 bier of wijn per dag juist goed, de volgende keer is 1 per dag al schadelijk. Nouja, als de wetenschappers het er dan toch niet over eens zijn trek ik me er ook maar weinig van aan. :)

Doe je dat wel als ze gelijk hebben dan :mrgreen:
Maar er blijkt uds uit dit onderzoek, dat het schadelijk is voor je geest.
Dus je vermogen om dingen te leren of te onthouden. Daar was dit onderzoek op gericht.

Aii, een gewetensvraag.. :mrgreen: Ik beroep me op m'n zwijgrecht. 8)

Ik kan me wel voorstellen dat dat vermogen omlaag gaat na alcoholgebruik ja, en bij overmatig gebruik ook op lange termijn. Maar of dat al bij 2 per dag het geval is..?

André

Berichtdoor André » 09 sep 2004 15:44

Je bent nu 19 dus je kunt best nog een tijdje testen als alles goed gaat.

Maarre, neem maar van mij aan dat je geen alcoholist bent als je 2 glazen per dag drink, glazen heh, geen halve liters!!
En als je dat nu ook nog 2 a 3 dagen in de week doet is dr niets aan de hand, en in weekend er 1 meer drinkt dan gaat het helemaal goed komen met je geheugen!

Zoek anders maar eens op Google naar "Korsakov" dan weet je ook meteen wat er gebeurd als je er slordig mee omgaat.

Moet je niet willen denk ik......

joepie

Berichtdoor joepie » 09 sep 2004 15:52

Andre schreef:Je bent nu 19 dus je kunt best nog een tijdje testen als alles goed gaat.

Maarre, neem maar van mij aan dat je geen alcoholist bent als je 2 glazen per dag drink, glazen heh, geen halve liters!!
En als je dat nu ook nog 2 a 3 dagen in de week doet is dr niets aan de hand, en in weekend er 1 meer drinkt dan gaat het helemaal goed komen met je geheugen!

Zoek anders maar eens op Google naar "Korsakov" dan weet je ook meteen wat er gebeurd als je er slordig mee omgaat.

Moet je ze nu elke dag drinken of 2 a 3 dagen in de week? ;-)

Overkill

Berichtdoor Overkill » 09 sep 2004 16:48

joepie schreef:
Zoals jij het beschrijft ben je dus een alcoholist.
Waarom moet je bij een film kijken of praten met je vrienden bier drinken?
Kan dat niet ook gewoon met niet alcoholische drank?
En als jullie na dat drinken naar huis gaan, hoe doen jullie dat?
Ik vind "dronken" mensen dus walchelijk! Echt daar kan ik dus gewoon misselijk van worden.

Nee, ik vind mezelf geen alcoholist.
En uiteraard kan je lol hebben zonder alcohol, ik beweer ook niet dat ik alleen lol heb met alcohol.
Je hebt andere lol met alcohol, voor simpeler. Het is zelden bevorderlijk voor het niveau.
Thuis komen lukt altijd wel, maar dat komt meer door het tijdstip.
En de connectie dronken mensen - misselijk is niet compleet vreemd.

Mariamagdalena
Majoor
Majoor

Berichtdoor Mariamagdalena » 09 sep 2004 20:52

Overkill, ik denk ook dat je geen alcoholist bent. Zoals je het beschreef.
Een alcoholist is toch wel heel wat anders...........
Ik denk dat jij meer een "drinker" bent, dat is nog geen alcoholist, nog niet.........

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 10 sep 2004 00:36

Andre schreef:Je bent nu 19 dus je kunt best nog een tijdje testen als alles goed gaat.

Nee, 2 glazen per dag is nog lang geen alcoholisme. Overigens hoef je denk ik geen echte alcoholist te zijn om toch de schadelijke gevolgen ervan te ondervinden. Voor er trouwens misverstanden over ontstaan: ik ben maar een matige drinker hoor. :D (Dwz. lang niet elke dag vd. week, zeer zelden meer dan 8 per avond en meestal houdt het bij 5 wel op)

kuikentje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor kuikentje » 01 apr 2005 20:57

men vader drinkt ook veel.. maar ik zou niet weten hoe ik het hem duidelijk moet maken dat ik vind(en me zusse) dat ie teveel drinkt..

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 02 apr 2005 00:25

kuikentje schreef:men vader drinkt ook veel.. maar ik zou niet weten hoe ik het hem duidelijk moet maken dat ik vind(en me zusse) dat ie teveel drinkt..

een idee: Ga het gesprek aan !!!!!!!!
Ga hem niets verwijten of afzeiken maar vertel hem waarom je je zorgen maakt!

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 08 apr 2005 00:47

Je bent alcoholist als je niet in staat bent weinig te drinken. Daarom mag een alcoholist zoveel drinken als hij maar wil, minus 1, nl. de 1e.
Het 1e glas bier of de 1e borrel, die mag hij niet hebben, voor de rest mag alles.
Ik spreek uit ervaring. Ik weet niet of ik het nog ben. Als ik het ben, ben ik in elk geval een alcoholist die niet drinkt. Ik heb geen behoefte om het uit te testen want ik ken het resultaat. Toen ik nog dronk, had ik dagelijks slechts één doel: dronken worden, en liefst zo snel mogelijk.
Gelukkig werden mijn ogen geopend en met Gods hulp kon ik van de één op de andere dag stoppen. Al 2,5 jaar inmiddels. En ik heb er niet meer de minste behoefte aan. Mijn vrouw drinkt gewoon een glaasje wijn maar dat doet me niets.
Eén ding weet ik zeker; als iemand alcoholist is, heeft het geen enkele zin om hem aan te manen tot minder drinken. Hij moet nl. dagelijks zn tax hebben. Er is maar één manier: volledig ermee kappen.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 08 apr 2005 01:13

Alcoholisme is niet fijn idd, en als je zsm dronke wil worden is er iets goed mis. Zoals Overkill het beschreef ben je denk ik geen alcoholist (of ik moet het ook zijn :wink: ), dan is drank niet je primaire doel. Ik kan gerust een week zonder drank, maar het komt zelden voor en het hoort gewoon bij het socializen. Nuja, 'hoort', in theorie kan het best zonder en het zit allicht allemaal tussen de oren, maar zolang het geen probleem is wilde ik het er ook maar niet van maken. :)

André

Berichtdoor André » 18 apr 2005 23:49

Aragorn schreef:

Nee, 2 glazen per dag is nog lang geen alcoholisme. Overigens hoef je denk ik geen echte alcoholist te zijn om toch de schadelijke gevolgen ervan te ondervinden. Voor er trouwens misverstanden over ontstaan: ik ben maar een matige drinker hoor. :D (Dwz. lang niet elke dag vd. week, zeer zelden meer dan 8 per avond en meestal houdt het bij 5 wel op)
Om even misverstanden te voorkomen voor evt. meelezende jongeren, 5 a 8 glazen per avond wordt in het hulpverlenings circuit al wel een probleemdrinker genoemd (dit is niet bedoeld als een persoonlijke aanval Aragorn)

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 19 apr 2005 00:16

*dubbel*
Laatst gewijzigd door Aragorn op 19 apr 2005 03:03, 1 keer totaal gewijzigd.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 19 apr 2005 00:16

Haha, wees niet bang, ik voel me niet zo snel aangevallen. :) Maar geldt dat ook als het maar 1 avond in de week zou zijn?

Ik ervaar iig weinig problemen en als je met meer dan 5 glazen op 1 dag/avond al probleemdrinker bent ziet het er slecht uit voor de maatschappij.

André

Berichtdoor André » 19 apr 2005 00:22

Aragorn schreef:Haha, wees niet bang, ik voel me niet zo snel aangevallen. :) Maar geldt dat ook als het maar 1 avond in de week zou zijn?

Ik ervaar iig weinig problemen en als je met meer dan 5 glazen op 1 dag/avond al probleemdrinker bent ziet het er slecht uit voor de maatschappij.
LOL, ik voel me niet zo snel aangevallen, maar post um wel ff dubbel, maar wat ongeveer de grens is heb ik hier boven al eens neergezet.
Dan weet jij voor jezelf wel of je gezond bezig bent ofniet. :P

Terug naar “Archief”